389 KERTAA HAAPAMÄEN RATA
Merkintöjä ratapäiväkirjasta 2023–2024
Heinäkuun kymmenentenä armon
kesänä 2024 tunnen oudon olon: ensimmäistä kertaa yli kahteen vuoteen minulla
ei ole voimassa olevaa junalippua Vilppulan ja Tampereen välille. Heinäkuussa
2023 voimaan astunut vuosilippuni lopetti pätemisensä tiistaina. Uuden ostan
vasta elokuussa. Toivottavasti vielä neljä kertaa teen tuon ostoksen.
Lippuni oli voimassa 4.7.2023-9.7.2024. Hieman vuotta pitempi aikaväli selittyy sillä, että lipun voimassaoloa pidennettiin pariin kertaan viime talven poliittisten lakkojen takiaLipun voimassaoloaikana minulle kertyi 389 matkustuskertaa Vilppulan ja Tampereen välillä. Useimmiten kuljettiin rataa, jokusen kerran kantatietä 58, tuota Suomen pisintä täyttymätöntä rakkautta. Vuodet 2023 ja 2024 ovat olleet huomattavasti kohtuullisempia junamatkustajalle kuin niitä edeltänyt aika: vuonna 2022 itselleni kertyi hiukan yli 24 tuntia aikataulussa luvattuun verrattuna ylimääräistä matkustamisaikaa, kun junia korvattiin bussikuljetuksella, jolloin matkustusaika myös oli pitempi kuin junalla. Luit oikein: yli vuorokausi, enemmän kuin kolmen kokonaisen työpäivän verran. Siis ylimääräistä aikaa aikataulussa luvatun lisäksi. Heinäkuusta 2023 alkaneella ajanjaksolla en viitsinyt pitää kirjaa siitä, kuinka usein juna oli rikki, mutta ei niitä kertoja siis ollut kohtuuttomasti. Ja kiskobussiyhteys Tampereelle on loistava toimiessaan. Tuo 389 matkaa tarkoittaa vähän reilua 16 vuorokautta: sen verran olen vuodessa istunut julkisissa vehkeissä puheena olevalla välillä. Useimmiten matkalla töihin tai töistä, välillä olen liikkunut omilla asioillani kirjallisuuden tai jalkapallon takia.
Päättynyt aika oli minulle
verotonta: huhtikuun 2023 loppuun saakka junalipuista ei peritty
arvonlisäveroa. Niinpä ostin vuosilippuni vapun 2023 kynnyksellä ja laitoin alkamispäivän
heinäkuulle, lipun kun voi ostaa muistaakseni 120 päivää ennen sen alkamista.
Maksoin siis vuoden junailusta 1422,80 €. Elokuussa maksan seuraavasta
alveineen 1565 €.
Yhden matkan hinnaksi
vuosilipullani tuli 3,66 €. Lisäiloa on siitä, että työmatkavähennys
verotuksessa huojentaa kulupuolta myös. Tämän kausilipun kanssa oli sikälikin
onnellisesti, että vuoteen ei sattunut mitään muutamaa päivää pitempää
sairastamista. Koronassa käväisin ja jotain muuta pientä oli. Talvella 2023
tuli parin kuukauden tauko kulkemiseen, kun olin helmikuisen tapaturman
jäljiltä jalkapuolena. Syksyllä 2018 minulla oli onneksi vain kolmen kuukauden
kausilippu joutuessani aivotapahtuman takia kuukausiksi sivuraiteelle. Eli nyt
oli mukavan tylsää arkea vuoden ympäri.
Muutama poiminta vuoden varrelta tulkoon taltioiduksi tähän. Ihan hirveästi tai hirveitä ei tapahtunut, mutta jotain vinkeää kuitenkin. Ja kyllähän VR lippukaupassaan lupailee ostajalle menomatkoja.
Lista ei ole urheilutyyliin TOP
jotakin, mutta aika huippuja nämä ovat, hitusen mielivaltaisessa
järjestyksessä.
I ”Kuljettaja
puuttuu”
Kiskobussi 427 odottelee lähtöään
Tampereen asemalla. Kone kehrää kiltisti, junake on viimeistä sijaa myöten
täynnä, joku taitaa seistäkin välikössä. Lähtöaika tulee – ja menee. Mitään ei
tapahdu. Mitään ei kuuluteta, aika kuluu. Joku käy koputtamossa ohjaamon ovea,
mutta sieltä ei vastata. Kello 16.46 junaan ilmestyy VR-ihminen, joka kertoo,
että junasta puuttuu kuljettaja. Kuljettajaa odotetaan uusi puolituntinen,
matkaan lähdetään 17.15. VR-ihminen antaa ohjeita, miten voi hakea korvauksia –
ja pahoittelee. Kukaan ei pyydä anteeksi. Ei tietenkään.
Mieleeni palautuu tammikuu 2020,
kun palasin isäni perunkirjoituksesta. Silloinkin kuljettaja puuttui. VR:n
nettisivut ilmoittivat silloin viivästyksen syyksi ”kaluston odottaminen”.
Tirsk.
II O-ou
VR on omaksunut viheliäisen
tyylin lähetellä matkasovellutukseen o-ou-viestejä. ”O-ou, vaikuttaa
siltä, että edellisellä matkallasi on ollut ongelmia.” Minua yleensä ottaa
kiintiön täyttävän määrän päähän varsinainen viivästys, ei siitä tarvitsisi
jollain hilipatihippaa-tyylillä vielä kuittailla.
III
Liukuportaat eivä liu´u
En tiedä, kuka vastaa Tampereen
rautatieaseman liukuportaista, mutta raiteelle 5 vievät liukuportaat ovat
enemmän kuin joka toinen päivä pysähdyksissä. Useimmat tietävät, miten tympeä
on kavuta liukuportaita, jotka eivät ole toiminnassa. Tilanne on vähän kuin
ravintolassa, jossa panostettiin hyvään ruokaan, mutta oli palkattu mulkvisti
ovimieheksi: ei oikein toiminut. Ongelma on kesto-, sillä kirjoitan jo kirjassani
Lääkäri pukeutuu Pravdaan: näkyjä Haapamäen radalla (Nysalor-kustannus
2021) liukuportaista, jotka eivät liu´u. Eli en odota myöskään asiantilan
pikaista korjaantumista.
IV
Lisäkapasiteettibussit
VR ei selviä vuoroistaan ilman yksityisiä
linja-autofirmoja. Aina välillä junat ovat rikki ja silloin mennään bussilla
(englanniksi coach, ei bus…). Mutta sitten on käsite ”lisäkapasiteettibussi”.
Se tarkoittaa sitä, että kun matkustajia on niin paljon eli lippuja myyty sellainen
määrä, että kiskobussi täyttyy yli äyrään, lisäkapasiteetiksi on linja-auto. Välillä
VR-ihminen kuuluttelee tai jopa näyttäytyy junassa ja maanittelee esimerkiksi
Tampereelta Vilppulaan meneviä matkustajia siirtymään bussiin. Hienoa palvelua…?
Tosi asiassa kyse on siitä, että osalle matkustajia tarjotaan hitaampaa
palvelua, mutta hinta pysyy ennallaan. Kun matkustajamäärät ovat tuon tuosta
liian suuria kiskobusseille, ongelma ratkaistaisiin jossain organisaatiossa
hankkimalla junakalustoa, jolla liikennöinti sujuu. VR ratkaisee asian siis
busseilla. Itse en yleensä bussiin mene, koska minulla on vuosilippu junaan.
Jonain kesäisenä perjantaina olen mennyt kotimatkaksibussiin, koska niissä
on ilmastointi toisin kuin kiskobussissa. Mutta aikaa kuluu aina enemmän –
paitsi kerran oli toisin eli bussi oli nopeampi kuin juna. Silloin kyse oli
koko vuoron korvaamisesta busseilla. Tampereelta Vilppulaan oli menossa
pikkubussi ilman välipysähdyksiä, iso auto kiersi väliasemat ja jatkoi
Keuruulle. Olin viimeinen, joka mahtui pikkubussiin ja koska ketään ei olisi
voitu enää ottaa mukaan, auto lähti jo pari minuuttia yli 16. Olimme perillä
Vilppulassa pari minuuttia ennen junan aikataulussa olevaa saapumisaikaa.
V Isoissa
kaupungeissa on tärkeämpiä asioita
Lokakuussa 2023 iltajuna 429
kello 22.07 Jyväskylään myöhästyy lähdöstä runsaat 50 minuuttia (aiheeseen
palataan seuraavassa kappaleessa). Vuorossa on poikkeuksellisesti konduktööri.
Hän käy muistaakseni kolmesti ennen lähtöä pahoittelemassa sitä, että Jyväskylään
menijöiden perille pääseminen nyt viivästyy. En järjelläni ymmärrä, miten
Orivedelle ja Vilppulaan menevien kotiin tuleminen myöhästyy nyt yhtään
vähemmän. Mutta kai sinne Jyväskylään menee tärkeitä ihmisiä.
Kesäkuussa 2024 rata Kokemäen ja
Tampereen välillä on epäkunnossa, joudumme Porin junan sijasta bussiin. Junan
lähtöaika on 8.08, melko lailla siihen aikaan tuleekin bussi. Mutta kyse on
bussista, joka ajaa suoraan Poriin. Meitä on aika iso joukko ihmisiä menossa
Vammalaan Vanhan kirjallisuuden päiville, mutta me odotamme sinne menevää
bussia, joka lähtee sitten 8.57. Kysyn VR-ihmiseltä, ovatko he selvillä, että
Vammalassa on iso kirjallisuustapahtuma. Jään käsitykseen, että eivät. Mutta
Poriin pitää päästä sukkelasti, siellä on jotain tärkeää.
VI IC28
Oulusta / P28 Rovaniemeltä
Iltavuoroni töissä loppuu niin,
että tulen sen jälkeen kotiin kiskobussilla 429, jonka on määrä jättää Tampere
22.07. Usein se ei jätä. Syynä on se, että lähes poikkeuksetta joko tunnuksella
IC28 Oulusta tai P28 Rovaniemeltä tulossa oleva juna on myöhässä. Koska 429 on
illan viimeinen kolkutin Jyväskylään, on vaihtomatkustajat kaiketi odotettava.
Pahimmillaan (katso edellä) on odotettu 50 minuuttia, usein 15-20 minuuttia. Se
tuntuu pitkältä ajalta tuohon vuorokauden kohtaan ja iun viipyily toistuu
toistumistaan. Ilmoitetut syyt kattavat aika lailla VR:n konsernikielen asiaan
liittyvän sanavaraston: on ”viivästyneitä lähtövalmisteluja”, ”kaluston
odottamista”, ”yhteysliikenteen odottamista”, ”muuta junaliikennettä”,
”junan teknistä vikaa”, ”ratajärjestelmävikaa”, ”henkilökunnan
puuttumista” …olipa kerran syynä ”matkustajien aiheuttama häiriö”.
Matkustajista helposti onkin häiriötä junilla ajelemiselle. Ehkä kyse oli
niistä ”häirikkömatkustajista”, joihin eräs konnari kerran Vilppulan
asemalla viittasi, kun vaati nähdä lipun ennen kuin päästi matkustajan junaan. ”Häirikkömatkustajista
ei päästä muuten eroon”, hän perusteli.
VII
Asemamestari
Ravintola Asemamestari Tampereen
asemalla ei ole ongelma. Se on paras paikka odottaa iltajunaa kotiin.
Bonus:
kiskobussin kuljettajat
Edellä olevien kriittisten
huomioiden jälkeen on paikallaan sanoa jotain mukavaa. Aiemmin jo viittasin siihen,
että toimiessaan kiskobussi on loistava, itse asiassa hyvinkin paras tapa matkustaa
Vilppulasta Tampereelle ja takaisin. Erityisen maininnan ansaitsevat Demarien
(Dm12-kiskobussit) kuljettajat. He ovat yleistehtävämiehiä ja -naisia, jotka
joskus käyvät lumitöissä radalla tai katsastamassa alle jääneen peuran. Saavat
välillä rakkineet eloon, kun ne meinaavat hyytyä ja niin edelleen. Eivätkä
koskaan eksy matkalla. Että älkääpä siellä Helsingin konttorilla kutsuko heitä ”kalustoksi”.
Kommentit
Lähetä kommentti