Siirry pääsisältöön


HEVOSVOIMIA

”Pankkia ei voi ryöstää ilman keikkakuskia. Puhaltajaa tarvitaan aina.”

”Hevonen on lännenfiktion keskeinen hahmo. Intiaaneja tai pankkirosvojakaan ei länkkärissä tarvitse olla, mutta ilman hevosta ei pärjätä.” Näin kirjoittaa Juri Nummelin tammikuussa e-kirjana julkaistuun pikkuteokseen Törky on ihanaa: Kirjoituksia alakulttuurista (Books On Demand 2016) sisältyvässä, alun perin kulttuurilehti Kaltiossa ilmestyneessä kolumnissa Hevoset ja länkkärien syvä rauha. Nummelin jos kuka tuntee genren ja kun hän mainitsee tietävänsä tasan yhden hevosettoman länkkärin, olen taipuvainen uskomaan tämän todeksi. Se yksi ja ainut on Spede Pasasen Hirttämättömät vuodelta 1971!





Ei länkkäriä ilman hevosta – entä hevonen ilman länkkäriä? Varmasti, mutta katsojan silmä suuntautuu omien mielenkerrostumien mukaan. Kun kävin viime viikonloppuna tervehtimässä muuatta vajaan vuoden ikäsitä oria, huomasin odottavani, milloin pihaton poikki astelee Clint Eastwoodin oloinen harvasanailija kuudestilaukeava vyöllään tai Charles Bronsonin näköinen huuliharppumies valmiina hurjiin tekoihin. Tällä kertaa ei astellut. 




Hevosesta on lyhyt loikka hevosvoimiin ja autoihin. Niilläkin on luovuttamaton paikkansa toimintaviihteessä. Pankkia ei voi ryöstää ilman keikkakuskia. Puhaltajaa tarvitaan aina. Mistähän muuten juontuu se, että yksi autoista uljaimpia on Ford Mustang? Se on  esiintynyt yli kolmessa tuhannessa elookuvassa ja tv-showssa, mm. Goldfinger-Bondissa ja Peter Yatesin  Bullitissa (1968) Steve MacQueenin puikottamana. Tai kuka sitten oikeasti on ratissa ollutkaan.






Hevonen on kuitenkin jotain muuta kuin auto. Hevosen kanssa pitää olla eri tavalla tosissaan.Tällainen mielikuva ainakin minulle on jäänyt. Siinä missä keikkakuski voi suhmuroida koko homman ja  juttu mennä huvittavalla tavalla läskiksi, hevoset laukkaavat uljaasti auringonlaskuun.




Yksi lempilänkkäreitäni on Sam Peckinpahin The Ballad of Cable Hogue (1970). Se ei ole lajinsa ihan tyypillinen edustaja, mutta mainio raina yhtä kaikki. Tarina sijoittuu aikaan, jolloin länsi on kesyyntymässä ja uusi aika sarastaa. Sen myötä myös auto tekee tuloaan hevosen valtamaille. Elokuvan lopussa Cable Hoguelle käy huonosti – auton avustuksella. Viimeisissä kuvissa on symboliikkaa: hevosvankkurit ja auto kulkevat vastakkaisiin suuntiin. Hevonen jää kuitenkin elämään lännenfiktion keskeisenä hahmona.




Olen itse ollut hevosen selässä muistaakseni kerran. Se tapahtui mummulassani Pohjanmaalla joskus 1970-luvun alussa. Kokemus ei rohkaissut jatkamaan harrastusta. Vierastin myös maatilan pihapiirissä tepastelleita kanoja, mistä olen saanut kuulla myöhemminkin. Villin lännen sankariksi minusta ei olisi ja ehkä siksi olen aina ollutkin enemmän idän mies.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp