TURHA
OTTAA TAKKIINSA
”Tämä
ostosmatka ei väiky kovinkaan vahvasti maailmanhistoriallisten tapahtumien valtavassa vyöryssä. Minun
mieleeni se kuitenkin palauttaa sen, että markkinataloudessa ei ole kysymys
pohjimmiltaan asiakkaiden palvelemisesta, vaan voiton tekemisestä.”
Vaimoni on Tex Willerin ystävä. Niinpä päätin huhtikuun
puolessa ilahduttaa häntä tuomalla kaupunkimatkalta tuliaisena uusimman Kronikka-sarjan
niteen. Sellainen olikin telineessä heti ensimmäisessä lehtipisteessä, johon
poikkesin. Ehdin innostua – sattuipa hyvin, kun yksi kappale oli jäljellä!
Tarkempi tarkastelu tuotti kuitenkin pettymyksen, sillä kirjan takakansi oli
tärvääntynyt. Kysyin kassalta, voisiko hän myydä sen minulle alennettuun
hintaan. Ei voinut. ”Meillä ei ole lupaa
siihen, kun siitä saadaan täysi hyvitys, kun se palautetaan.”
Liiketaloudellisesti ymmärrettävää. Olisin varmaankin voinut ostaa tuotteen
täydellä maksulla, mutta kun en periaatteessa hanki vikaantunutta tavaraa ehjän
hinnalla, annoin olla. Luotin, että suurehkosta sisämaakaupungista löytyisi kyllä
toinenkin myymätön Kronikka. Niin kuin löytyikin.
Sain ehjän kappaleen paikallisen esplanadin syrjässä
könöttävältä kioskilta. Koska ruuhkaa ei ollut, vaihdoin muutaman sanan myyjän
kanssa. Hän totesi, että niinhän ohjeet ovat:”Turha ottaa takkiinsa, kun saa täyden korvauksen.” Tuumin, että
asiassa on minusta kuitenkin se ongelma, että asiakas jää ilman haluamaansa.
Myyjä myönsi näin olevan, mutta keskustelumme ei vienyt sen pitemmälle eikä
ollut tarkoituskaan. Maksoin Kronikan. Takakanteen painettu hinta oli 8,99
euroa. Käytin korttia, sillä muutenhan hinta olisi pyöristynyt yhdeksään euroon
ja on turha ottaa takkiinsa – edes senttiä.
”Kotikaupunkini
poliisiviskaali totesi joskus paikallislehden haastattelussa, että poliisin
tulee toimia niin, että tämän päivän asiakas on asiakas myös huomenna. Vissi
totuus kaupantekoon sovellettunakin.”
Tämä ostosmatka ei väiky kovinkaan vahvasti maailmanhistoriallisten tapahtumien valtavassa vyöryssä. Minun mieleeni se kuitenkin palauttaa sen, että
markkinataloudessa ei ole kysymys pohjimmiltaan asiakkaiden palvelemisesta,
vaan voiton tekemisestä. Toki nämä asiat eivät ole vastakkaisia. Kotikaupunkini
poliisiviskaali totesi joskus paikallislehden haastattelussa, että poliisin tulee toimia niin, että tämän
päivän asiakas on asiakas myös huomenna. Vissi totuus kaupantekoon sovellettunakin. Monia asioita perustellaan nykyisin
valinnanvapaudella tai jollain muulla ylevällä. Yksikään kauppaketju ei
kuitenkaan haluaisi pitää liikkeitään auki vappuna tai äitienpäivänä vain
tuottaakseen ihmisille hyvää mieltä tai valinnanvapauden tuntemuksia. Perimmäinen
peruste on se, että homma kannattaa taloudellisesti. Tai ettei raha ainakaan
imuroidu kilpailijan laariin. Siinä ei itsessään ole mitään väärää tai
moraalitonta – ihan rehellistä ja reilua se on niin. Mutta ajattelen, että
minun on asiakkaana hyvä muistaa tämä.
”Onneksi
kaikkia asioita ei mitata rahalla. Ei edes markkinataloudessa.”
Toukokuun lopulla ilmestyy uusi Tex Willer –
suuralbumi. Saatan tilata sen verkkokaupasta. Paketin haen ehkä samalta
kioskilta kuin mistä ostin tässä jutussa mainitun Kronikan. Hinta vain on muutaman
euron halvempi. Se on markkinataloutta. Turha ottaa takkiinsa.
Onneksi kaikkia asioita ei mitata rahalla. Ei edes
markkinataloudessa. Se on aitoa valinnanvapautta.
Kommentit
Lähetä kommentti