Siirry pääsisältöön
MENNEEN AJAN SCIFIÄ?


Tartuin tässä kuussa pitkästä aikaa tieteiskirjallisuuteen. Olen lukenut sitä viime vuosina harvakseltaan, vaikka urakoin nuoruudessani lajin kimpussa ahkerasti. Syy scifin uuteen tulemiseen kohdallani oli vähän kummallinen: eräs nettidivari myi priimakuntoista Isaac Asimovin romaania Teräsluolat (Kirjayhtymä 1974) 180 eurolla. Kova hintapyyntö viritti uteliaisuuteni. Katsastamissani nettikaupoissa teoksen käytetystä painoksesta sai maksaa ilman postikuluja laskettuna 115-180 euroa, halvin oli ilman kansipapereita. Arvokas kirja siis – englanniksi sen olisi tietysti saanut omakseen muutamalla eurolla. Vilkaisu Pirkanmaan kirjastojen kokelmiin kertoi, että Teräsluolia oli niissä kymmenen kappaletta, mutta mm. Tampereen kaupunginkirjaston hyllyistä se oli hävinnyt. Mielijohteesta päätin lukaista tämän itseltäni aikoinaan väliin jääneen teoksen – tulisipa samalla veroilleni vastinetta...Sain teoksen lähikirjastostani nopeasti ja ilman varausmaksua. 

 


Teräsluolat ei taida Suomessa kuulua Asimovin (1920-1992) tunnetuimpiin teoksiin. Syntyjään venäläinen, sittemmin yhdysvaltalaistunut kirjailija tunnetaan meillä varmasti paremmin esimerkiksi Säätiö-trilogiasta (Säätiö, Suom. 1976, Säätiö ja imperiumi, suom. 1977, Toinen säätiö, suom. 1977). Teräsluolat (The Caves Of Steel, 1954) kuuluu Robotti-sarjaan ja sai jatkokeen Alastoman auringon (The Naked Sun, 1957, suom. 1975), joka on antikvariaattihinnoiltaan huomattavasti Teräsluolia halvempi – kirjaa tarjotaan netissä alle kympillä.  Myöhempinä vuosinaan Asimov kirjoitti sarjaan myös jatko-osat Aamunkoiton robotit (The Robots of Dawn, 1983, suom. 1987) ja Robotit ja imperiumi (Robots and Empire, 1985, suom. 1989).


"Teräsluolien kaukainen tulevaisuus on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta."
  
Teräsluolat on tulevaisuuteen sijoittuva dekkari, jonka keskeisinä hahmoina ovat etsivä Elijah Baley ja hänen kovasti ihmisen kaltainen robottikumppaninsa R. Daneel Olivaw. Ja kun kyseessä on dekkari, miehet ratkovat murhaa. Niin – miehet? R. Daneelhan on kone. Kelvollisen juonen sivutuotteena esiin nouseekin mm. mielenkiintoisia pohdintoja ihmisen ja tekoälyn suhteesta. Robotti-sarjassa ovat keskeisessä merkityksessä ”robotiikan kolme pääsääntöä”, joista ensimmäinen kieltää robottia koskaan vahingoittamasta ihmistä. Asimovin robotit eivät ole isännilleen fyysinen uhka. Tarina sijoittuu tuhansien vuosien päähän tulevaisuuteen. Siinä maahan on perustettu Avaruuskaupunki, jota hallinnoivat ”avaruuslaiset”, aikoinaan maasta muille planeetoille lähteneiden ihmisten jälkeläiset. Miehittäjäksi koettu taho on kirjan tapahtuma-aikoihin ollut maisemissa muutaman vuosikymmenen. Sen toimet ja tarkoitusperät herättävät maalaisissa monenlaista epäluuloa ja kyselyä. Vuonna 1954 ilmestyneessä kirjassa on asetelmia, jotka nykylukija saattaa  yhdistää esimerkiksi tämän hetken Venäjään ja siihen liittyviin asenteisiin. Mitkä ”avaruuslaisten” tavoitteet sitten todellisuudessa ovat, jääköön selvitettäväksi kirjaan tarttumalla.

Teräsluolien kaukainen tulevaisuus on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta. Vuonna 1954 kirjailijan on selvästi ollut mahdotonta kuvitella, että valokuvia otettaisiin ilman filmiä. Teoksessa esiintyy kaikenlaisia vempeleitä, mutta siinä käytetään myös tietosanakirjaa. Kännykkää ei ole selvästikään keksitty, internetin ajatus on tuntematon. Maapallolla elää kahdeksan miljardia ihmistä ja ruoka tuotetaan pääosin hiivoilla. Elämä tapahtuu kaupunkien kätköissä, ihmiset eivät voi oikein kuvitellakaan menevänsä avoimeen ilmanalaan. Siellä täällä häärii ”medievalisteja”, ihmisiä, joilla on romanttinen kaipuu planeettansa menneisyyteen.


"Elijah Baley toteaa Raamatun olevan noin puolelle maapallon 

asukkaista pyhä kirja. Siis tuhansien vuosien päästä."
 
 
Onko Teräsluolien maailma dystopia niin kuin monien tulevaisuuteen sijoittuvien teosten maailmat? Elämä on siinä selvästi tulossa rajoilleen. Energiantuotannosta syntyvän radioaktiivisen jätteen kanssa ollaan ajautumassa ongelmiin. Yhteiskunta on äärimmäisen hierarkinen. Koneet uhkaavat viedä työpaikat. Ja niin edelleen. Kokonaiskuva on rasittava. Ja sitten pieni yksityiskohta: Elijah Baley toteaa Raamatun olevan noin puolelle maapallon asukkaista pyhä kirja. Siis tuhansien vuosien päästä. Onko tämä dystopian piirre, riippuu lukijan maailmankatsomuksesta. Robotti Daneelin viimeiset sanat romaanissa muuten ovat ”Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.”

Menneen ajan scifiä? Ehkä, mutta mielenkiintoiseksi ajatuksenvirittäjäksi teos edelleen osoittautui. Oma kirjallisuudenhistoriallinen mielenkiintonsa voi olla seikalla, että 1970-luvulla todella käännettiin kirjoja, joiden alkuteokset oliovat ilmestyneet kaksikymmentä vuotta aikaisemmin. Nykyisin sellaista on vaikea kuvitella ainakaan isoissa mitoissa. Mielenkiintoinen oli myös kirjastosta lainaamani nide. Leimojensa mukaan se on kuulunut alunperin Pohjaslahden kunnan kantakirjastoon. Seikan tekee  kiinnostavaksi se, että teos on painettu vuonna 1974 – ja Pohjaslahden kunta lakannut olemasta vuonna 1973. Jotkin asiat tapahtuvat Hämeessä omaan verkkaiseen tahtiinsa.




Isaac Asimovista Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp