Siirry pääsisältöön

KEVÄTJÄÄ ANTAA ENEMMÄN

 


"Pauliina Kuokan Kevätjää (Kirjapaja 2014) minun kuitenkin piti lukea. Kirja valitsi itsensä."


Inhoan kirjoja, jotka pitää lukea. Sellaisia ei oikeastaan ole. Ihminen selviää elämässä aivan hyvin, vaikka ei olisi kahlannut läpi Leo Tolstoin Sotaa ja rauhaa tai Sofi Oksasen Puhdistusta. Pauliina Kuokan Kevätjää (Kirjapaja 2014) minun kuitenkin piti lukea. Kirja valitsi itsensä. Vai tekikö sen sittenkin siitä tehty mielestäni harhaanjohtava Me Naisten nettijuttu (http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/pappi_kirkon_rahat_kuluvat_tyontekijoiden_hemmotteluun)?


Jo Me Naisten otsikko on raflaava:”Pappi: Kirkon rahat kuluvat työntekijöiden hemmotteluun”. Toimittaja Rosanna Marila referoi teosta: ” Pappi Pauliina Kuokka, 35, arvostelee tuoreessa Kevätjää-kirjassaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa ja sen rahankäyttöä. Hänen mukaansa kirkon varoja käytetään muun muassa työntekijöiden kuljetuksiin ulkomaille, heitä viedään retriitteihin hemmoteltaviksi, saunomaan, harrastuksiin ja tarjotaan ateria viisi kertaa päivässä. Samaan aikaan kirkon työntekijöitä neuvotaan sulkemaan kirkkojen ovet kunnolla yöksi, etteivät asunnottomat pääse sisään.”
 
"Kevätjää on yhden ihmisen kehityskertomus, jossa osansa on niin syömishäiriöillä kuin läheisen itsetuholla."
 

Tulee kiusaus kysyä, voiko lukijaa johtaa enemmän harhaan. Puhuisin kusettamisesta, jolleivät sitaatissa mainitut asiat löytyisi myös Kuokan kirjasta. Eli nyt en puhu. Osansa on myös kustantajalla, joka nostaa kirkkokriiikin esiin kirjan takakannessa ja myös lehdistötiedotteessaan. Kritiikillä on kuitenkin teoksessa varsin pieni osuus. Jos joku haluaa mässäillä kirkon ruoskimisella, hänen täytyy löytää kirjasta ne pari sivua, jossa sitä on. Toivottavasti työ vaatii koko teoksen lukemisen – siinä on 275 sivua. Väitän, että jos joku on innostunut lukemaan Kevätjään Me Naisten nettijutun perusteella, hän on luultavasti pettynyt. Teos ei ole sitä, mitä juttu lupaa. Kevätjää antaa enemmän. Se on hyvää kirjallisuutta.







Kevätjää on yhden ihmisen kehityskertomus, jossa osansa on niin syömishäiriöillä kuin läheisen itsetuholla. En ole luultavasti tällaisen tarinan luontaisinta lukijakuntaa, mutta onneksi teoksen kieli on niin hyvää, että se kantoi omista ajatuksistani johtuvien herpaantumishetkien yli. Itse asiassa tuo ”kirkkokritiikki” on mielestäni teoksen ainoita heikkoja kohtia, enkä tarkoita, että tekijän olisi pitänyt vaieta. Mutta se on kohta, jossa valittu ilmaisutapa uhkaa muuttua joksikin muuksi. Kirjan loppuosaan sijoittuva kertojan vuodatus tuntuu minusta epätarkasti editoidulta radio-ohjelmalta, jossa lopputulokseen on jäänyt leikkauspöydälle jäämään kuuluvia rapsahduksia. Ehkä kohta on tarpeen kokonaisuuden kannalta ja se on varmasti tarkasti harkiten asemoitu paikoilleen, mutta minulle Kevätjää olisi tältä osin toisenlaisella muotoilulla ollut vielä hieman suurempaa kirjallisuutta kuin nyt.


"Huomaan miettiväni, olisiko Kevätjään kannattanut sittenkin syntyä romaaniksi."


Kevätjään kaltainen kirja haastava, koska, lajityyppi saattaa lukijan silmissä hämärtyä. Aloittaessani sitä luulin tarttuneeni romaaniin. Minun piti erikseen tarkistaa, että se on luokiteltu tietokirjallisuudeksi ja elämäkerraksi, sillä tavalla ilmaisultaan kaunokirjallinen se on. Kaunokirjalliseksi katsottavassa teoksessa äänessä on viime kädessä kirjan kertoja, jonka olemista yksi yhteen tekijän kanssa on turha arvuutella. Tietokirjassa on toisin. Esimerkiksi Jari Tervon Esikoinen (WSOY 2013) ja Revontultentie(WSOY 2014) eivät ole elämäkertoja, vaan romaaneja. Poetic licence sallii kirjoittajan hävitä kujan varjoihin. Jos itse päädyn joskus purkamaan elämääni pitkäksi proosaksi, valitsen Tervon tien.

Huomaan miettiväni, olisiko Kevätjään kannattanut sittenkin syntyä romaaniksi. Se voi olla niin, tai voi se olla toisinkin.
 
"On kuitenkin toiveikasta, että kirja voi edelleen herättää poleemista keskustelua ja edes jonkinlaista kuohuntaa."
 

Kirjasodan sytyttäjäksi Kevätjäästä ei luultavasti ole. Toivottavasti ei edes kirkon sisärenkaassa, vaikka itsekin huomasin kirkon työntekijänä orastavasti ärtyväni Kuokan tökkimisestä. Kun en ole koskaan käynyt ulkomailla virkistysmatkalla. Kun en istu jatkuvasti kokouksissa. On kuitenkin toiveikasta, että kirja voi edelleen herättää poleemista keskustelua ja edes jonkinlaista kuohuntaa. Se on toiveikasta aikana, jolloin kirjojen myyntikäyrät sukeltavat ja kustantamot kertovat yt-neuvotteluista.

Minusta Kevätjää kannattaa lukea. Kannustan myös tutustumaan Tuhansia sivuja –blogin (http://tuhansiasivuja.blogspot.fi/2014/10/kevatjaa.html) Marja-Liisansiitä tekemään tasokkaaseen arvioon. Ja Pauliina Kuokka kirjoittakoon lisää.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp