TOISAALTA JA TOISAALTA – ELÄMÄÄ BOB DYLANIN NOBELIN JÄLKEEN
”Kuinka hyvin keskiverto suomalainen musiikinkuuntejija
tietää, mistä Dylan oikeastaan on laulanut?”
Torstai 13.10.2016 toi tiedon, että Bob Dylanille on myönnetty kirjallisuuden Nobel-palkinto. Kun luin
uutisen puhelimeni näytöltä Akava-talossa kokoustauolla, olin hetken sanaton.
Toisaalta ja toisaalta.
Tämä nobel tuskin jättää jälkiinsä tyyntä pintaa. Tietäjiä
riittää. Yhtäällä ne, joiden mielestä valinta oli virkistävä ja osui oikeaan - toisaalla
ne, joille päätös edustaa lähes tulkoon hävityksen kauhistusta Jerusalemin
temppelissä. Jossain massan pyörteessä olen minä vähäisine
kulttuuriajatuksineni. Toisaalta ja toisaalta.
En ole mikään hirmuinen Dylan-fani. Hän on
ollut omassa musiikkimaailmassani vähän kuin Beatles, johon en ole koskaan
innostunut aivan nuppi kaakossa, mutta kuitenkin ollut syvästi tiedoissani
yhtyeen musiikin ja tekemisen merkityksellisyydestä. Kahdesta muinaisuuden
suurvallasta valitsen – jos on pakko – Rolling Stonesin. Dylanin heimolaisista
katseeni taas on aina kääntynyt enemmän Neil
Youngiin. Ja nuorena traagisesti kuolleeseen Phil
Ochsiin, joka on turhan huonosti tunnettu sekä meillä että muualla. Vähitellen levykokoelmaani on kuitenkin
kerääntynyt kutakuinkin kattava otos sekä Dylanin että Beatlesin tuotannosta.
Jopa Dylanin vuonna 1973 julkaistu Dylan-albumi
on vinyylihyllyssäni.
Siis toisaalta ja toisaalta.
”Changing Of The
Guards soi päässäni musiikkina. Se ei vilise eteeni sanoina.”
Tutustuin Dylanin musiikkiin toden teolla 1970-luvun
jälkipuoliskolla, jolloin olin varttunut sen suhteen ymmärtäväiseen ikään. Suosikkini
hänen tuotannostaan on laatunsa puolesta yleensä miehen tuotannon kestikastiin
asetettu Street Legal (1978). Sen avausraita Changing Of The Guards on edelleen yksi ensimmäisenä Dylanista
mieleeni tulevia yksittäisiä kappaleita. Rakastan sen urkusoundia ja
aavistuksen negroidia taustalaulua. Kokonaisuus ei ole liikaa sliippailtu
ollakseen rokkia. Entä sanat – tuo kirjallisuuspalkinnon kivijalka? Merchants and thieves hungry for power - onhan siinä ikiaikainen
yhteiskunta-analyysi. Mutta ei ehkä nobelin arvoinen.
Kuinka hyvin keskiverto suomalainen musiikinkuuntejija
tietää, mistä Dylan oikeastaan on laulanut? Jotenkin tulee mieleen tämä kysyä
ja pohtia omaa tietotaitoani tässä kohdassa. Changing Of The Guards
soi päässäni musiikkina. Se ei vilise eteeni sanoina.
Dylan on kirjoittanut muutaman kirjankin. Työhuoneeni hyllyssä
on vuonna 1966 julkaistu Tarantula, tekijänsä ainoa fiktiivinen kirja. ”Seems Like a Black Nite Crash between the shrieking mattress in the
kitchen & Time” – siinä haastetta
varttuneemmille filologeille. Dylanin ajatus virtaa ja niin minunkin: alan
miettiä, onko öisellä mäjäyksellä ajan ja polsterin välissä jotakin tekemistä Kurt Vonnegutin ajan ja Timbuktun
väliin asemoidun todellisuuden kanssa…
Toisaalta siis tähän suuntaan ja toisaalta toiseen. Eikö
kuitenkin ole merkittävää, että Dylanin edustama kulttuurin osa nostetaan
taiteen parrasvaloihin? Ja turha sitä on kiistää, etteikö Dylan olisi hyvä. Ja
että hänen muistelmiensa Chronicles (ensimmäinen
ja kai tähän mennessä ainoa) osa on merkittävimpiä muusikkoelämäkertoja, mitä
on kirjoitettu. Opiskelin teoksen aikoinaan vahingossa peräkkäin Juice Leskisen muistelmien kanssa.
Uskon lukemani perusteella ymmärtäväni, mitä eroa Dylanilla ja Leskisellä on.
Ja Dylanin palkitsemisessa on yksi verraton lohtua tuova piirre: nobelistinkin tuotantoon voi sisältyä kertakaikkista kuraa.
Joululaululevykin. Joukkohaudassa et ole yksin, kuten Teemu
Hirvilammi kirjoitti aikoinaan.
”Rock on pohjimmiltaan protestia, haastamista ja kiertäviä
vahvareita. Vielä syvemmiltä pohjiltaan se on whole lotta shakin´ goin on. Sen
palkitseminen kunnianarvoisan akatemian palkinnolla on asia, jota minun pitää
sulatella pitkän kaavan mukaan.”
Olen kuitenkin päättänyt jäädä vähintäänkin kaksijakoisuuteen
tässä nobel-asiassa. Toisaalta ja toisaalta. Myönnän palkitun ansiot, mutta
kumarran myös Pohjanmaalla asuvan ystäväni Facebook-kommentille ja liityn siihen:
Dylanin palkinnon myötä rockin viimeinenkin kapina kuoli ja meistä
rockmuumioista uhkaa samalla kuolla jotakin. Onneksi ketään bluesäijää ei
taatusti palkita nobelilla eikä varsinkaan postuumisti. Panen Albert Kingin
soimaan kuulokkeisiin. I Wanna Get Funky.
Rock on pohjimmiltaan protestia, haastamista ja kiertäviä
vahvareita. Vielä syvemmiltä pohjiltaan se on whole lotta shakin´goin on. Sen
palkitseminen kunnianarvoisan akatemian palkinnolla on asia, jota minun pitää
sulatella pitkän kaavan mukaan.
Toisaalta ja toisaalta.
Jälkikirjoitus: Phil
Ochs ihmetteli 1960-luvulla laulussan, että jos hän elää vapaassa maailmassa,
miksi hän ei saa matkustaa Kuubaan. Nyt mies kai pääsisi. Valitettavasti hänen
elämänsä päättyi itse tehtyyn ratkaisuun 1976. Laulut jäivät kuitenkin pystyyn.
Kommentit
Lähetä kommentti