KOTILINJALLA
- BUSSIPYSÄKKIMIETTEITÄ
”Olen joskus ehdottanut, että
päätepysäkkiä voisi esitellä nähtävyytenä turkulaisille vieraille. He varmasti
ilahtuisivat.”
On viikko, joka kuluu
kokonaan Tampereella. Työt asettuvat niin, ettei kotiin maalle ole menemistä.
KeuPaHT:n pelitkin on täytynyt katsoa netistä.
Odottelen Pyynikintorilla
bussia. Täkäläinen kotilinjani 31 liikennöi sieltä kerran tunnissa
Korkinmäkeen. Arkisin ja lauantaisin aina kolme yli tasan. Nyt ei lähdetä kolme
yli tasan. Autoa ei kuulu.
Kelailen aikani kuluksi
kotikaupunkini bussihistoriaa. Jo lapsuudessani meille lähdettiin
Pyynikintorilta. Silloin linja oli 12 ja reitti
Korkinmäki-Viinikka-Pyynikintori. 1980-luvulla rakennettiin Hallilan lähiö ja
12 rupesi ajamaan sinne. Kaupungin pään lähtöpaikaksi vaihtui Keskustori, mutta
sieltä Koivistonkylän seurakuntakodin kohdalle asti ajellaan edelleen samaa
reittiä kuin neljäkymmentä vuotta sitten. Korkinmäen linjaksi tuli tämän
jälkeen 21, jota ajettiin aikaisemmin niin, että oli ”nirvalainen” ja
”veisulainen” eli joka toinen vuoro meni Nirvaan ja joka toinen Sidosteen
kulmille Veisuun. Nykyään autot tulevat keskustaan lännestä Tesomalta. Välillä
ne ovat kulkeneet Tahmelasta ja Kaupin sairaalalta. Paitsi ettei 21 enää aja
Korkinmäkeen.
”Korkinmäki on peräkylä, mutta itse
asiassa bussireittien kannalta aika hyvässä paikassa.”
Jossain kohdin nimittäin joku
keksi, että on tärkeämpää, että ihmiset pääsevät kauppaan kuin kotiin. Linja 21
käännettiin Korkinmäen sijasta liikennöimään Turtolan Citymarketille.
Korkinmäki oli tämän jälkeen hyvän hetken ilman mitään bussia, kunnes kaupungin
luottamushenkilöt tekivät viisaan ratkaisun. Liikennelaitokselle myönnettiin
lisää rahaa ja näin saatiin perustettua uusi linja 31, joka liikennöi
Korkinmäestä Muotialan ja Nekalan kautta keskustaan. Aluksi Keskus- ja nykyisin
siis Pyynikintorille. Hämäläisellä ripeydellä ei kestänyt kuin muutamia vuosia
ennen kuin päätepysäkin muutos saatiin näkyviin myös Korkinmäen pään
pysäkkeihin.
Korkinmäki on peräkylä, mutta
itse asiassa bussireittien kannalta aika hyvässä paikassa. Mietin nimittäin jo
vaihtoehtoja, kun vaunusta ei nyt näy vilahdustakaan. Pääsen Hervantaan
menevillä busseilla reilun kymmenen minuutin kävelymatkan päähän, Hallilan
linjalta tinkiä jää kymmenisen minuuttia ja Turtolan kaksykköseltä pitää
patikoida rapia viisiminuuttinen. Ei hullumpaa, varsinkaan, kun asiaa
tarkastelee meikäläisen maalaisajatusmallein, joissa muutaman minuutin kävely
sinne tai tänne ei paljon paina. Katselen jo naapurilaiturin kaksikymppistä
sillä silmällä, mutta samassa 31 saapuukin. Pääsemme matkaan 17.21.
Olemme perillä Korkinmäen
päätepysäkillä 17.48. Nyt ei siis tule kuin minuutti lisää jätätystä…Ilmeinen
sekavan liikennöinnin alkusysäys paljastuu: kääntöpaikalla kökkii eloton bussinraato,
joka pelkällä olemisellaan tietysti myös tukkii bussin pyöräyttämiseen
tarvittavan tilan. Kuski joutuu peruuttelemalla vekslailemaan auton ympäri.
Siinä hötäkässä jotain unohtuu. Minä. Pääsen samaan hintaan palan matkaa
takaisin kaupunkiin päin. En jaksa kiukustua, kuljettaja huikkaa niin rehdin
anteeksipyynnön. Kohta olen kotikadulla. Ja maailma on edelleen radallaan.
”Me pojat kaveerasimme mukavien miesten
kanssa ja usein pyöräilimme varta vasten katsomaan, kuka nyt oli ratissa.”
Illan mittaan kuulen, että
kääntöpaikan vainaja on bussi, jonka piti lähteä 9.30. Ilmeisesti siis
aikataulut ovat seilanneet miten sattuu koko päivän. Joulukiireet ovat myös
olleet jossain muualla niin, että auto on ehtinyt virua sijoillaan reilut
kahdeksan tuntia – ja siis tukkinut kääntöpaikan.
Kävellessäni luolalleni
mietin edelleen maailman menoia ja makaamista. Elämä tekee monesti turhan
kärsimättömäksi – enhän minäkään nyt lopulta tainnut jäädä mistään paitsi.
Silloin, kun mittailin näitä samoja katuja kölvipoikana, elämä oli sillä
tavalla verkkaisampaa, että kuskeilla jäi usein reilu tovi huiliaikaa
päätepysäkillä ennen kuin piti lähteä taas ajoon. Me pojat kaveerasimme
mukavien miesten kanssa ja usein pyöräilimme varta vasten katsomaan, kuka nyt
oli ratissa. Joskus kysyttiin, että vietkö meidät yhden pysäkinvälin
ilmaiseksi, jos tuodaan sulle omenoita…Mukavaa ja vuosien kultaamaa aikaa.
Yhden ajan muutoksen
havaitsin myös Pyynikintorilla. Paikalla oli parikin kuljettajaa savuilla ennen
seuraavaa lähtöä. Kysyin, tietävätkö he mitään kolmeykkösestä. ”Ei me tiedetä
siitä, kun me ei liikennöidä sitä linjaa”, kuului vastaus. Niinpä tietysti.
Nykyisin osa Tampereen joukkoliikenteen linjoista on yksityisten
liikennöitsijöiden operoimia ja nämä ihmiset olivat Länsi-Linjojen väkeä. 31
taas on kaupungin omaa linajstoa. Ennen kuski olisi voinut tiedustella radiolla
varikolta, mikä maksaa, mutta nykyisin kukaan ei tiedä, missä naapurin autot
seilaavat.
Tuo Korkinmäen päätepysäkki
ansaitsisi muuten jonkin innovaatiopalkinnon, vaikka näin viiveellä. Kun paikka
takavuosina remontoitiin, sen kohdalla olevan lyhtypylvään juurelle tehtiin
jostain syystä kivetty koroke. Tämän jälkeen pysäkki on ollut bussin
kääntösäteelle liian pieni ja harva kuski onnistuu kääntämään auton kerralla oikein
päin. Yleensä pitää peruutella, väännellä ja käännellä. Jokin idea tässä
jutussa varmaan on, mutta se ei avaudu minulle. Eikä sitä kerrota Korkinmäen
kaupunginosakirjassa, vaikka siinä paljon viisaita juttuja muuten onkin. Olen
joskus ehdottanut, että päätepysäkkiä voisi esitellä nähtävyytenä turkulaisille
vieraille. He varmasti ilahtuisivat.
Kommentit
Lähetä kommentti