Siirry pääsisältöön
MENNEEN AJAN SCIFIÄ?


Tartuin tässä kuussa pitkästä aikaa tieteiskirjallisuuteen. Olen lukenut sitä viime vuosina harvakseltaan, vaikka urakoin nuoruudessani lajin kimpussa ahkerasti. Syy scifin uuteen tulemiseen kohdallani oli vähän kummallinen: eräs nettidivari myi priimakuntoista Isaac Asimovin romaania Teräsluolat (Kirjayhtymä 1974) 180 eurolla. Kova hintapyyntö viritti uteliaisuuteni. Katsastamissani nettikaupoissa teoksen käytetystä painoksesta sai maksaa ilman postikuluja laskettuna 115-180 euroa, halvin oli ilman kansipapereita. Arvokas kirja siis – englanniksi sen olisi tietysti saanut omakseen muutamalla eurolla. Vilkaisu Pirkanmaan kirjastojen kokelmiin kertoi, että Teräsluolia oli niissä kymmenen kappaletta, mutta mm. Tampereen kaupunginkirjaston hyllyistä se oli hävinnyt. Mielijohteesta päätin lukaista tämän itseltäni aikoinaan väliin jääneen teoksen – tulisipa samalla veroilleni vastinetta...Sain teoksen lähikirjastostani nopeasti ja ilman varausmaksua. 

 


Teräsluolat ei taida Suomessa kuulua Asimovin (1920-1992) tunnetuimpiin teoksiin. Syntyjään venäläinen, sittemmin yhdysvaltalaistunut kirjailija tunnetaan meillä varmasti paremmin esimerkiksi Säätiö-trilogiasta (Säätiö, Suom. 1976, Säätiö ja imperiumi, suom. 1977, Toinen säätiö, suom. 1977). Teräsluolat (The Caves Of Steel, 1954) kuuluu Robotti-sarjaan ja sai jatkokeen Alastoman auringon (The Naked Sun, 1957, suom. 1975), joka on antikvariaattihinnoiltaan huomattavasti Teräsluolia halvempi – kirjaa tarjotaan netissä alle kympillä.  Myöhempinä vuosinaan Asimov kirjoitti sarjaan myös jatko-osat Aamunkoiton robotit (The Robots of Dawn, 1983, suom. 1987) ja Robotit ja imperiumi (Robots and Empire, 1985, suom. 1989).


"Teräsluolien kaukainen tulevaisuus on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta."
  
Teräsluolat on tulevaisuuteen sijoittuva dekkari, jonka keskeisinä hahmoina ovat etsivä Elijah Baley ja hänen kovasti ihmisen kaltainen robottikumppaninsa R. Daneel Olivaw. Ja kun kyseessä on dekkari, miehet ratkovat murhaa. Niin – miehet? R. Daneelhan on kone. Kelvollisen juonen sivutuotteena esiin nouseekin mm. mielenkiintoisia pohdintoja ihmisen ja tekoälyn suhteesta. Robotti-sarjassa ovat keskeisessä merkityksessä ”robotiikan kolme pääsääntöä”, joista ensimmäinen kieltää robottia koskaan vahingoittamasta ihmistä. Asimovin robotit eivät ole isännilleen fyysinen uhka. Tarina sijoittuu tuhansien vuosien päähän tulevaisuuteen. Siinä maahan on perustettu Avaruuskaupunki, jota hallinnoivat ”avaruuslaiset”, aikoinaan maasta muille planeetoille lähteneiden ihmisten jälkeläiset. Miehittäjäksi koettu taho on kirjan tapahtuma-aikoihin ollut maisemissa muutaman vuosikymmenen. Sen toimet ja tarkoitusperät herättävät maalaisissa monenlaista epäluuloa ja kyselyä. Vuonna 1954 ilmestyneessä kirjassa on asetelmia, jotka nykylukija saattaa  yhdistää esimerkiksi tämän hetken Venäjään ja siihen liittyviin asenteisiin. Mitkä ”avaruuslaisten” tavoitteet sitten todellisuudessa ovat, jääköön selvitettäväksi kirjaan tarttumalla.

Teräsluolien kaukainen tulevaisuus on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta. Vuonna 1954 kirjailijan on selvästi ollut mahdotonta kuvitella, että valokuvia otettaisiin ilman filmiä. Teoksessa esiintyy kaikenlaisia vempeleitä, mutta siinä käytetään myös tietosanakirjaa. Kännykkää ei ole selvästikään keksitty, internetin ajatus on tuntematon. Maapallolla elää kahdeksan miljardia ihmistä ja ruoka tuotetaan pääosin hiivoilla. Elämä tapahtuu kaupunkien kätköissä, ihmiset eivät voi oikein kuvitellakaan menevänsä avoimeen ilmanalaan. Siellä täällä häärii ”medievalisteja”, ihmisiä, joilla on romanttinen kaipuu planeettansa menneisyyteen.


"Elijah Baley toteaa Raamatun olevan noin puolelle maapallon 

asukkaista pyhä kirja. Siis tuhansien vuosien päästä."
 
 
Onko Teräsluolien maailma dystopia niin kuin monien tulevaisuuteen sijoittuvien teosten maailmat? Elämä on siinä selvästi tulossa rajoilleen. Energiantuotannosta syntyvän radioaktiivisen jätteen kanssa ollaan ajautumassa ongelmiin. Yhteiskunta on äärimmäisen hierarkinen. Koneet uhkaavat viedä työpaikat. Ja niin edelleen. Kokonaiskuva on rasittava. Ja sitten pieni yksityiskohta: Elijah Baley toteaa Raamatun olevan noin puolelle maapallon asukkaista pyhä kirja. Siis tuhansien vuosien päästä. Onko tämä dystopian piirre, riippuu lukijan maailmankatsomuksesta. Robotti Daneelin viimeiset sanat romaanissa muuten ovat ”Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.”

Menneen ajan scifiä? Ehkä, mutta mielenkiintoiseksi ajatuksenvirittäjäksi teos edelleen osoittautui. Oma kirjallisuudenhistoriallinen mielenkiintonsa voi olla seikalla, että 1970-luvulla todella käännettiin kirjoja, joiden alkuteokset oliovat ilmestyneet kaksikymmentä vuotta aikaisemmin. Nykyisin sellaista on vaikea kuvitella ainakaan isoissa mitoissa. Mielenkiintoinen oli myös kirjastosta lainaamani nide. Leimojensa mukaan se on kuulunut alunperin Pohjaslahden kunnan kantakirjastoon. Seikan tekee  kiinnostavaksi se, että teos on painettu vuonna 1974 – ja Pohjaslahden kunta lakannut olemasta vuonna 1973. Jotkin asiat tapahtuvat Hämeessä omaan verkkaiseen tahtiinsa.




Isaac Asimovista Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JÄMINKIPOHJA BOOGIE   – JUICE LESKISEN KARU ENNUSTUS Nilsiäläinen Antti Heikkinen sai hiljattain julki liki viisisataasivuisen Juice Leskisen (1950-2006)   elämäkerran Risainen elämä   (Siltala 2014). Sivuja kirjassa soisi olevan enemmänkin – en ymmärrä miksi teos, jonka suurin lukijajoukko on luultavasti kypsynyt vähintään keski-ikään, pitää laatia näkötestiksi. Rahahan siinä tietysti puhuu. Nyt osa lukunautinnosta haihtuu onnettoman pienen tekstin tihrustamiseen. Kirjan sisältöä pidän ansiokkaana. Tekijä luo kohteestaan silottelemattoman ja juuri siksi mahdolliselta vaikuttavan   kuvan. "Lapsuuteni ääniraitaan kuuluu sahan lajittelijan kolina ja testikuvaan laitoksen järvenlahden yli kajastavat valot." En ole koskaan ollut intomielinen juiceuskovainen, mutta toki digannut hänen musiikkiaan kaikella kohtuudella. Levykokoelmassani on cd:nä vuoden 1974 Per Vers, runoilija -albumi, jonka ostamiseen vaikutti varmasti se, että bändissä on m...
 ORKIDEA JA SYKSYN VALO ”Olen leipäpappi, tiedäthän.” Paarlahden leveydellä on ollut hiljaista elokuun lopulta. Hiljaiselo tulee luultavasti jatkumaan syksyn, saa nähdä miten on talven osalta. Syy ei ole kirjoittajan oleminen ylenmäärin huonossa hapessa, ehkä jonkin verran hänen laiskuutensa, mutta ennen kaikkea kirjoitusprojekti, jonka on tarkoitus olla valmis alkuvuodesta. Sen verran huonohappisuutta asiassa on mukana, että en viitsi nykyään repiä itsestäni väkisin kaikkea tehoa irti, jos ei ole pakko. Aivovuodostani on nyt runsaat kuusi vuotta ja vointini on hyvä, mutta rakastan päässäni olevaa hernettä niin, että pyrin kuuntelemaan sen kuulumisia kunnioituksella. Että jaksaisin hyvin nimen omaan niissä asioissa, joista minulle maksetaan palkka ihan euroina. Olen leipäpappi, tiedäthän.   ”Virolainen kirjailija Jaan Kross kuulemma rentoutui kirjoittamalla jotakin muuta kuin mikä oli työn alla. Ehkä löydän itsestäni joskus samaa.”   Talven osalta epävarmuu...
LIEKINVAALIJA 85   ”Herra, siunaa tulet jotka syttyvät, siunaa sydämet jotka aina muistavat: ihminen katoaa mutta valo jää.”   -Jouni Paarlahti (1936-2020)   ”Jouni Paarlahti olisi täyttänyt 8.3.2021 85 vuotta. Hän ei täytä, sillä maallinen matka jäi tuosta kilometripylväästä reilut neljä kuukautta vajaaksi.”   Tyttäreni oli vähän yli kahdenkymmenen, kun härnäsin häntä jossain käymässämme keskustelussa sanomalla, että sun täytyy varmaan olla eri mieltä tästä, kun minä ajattelen näin.   Nuori nainen vastasi äänessään ripaus sarkasmia, että mä olen jo siinä iässä, että pystyn myöntämään, että isä on joskus oikeassa. Näinhän se elämä monta kertaa menee. Jouni Paarlahti 1936-2020 (kuva Sanna-Leena Paarlahti)  Oma isäni Jouni Paarlahti olisi täyttänyt 8.3.2021 85 vuotta. Hän ei täytä, sillä maallinen matka jäi tuosta kilometripylväästä reilut neljä kuukautta vajaaksi. Jossain kohdin minäkin kasvoin ikään, jossa ymmärsin, että isälläni ol...