Siirry pääsisältöön


HEVOSVOIMIA

”Pankkia ei voi ryöstää ilman keikkakuskia. Puhaltajaa tarvitaan aina.”

”Hevonen on lännenfiktion keskeinen hahmo. Intiaaneja tai pankkirosvojakaan ei länkkärissä tarvitse olla, mutta ilman hevosta ei pärjätä.” Näin kirjoittaa Juri Nummelin tammikuussa e-kirjana julkaistuun pikkuteokseen Törky on ihanaa: Kirjoituksia alakulttuurista (Books On Demand 2016) sisältyvässä, alun perin kulttuurilehti Kaltiossa ilmestyneessä kolumnissa Hevoset ja länkkärien syvä rauha. Nummelin jos kuka tuntee genren ja kun hän mainitsee tietävänsä tasan yhden hevosettoman länkkärin, olen taipuvainen uskomaan tämän todeksi. Se yksi ja ainut on Spede Pasasen Hirttämättömät vuodelta 1971!





Ei länkkäriä ilman hevosta – entä hevonen ilman länkkäriä? Varmasti, mutta katsojan silmä suuntautuu omien mielenkerrostumien mukaan. Kun kävin viime viikonloppuna tervehtimässä muuatta vajaan vuoden ikäsitä oria, huomasin odottavani, milloin pihaton poikki astelee Clint Eastwoodin oloinen harvasanailija kuudestilaukeava vyöllään tai Charles Bronsonin näköinen huuliharppumies valmiina hurjiin tekoihin. Tällä kertaa ei astellut. 




Hevosesta on lyhyt loikka hevosvoimiin ja autoihin. Niilläkin on luovuttamaton paikkansa toimintaviihteessä. Pankkia ei voi ryöstää ilman keikkakuskia. Puhaltajaa tarvitaan aina. Mistähän muuten juontuu se, että yksi autoista uljaimpia on Ford Mustang? Se on  esiintynyt yli kolmessa tuhannessa elookuvassa ja tv-showssa, mm. Goldfinger-Bondissa ja Peter Yatesin  Bullitissa (1968) Steve MacQueenin puikottamana. Tai kuka sitten oikeasti on ratissa ollutkaan.






Hevonen on kuitenkin jotain muuta kuin auto. Hevosen kanssa pitää olla eri tavalla tosissaan.Tällainen mielikuva ainakin minulle on jäänyt. Siinä missä keikkakuski voi suhmuroida koko homman ja  juttu mennä huvittavalla tavalla läskiksi, hevoset laukkaavat uljaasti auringonlaskuun.




Yksi lempilänkkäreitäni on Sam Peckinpahin The Ballad of Cable Hogue (1970). Se ei ole lajinsa ihan tyypillinen edustaja, mutta mainio raina yhtä kaikki. Tarina sijoittuu aikaan, jolloin länsi on kesyyntymässä ja uusi aika sarastaa. Sen myötä myös auto tekee tuloaan hevosen valtamaille. Elokuvan lopussa Cable Hoguelle käy huonosti – auton avustuksella. Viimeisissä kuvissa on symboliikkaa: hevosvankkurit ja auto kulkevat vastakkaisiin suuntiin. Hevonen jää kuitenkin elämään lännenfiktion keskeisenä hahmona.




Olen itse ollut hevosen selässä muistaakseni kerran. Se tapahtui mummulassani Pohjanmaalla joskus 1970-luvun alussa. Kokemus ei rohkaissut jatkamaan harrastusta. Vierastin myös maatilan pihapiirissä tepastelleita kanoja, mistä olen saanut kuulla myöhemminkin. Villin lännen sankariksi minusta ei olisi ja ehkä siksi olen aina ollutkin enemmän idän mies.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä