Siirry pääsisältöön




KULTTUURIKÄVELYLLÄ HAUTAUSMAALLA

”Yhtä kaikki nostan hattua monta kirjaa kansittaneelle miehelle. Ja pysähdyn toistekin hänen haudalleen.”


Tein taannoin kulttuurikävelyn Ruoveden hautausmaalla. Minulle merkittävin paikka kalmistossa on luonnollisesti Virtasten ja Paarlahtien perhehauta, mutta pysähdyin nyt hetkeksi myös runoilija Eero Havaksen (1899-1968) leposijalle.






Lempäälästä kotoisin ollut Havas toimi vuosina 1927-1954 Ruovedellä Pekkalan kansakoulun opettajana, joten hän on ollut oleellinen osa isovaarini, vaarini ja mummuni maisemaa. Isovaarini asui eläkepäiviään kivenheiton päässä koulusta, kunnes kuoli alkuvuodesta 1951. Havas valmistui Jyväskylän opettajaseminaarista vähän ennen isovanhempiani, jotka olivat virassa Pohjanmaalla, mutta viettivät kesäisin paljon aikaa Ruovedellä. Vaimonsa kuoleman jälkeen Havas muutti Alastarolle, jossa toimi työuransa loppuun. Hän myös avioitui uudelleen, mutta hänet on haudattu ensimmäisen vaimonsa Ilma Salon viereen Ruoveden hautausmaalle.


”Runoilijana Havas oli aikansa lapsi.”


Eero Havaksen kirjallinen tuotanto sisältää runokokoelmat Ikuinen satu (WSOY 1923), Ratsumies (Otava 1928) ja Temppelijuhla (Kuva ja Sana 1958) sekä aforismi- ja mietekirjat Viittatie (Otava 1935) ja Kierros kierrokselta (Otava 1945), jonka tekijä on muuten omistanut jatkosodan hyökkäysvaiheessa kaatuneelle veljelleen Väinö Havakselle – aikanaan tunnetulle kirkonmiehelle, joka on myös historian ainoa rintamalla kaatunut Suomen eduskunnan jäsen.






Runoilijana Havas oli aikansa lapsi. Minään lyriikan uudistajana häntä ei varmastikaan voi pitää ja tuskin hän sellaiseksi pyrkikään. Runot ovat mitallisia ja loppusoinnullisia. Eivät huonoja, taitaviakin, mutta nyt luettuna ajan patinoimia. Havas on ollut selvästi uskonnollisesti suuntautunut ja erityisesti hänen viimeinen kokoelmansa on vahvasti hengellistä runoutta. Yhtä kaikki nostan hattua monta kirjaa kansittaneelle miehelle. Ja pysähdyn toistekin hänen haudalleen.


”1960-luvun runoihmisten kelkoissa kyyti olisi  luultavasti ollut kylmää.”


En tiedä, kirjoittiko Havas viimeisen kokoelmansa jälkeen, mutta 1960-luvun runoihmisten kelkoissa kyyti olisi luultavasti ollut kylmää. Tässä kohdin tulee mieleen Havaksen nuorempi aikalainen Jaakko Heikinheimo (1915-1990), joka julkaistuaan pari kokoelmaa 1950-luvulla vaikeni yli kahdeksikymmeneksi vuodeksi ennen kuin saattoi 1980-luvulla päivänvaloon kolme tasokasta kokoelmaa. Vaikenemisen keskeisenä syynä oli mitä luultavimmin se, että hänen edustamansa mitallinen tapa kirjoittaa julistettiin 60-lukulaisten kulttuuriheerosten suulla lainsuojattomaksi.

Havasta tuskin luetaan nykyisin juurikaan. Mutta kiitos Sääntö-Suomen hänen teoksensa ovat tallessa Kansalliskirjaston kokoelmissa. Ovatpa Ratsumies, Kierros kierrokselta ja Temppelijuhla päätyneet ilman lainsäädäntöä myös minun hyllyyni.

Pekkalan koulun opettajista Havasta enemmän omaan elämääni on vaikuttanut varmasti Arvi Harimo. Jäädessään 1970-luvulla eläkkeelle hän tyhjäsi taloaan ja kantoi meille ison kasan jännitys- ja seikkailukirjoja, joita sitten luin kesällä yötä myöten ja välillä öljylampun valossa. Muun muassa monta Arvin tuomaa Outsideriä on edelleen tallella. Niistä enemmän sitten joskus.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä