KUIN
ARMO JA TUSKA
ne
eivät ole irrallisia
ei
paha eikä hyvä
valkea
musta
valkoinen
tuhka
vain
elämän kaksi puolta
riippuvat
hauraassa ketjussa
kuin
armo ja tuska
kuin
tuli ja vesi
toinen
toisensa sammuttaa
onko
se
vain
sen kaiken tarkoitus?
(Jouni
Paarlahti: Fado, kokoelmasta Niin minä Maa sinua rakastin)
Tein viime vuonna mielenkiintoisen
matkan. Se suuntautui runoihin, jotka isäni Jouni Paarlahti (s. 1936) on
vuosikymmenten mittaan kirjoittanut koulu- ja tietokirjailijantyönsä ohessa.
Hetkissä, joissa työn paine on antanut tilaa jollekin toisenlaiselle. Runoista
toimittamani kirja sai kesällä kantensa. Nyt matka on jatkunut, kun olen
valmistellut siihen liittyviä luentoja, jotka pidän Autere-opiston nimissä
Mäntässä ja Ruovedellä syyskuun lopulla.
Yksi havahtumisen hetki itselleni oli
kokoelmaan sisältyvän runon Fado äärellä. Siinä asetetaan
rinnakkain ja vastinpareiksi armo ja tuska. Mietin niitä vieläkin. Pappina olen vuosien mittaan
puhunut paljon armosta, sairaalapappina myös tuskasta. Vielä enemmän olen
kuunnellut. Moni elämäntarina on auennut eteeni – kuin armo ja tuska. Näin kirkkaasti
en ole kuitenkaan tullut useinkaan, jos koskaan, asettaneeksi näitä kahta
rinnakkain. Isäni ei ole pappi, vaan luonnontieteilijä. Armoa ja tuskaa hänkin
on kuitenkin miettinyt.
Puhe armosta tai armollisuudesta on
usein löysää. Mitä oikeastaan tarkoitan, kun päätän olla itselleni armollinen?
Laiskotella vai olla realisti? Ei ole pitkästikään, kun kuvailin entistä
autoani, vuoden 1997 Ford Mondeota 1,6-litraisella koneella, armolliseksi.
Tuossa yhteydessä se tarkoitti sitä, että moottori hoitaa hommansa nöyrästi,
vaikka kuski heittää miten tahansa väärän vaihteen silmään. Totta. mutta aika epämääräistä
armollisuudeksi.
Armosta ja armollisuudesta kannattaa
puhua, vaikka sitten löysin suupielin. Se nimittäin herättää jatkokysymyksen,
kuka tai mikä on armollinen, ja väitän, että silloin tullaan ihmisen
tärkeimpiin kysymyksiin. Elämä itsessään
ei useinkaan ole armollinen. Tuska on monelle turhan tuttua. Kristillinen
kirkko liittää sanaan ”armo” epiteetin ”Jumalan”. Se ei tietenkään ratkaise
elämän arvoitusta, vaan voi viedä uusiin syvänteisiin. Miksi Jumalan armo
näyttääkin minun kohdallani tuskalta? Kokemukseni mukaan yksi ihmisen
peruskysymyksistä on, miksi tämä on
niin vaikeaa.
Kommentit
Lähetä kommentti