INTOHIMOJEN
SINKKIÄMPÄRI
”Näin
on, tai pitäisi olla.”
En ole koskaan kirjoittanut sinkkiämpäristä. Edellinen
lause on sopivan monitulkintainen, jotta se sopii yhteyteen, josta ajatukseni
lähti virtaamaan. Yhteys on Hannu
Taanila.
Kuuntelin Hannu Taanilaa viime lauantaina (27.6.2015)
Vammalassa osana Vanhan kirjallisuuden päivien ohjelmaan sisältynyttä,
Bibliofiilien Seuran isännöimää pakettia ”Raamattu, intohimojen kirja”. Taanila
oli keskustelemassa teemasta yhdessä kirjailija Hannu Mäkelän ja raamatuntutkija Matti Myllykosken kanssa.
Pidin Mäkelän pohjia myöten sivistyneestä
lähestymistavasta, samoin Myllykosken asiapitoinen ja notkeasti esitetty puhe
upposi. Taanilasta en tällä kertaa pitänyt niin paljoa, koska minua kiinnosti
ohjelman sisältö enemmän kuin esiintyjän pyrkimys asettua huomion
keskipisteeksi.
Ei Taanilakaan ollut huono, minusta ehkä nyt vain väärässä
seurassa. Ja häneltä kuitenkin poimin sitaatin tähän.
Taanila nimittäin pohti tilaisuuden otsikkoa kieliopin
kautta. Raamattua intohimojen hämäränä kohteena – tai kirjana, jolla on
intohimoja. Jälkimmäinen tuntuu tietenkin ajatuksena absurdilta. Taanilan
sanoin: ”Raamatulla on intohimoja yhtä vähän
kuin sinkkiämpärillä”. Näin on, tai pitäisi olla.
”Raamatun
ystävällä on ilmeinen kiusaus tehdä aika ajoin Raamatusta oma, erillinen
persoona.”
Mutta onko joku kuullut uskonnollista puhetta, jossa
esiintyy sellaisia muotoiluja kuin ”Raamattu
sanoo”, ”Raamattu puhuu”, ”Raamattu opettaa”? Nostan käteni, olen
kuullut.
Sanat ovat sanoja, mutta kantavat merkityksiä ja
kuvastavat ajatuksellisia lipsahduksia. Raamatun ystävällä on ilmeinen kiusaus
tehdä aika ajoin Raamatusta oma, erillinen persoona. Klassisessa kristinopissa
Jumalan persoonia on kuitenkin kolme, ei neljä.
"Minulle Raamattu on kirja. Sanon tämän kunnioituksella"
Sanomallani ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko
Raamattu Jumalan ilmoitus ihmisille - itselleni se on kristillisen vakaumukseni
perusdokumentti ja sellaisena nide, jonka poimisin mukaani autiolle saarelle. Sen sijaan sillä, mitä virkoin edellä on
jotakin merkitystä sen muistamiselle, että Raamattu on kirja, jota tulkitaan
aina kulttuurin ja uskonnollisten yhteisöjen perinteiden kautta. Matti
Myllykosken Vammalassa esittämää ajatusta, että jokainen lukija viime kädessä
kirjoittaa Raamatun uudelleen, on vaikea kiistää sitäkään.
Intohimojen ämpäri, toivon tynnyri. Niitäkin Raamattu on. Minulle Raamattu on kirja. Sanon tämän kunnioituksella.
APPENDIX
En ole nytkään kirjoittanut sinkkiämpäristä, vielä.
Nyt kirjoitan. Omistan nimittäin sellaisen. Käytän sitä lähinnä tyhjentäessäni
tuhkia vuolukiviuunista. Ämpärin tarina on hauska. Ostin sen Petseristä kesällä
2007. En kylläkään luostarista, vaikka sielläkin vierailin. Olin matkassa erään
seurueen mukana ja aterioimme kaupungissa. Ravintolan vieressä sattui olemaan
kauppa, jossa myytiin kaikenlaista, myös sinkkiämpäreitä. Myyjän ilme oli
mielenkiintoinen, kun yksi sun toinen meistä innostui kaupoille ja niin ostimme
intohimoisesti puodin tyhjäksi ämpäreistä. Bussin ruumassa ne sitten kulkivat
Pihkovan, Kupanitsan, Volosovon, Pietarin, Viipurin ja viimein Säkkijärven
kautta Suomeen. Eivät edes Torfjanovkan tullissa ihmetelleet. Olivat kai
tyytyväisiä, kun vienti veti.
Kommentit
Lähetä kommentti