KULTTUURIKÄVELYLLÄ HAUTAUSMAALLA
”Yhtä kaikki nostan hattua monta kirjaa kansittaneelle miehelle. Ja
pysähdyn toistekin hänen haudalleen.”
Tein taannoin kulttuurikävelyn Ruoveden
hautausmaalla. Minulle merkittävin paikka kalmistossa on luonnollisesti Virtasten ja Paarlahtien perhehauta, mutta pysähdyin nyt hetkeksi myös runoilija
Eero Havaksen (1899-1968)
leposijalle.
Lempäälästä kotoisin ollut Havas toimi vuosina 1927-1954
Ruovedellä Pekkalan kansakoulun opettajana, joten hän on ollut oleellinen osa
isovaarini, vaarini ja mummuni maisemaa. Isovaarini asui eläkepäiviään
kivenheiton päässä koulusta, kunnes kuoli alkuvuodesta 1951. Havas valmistui
Jyväskylän opettajaseminaarista vähän ennen isovanhempiani, jotka olivat
virassa Pohjanmaalla, mutta viettivät kesäisin paljon aikaa Ruovedellä. Vaimonsa
kuoleman jälkeen Havas muutti Alastarolle, jossa toimi työuransa loppuun. Hän
myös avioitui uudelleen, mutta hänet on haudattu ensimmäisen vaimonsa Ilma Salon viereen Ruoveden
hautausmaalle.
”Runoilijana Havas oli aikansa lapsi.”
Eero Havaksen kirjallinen tuotanto sisältää runokokoelmat Ikuinen
satu (WSOY 1923), Ratsumies (Otava 1928) ja Temppelijuhla
(Kuva ja Sana 1958) sekä aforismi- ja mietekirjat Viittatie (Otava 1935) ja
Kierros
kierrokselta (Otava 1945), jonka tekijä on muuten omistanut jatkosodan
hyökkäysvaiheessa kaatuneelle veljelleen Väinö Havakselle – aikanaan tunnetulle kirkonmiehelle, joka on myös
historian ainoa rintamalla kaatunut Suomen eduskunnan jäsen.
Runoilijana Havas oli aikansa lapsi. Minään lyriikan
uudistajana häntä ei varmastikaan voi pitää ja tuskin hän sellaiseksi pyrkikään.
Runot ovat mitallisia ja loppusoinnullisia. Eivät huonoja, taitaviakin, mutta nyt luettuna
ajan patinoimia. Havas on ollut selvästi uskonnollisesti suuntautunut ja
erityisesti hänen viimeinen kokoelmansa on vahvasti hengellistä runoutta. Yhtä
kaikki nostan hattua monta kirjaa kansittaneelle miehelle. Ja pysähdyn
toistekin hänen haudalleen.
”1960-luvun runoihmisten kelkoissa kyyti olisi luultavasti ollut kylmää.”
En tiedä, kirjoittiko Havas viimeisen kokoelmansa jälkeen,
mutta 1960-luvun runoihmisten kelkoissa kyyti olisi luultavasti ollut kylmää. Tässä
kohdin tulee mieleen Havaksen nuorempi aikalainen Jaakko Heikinheimo (1915-1990), joka julkaistuaan pari kokoelmaa 1950-luvulla
vaikeni yli kahdeksikymmeneksi vuodeksi ennen kuin saattoi 1980-luvulla päivänvaloon
kolme tasokasta kokoelmaa. Vaikenemisen keskeisenä syynä oli mitä luultavimmin se,
että hänen edustamansa mitallinen tapa kirjoittaa julistettiin 60-lukulaisten kulttuuriheerosten suulla
lainsuojattomaksi.
Havasta tuskin luetaan nykyisin juurikaan. Mutta kiitos
Sääntö-Suomen hänen teoksensa ovat tallessa Kansalliskirjaston kokoelmissa. Ovatpa
Ratsumies, Kierros kierrokselta ja Temppelijuhla päätyneet ilman lainsäädäntöä
myös minun hyllyyni.
Pekkalan koulun opettajista Havasta enemmän omaan elämääni
on vaikuttanut varmasti Arvi Harimo. Jäädessään
1970-luvulla eläkkeelle hän tyhjäsi taloaan ja kantoi meille ison kasan
jännitys- ja seikkailukirjoja, joita sitten luin kesällä yötä myöten ja välillä
öljylampun valossa. Muun muassa monta Arvin tuomaa Outsideriä on edelleen
tallella. Niistä enemmän sitten joskus.
Kommentit
Lähetä kommentti