MENNEEN
AJAN SCIFIÄ?
Tartuin
tässä kuussa pitkästä aikaa tieteiskirjallisuuteen. Olen lukenut
sitä viime vuosina harvakseltaan, vaikka urakoin nuoruudessani lajin
kimpussa ahkerasti. Syy scifin uuteen tulemiseen kohdallani oli vähän
kummallinen: eräs nettidivari myi priimakuntoista Isaac Asimovin
romaania Teräsluolat (Kirjayhtymä 1974) 180 eurolla.
Kova hintapyyntö viritti uteliaisuuteni. Katsastamissani
nettikaupoissa teoksen käytetystä painoksesta sai maksaa ilman
postikuluja laskettuna 115-180 euroa, halvin oli ilman
kansipapereita. Arvokas kirja siis – englanniksi sen olisi tietysti
saanut omakseen muutamalla eurolla. Vilkaisu Pirkanmaan kirjastojen
kokelmiin kertoi, että Teräsluolia oli niissä kymmenen kappaletta,
mutta mm. Tampereen kaupunginkirjaston hyllyistä se oli hävinnyt.
Mielijohteesta päätin lukaista tämän itseltäni aikoinaan väliin
jääneen teoksen – tulisipa samalla veroilleni
vastinetta...Sain teoksen lähikirjastostani nopeasti ja ilman
varausmaksua.
Teräsluolat
ei taida Suomessa kuulua Asimovin (1920-1992) tunnetuimpiin
teoksiin. Syntyjään venäläinen, sittemmin yhdysvaltalaistunut
kirjailija tunnetaan meillä
varmasti paremmin esimerkiksi
Säätiö-trilogiasta (Säätiö,
Suom. 1976, Säätiö ja imperiumi,
suom. 1977, Toinen säätiö,
suom. 1977). Teräsluolat (The Caves Of Steel, 1954) kuuluu
Robotti-sarjaan ja sai jatkokeen Alastoman auringon
(The Naked Sun, 1957, suom.
1975), joka on
antikvariaattihinnoiltaan huomattavasti Teräsluolia halvempi –
kirjaa tarjotaan netissä alle kympillä. Myöhempinä vuosinaan Asimov kirjoitti sarjaan myös jatko-osat Aamunkoiton
robotit (The Robots
of Dawn, 1983, suom. 1987) ja Robotit ja imperiumi (Robots
and Empire, 1985, suom. 1989).
Teräsluolat
on tulevaisuuteen sijoittuva dekkari, jonka keskeisinä hahmoina ovat
etsivä Elijah Baley ja hänen kovasti ihmisen kaltainen
robottikumppaninsa R. Daneel Olivaw. Ja kun kyseessä on dekkari,
miehet ratkovat murhaa. Niin – miehet? R. Daneelhan on kone.
Kelvollisen juonen sivutuotteena esiin nouseekin mm. mielenkiintoisia
pohdintoja ihmisen ja tekoälyn suhteesta. Robotti-sarjassa ovat
keskeisessä merkityksessä ”robotiikan kolme pääsääntöä”,
joista ensimmäinen kieltää robottia koskaan vahingoittamasta
ihmistä. Asimovin robotit eivät ole isännilleen fyysinen uhka.
Tarina sijoittuu tuhansien vuosien päähän tulevaisuuteen. Siinä
maahan on perustettu Avaruuskaupunki, jota hallinnoivat
”avaruuslaiset”, aikoinaan maasta muille planeetoille lähteneiden
ihmisten jälkeläiset. Miehittäjäksi koettu taho on kirjan tapahtuma-aikoihin ollut maisemissa muutaman vuosikymmenen. Sen toimet ja tarkoitusperät
herättävät maalaisissa monenlaista epäluuloa ja kyselyä. Vuonna 1954 ilmestyneessä kirjassa on asetelmia,
jotka nykylukija saattaa yhdistää esimerkiksi tämän
hetken Venäjään ja siihen liittyviin asenteisiin. Mitkä
”avaruuslaisten” tavoitteet sitten todellisuudessa ovat, jääköön
selvitettäväksi kirjaan tarttumalla.
Teräsluolien
kaukainen tulevaisuus on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta. Vuonna
1954 kirjailijan on selvästi ollut mahdotonta kuvitella, että
valokuvia otettaisiin ilman filmiä. Teoksessa esiintyy kaikenlaisia
vempeleitä, mutta siinä käytetään myös tietosanakirjaa.
Kännykkää ei ole selvästikään keksitty, internetin ajatus on
tuntematon. Maapallolla elää kahdeksan miljardia ihmistä ja ruoka
tuotetaan pääosin hiivoilla. Elämä tapahtuu kaupunkien kätköissä,
ihmiset eivät voi oikein kuvitellakaan menevänsä avoimeen
ilmanalaan. Siellä täällä häärii ”medievalisteja”, ihmisiä,
joilla on romanttinen kaipuu planeettansa menneisyyteen.
"Elijah
Baley toteaa Raamatun olevan noin puolelle maapallon
asukkaista pyhä kirja. Siis tuhansien vuosien päästä."
Onko
Teräsluolien maailma dystopia niin kuin monien tulevaisuuteen
sijoittuvien teosten maailmat? Elämä on siinä selvästi tulossa
rajoilleen. Energiantuotannosta syntyvän radioaktiivisen jätteen
kanssa ollaan ajautumassa ongelmiin. Yhteiskunta on äärimmäisen
hierarkinen. Koneet uhkaavat viedä työpaikat. Ja niin edelleen.
Kokonaiskuva on rasittava. Ja sitten pieni yksityiskohta: Elijah
Baley toteaa Raamatun olevan noin puolelle maapallon
asukkaista pyhä kirja. Siis tuhansien vuosien päästä. Onko tämä dystopian piirre, riippuu lukijan
maailmankatsomuksesta. Robotti Daneelin viimeiset sanat romaanissa
muuten ovat ”Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.”
Menneen ajan scifiä? Ehkä, mutta mielenkiintoiseksi
ajatuksenvirittäjäksi teos edelleen osoittautui. Oma
kirjallisuudenhistoriallinen mielenkiintonsa voi olla seikalla, että
1970-luvulla todella käännettiin kirjoja, joiden alkuteokset
oliovat ilmestyneet kaksikymmentä vuotta aikaisemmin. Nykyisin
sellaista on vaikea kuvitella ainakaan isoissa mitoissa.
Mielenkiintoinen oli myös kirjastosta lainaamani nide. Leimojensa
mukaan se on kuulunut alunperin Pohjaslahden kunnan kantakirjastoon.
Seikan tekee kiinnostavaksi se, että teos on painettu vuonna
1974 – ja Pohjaslahden kunta lakannut olemasta vuonna 1973. Jotkin
asiat tapahtuvat Hämeessä omaan verkkaiseen tahtiinsa.
Isaac
Asimovista Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
Kommentit
Lähetä kommentti