Siirry pääsisältöön


TUOMENTUOKSUISTA TEOLOGIAA


”Postmodernin ihmisen jumalattomuus ei ole vain hänen kriisinsä. Se on myös kuvastimen yksinäisyyttä.”

”Minä sitten tykkään sen miehen runoista!”

Kirjallisuuskriitikko sanoisi sen eritellymmin, lyriikkaa harrastava tietokirjailija kiteyttää mielipiteensä kuuteen sanaan. Sitaatti on poimittu isäni puheesta kymmenkunta vuotta takaperin. Panu Tuomi (s. 1968) oli ollut lukemassa runojaan Mäntän Honkahovissa.

Minun ja isäni kirjallinen maku ei ole aina mennyt yksiin, mutta Tuomen kohdalla niin käy. Tuomen uusi kirja on ollut pitkään itselleni tapaus. Hurahdin vuonna 2001 ilmestyneeseen Melismaan, eikä se ole mennyt ohi. Tammikuussa ilmestynyt Hiekkalinnojen  alkemia (WSOY) on tekijänsä kymmenes runokokoelma. Sen lisäksi Tuomen katalogiin kuuluu esseekokoelma Poeettinen korrektius (Sanasato 2006). Kaikkia on yksi kappale hyllyssäni.




Tuomi tunnetaan lauseen hiojana, jonka jokainen sana on asemoitu tarkasti. Niin nytkin. Hiekkalinnojen alkemia liittyy Barcelonan keskustassa olevaan Antoni Gaudin (1852-1926) suunnittelemaan Sagrada Familia –kirkkoon (nimi merkitsee ”Pyhää perhettä”), jota on nyt rakennettu reilut 130 vuotta rakennuksen valmistumatta. Kirjan rakenne perustuu Gaudin taikaneliöön, joka on kaiverrettu kirkon seinään. 16 ruutua (4 x 4) ja yhtä monta numeroa käsittävässä kuviossa päädytään lukuja ynnäämällä sekä horisontaalisesti, vertikaalisesti että diagonaalisesti lukuun 33. En väännä rautalangasta, miksi juuri tähän lukuun. Numerot ja mystiikka lyövät tässä kättä niin kuin Tuomen tuotannossa usein.

Tuomen kirjat voi lukaista nopeasti, mutta niiden haltuun saaminen käy hitaammin. Kaikki ei ehkä avaudu, varsinkaan heti. Mutta taide on  pohjimmiltaan demokraattista – lukija ymmärtää minkä  ja miten ymmärtää, ja on oikeutettu oman ymmärtämisensä määrään ja tapaan. Hyvä runo luo mahdollisuuden oivaltaa ja vaikuttua useammin kuin  kerran.

Lueskelin Hiekkalinnojen alkemiaa laskiaissunnuntain jälkeisinä päivinä, kirkkovuoden kääntyessä kohti tuhkakeskiviikkoa ja paastonaikaa.  Ehkä siksi oma ajatukseni jäi kiinni tähän Tuomen tekstiin (s. 38):


Ymmärrämmekö
kuvastimen
yksinäisyyden
kun kukaan
ei siihen katso;


Sen rinnalle asettuvat Paavalin sanat laskiaissunnuntain epistolasta (1 Kor 13):


Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. 


Kuvastimen synnyttämä mielleyhtymä panee pohtimaan ihmisen ja Jumalan suhdetta, mikä kai on kirkollisen paastonajan tarkoitus. Perinteisessä uskonnollisessa puheessa on usein esillä ihmisen perimmäinen kaipaus Jumalan yhteyteen. Mutta jos Jumala on kaiken luoja, asetelman kai voi kääntää myös toisin päin. Jumalan kaipuuksi ihmisen luo. Onhan myös yksinäisyyden tunteen alkuperä ajatusmallin mukaan hänessä.




”Runoilija on tehnyt tehtävänsä. Antanut tiilen ajatusrakennelmiini, jotka ovat jatkuvasti kesken kuin Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família.”




Postmodernin ihmisen jumalattomuus ei ole vain hänen kriisinsä. Se on myös kuvastimen yksinäisyyttä.

Hymähdän. Kovin uutta ja ihmeellistä ei teologinen pääni lopulta tuota. Eiköhän tämä ole aika lähellä sitä, mitä seurakuntamme nuorisopastori puhui useammassakin iltahartaudessa Tampereen Nekalan seurakuntatalolla 1970-luvun lopulla.

Runoilija on tehnyt tehtävänsä. Antanut tiilen ajatusrakennelmiini, jotka ovat jatkuvasti kesken kuin Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Familia. Tulkoksena oli tällä kertaa sirunen tuomentuoksuista teologiaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä