Siirry pääsisältöön

KUIN ARMO JA TUSKA

 

 

ne eivät ole irrallisia

ei paha eikä hyvä

valkea musta

valkoinen tuhka

vain elämän kaksi puolta

riippuvat hauraassa ketjussa

kuin armo ja tuska

kuin tuli ja vesi

toinen toisensa sammuttaa

onko se

vain sen kaiken tarkoitus?

 

(Jouni Paarlahti: Fado, kokoelmasta Niin minä Maa sinua rakastin)

 

Tein viime vuonna mielenkiintoisen matkan. Se suuntautui runoihin, jotka isäni Jouni Paarlahti (s. 1936)  on vuosikymmenten mittaan kirjoittanut koulu- ja tietokirjailijantyönsä ohessa. Hetkissä, joissa työn paine on antanut tilaa jollekin toisenlaiselle. Runoista toimittamani kirja sai kesällä kantensa. Nyt matka on jatkunut, kun olen valmistellut siihen liittyviä luentoja, jotka pidän Autere-opiston nimissä Mäntässä ja Ruovedellä  syyskuun lopulla.
 

 "Moni elämäntarina on auennut eteeni – kuin armo ja tuska."

Yksi havahtumisen hetki itselleni oli kokoelmaan sisältyvän runon Fado äärellä. Siinä asetetaan rinnakkain ja vastinpareiksi armo ja tuska. Mietin niitä vieläkin. Pappina olen vuosien mittaan puhunut paljon armosta, sairaalapappina myös tuskasta. Vielä enemmän olen kuunnellut. Moni elämäntarina on auennut eteeni – kuin armo ja tuska. Näin kirkkaasti en ole kuitenkaan tullut useinkaan, jos koskaan, asettaneeksi näitä kahta rinnakkain. Isäni ei ole pappi, vaan luonnontieteilijä. Armoa ja tuskaa hänkin on kuitenkin miettinyt.
 
 
 
 


(Kansi: Heikki Vesterinen)
 
 

 
Kollaan kokemuksiani töissä. Vaikean sairauden kanssa asettelut konkretisoituvat. Alkaessaan vaikuttaa kipulääke armahtaa tuskasta. Tullessaan kuolema armahtaa tuskasta. Tieto lisää tuskaa silloin, kun se on järkyttävää ja lopullista, mutta olisiko tietämättömyys armolista?  Jotakin kertoo sekin, että eutanasia usein suomennetaan armokuolemaksi. Toisaalta olen nähnyt monesti sen, miten ihmisen kokema armo antaa mielekkyyden hänen tuskalleen ja voiman elää sen kanssa – katsoa elävät kuvat loppuun asti.

 
Armo ja tuska sopivat vastinpareiksi myös kristillisessä armo-synti – ajattelussa. Synninpäästö vapauttaa ihmisen syyllisyyden tuskasta, absoluutiona absoluuttisesti. Näin se menee teologisesti, ihmismielen maailmassa ei aina yhtä selkeästi. Rippi on sielunhoidon välineenä myös sikäli ongelmallinen, että se voi erehdyttää etsimään helppoa ratkaisua vaikeisiin ongelmiin  ja kuittaamaan käsittelemättömiä asioita käsitellyiksi.


 "Mitä oikeastaan tarkoitan, kun päätän olla itselleni armollinen? Laiskotella vai olla realisti?"
 

Puhe armosta tai armollisuudesta on usein löysää. Mitä oikeastaan tarkoitan, kun päätän olla itselleni armollinen? Laiskotella vai olla realisti? Ei ole pitkästikään, kun kuvailin entistä autoani, vuoden 1997 Ford Mondeota 1,6-litraisella koneella, armolliseksi. Tuossa yhteydessä se tarkoitti sitä, että moottori hoitaa hommansa nöyrästi, vaikka kuski heittää miten tahansa väärän vaihteen silmään. Totta. mutta aika epämääräistä armollisuudeksi.
 

 "Armosta ja armollisuudesta kannattaa puhua, vaikka sitten löysin suupielin. Se nimittäin herättää jatkokysymyksen, kuka tai mikä on armollinen"
 

Armosta ja armollisuudesta kannattaa puhua, vaikka sitten löysin suupielin. Se nimittäin herättää jatkokysymyksen, kuka tai mikä on armollinen, ja väitän, että silloin tullaan ihmisen tärkeimpiin kysymyksiin.  Elämä itsessään ei useinkaan ole armollinen. Tuska on monelle turhan tuttua. Kristillinen kirkko liittää sanaan ”armo” epiteetin ”Jumalan”. Se ei tietenkään ratkaise elämän arvoitusta, vaan voi viedä uusiin syvänteisiin. Miksi Jumalan armo näyttääkin minun kohdallani tuskalta? Kokemukseni mukaan yksi ihmisen peruskysymyksistä on, miksi tämä on niin vaikeaa.

 
Puhe armosta ilman uskonnollisia kytköksiä tuntuu leppoisalta ja ihmistä hoitavalta. Se sopii vaikka kiiltävälle paperille painettuun lehdenkanteen.  Sen sijaan sanailu Jumalan armosta voi tuntua jo vaikealta. Väitän kuitenkin, että tuo epiteetti isolla kirjaimella luo armon pohdintaan erityisen mielekkyyden.  Armo on niin kuin kiitollisuus: jos jätän sen roikkumaan ilmaan vailla lähdettä tai kohdetta, menetän oleellisen.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JÄMINKIPOHJA BOOGIE   – JUICE LESKISEN KARU ENNUSTUS Nilsiäläinen Antti Heikkinen sai hiljattain julki liki viisisataasivuisen Juice Leskisen (1950-2006)   elämäkerran Risainen elämä   (Siltala 2014). Sivuja kirjassa soisi olevan enemmänkin – en ymmärrä miksi teos, jonka suurin lukijajoukko on luultavasti kypsynyt vähintään keski-ikään, pitää laatia näkötestiksi. Rahahan siinä tietysti puhuu. Nyt osa lukunautinnosta haihtuu onnettoman pienen tekstin tihrustamiseen. Kirjan sisältöä pidän ansiokkaana. Tekijä luo kohteestaan silottelemattoman ja juuri siksi mahdolliselta vaikuttavan   kuvan. "Lapsuuteni ääniraitaan kuuluu sahan lajittelijan kolina ja testikuvaan laitoksen järvenlahden yli kajastavat valot." En ole koskaan ollut intomielinen juiceuskovainen, mutta toki digannut hänen musiikkiaan kaikella kohtuudella. Levykokoelmassani on cd:nä vuoden 1974 Per Vers, runoilija -albumi, jonka ostamiseen vaikutti varmasti se, että bändissä on m...
 ORKIDEA JA SYKSYN VALO ”Olen leipäpappi, tiedäthän.” Paarlahden leveydellä on ollut hiljaista elokuun lopulta. Hiljaiselo tulee luultavasti jatkumaan syksyn, saa nähdä miten on talven osalta. Syy ei ole kirjoittajan oleminen ylenmäärin huonossa hapessa, ehkä jonkin verran hänen laiskuutensa, mutta ennen kaikkea kirjoitusprojekti, jonka on tarkoitus olla valmis alkuvuodesta. Sen verran huonohappisuutta asiassa on mukana, että en viitsi nykyään repiä itsestäni väkisin kaikkea tehoa irti, jos ei ole pakko. Aivovuodostani on nyt runsaat kuusi vuotta ja vointini on hyvä, mutta rakastan päässäni olevaa hernettä niin, että pyrin kuuntelemaan sen kuulumisia kunnioituksella. Että jaksaisin hyvin nimen omaan niissä asioissa, joista minulle maksetaan palkka ihan euroina. Olen leipäpappi, tiedäthän.   ”Virolainen kirjailija Jaan Kross kuulemma rentoutui kirjoittamalla jotakin muuta kuin mikä oli työn alla. Ehkä löydän itsestäni joskus samaa.”   Talven osalta epävarmuu...
LIEKINVAALIJA 85   ”Herra, siunaa tulet jotka syttyvät, siunaa sydämet jotka aina muistavat: ihminen katoaa mutta valo jää.”   -Jouni Paarlahti (1936-2020)   ”Jouni Paarlahti olisi täyttänyt 8.3.2021 85 vuotta. Hän ei täytä, sillä maallinen matka jäi tuosta kilometripylväästä reilut neljä kuukautta vajaaksi.”   Tyttäreni oli vähän yli kahdenkymmenen, kun härnäsin häntä jossain käymässämme keskustelussa sanomalla, että sun täytyy varmaan olla eri mieltä tästä, kun minä ajattelen näin.   Nuori nainen vastasi äänessään ripaus sarkasmia, että mä olen jo siinä iässä, että pystyn myöntämään, että isä on joskus oikeassa. Näinhän se elämä monta kertaa menee. Jouni Paarlahti 1936-2020 (kuva Sanna-Leena Paarlahti)  Oma isäni Jouni Paarlahti olisi täyttänyt 8.3.2021 85 vuotta. Hän ei täytä, sillä maallinen matka jäi tuosta kilometripylväästä reilut neljä kuukautta vajaaksi. Jossain kohdin minäkin kasvoin ikään, jossa ymmärsin, että isälläni ol...