Siirry pääsisältöön



RAUHATTOMAN AJAN LUOTAUSTA

 


”Sotavuodet merkitsivät kriisiä. Myös rauha oli kriisi.”

Minua ottaa yleensä päähän, kun jostain kirjasta sanotaan jotakin sen tapaista kuin että tämä kuuluu ehdottomasti jokaisen alan ammattilaisen kirjahyllyyn tai tämä on jokaisen syytä lukea. Siksi en käytä näitä lausahduksia Ville Kivimäen ja Kirsi-Marja Hytösen toimittamasta kirjasta Rauhataton rauha – Suomalaiset ja sodan päättyminen 1944-1950 (Vastapaino 2015). Olen lueskellut sitä viimeisen viikon ahkerasti, nyt kun sain sen käsiini kirjaston jonon ehdittyä kohdalleni. Mielestäni erinomainen teos.






Rauhaton rauha koostuu yhdestätoista sodanjälkeistä Suomea käsittelevästä artikkelista. Tekijät ovat Helsingin, Jyväskylän, Lapin ja Tampereen yliopistojen tohtoreita ja tohtorikoulutettavia. Tekstiä ryydittää kiinnostava kuvitus. En käy kirjan sisältöä sen kummemmin läpi. Sen sijaan listaan joitakin kysymyksiä, joita teos jätti mieleeni. Jouduin mm. pohtimaan omaa historian tietämystäni. Alalta yliopistosta valmistuneena olen luultavasti perehtynyt menneeseen keskimääräistä enemmän. Ja nyt huomaan olevani usealla tavalla kansallisten kertomusten vanki.

Niin – miten paljon tosiasiassa tiedän esimerkiksi Lapin sodasta, joka jää isossa saagassamme usein vain merkinnäksi marginaaliin talvi- ja jatkosodan viedessä huomion? Lapin sota kesti kuitenkin kuukausia, siinä kuoltiin oikeasti ja tuhottiin Suomen laajin maakunta suurelta osin kirjaimellisesti kivijalkaan asti. Lappi oli se alue Suomea, jossa saatiin makua siitä, millaista meininki oli keskisessä Euroopassa sodan loppumyllerryksissä. Lukiessani huomasin, etten tiennyt kovin syvästi, ja jos tiesinkin, en ollut tullut ajatelleeksi.

Miltä tuntui sotilaasta, joka rytyytettyään vuosia itäisissä metsissä palasi kotiin pohjoiseen ja siellä ei ollut mitään?

”24.8.1945 on päivä, jolloin suomalaisia on syntynyt kaikkein eniten, 495  elävää lasta. Näin siitä huolimatta, että sodan jälkeen asuttiin ahtaasti ja nuoret parit monesti tahoillaan yhteisen kodin puuttuessa. Respect.”

Yhden valkoinen laikun tiedoissani ja tajunnassani havaitsin myös syyskuussa 1944 Suomen ja Neuvostoliiton välillä solmitun aselevon ja sotilaitten kotiuttamisen välillä. Tuo aika oli talvisodan mittainen. Sodasta ei vain lähdetty kotiin, kun se loppui. Ja kun ei välttämättä ollut oikein vaatteitakaan.

Ja sitten yhtäkkiä maa oli täynnä ihmisiä, joille piti keksiä asunto, työpaikka ja paikka perheessä. Maata oli murjottu pommeilla ja Neuvostoliitto syönyt siitä aimo siivun.  24.8.1945 on päivä, jolloin suomalaisia on syntynyt kaikkein eniten, 495 elävää lasta. Näin siitä huolimatta, että sodan jälkeen asuttiin ahtaasti ja nuoret parit monesti tahoillaan yhteisen kodin puuttuessa. Respect.


”Erilaisuuden kyylääminen ei ole Suomessa uutta, ei myöskään solidaarisuuden puute kotinsa menettäneitä ja hätään joutuneita kohtaan.”


Itselleni vaikuttavin osa Rauhatonta rauhaa oli FT Heli Kanasen artikkeli Kylmille asuinsijoille. Miten paikallisväestö otti vastaan ortodoksisen siirtoväen.  Erilaisuuden kyylääminen ei ole Suomessa uutta, ei myöskään solidaarisuuden puute kotinsa menettäneitä ja hätään joutuneita kohtaan. Ortodoksiväestön syrjintä oli sodan jälkeen monin paikoin voimakasta. Heidän tavoilleen naureskeltiin ja heitä ryssiteltiin. Joku fiksu kävi vuosien päästä pyytämässä anteeksi, jossain paikkakunnan luterilainen pappikin katsoin asiakseen tarttua pilkkakirveeseen.

”Onneksi oli tietysti myös toisia tarinoita - hyvää kohtelua ja hyviä kohtaamisia, jotka johtivat vuosikymmenten ystävyyteen.”


Kananen kuvaa käsitystä suomalaisuudesta ahtaaksi. Aina kyse ei tietysti ollut uskontokunnasta. Tutkijan sanoin: ”Vaikka ortodoksien ja luterilaisten vastakkainasettelu korostuu tässä luvussa, myös paikallisen väestön keskinäisessä kanssakäymisessä oli tavallista pitää ihmisiä eriarvoisina. Enemmistö kohteli kaltoin myös muita poikkeaviksi luokittelemiaan ryhmiä, kuten perheitä, jotka eivät tulleet toimeen omillaan ja joutuivat turvautumaan yhteisön apuun” (s.122).

Onneksi oli tietysti myös toisia tarinoita - hyvää kohtelua ja hyviä kohtaamisia, jotka johtivat vuosikymmenten ystävyyteen.

”Rauhattoman rauhan kanssa painiessaan voi miettiä, mitä historiasta voisi oppia. Yleensä siitä ei opi mitään.”


Ja historia ja nykyisyys ovat yhtä. Kananen jatkaa: ”Ortodoksien uusilla asuinseuduilla saama vastaanotto ja heihin kohdistettu sosiaalinen kontrolli avaavat mielenkiintoisia näkymiä 2000-luvulle. Perehtymällä siihen, miten valtaenemmistö käsitteli Suomen sisäisiävähemmistöjä ja poikkeavuutta sotien ja jälleenrakennuksen kaudella, voi auttaa suomalaisia ymmärtämään oma osuutensa maahanmuuttajien ja pakolaisten sopeutumisongelmien taustalla. Valtaväestöllä on ratkaisun avaimet: ennakkoluuloisia asenteitaan muuttamalla ja erilaisuudelle avautumalla suomalaiset voisivat auttaa maahanmuuttajia tulemaan osaksi yhteiskuntaa” (s. 125).

Sotavuodet merkitsivät kriisiä. Myös rauha oli kriisi. Ja silloinkin kiemurreltiin valtion velkaantumisen kanssa. Rauhattoman rauhan kanssa painiessaan voi miettiä, mitä historiasta voisi oppia. Yleensä siitä ei opi mitään.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matka...
JÄMINKIPOHJA BOOGIE   – JUICE LESKISEN KARU ENNUSTUS Nilsiäläinen Antti Heikkinen sai hiljattain julki liki viisisataasivuisen Juice Leskisen (1950-2006)   elämäkerran Risainen elämä   (Siltala 2014). Sivuja kirjassa soisi olevan enemmänkin – en ymmärrä miksi teos, jonka suurin lukijajoukko on luultavasti kypsynyt vähintään keski-ikään, pitää laatia näkötestiksi. Rahahan siinä tietysti puhuu. Nyt osa lukunautinnosta haihtuu onnettoman pienen tekstin tihrustamiseen. Kirjan sisältöä pidän ansiokkaana. Tekijä luo kohteestaan silottelemattoman ja juuri siksi mahdolliselta vaikuttavan   kuvan. "Lapsuuteni ääniraitaan kuuluu sahan lajittelijan kolina ja testikuvaan laitoksen järvenlahden yli kajastavat valot." En ole koskaan ollut intomielinen juiceuskovainen, mutta toki digannut hänen musiikkiaan kaikella kohtuudella. Levykokoelmassani on cd:nä vuoden 1974 Per Vers, runoilija -albumi, jonka ostamiseen vaikutti varmasti se, että bändissä on m...
LIEKINVAALIJA 85   ”Herra, siunaa tulet jotka syttyvät, siunaa sydämet jotka aina muistavat: ihminen katoaa mutta valo jää.”   -Jouni Paarlahti (1936-2020)   ”Jouni Paarlahti olisi täyttänyt 8.3.2021 85 vuotta. Hän ei täytä, sillä maallinen matka jäi tuosta kilometripylväästä reilut neljä kuukautta vajaaksi.”   Tyttäreni oli vähän yli kahdenkymmenen, kun härnäsin häntä jossain käymässämme keskustelussa sanomalla, että sun täytyy varmaan olla eri mieltä tästä, kun minä ajattelen näin.   Nuori nainen vastasi äänessään ripaus sarkasmia, että mä olen jo siinä iässä, että pystyn myöntämään, että isä on joskus oikeassa. Näinhän se elämä monta kertaa menee. Jouni Paarlahti 1936-2020 (kuva Sanna-Leena Paarlahti)  Oma isäni Jouni Paarlahti olisi täyttänyt 8.3.2021 85 vuotta. Hän ei täytä, sillä maallinen matka jäi tuosta kilometripylväästä reilut neljä kuukautta vajaaksi. Jossain kohdin minäkin kasvoin ikään, jossa ymmärsin, että isälläni ol...