Siirry pääsisältöön
KLASSISEN MUSIIKIN YLISTYS


  

Musiikkiryhmä on saapunut sairaalavierailulle. Haitari soi Metsäkukkia.
Meitä on muutama sairaalassa työssä oleva, jotka seisoimme siinä liepeillä ja kuuntelemme sen verran kuin kuuntelemme. Joku meistä pukee sen sanoiksi. Jos minä olen joskus vanha, en kaipaa piristyksekseni ikivihreää valssia. Minä haluan rokkia.

"Ja oli musiikki lopulta mitä hyvänsä, sen kieli on universaalia."

Tulevaisuus on tässäkin toisenlainen kuin ennen. Eikä tuo tulevaisuus ole kovinkaan kaukana. Jonakin unettomana yönä se on yllättävän lähellä.

Edustan itse täysiveristä rocksukupolvea. Konserttimusiikki on minulle lähestulkoon kirosana. Vastaan itse asenteestani, mutta Yleisradion ansiot sen kehittymiseen ovat suuret. Niin musertava oli ”vakavan” musiikin yliedustus sen taajuuksilla vielä 1970-luvulla, niin suuri niillä valtaa pitänyt into kasvatella kansalaisista uusasiallista aikuisväkeä. Niiden, jotka ovat varttuneet nykyisessä radiotaajuuskylläisyydessä, on luultavasti mahdoton ymmärtää aikaa, jolloin rokki oli harvinaista muuallakin kuin Pihtiputaalla. Ehkä he sanovat siitä samaan tapaan kuin toissa vuonna itsenäisyysjuhlissa haastateltu nuori ihminen sotaveteraaneista, että mä en oikein tiedä siitä, kun se on niinku historiaa. Ensimmäinen ei-yleisradiokanavahan tuli maahamme vuonna 1985.

Musiikkitoimittaja Jake Nyman kertoi 60-vuotishaastattelussaan vuonna 2009 kokeneensa radiotyössään konserttimusiikin lähestulkoon viholliseksi. Ajattelen ymmärtäväni, mistä hän puhui. Vanhempani tukivat valtiovetoista asennekasvatusta viemällä minut lapsena oopperaan.

Meidän 1960-luvulla syntyneiden jälkeen tulevat vanhoiksi toisenlaiset polvet. Rokki ei ole enää nuorisomusiikkia, nuorison musiikki ei välttämättä enää rokkia. 

"Ehkä voin kuunnella sitä joskus vanhusten hoivaosastolla, jossakin formaatissa. Jos silloin on vielä heitä, jotka hoitavat."

Ja  oli musiikki lopulta mitä hyvänsä, sen kieli on universaalia. Kun rockyhtye AC/DC:n laulusolisti Brian Johnson sanoi muutama vuosi sitten argentiinalaisella Estadio Antonio Vespucio Liberti -stadionilla äänitetyllä konserttitallenteella We don´t speak very good Spanish, but we speak rock and roll pretty good”, hän puhui juuri tästä.


 "High Voltage" 
 
Musiikissa on kyse luovuudesta ja taidosta, tunteista ja paljosta muusta. Usein myös mieli- ja muistikuvista Vanha virsi puhuttelee yhtä siihen liittyvillä tärkeillä mieleenpainumilla. Vuosien takainen häävalssi herkistää toisen, vaikka se soitettaisiin surkeasti. Kun lojuin vuonna 1982 Kangasalan Pikonlinnan sairaalassa, kuuntelin kasettia (niin todella, C-kasettia), jonka A- puolella oli AC/DC:n albumi Back In Black ja toisella sivulla saman orkesterin For Those About To Rock. Minulle vieläkin rakasta musiikkia. Rakasta pohjimmiltaan siksi, että se auttoi silloin joskus tulkitsemaan elämää ja puremaan hammasta. Lohduttikin. Ehkä voin kuunnella sitä joskus vanhusten hoivaosastolla, jossakin formaatissa. Jos silloin on vielä heitä, jotka hoitavat.

En minä oikeasti ihan niin konserttimusiikkivastainen ole kuin aiemmin annoin ymmärtää. Kokoelmistani löytyy laajakirjoisen rokin lisäksi kohtuullinen kasa kovaa menoa Dmitri Šostakovitšista Arvo Pärtiin ja Antonín Dvořákista Jean Sibeliukseen. Joinakin pimeinä hetkinäni jopa kuuntelen noita levyjä. Mutta klassinen musiikki on minulle ennemmin jotain muuta. High Voltage.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä