PYHÄINPÄIVÄN ILLASSA
MUSTA KRISTUS JA MINÄ
”En tiedä tulevaa. En kuolemani
hetkeä tai tapaa. Olen siitä suunnattoman iloinen. Vailla tätä tietoa kestän
ehkä tämän elämän.”
Pyhäinpäivän ilta. Ehtookellot ovat soineet. Talossa on kolme
ihmistä ja koira. Se merkitsee elämää. Juuri nyt tuo elämä on hiljaista. Kaksi puuhaa
tietokoneillaan, kolmas opiskelee Leena Lehtolaisen kirjaa. Yksi nukkuu.
”Pyhäinpäivä panee minut miettimään sukupolvien ketjua.
Silloin mietin myös kuolemaa. Ja kun mietin kuolemaa, mietin elämää.”
Päivällä kävimme Ruoveden mökillä tekemässä viimeisiä
talonmiestöitä ennen talven todellista tuloa. Matkalla hiukkoi lunta. Route 66
näytti talviselta. Vilppulan hautausmaalla näkyi ihmisiä viemässä kynttilöitä
haudoille. On yksi niistä ajoista.
Pyhäinpäivä panee minut miettimään sukupolvien ketjua.
Silloin mietin myös kuolemaa. Ja kun mietin kuolemaa, mietin elämää.
Elämä itsessään on suuri paradoksi. Sen pienimpiä kummajaisia
on se, että nyt, kun maamajani on sieltä täältä kolottava ja vähän kivulias
ähellettyäni toiseen autooni talvirenkaat alle – takapyörinen pultit olivat
niin tiukassa, että jouduin kehittämään itseeni seitsemän miehen voimat ennen
kuin ne kirahdellen aukesivat – tunnen olevani täynnä elämää. Samoin kuin
tunsin keskiviikkona käveltyäni Tampeeella kotitaloltani Hakametsän kakkoshallille
ja takaisin, yhteensä noin kahdeksan kilometriä. Tuntiessani tekemisen jättämät
jäljet jäsenissäni.
”Paljon kirjoittaneena ja lukeneena tiedän, että rakkaus ja
kuolema ovat perusteemoja, joita ei voi välttää.”
Ja nyt, pyhäinpäivän iltana, mietin sukupolvien ketjua, jonka
lenkit ovat lopulta lyhykäiset. 29 vuotta sitten vietin pyhäinpäivää
vastavihittynä pappina (ja myös vastavihittynä aviomiehenä), ihmettelin
kaikenlaista uuteen virkaani, uuteen paikka- ja maakuntaan liittyvää. Nyt
minulla on alle 15 vuotta eläkeikään. Vuodet ovat olleet nopeita.
Kaikkeen elämään on kudottu mukaan rajallisuus ja väistyvyys.
Paljon kirjoittaneena ja lukeneena tiedän, että rakkaus ja kuolema ovat
perusteemoja, joita ei voi välttää. Molemmat ovat myös sille päälle sattuessaan
arvaamattomia.
Timo Hännikäinen kirjoittaa erinomaisessa
esseekokoelmassaan Kuolevainen (Hexen Press 2016): ”Olen joskus ihmetellyt kristinuskon tapaa korostaa Jeesuksen
kärsimyksiä, vaikka todellista fyysistä tuskaa hän koki vain elämänsä kahtena
viimeisenä vuorokautena. Mutta todennäköisesti kärsimyksen katkera ydinmehu
olikin siinä, että Jeesus tiesi kuolemansa tavan ja ajankohdan ja joutui
valmistautumaan siihen koko elämänsä ajan. Sen on täytynyt olla suunnaton
taakka hänen inhimilliselle puolelleen, eikä moista tavallinen ihminen
kestäisikään.”
”Olohuoneen seinältä
minua katsoo
musta Kristus”.
En tiedä tulevaa. En kuolemani hetkeä tai tapaa. Olen siitä
suunnattoman iloinen. Vailla tätä tietoa kestän ehkä tämän elämän.
Olohuoneen seinältä minua katsoo musta Kristus. Veistos on
saatu lahjaksi poikani kummeilta, jotka olivat 1990-luvulla töissä Tansaniassa.
Ilta hiipii hiljaa
eteenpäin. Taidan käyttää käsillä olevat hämärät tunnit lueskelemiseen. Sain
juuri loppuun Pierre Lemaitren
romaanin Alex (Minerva 2015). Siinä murhattiin monia. Nyt menossa on Antti Tuomaisen Mies joka kuoli (Like
2016). Nimestä päätellen viikatemies käyskentelee myös sen sivuilla. Olen
tänäkin vuonna lukenut kymmenittäin dekkareita ja jännäreitä, joissa väkeä on
mennyt suoraksi kasapäin. Joskus mietin, miksi.
”Näin on hyvä. Pyhäinpäivän illassa musta Kristus ja minä.”
Vilkaisen taas seinälle.
Simone Weil kirjoitaa (sitaatti on Maija Lehtosen suomentamasta
valikoimasta Painovoima ja armo, Otava 1957) : ”Kristus oli osallinen kaikkeen inhimilliseen kurjuuteen, paitsi
syntiin. Mutta hän oli osallinen kaikkeen siihen, mikä voi saada ihmisen
tekemään syntiä.”
Näin on hyvä. Pyhäinpäivän illassa musta Kristus ja minä.
Kommentit
Lähetä kommentti