Siirry pääsisältöön


TUOMENTUOKSUISTA TEOLOGIAA


”Postmodernin ihmisen jumalattomuus ei ole vain hänen kriisinsä. Se on myös kuvastimen yksinäisyyttä.”

”Minä sitten tykkään sen miehen runoista!”

Kirjallisuuskriitikko sanoisi sen eritellymmin, lyriikkaa harrastava tietokirjailija kiteyttää mielipiteensä kuuteen sanaan. Sitaatti on poimittu isäni puheesta kymmenkunta vuotta takaperin. Panu Tuomi (s. 1968) oli ollut lukemassa runojaan Mäntän Honkahovissa.

Minun ja isäni kirjallinen maku ei ole aina mennyt yksiin, mutta Tuomen kohdalla niin käy. Tuomen uusi kirja on ollut pitkään itselleni tapaus. Hurahdin vuonna 2001 ilmestyneeseen Melismaan, eikä se ole mennyt ohi. Tammikuussa ilmestynyt Hiekkalinnojen  alkemia (WSOY) on tekijänsä kymmenes runokokoelma. Sen lisäksi Tuomen katalogiin kuuluu esseekokoelma Poeettinen korrektius (Sanasato 2006). Kaikkia on yksi kappale hyllyssäni.




Tuomi tunnetaan lauseen hiojana, jonka jokainen sana on asemoitu tarkasti. Niin nytkin. Hiekkalinnojen alkemia liittyy Barcelonan keskustassa olevaan Antoni Gaudin (1852-1926) suunnittelemaan Sagrada Familia –kirkkoon (nimi merkitsee ”Pyhää perhettä”), jota on nyt rakennettu reilut 130 vuotta rakennuksen valmistumatta. Kirjan rakenne perustuu Gaudin taikaneliöön, joka on kaiverrettu kirkon seinään. 16 ruutua (4 x 4) ja yhtä monta numeroa käsittävässä kuviossa päädytään lukuja ynnäämällä sekä horisontaalisesti, vertikaalisesti että diagonaalisesti lukuun 33. En väännä rautalangasta, miksi juuri tähän lukuun. Numerot ja mystiikka lyövät tässä kättä niin kuin Tuomen tuotannossa usein.

Tuomen kirjat voi lukaista nopeasti, mutta niiden haltuun saaminen käy hitaammin. Kaikki ei ehkä avaudu, varsinkaan heti. Mutta taide on  pohjimmiltaan demokraattista – lukija ymmärtää minkä  ja miten ymmärtää, ja on oikeutettu oman ymmärtämisensä määrään ja tapaan. Hyvä runo luo mahdollisuuden oivaltaa ja vaikuttua useammin kuin  kerran.

Lueskelin Hiekkalinnojen alkemiaa laskiaissunnuntain jälkeisinä päivinä, kirkkovuoden kääntyessä kohti tuhkakeskiviikkoa ja paastonaikaa.  Ehkä siksi oma ajatukseni jäi kiinni tähän Tuomen tekstiin (s. 38):


Ymmärrämmekö
kuvastimen
yksinäisyyden
kun kukaan
ei siihen katso;


Sen rinnalle asettuvat Paavalin sanat laskiaissunnuntain epistolasta (1 Kor 13):


Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. 


Kuvastimen synnyttämä mielleyhtymä panee pohtimaan ihmisen ja Jumalan suhdetta, mikä kai on kirkollisen paastonajan tarkoitus. Perinteisessä uskonnollisessa puheessa on usein esillä ihmisen perimmäinen kaipaus Jumalan yhteyteen. Mutta jos Jumala on kaiken luoja, asetelman kai voi kääntää myös toisin päin. Jumalan kaipuuksi ihmisen luo. Onhan myös yksinäisyyden tunteen alkuperä ajatusmallin mukaan hänessä.




”Runoilija on tehnyt tehtävänsä. Antanut tiilen ajatusrakennelmiini, jotka ovat jatkuvasti kesken kuin Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família.”




Postmodernin ihmisen jumalattomuus ei ole vain hänen kriisinsä. Se on myös kuvastimen yksinäisyyttä.

Hymähdän. Kovin uutta ja ihmeellistä ei teologinen pääni lopulta tuota. Eiköhän tämä ole aika lähellä sitä, mitä seurakuntamme nuorisopastori puhui useammassakin iltahartaudessa Tampereen Nekalan seurakuntatalolla 1970-luvun lopulla.

Runoilija on tehnyt tehtävänsä. Antanut tiilen ajatusrakennelmiini, jotka ovat jatkuvasti kesken kuin Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Familia. Tulkoksena oli tällä kertaa sirunen tuomentuoksuista teologiaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp