Siirry pääsisältöön

 

”JUST GOT PAID”

Marginaalikirjailijan tilipäivä

 

Korvissani soi ZZ Topin albumi Rio Grande Mud vuodelta 1972 ja siltä kappale Just Got Paid.  Niinpä niin: perjantaina kolahti pankkitililleni Geldtransit saksalaiselta BoD:ltä, jonka kautta olen viimeisen vuosikymmenen aikana julkaissut aina ajoittain jotain. Suorituksen myötä tuli aika summata marginaalikirjailijan tulovirta teoksista viime vuodelta. Se on vuolas, useita kymppejä. Olen iloinen: iloitsen siitä, että minun ei tarvitse elää kirjoittamisella, vaan aika usein suuni kiinni pitämisellä. Vaikka ei sekään aina helppoa ole. Sairaalapappina olen monesti terveydenhoidon marginaalissa ja kirkon kentässä kutakuinkin aina, mutta saan työnantajaltani kuukausipalkan, jolla maksan laskuni.

”Olen iloinen: iloitsen siitä, että minun ei tarvitse elää kirjoittamisella, vaan aika usein suuni kiinni pitämisellä. Vaikka ei sekään aina helppoa ole.”

Vuonna 2023 painettuja kirjojani myytiin netin kautta muutama, samoin e-kirjoja on kelvannut jokunen. Niistä kertyneiden roposten lisäksi sain kourallisen lainauskorvauksia sekä omista että edesmenneen isäni kirjoista. Kymmenkunta kirjaa myin itse muutaman tapahtuman yhteydessä sen kummemmin kaupittelematta – olen siinä huono. Oikeastaan ihan hyvä vuosi siihen nähden, että en sen mittaan julkaissut mitään uutta. Katsotaan, miten tämä vuosi menee.

”Sairaalapappina olen monesti terveydenhoidon marginaalissa ja kirkon kentässä kutakuinkin aina, mutta saan työnantajaltani kuukausipalkan, jolla maksan laskuni.”

 

Olen marginaalikirjailija ja sellaisena pysyn: yritän aika ajoin saada jotain jotakin kautta julkaistua ja ennen kaikkea tehtyä. Muutaman kirjan olen saanut kuluneen neljännesvuosisadan aikana ilmi ulkopuolisen kustantajan kautta, joitain onnistunut rahoittamaan muuten. Isoille foorumeille en ole tarpeeksi hyvä tai kiinnostava. Kuten Asko Ahonen kirjoittaa kirjassaan Musta aukko (2023):

”Ei kaikkia voi nostaa keskiarvon yläpuolelle.”

Ahosen kirja kyllä menee keskiarvon paremmalle puolelle ja saa arvosanaksi vähintään E.

E

Mutta joskus asiat valottuvat omintakeisesti, jolleivät aina. Esittelin (ja myin) viime kesänä vuonna 2019 julkaisemaani kirjaa Vain tuuli tyyntyy yöksi: runoja pysähtymisen syksyltä yhdessä AVH-ihmisten vertaistapaamisessa. Eräs kirjan hankkinut kanssakulkija tuli tilaisuuden jälkeen näyttämään yhtä sen runoa ja sanoi, että tuossa on juuri minun kokemukseni. Oikeastaan marginaalikirjailijan tilipäivä oli siinä. Tuon lukijan kokemusta ei juuri tuossa kohdin luultavasti olisi tavoittanut palkituinkaan tai rakastetuinkaan kirjoittaja, mutta kosketus syntyi omaa olemistaan eritelleen marginaalikirjailijan sanojen ääressä. Vain tuuli tyyntyy yöksi ei taatusti ole edes minun parhaimpani, mutta jotain siinä oli kohdallaan ja syntyi kirjoittajan ja lukijan kohdatessa. Just Got Paid.

”Mutta joskus asiat valottuvat omintakeisesti, jolleivät aina.”

 

 

Kommentit