Siirry pääsisältöön


KILTTEJÄ JA HARMITTOMIA

”Lopussa sitten kokoonnutaan kirjastoon ja Poirot paljastaa murhaajan.”


Tuttavani oli päivittänyt tilansa Facebookissa. Luultavasti hän tulkitsi monen muunkin tuntemuksia todetessaan, että tämän kesän perjantai-iltojen parasta antia ovat olleet Hercule Poirot –elokuvat. Itsekin olen niitä katsellut ja samalla ollut vähän huolissani siitä, että taidan vanhetessani kesyyntyä. Joskus nuorempana en nimittäin olisi niistä niin välittänyt. Agatha Christien luoma hahmo ja maailma, jossa hän elää, ovat aika kaukana arkirealismista. Christie kirjoitti ”perinteisiä” arvoitusdekkareita, joissa ei juurikaan ole ammuskelua, takaa-ajoja tai muuta kovaksi keiteltyä toimintaa. Seksiä vain rivien välissä. Lopussa sitten kokoonnutaan kirjastoon ja Poirot paljastaa murhaajan.

Olen myös aika ajoin törmännyt sellaisiin käsitteisin kuin ”harmiton” tai ”kiltti” dekkari. Ne teokset ovat kai sellaisia, joissa ei roiskuteta verta tai mässätä väkivallalla. Vai ovatkohan sittenkään?


”Kunnon dekkarissa tapetaan. ”Harmittomat” ja ”kiltit” murhajutut sisältävät väistämättä brutaalin rikoksen, joka tekona on uhria kohtaan loukkaavampi kuin mikään muu toisen ihmisen toimi.”


Kotiseutuni paikallisaviisi KMV-lehti julkaisi kesän mittaan jatkodekkaria. J.V. Teräksen Seuraava pysähdys kuolema (KMV-lehti 6.7.-24.82015) ei ollut kiltti tai harmiton tarina. Ei ainakaan siinä mielessä, että ruumiita tuli kasaksi. Lehden toimittaja Ali Heikkilä  kysyi tekijältä tarinaan liittyvässä jutussa Murha dekkarin tekee  (KM-lehti 6.7.2015): ” Minkä takia kirjoitat rikoksesta, vieläpä varsin brutaalista? Onko mielesi kiinnittynyt kaikkeen alhaiseen ja suistuneeseen, mustaan, jonka sisältä valuu punaista?”  Teräs vastasi: ” Rikoksella on viihdearvoa.  Kiltit ja väkivallattomat ihmiset ahmivat dekkareita.  Aidossa dekkarissa on aina murha.  Henkirikos on ruma ja loukkaava, vaikka se tehtäisiin herraskartanossa. Ei siis ole henkirikosta, joka ei olisi brutaali.  Jokainen voi miettiä itse, miksi rikosviihde kiinnostaa.”







Kunnon dekkarissa tapetaan. ”Harmittomat” ja ”kiltit” murhajutut sisältävät väistämättä brutaalin rikoksen, joka tekona on uhria kohtaan loukkaavampi kuin mikään muu toisen ihmisen toimi. Veri roiskuu ”kilteissä” ja ”harmittomissa” arvoitusdekkareissa. Muunlaista jännitystä voi kirjoittaa ilman raatoja, mutta ei oikein dekkaria. Ilman veritekoa tuloksena on sen sijasta Enid Blytonin Salaisuus-sarjaa tai jotain sellaista. Ei välttämättä huonoa kirjallisuutta, mutta kelvoton dekkari. Taidan kehdata jopa väittää, että ”kiltit” ja ”harmittomat” murhajutut vasta brutaaleja ovatkin. Väkivalta saa niissä usein siistin kääreen.


”Elämän perusasetuksena tuntuu  olevan, että yksi ja toinen asia pyrkii pyrstölleen. Nämä ovat onneksi yleensä muita kuin murhia.”



Hyvässä dekkarissa etsivä selvittää arvoituksen - tässä mielessä KMV-lehden kesädekkari muuten ei ollut lajissaan puhdasoppinen. Poirotin tutkimuksiakin voi seurata vailla ahdistusta: kyllä Hercule kaivaa ratkaisun esiin! Paha saa palkkansa ja maailma pysyy jonkinlaisessa balanssissa. Dekkari on useimmiten tarina päähenkilön – ”salapoliisin” - onnistumisesta. Mutta  menestyksellisellä nuuskinnalla on kääntöpuolensa. Murhaajahan ei yleensä haluaisi joutua kiinni ja Poirot-juttujen tapauksessa hirteen. Näkökulmaa vaihtamalla dekkarit muuttuvatkin kertomuksiksi siitä, miten huolellisesti suunnitellutkin konnantyöt menevät pieleen. Jotakin unohtuu tai sattuma sotkee sopan. Alkaa haiskahtaa tutulta. Elämän perusasetuksena tuntuu olevan, että yksi ja toinen asia pyrkii pyrstölleen. Nämä ovat onneksi yleensä muita kuin murhia.


”Väkivaltaviihde ei kuitenkaan ole maailman ykkösongelmia. Väkivaltatosi on.”


Mietin itse aika ajoin, mikä rikoksista lukemisessa viehättää. On viehättänyt keskenkasvuisesta alkaen. Jokin muukin syy siihen täytyy olla kuin se, että jännäreitä jaksaa lukea työmatkalla tai ennen nukkumaan menemistä. Väkivaltaviihde ei kuitenkaan ole maailman ykkösongelmia. Väkivaltatosi on.

Minulla on parhaillaan kesken Donald E. Westlaken rikosromaani Kuuma kivi (WSOY1972). Kirja alkaa olla puolessa välissä, eikä ketään ole tapettu. Yksi jalokivi on nielaistu, vankilaan murtauduttu ja asioiden yleismaailmallinen taipumus mennä pieleen nostanut päätään mojovasti ja moneen kertaan. Takakansi esitteleekin tämän Sapo-kirjan ”moderniksi jännitykseksi”. Enkä usko, että lopussa kokoonnutaan kirjastoon.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp