28 VUOTTA
MEIDÄN HERRAMME VIINAMÄESSÄ
”Tämä
tapahtui Turun tuomiokirkossa John Vikströmin ollessa arkkipiispana.”
Lokakuun 28. oli vuonna 1987 keskiviikko niin kuin
tänäkin vuonna. Päivä oli minulle merkityksellinen, sillä minut vihittiin
luterilaisen kirkon pappisvirkaan. Tämä tapahtui Turun tuomiokirkossa John
Vikströmin ollessa arkkipiispana. Äkkiä laskettuna siis reilu puolikas
elämästäni on kulunut Meidän Herramme viinamäen töissä. Tuosta ajasta
noin 17 vuotta meni seurakuntapappina ensin Maskussa, sitten Vilppulassa ja
Mäntässä. Samalla ja siinä sivussa olin yksitoista vuotta
sivutoimisena vankilapappina ja jokusen vuoden mukana Suomen Merimieskirkon
laivakuraattorityössä. Viimeiset yksitoista kalenterinkiertoa olen ollut sairaalapappina
Tampereella. Käytän tietoisesti ilmaisua ”ollut” sanan ”työskennellyt” sijasta.
Kokemukseni mukaan oleminen on ensisijaista tekemiseen nähden. Pitää malttaa
olla, jotta voisi myös tehdä.
Kuva: Ismo Kunnas
Mitä
käteen jää – kourallinen ihmiselämää, sitä voi näin
vuosipäivänä kysellä takavuosien tamperelaista Jackpot-yhtyettä lainaillen.
Kymmeniä rippileirejä, paljon hautajaisia ja kasteita, vähän vähemmän, mutta
kuitenkin lukuisasti avioliittoon vihkimisiä.
Olen toimittanut melkoisen määrän messuja ja pitänyt saarnoja – jo siksi,
että suuren osan työvuosistani olen palvellut pienissä seurakunnissa, joissa
jumalanpalvelusvuoro osuu kohdalle tiuhaan. Ja paljon muuta. Radio-ohjelmia,
lehtijuttuja ynnä muuta. Ja ennen kaikkea tuhansia sielunhoidollisia
keskusteluja, joissa on käsitelty kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä
ja enemmänkin. Tälle kuulle niitä kirjautui 81 kappaletta. Niihin liittyen tai
niistä erillään olen monesti yrittänyt löytää sanoja, joilla rukoilla toisen
ihmisen kanssa. Usein tilanteet ovat olleet sellaisia, että sanat ovat niissä käyneet
vähiin ja kevyiksi.
”Minulta
kysytään aika ajoin, miten minusta tuli pappi. En kerro kovin tarkasti. Ei se
oikeastaan kuulu kenellekään eikä se ole mitenkään hirveän kiinnostavaa.”
Papin työ on luonteeltaan sellaista, että sen tulosten
arvioiminen on vaikeaa. Laadullisia asioita joudutaan tarkastelemaan usein
määrällisillä mittareilla ja silloin ollaan vaarassa kellistyä johonkin
suuntaan vinoon. Monia asioita toki
pitääkin mitata. Mutta esimerkiksi käytyjen keskustelujen määrä kertoo aika vähän
niiden sisällöstä ja painoarvosta.
Minulta kysytään aika ajoin, miten minusta tuli pappi.
En kerro kovin tarkasti. Ei se oikeastaan kuulu kenellekään eikä se ole
mitenkään hirveän kiinnostavaa. Ihan
näillä sanoilla en asiaa toki kysyjälle ilmaise. Olisi minusta voinut tulla
muutakin, kun olen koulutukseltani myös valtiotieteilijä.
"Sielunhoito ja
erityisesti sairaiden sielunhoito on kirkon elämän ydintä – ei tosiaankaan
mikään tukipalvelu tai perifeerinen pikkujuttu."
Toinen asia, jota aika ajoin tiedustellaan on,
kaipaanko sairaalatyöstä takaisin seurakuntatyöhön. Tätä kysyttäessä täsmennän
usein, että pappi tekee sairaalassa seurakunnan keskeistä työtä. Sielunhoito ja
erityisesti sairaiden sielunhoito on kirkon elämän ydintä – ei tosiaankaan
mikään tukipalvelu tai perifeerinen pikkujuttu. Yleensä kiteytän vastaukseni,
että en. Näin sanoessani olen tietoinen siitä, että yleinen seurakuntatyö on
pappina olemisen korkeakoulu ja paikka, jossa ammatti-identiteetti syntyy. Se
identiteetti, joka on tulessa erityistehtävissä, joissa ei ole pilareita,
joiden taakse voi kätkeytyä hoitamaan virkaansa, ja jossa ei ole senkään vertaa
käsikirjoituksia kuin seurakuntaelämässä. Papin perustyö seurakunnassa taas on eri tavalla vaativaa ja osaamista kysyvää, eikä ole käymässä helpommaksi. Minun kotini kirkon työntekijänä on kuitenkin
siellä, missä sairastetaan ja parannutaan, kuollaan ja tehdään kolmivuorotyötä.
Minut on viritetty sillä tavalla. Jo seurakuntapappina tykkäsin toimituksista eniten
hautajaisista ja jotain sekin minusta kertoo.
Joku on joskus tentannut sitäkin, olenko katunut
alanvalintaani. Siihen ei voi oikein vastata, koska olen eri ihminen kuin se
jolppi, joka alalle aikoinaan ryhtyi. Sen tiedän, että helpompaa olisi ehkä
ollut jossain muualla. Usein on ollut kivaa, ei aina. Joskus olen onnistunut,
en aina. Ja lopulta hienoin ajanjakso on ollut kesästä 1993 kevääseen 1994, kun olin hoitovapaalla omien lasteni kanssa kotona.
”Minun
ei tarvitse olla Kaikkivaltiaan puolustusasianajaja, joka keksii opillisesti
linjakkaita vastauksia syviin kysymyksiin, joiden edessä on parempi vaieta ja
vain koittaa olla ihmisten kanssa Jumalan edessä.”
Suurin osa ihmisten kysymyksistä on tietysti jotain
aivan muuta. Erityisesti sairaalassa. Miksi tämä on niin vaikeaa, mikä on tällaisen
tarkoitus? Onko Jumala? Ihmisten keskellä minulle on kirkastunut jotakin omasta
pappeudestani. En tiedä, mihin Jumala minua tarvitsee, mutta tiedän, mihin hän
ei ainakaan kaipaa apuani. Minun ei tarvitse olla Kaikkivaltiaan
puolustusasianajaja, joka keksii opillisesti linjakkaita vastauksia syviin
kysymyksiin, joiden edessä on parempi vaieta ja vain koittaa olla ihmisten
kanssa Jumalan edessä. Eikä pappi katso näitä kysymyksiä ulkoa tai ylhäältä,
vaikka ammatti-ihmisen on muistettava, ettei toisen taakkaa voi ottaa
kannettavakseen. Jokainen on elämän osallistuva havainnoitsija. Niin kuin Alan
Parker lopulta toteaa Stepehen Kingin novellissa Riding The Bullet: ” We all ride the bullet in the end.”
Vilkaise myös pari muutaman vuoden takaista
haastatteluani:
Kommentit
Lähetä kommentti