Siirry pääsisältöön


INTOHIMOJEN SINKKIÄMPÄRI

”Näin on, tai pitäisi olla.”

En ole koskaan kirjoittanut sinkkiämpäristä. Edellinen lause on sopivan monitulkintainen, jotta se sopii yhteyteen, josta ajatukseni lähti virtaamaan. Yhteys on Hannu Taanila.

 Kuuntelin Hannu Taanilaa viime lauantaina (27.6.2015) Vammalassa osana Vanhan kirjallisuuden päivien ohjelmaan sisältynyttä, Bibliofiilien Seuran isännöimää pakettia ”Raamattu, intohimojen kirja”. Taanila oli keskustelemassa teemasta yhdessä kirjailija Hannu Mäkelän ja raamatuntutkija Matti Myllykosken kanssa.
 
Pidin Mäkelän pohjia myöten sivistyneestä lähestymistavasta, samoin Myllykosken asiapitoinen ja notkeasti esitetty puhe upposi. Taanilasta en tällä kertaa pitänyt niin paljoa, koska minua kiinnosti ohjelman sisältö enemmän kuin esiintyjän pyrkimys asettua huomion keskipisteeksi. 

Ei Taanilakaan ollut huono, minusta ehkä nyt vain väärässä seurassa. Ja häneltä kuitenkin poimin sitaatin tähän.

Taanila nimittäin pohti tilaisuuden otsikkoa kieliopin kautta. Raamattua intohimojen hämäränä kohteena – tai kirjana, jolla on intohimoja. Jälkimmäinen tuntuu tietenkin ajatuksena absurdilta. Taanilan sanoin: ”Raamatulla on intohimoja yhtä vähän kuin sinkkiämpärillä”. Näin on, tai pitäisi olla.





”Raamatun ystävällä on ilmeinen kiusaus tehdä aika ajoin Raamatusta oma, erillinen persoona.”


Mutta onko joku kuullut uskonnollista puhetta, jossa esiintyy sellaisia muotoiluja kuin ”Raamattu sanoo”, ”Raamattu puhuu”, ”Raamattu opettaa”? Nostan käteni, olen kuullut.

Sanat ovat sanoja, mutta kantavat merkityksiä ja kuvastavat ajatuksellisia lipsahduksia. Raamatun ystävällä on ilmeinen kiusaus tehdä aika ajoin Raamatusta oma, erillinen persoona. Klassisessa kristinopissa Jumalan persoonia on kuitenkin kolme, ei neljä.

"Minulle Raamattu on kirja. Sanon tämän kunnioituksella"
 

Sanomallani ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko Raamattu Jumalan ilmoitus ihmisille - itselleni se on kristillisen vakaumukseni perusdokumentti ja sellaisena nide, jonka poimisin mukaani autiolle saarelle.  Sen sijaan sillä, mitä virkoin edellä on jotakin merkitystä sen muistamiselle, että Raamattu on kirja, jota tulkitaan aina kulttuurin ja uskonnollisten yhteisöjen perinteiden kautta. Matti Myllykosken Vammalassa esittämää ajatusta, että jokainen lukija viime kädessä kirjoittaa Raamatun uudelleen, on vaikea kiistää sitäkään. 

Intohimojen ämpäri, toivon tynnyri. Niitäkin Raamattu on.  Minulle Raamattu on kirja. Sanon tämän kunnioituksella.

APPENDIX

En ole nytkään kirjoittanut sinkkiämpäristä, vielä. Nyt kirjoitan. Omistan nimittäin sellaisen. Käytän sitä lähinnä tyhjentäessäni tuhkia vuolukiviuunista. Ämpärin tarina on hauska. Ostin sen Petseristä kesällä 2007. En kylläkään luostarista, vaikka sielläkin vierailin. Olin matkassa erään seurueen mukana ja aterioimme kaupungissa. Ravintolan vieressä sattui olemaan kauppa, jossa myytiin kaikenlaista, myös sinkkiämpäreitä. Myyjän ilme oli mielenkiintoinen, kun yksi sun toinen meistä innostui kaupoille ja niin ostimme intohimoisesti puodin tyhjäksi ämpäreistä. Bussin ruumassa ne sitten kulkivat Pihkovan, Kupanitsan, Volosovon, Pietarin, Viipurin ja viimein Säkkijärven kautta Suomeen. Eivät edes Torfjanovkan tullissa ihmetelleet. Olivat kai tyytyväisiä, kun vienti veti.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp