KILTTEJÄ
JA HARMITTOMIA
”Lopussa sitten kokoonnutaan kirjastoon ja Poirot paljastaa murhaajan.”
Tuttavani oli päivittänyt tilansa Facebookissa.
Luultavasti hän tulkitsi monen muunkin tuntemuksia todetessaan, että tämän
kesän perjantai-iltojen parasta antia ovat olleet Hercule Poirot –elokuvat.
Itsekin olen niitä katsellut ja samalla ollut vähän huolissani siitä, että
taidan vanhetessani kesyyntyä. Joskus nuorempana en nimittäin olisi niistä niin
välittänyt. Agatha Christien luoma
hahmo ja maailma, jossa hän elää, ovat aika kaukana arkirealismista. Christie
kirjoitti ”perinteisiä” arvoitusdekkareita, joissa ei juurikaan ole ammuskelua,
takaa-ajoja tai muuta kovaksi keiteltyä toimintaa. Seksiä vain rivien välissä.
Lopussa sitten kokoonnutaan kirjastoon ja Poirot paljastaa murhaajan.
Olen myös aika ajoin törmännyt sellaisiin käsitteisin
kuin ”harmiton” tai ”kiltti” dekkari. Ne teokset ovat kai sellaisia, joissa ei roiskuteta verta tai mässätä väkivallalla. Vai ovatkohan sittenkään?
”Kunnon
dekkarissa tapetaan. ”Harmittomat” ja ”kiltit” murhajutut sisältävät
väistämättä brutaalin rikoksen, joka tekona on uhria kohtaan loukkaavampi kuin
mikään muu toisen ihmisen toimi.”
Kotiseutuni
paikallisaviisi KMV-lehti julkaisi
kesän mittaan jatkodekkaria. J.V.
Teräksen Seuraava pysähdys kuolema (KMV-lehti
6.7.-24.82015) ei ollut kiltti tai harmiton tarina. Ei ainakaan siinä mielessä,
että ruumiita tuli kasaksi. Lehden toimittaja Ali Heikkilä kysyi tekijältä
tarinaan liittyvässä jutussa Murha
dekkarin tekee (KM-lehti 6.7.2015): ” Minkä
takia kirjoitat rikoksesta, vieläpä varsin brutaalista? Onko mielesi
kiinnittynyt kaikkeen alhaiseen ja suistuneeseen, mustaan, jonka sisältä valuu
punaista?” Teräs vastasi: ” Rikoksella
on viihdearvoa. Kiltit ja
väkivallattomat ihmiset ahmivat dekkareita.
Aidossa dekkarissa on aina murha.
Henkirikos on ruma ja loukkaava, vaikka se tehtäisiin herraskartanossa.
Ei siis ole henkirikosta, joka ei olisi brutaali. Jokainen voi miettiä itse, miksi rikosviihde
kiinnostaa.”
Kunnon dekkarissa tapetaan. ”Harmittomat” ja ”kiltit” murhajutut sisältävät
väistämättä brutaalin rikoksen, joka tekona on uhria kohtaan loukkaavampi kuin
mikään muu toisen ihmisen toimi. Veri roiskuu ”kilteissä” ja ”harmittomissa”
arvoitusdekkareissa. Muunlaista jännitystä voi kirjoittaa ilman raatoja, mutta
ei oikein dekkaria. Ilman veritekoa tuloksena on sen sijasta Enid Blytonin Salaisuus-sarjaa tai jotain sellaista. Ei
välttämättä huonoa kirjallisuutta, mutta kelvoton dekkari. Taidan kehdata jopa
väittää, että ”kiltit” ja ”harmittomat” murhajutut vasta brutaaleja ovatkin. Väkivalta
saa niissä usein siistin kääreen.
”Elämän
perusasetuksena tuntuu olevan, että yksi ja toinen asia pyrkii
pyrstölleen. Nämä ovat onneksi yleensä muita kuin murhia.”
Hyvässä dekkarissa etsivä selvittää arvoituksen - tässä mielessä KMV-lehden kesädekkari muuten ei ollut lajissaan puhdasoppinen.
Poirotin tutkimuksiakin voi seurata vailla ahdistusta: kyllä Hercule kaivaa
ratkaisun esiin! Paha saa palkkansa ja maailma pysyy jonkinlaisessa
balanssissa. Dekkari on useimmiten tarina päähenkilön – ”salapoliisin” -
onnistumisesta. Mutta menestyksellisellä nuuskinnalla on kääntöpuolensa.
Murhaajahan ei yleensä haluaisi joutua kiinni ja Poirot-juttujen tapauksessa
hirteen. Näkökulmaa vaihtamalla dekkarit muuttuvatkin kertomuksiksi siitä,
miten huolellisesti suunnitellutkin konnantyöt menevät pieleen. Jotakin unohtuu tai sattuma
sotkee sopan. Alkaa haiskahtaa tutulta. Elämän perusasetuksena tuntuu olevan,
että yksi ja toinen asia pyrkii pyrstölleen. Nämä ovat onneksi yleensä muita
kuin murhia.
”Väkivaltaviihde
ei kuitenkaan ole maailman ykkösongelmia. Väkivaltatosi on.”
Mietin itse aika ajoin, mikä rikoksista lukemisessa
viehättää. On viehättänyt keskenkasvuisesta alkaen. Jokin muukin syy siihen
täytyy olla kuin se, että jännäreitä jaksaa lukea työmatkalla tai ennen
nukkumaan menemistä. Väkivaltaviihde ei kuitenkaan ole maailman ykkösongelmia.
Väkivaltatosi on.
Minulla on parhaillaan kesken Donald E. Westlaken rikosromaani Kuuma
kivi (WSOY1972). Kirja alkaa olla puolessa välissä, eikä ketään
ole tapettu. Yksi jalokivi on nielaistu, vankilaan murtauduttu ja asioiden
yleismaailmallinen taipumus mennä pieleen nostanut päätään mojovasti ja moneen
kertaan. Takakansi esitteleekin tämän Sapo-kirjan ”moderniksi jännitykseksi”.
Enkä usko, että lopussa kokoonnutaan kirjastoon.
Kommentit
Lähetä kommentti