HEVOSVOIMIA
”Pankkia ei
voi ryöstää ilman keikkakuskia. Puhaltajaa tarvitaan aina.”
”Hevonen on
lännenfiktion keskeinen hahmo. Intiaaneja tai pankkirosvojakaan ei länkkärissä
tarvitse olla, mutta ilman hevosta ei pärjätä.” Näin kirjoittaa Juri Nummelin tammikuussa e-kirjana
julkaistuun pikkuteokseen Törky on ihanaa: Kirjoituksia alakulttuurista (Books On Demand 2016) sisältyvässä, alun
perin kulttuurilehti Kaltiossa ilmestyneessä kolumnissa Hevoset ja länkkärien syvä rauha.
Nummelin jos kuka tuntee genren ja kun hän mainitsee tietävänsä tasan yhden
hevosettoman länkkärin, olen taipuvainen uskomaan tämän todeksi. Se yksi ja
ainut on Spede Pasasen Hirttämättömät
vuodelta 1971!
Ei länkkäriä
ilman hevosta – entä hevonen ilman länkkäriä? Varmasti, mutta katsojan silmä
suuntautuu omien mielenkerrostumien mukaan. Kun kävin viime viikonloppuna
tervehtimässä muuatta vajaan vuoden ikäsitä oria, huomasin odottavani, milloin
pihaton poikki astelee Clint Eastwoodin oloinen harvasanailija kuudestilaukeava vyöllään
tai Charles Bronsonin näköinen
huuliharppumies valmiina hurjiin tekoihin. Tällä kertaa ei astellut.
Hevosesta on
lyhyt loikka hevosvoimiin ja autoihin. Niilläkin on luovuttamaton paikkansa
toimintaviihteessä. Pankkia ei voi ryöstää ilman keikkakuskia. Puhaltajaa
tarvitaan aina. Mistähän muuten juontuu se, että yksi autoista uljaimpia on Ford
Mustang? Se on esiintynyt yli kolmessa tuhannessa elookuvassa ja
tv-showssa, mm. Goldfinger-Bondissa
ja Peter Yatesin Bullitissa (1968) Steve MacQueenin puikottamana. Tai kuka
sitten oikeasti on ratissa ollutkaan.
Hevonen on
kuitenkin jotain muuta kuin auto. Hevosen kanssa pitää olla eri tavalla
tosissaan.Tällainen mielikuva ainakin minulle on jäänyt. Siinä missä
keikkakuski voi suhmuroida koko homman ja juttu mennä huvittavalla tavalla
läskiksi, hevoset laukkaavat uljaasti auringonlaskuun.
Yksi
lempilänkkäreitäni on Sam Peckinpahin
The
Ballad of Cable Hogue (1970). Se ei ole lajinsa ihan tyypillinen
edustaja, mutta mainio raina yhtä kaikki. Tarina sijoittuu aikaan, jolloin
länsi on kesyyntymässä ja uusi aika sarastaa. Sen myötä myös auto tekee tuloaan
hevosen valtamaille. Elokuvan lopussa Cable Hoguelle käy huonosti – auton avustuksella.
Viimeisissä kuvissa on symboliikkaa: hevosvankkurit ja auto kulkevat
vastakkaisiin suuntiin. Hevonen jää kuitenkin elämään lännenfiktion keskeisenä
hahmona.
Olen itse
ollut hevosen selässä muistaakseni kerran. Se tapahtui mummulassani
Pohjanmaalla joskus 1970-luvun alussa. Kokemus ei rohkaissut jatkamaan
harrastusta. Vierastin myös maatilan pihapiirissä tepastelleita kanoja, mistä
olen saanut kuulla myöhemminkin. Villin lännen sankariksi minusta ei olisi ja
ehkä siksi olen aina ollutkin enemmän idän mies.
Juri Nummelinin Törky on ihanaa on saatavilla täältä http://www.amazon.com/T%C3%B6rky-ihanaa-Kirjoituksia-alakulttuurista-Finnish-ebook/dp/B01ATF2VK2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1453830457&sr=8-1&keywords=t%C3%B6rky+on+ihanaa
Kommentit
Lähetä kommentti