TUOMENTUOKSUISTA
TEOLOGIAA
”Postmodernin
ihmisen jumalattomuus ei ole vain hänen kriisinsä. Se on myös kuvastimen
yksinäisyyttä.”
”Minä sitten tykkään sen miehen runoista!”
Kirjallisuuskriitikko sanoisi sen eritellymmin,
lyriikkaa harrastava tietokirjailija kiteyttää mielipiteensä kuuteen sanaan.
Sitaatti on poimittu isäni puheesta kymmenkunta vuotta takaperin. Panu Tuomi (s. 1968) oli ollut
lukemassa runojaan Mäntän Honkahovissa.
Minun ja isäni kirjallinen maku ei ole aina mennyt
yksiin, mutta Tuomen kohdalla niin käy. Tuomen uusi kirja on ollut pitkään
itselleni tapaus. Hurahdin vuonna 2001 ilmestyneeseen Melismaan, eikä se ole mennyt ohi. Tammikuussa ilmestynyt
Hiekkalinnojen alkemia (WSOY) on tekijänsä kymmenes
runokokoelma. Sen lisäksi Tuomen katalogiin kuuluu esseekokoelma Poeettinen korrektius (Sanasato 2006).
Kaikkia on yksi kappale hyllyssäni.
Tuomi tunnetaan lauseen hiojana, jonka jokainen sana
on asemoitu tarkasti. Niin nytkin. Hiekkalinnojen alkemia liittyy Barcelonan
keskustassa olevaan Antoni Gaudin (1852-1926)
suunnittelemaan Sagrada Familia –kirkkoon (nimi merkitsee ”Pyhää perhettä”),
jota on nyt rakennettu reilut 130 vuotta rakennuksen valmistumatta. Kirjan
rakenne perustuu Gaudin taikaneliöön, joka on kaiverrettu kirkon seinään. 16
ruutua (4 x 4) ja yhtä monta numeroa käsittävässä kuviossa päädytään lukuja
ynnäämällä sekä horisontaalisesti, vertikaalisesti että diagonaalisesti lukuun
33. En väännä rautalangasta, miksi juuri tähän lukuun. Numerot ja mystiikka
lyövät tässä kättä niin kuin Tuomen tuotannossa usein.
Tuomen kirjat voi lukaista nopeasti, mutta niiden haltuun saaminen käy hitaammin. Kaikki ei ehkä avaudu, varsinkaan heti. Mutta taide
on pohjimmiltaan demokraattista – lukija ymmärtää minkä ja miten
ymmärtää, ja on oikeutettu oman ymmärtämisensä määrään ja tapaan. Hyvä runo luo mahdollisuuden oivaltaa ja vaikuttua useammin kuin kerran.
Lueskelin Hiekkalinnojen alkemiaa laskiaissunnuntain jälkeisinä päivinä, kirkkovuoden kääntyessä kohti
tuhkakeskiviikkoa ja paastonaikaa. Ehkä siksi oma ajatukseni jäi kiinni tähän
Tuomen tekstiin (s. 38):
Ymmärrämmekö
kuvastimen
yksinäisyyden
kun
kukaan
ei
siihen katso;
Sen rinnalle asettuvat Paavalin sanat laskiaissunnuntain epistolasta (1 Kor 13):
Nyt
katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme
kasvoista kasvoihin.
Kuvastimen synnyttämä mielleyhtymä panee pohtimaan
ihmisen ja Jumalan suhdetta, mikä kai on kirkollisen paastonajan tarkoitus. Perinteisessä
uskonnollisessa puheessa on usein esillä ihmisen perimmäinen kaipaus Jumalan yhteyteen.
Mutta jos Jumala on kaiken luoja, asetelman kai voi kääntää myös toisin päin. Jumalan
kaipuuksi ihmisen luo. Onhan myös yksinäisyyden tunteen alkuperä ajatusmallin
mukaan hänessä.
”Runoilija
on tehnyt tehtävänsä. Antanut tiilen ajatusrakennelmiini, jotka ovat jatkuvasti
kesken kuin Basílica i Temple
Expiatori de la Sagrada Família.”
Postmodernin ihmisen jumalattomuus ei ole vain hänen kriisinsä. Se on myös kuvastimen yksinäisyyttä.
Hymähdän. Kovin uutta ja ihmeellistä ei teologinen
pääni lopulta tuota. Eiköhän tämä ole aika lähellä sitä, mitä seurakuntamme
nuorisopastori puhui useammassakin iltahartaudessa Tampereen Nekalan
seurakuntatalolla 1970-luvun lopulla.
Runoilija on tehnyt tehtävänsä. Antanut tiilen
ajatusrakennelmiini, jotka ovat jatkuvasti kesken kuin Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Familia. Tulkoksena oli
tällä kertaa sirunen tuomentuoksuista teologiaa.
Kommentit
Lähetä kommentti