Siirry pääsisältöön


INTOHIMOJEN SINKKIÄMPÄRI

”Näin on, tai pitäisi olla.”

En ole koskaan kirjoittanut sinkkiämpäristä. Edellinen lause on sopivan monitulkintainen, jotta se sopii yhteyteen, josta ajatukseni lähti virtaamaan. Yhteys on Hannu Taanila.

 Kuuntelin Hannu Taanilaa viime lauantaina (27.6.2015) Vammalassa osana Vanhan kirjallisuuden päivien ohjelmaan sisältynyttä, Bibliofiilien Seuran isännöimää pakettia ”Raamattu, intohimojen kirja”. Taanila oli keskustelemassa teemasta yhdessä kirjailija Hannu Mäkelän ja raamatuntutkija Matti Myllykosken kanssa.
 
Pidin Mäkelän pohjia myöten sivistyneestä lähestymistavasta, samoin Myllykosken asiapitoinen ja notkeasti esitetty puhe upposi. Taanilasta en tällä kertaa pitänyt niin paljoa, koska minua kiinnosti ohjelman sisältö enemmän kuin esiintyjän pyrkimys asettua huomion keskipisteeksi. 

Ei Taanilakaan ollut huono, minusta ehkä nyt vain väärässä seurassa. Ja häneltä kuitenkin poimin sitaatin tähän.

Taanila nimittäin pohti tilaisuuden otsikkoa kieliopin kautta. Raamattua intohimojen hämäränä kohteena – tai kirjana, jolla on intohimoja. Jälkimmäinen tuntuu tietenkin ajatuksena absurdilta. Taanilan sanoin: ”Raamatulla on intohimoja yhtä vähän kuin sinkkiämpärillä”. Näin on, tai pitäisi olla.





”Raamatun ystävällä on ilmeinen kiusaus tehdä aika ajoin Raamatusta oma, erillinen persoona.”


Mutta onko joku kuullut uskonnollista puhetta, jossa esiintyy sellaisia muotoiluja kuin ”Raamattu sanoo”, ”Raamattu puhuu”, ”Raamattu opettaa”? Nostan käteni, olen kuullut.

Sanat ovat sanoja, mutta kantavat merkityksiä ja kuvastavat ajatuksellisia lipsahduksia. Raamatun ystävällä on ilmeinen kiusaus tehdä aika ajoin Raamatusta oma, erillinen persoona. Klassisessa kristinopissa Jumalan persoonia on kuitenkin kolme, ei neljä.

"Minulle Raamattu on kirja. Sanon tämän kunnioituksella"
 

Sanomallani ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko Raamattu Jumalan ilmoitus ihmisille - itselleni se on kristillisen vakaumukseni perusdokumentti ja sellaisena nide, jonka poimisin mukaani autiolle saarelle.  Sen sijaan sillä, mitä virkoin edellä on jotakin merkitystä sen muistamiselle, että Raamattu on kirja, jota tulkitaan aina kulttuurin ja uskonnollisten yhteisöjen perinteiden kautta. Matti Myllykosken Vammalassa esittämää ajatusta, että jokainen lukija viime kädessä kirjoittaa Raamatun uudelleen, on vaikea kiistää sitäkään. 

Intohimojen ämpäri, toivon tynnyri. Niitäkin Raamattu on.  Minulle Raamattu on kirja. Sanon tämän kunnioituksella.

APPENDIX

En ole nytkään kirjoittanut sinkkiämpäristä, vielä. Nyt kirjoitan. Omistan nimittäin sellaisen. Käytän sitä lähinnä tyhjentäessäni tuhkia vuolukiviuunista. Ämpärin tarina on hauska. Ostin sen Petseristä kesällä 2007. En kylläkään luostarista, vaikka sielläkin vierailin. Olin matkassa erään seurueen mukana ja aterioimme kaupungissa. Ravintolan vieressä sattui olemaan kauppa, jossa myytiin kaikenlaista, myös sinkkiämpäreitä. Myyjän ilme oli mielenkiintoinen, kun yksi sun toinen meistä innostui kaupoille ja niin ostimme intohimoisesti puodin tyhjäksi ämpäreistä. Bussin ruumassa ne sitten kulkivat Pihkovan, Kupanitsan, Volosovon, Pietarin, Viipurin ja viimein Säkkijärven kautta Suomeen. Eivät edes Torfjanovkan tullissa ihmetelleet. Olivat kai tyytyväisiä, kun vienti veti.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä