POIKIEN
KANSSA ÖLKYLLÄ
”Jospa
lukukokemus nyt aikuisena ei olisi mistään kotoisin? Olenhan tyystin eri
ihminen kuin se poika, jolta teos jäi opiskelematta.”
Lupailin edellisessä blogissani lukevani lomalla Lennart Vapaavuoren (1912-1957) poikakirjan Salmikämpän pojat (WSOY 1951). Kirja jäi minulta kölvinä lukematta,
kun sitä ei ollut sen paremmin Tampereen kaupunginkirjaston Kirjastoauto III:n
kuin Koivistonkylän sivukirjastonkaan hyllyssä. Sana on pitänyt: olen käynyt
poikien kanssa Ölkyllä. Kirjan tapahtumat sijoittuvat nimittäin Suomussalmen
saloille ja Kuusamon eteläosassa sijaitsevalle Julmalle Ölkylle, joka on
tiettävästi Suomen suurin kanjonijärvi. Suomussalmea ei tosin mainita nimeltä - kirjassa puhutaan vain satakunta kilometriä
Kajaanista eteenpäin olevasta kirkonkylästä - ja järven, jolla jännitys huipentuu,
Vapaavuori on nimennyt Kohisevaksi. Vapaavuori oli aikoinaan rajaseutupappina
Suomussalmella, joten päätelmä oli tältäkin osin helppo. Suomussalmen
kirkkoherra, kirjailija Risto
Kormilainen vahvisti Kohisevan Julmaksi Ölkyksi, kun hiljattain sanailimme
aiheesta.
Tartuin kirjaan vähän arkaillen. Jospa lukukokemus nyt
aikuisena ei olisi mistään kotoisin? Olenhan tyystin eri ihminen kuin se poika,
jolta teos jäi opiskelematta. Saattaisi käydä samalla tavalla kehnosti kuin
jonkin nuoruuden suosikkilevyn kuuntelemisessa myöhemmillä kymmenillä. Tämä pelko osoittautui Salmikämpän poikia lukiessa turhaksi. Tottahan tarinassa on omat
heikkoutensa, henkilökuvat eivät ole valtavan syviä ja niin edelleen, mutta
Vapaavuori kirjoittaa hyvin. Luontokuvaus on väkevää. Jo kirjan alkupuolella
kytemässä ollut hämärien puuhaaminen äityy teoksen loppupuolella kunnon
menoksi, kun pojat sattuvat ryökäleitten kanssa samoihin maisemiin. Paikoin
lukemisessa piti siirtyä ahmimiseen.
”Yli
kuusikymmentä vuotta sitten ilmestynyt kirja on kuin vanhat valo- tai elokuvat:
siihen on piirtynyt paljon ajankuvaa, jota ei välttämättä muista, jos jokin tai
joku ei muistuta.”
Salmikämpän poikien päähenkilöt ovat noin
15-vuotiaita, syntyneet siis joskus vuoden 1936 paikkeilla. Jos kuvittelen
heidän elämänsä, he ovat olleet jo vuosia elämäntöistään eläkkeellä, osa
todennäköisesti jo kirkkomaalla. Samaa sukupolvea kuin isäni. Hetki sitten he
olivat poikia, niin kirjan Matti, Lasse, Pepe ja Antero kuin isänikin. Sitten
elämä on livahtanut jonnekin, toivottavasti jättäen haaviin itse kullekin
muutakin kuin eräretken kalansaaliin. Perässä tullaan.
Yli kuusikymmentä vuotta sitten ilmestynyt kirja on kuin
vanhat valo- tai elokuvat: siihen on piirtynyt paljon ajankuvaa, jota ei
välttämättä muista, jos jokin tai joku ei muistuta. Lyseon koulupäivään
kuuluvat ”rukoukset”, monia vaihtoja sisältävät ja aikaa ottavat junamatkat,
älypuhelimettomuus ja kamerattomuus. Ja maailma,
joka kuitenkin saattoi kasvaville kolleille olla turvallisempi kuin nykyinen,
vaikka maailma moderneine tapainturmeluksineen olikin jo tullut kylään.
Salmikämpän pojat ei taitaisi nykyään mahtua minkään
yleiskustantamon julkaisuohjelmiin, sen verran selkeä kristillinen vivahde
kulkee tarinan mukana. Vapaavuori ei kylläkään saarnaa, vaan vakaumukselliset
asiat kutoutuvat arkisiin ja vähän vähemmän arkisiin tilanteisiin luontevasti. Kädet
menevät ristiin, kun henki on höllässä. Yksi kirjan hahmoista on
rajaseutupastori Rosti – salon kansaa ymmärtävä ja heidän keskuudessaan
pönöttämättä kuljeskeleva hengenmies. Kuinka paljon hänessä on Vapaavuorta
itseään tai hänen itselleen asettamaa ihannetta, jää arvattavaksi.
”Salmikämpän
pojat jää mieleeni tämän kesän mukavana lukumuistona. Jokin merkitys sillä
tuntuu olevan, että nyt se on lopulta luettu.”
Jos aika on muuttunut paljon 1950-luvun alusta, jokin
on näemmä pysyvää. Vapaavuori kuvailee Matin isää: ”Ei silti voinut sanoa, etteikö
opettaja Visamaa puolestaan olisi tahtonut pojalleen kaikkea parasta, mutta
kaikki se aika, mikä häneltä jäi vapaaksi koulutyöltä, oli täynnä
välttämättömien sivuansioitten tavoittamisen tappavaa kiirettä, joka ei
sallinut hänen paljonkaan päästä hiljenemään lastensa maailman ääniä
kuullakseen--- Kiire ja huolet olivat tehneet hänestä hermostuneen hosujan,
joka vain joskus sunnuntain hetkinä saattoi asettua katselemaan kodissaan
sykkivää elämää.” Onneksi maailmassa on äitejä. Matillakin oli ”äiti,
jolla Jumalan lahjana oli kyky ymmärtää poikaansa.” Tiedä sitten, oliko isä-Visamaassa myös ja
kuinka paljon kirjailijaa itseään, Vapaavuoreen kun ei kirjan perusteella
oikein istu toisten osoittelijan leima. Itse huomasin pysähtyväni tällä
kohdalla miettimään omien lasten kasvuvuosia ja omia kiireitäni silloin.
Vapaavuoren elämä päättyi 45-vuotiaana. Salmikämpän
poikien jälkeen hän ehti jatkaa kirjallista uraansa romaanilla Puolikuun Liitto (WSOY 1953), joka on Nuorten
toivekirjaston numero 33. Salmikämpän pojat on ilmestynyt neljänä
painoksena, viimeinen niistä 1960. Myös Puolikuun Liitto ehti toiseen
painokseensa samana vuonna. Ehkä luen vielä joskus senkin.
Salmikämpän
pojat jää mieleeni tämän kesän mukavana lukumuistona. Jokin
merkitys sillä tuntuu olevan, että nyt se on lopulta luettu. Kohisevan maisemat
palauttivat mieleeni myös sen, että olen 1970-luvulla käynyt Julmalla Ölkyllä.
Vierailu siellä liittyy kyläilyyn kummieni luona Kuusamossa. En muista, oliko
tuolloinen venereti jonkin matkailuyrittäjän tarjoama vai oliko kyseessä
metsätalousneuvojana alueella toimineen kummisetäni jonkin tuttavansa kanssa
sopima asia. Niin tai näin, reissu oli sen verran vaikuttava, että kirjoitin
siitä koulun äidinkielen tunnilla aineen. Tuskinpa osasin puhaltaa siihen samanlaista jännitystä
kuin Vapaavuori Salmikämpän poikien vaiheisiin samalla vedellä, mutta
kiitettävän taisin saada kynäilystäni minäkin.
Kommentit
Lähetä kommentti