Siirry pääsisältöön



KALEVALAN PÄIVÄNÄ, 

TÄMÄN LAMPUN ALLA

 





”Havaitsen juurieni lonkeroituvan pitkin Pohjanmaata, Hämettä, eteläsuomalaisia tehdaspaikkakuntia, kirkkoa, työväenliikettä, Hakametsän jäähallia, Alastalon salia ja ties mitä.”




Tämän pöydän ääressä,
tämän lampun alla

pelastettuna tällä asteroidilla

käyn filosofiseksi ja kysyn
onko tulevaisuus olemassa.

Näin kookasta ajatusta pitäisi ajatella
meren rannalla
tai sen keskellä, tähtiä yllä pakkasessa.
Siksi se tulee mieleeni
tämän pöydän ääressä,
tämän lampun alla.

Kurkkuun koskee.
Työterveyshoitaja kurkisti nieluuni
eikä nähnyt mitään, mutta totesi minussa
Jumalan kokoisen tyhjiön.

Ikkuna antaa pimeään.
Ruutu heijastaa Jumalan kuvan
kerran ehjästä ja kaikesta
jo sanotusta.

(Teemu Paarlahti: Sundaen jälkeen)


Muistan hämärästi ensimmäisen käymäni teologisen keskustelun. Se tapahtui kotimme keittiössä Janakkalan Turengissa ja olin silloin alle viiden. Tarkemmin en ajankohtaa pysty palauttamaan mieleeni. Keskustelukumppaninani oli Ami-täti, pikkupojan mielestä hirvittävän iäkäs nainen, joka hoiti minua ja sisartani vanhempieni ollessa työssä. Jostakin syystä minua oli alkanut kiinnostaa Jumalan kaikkivaltius ja se, näkeekö hän keittiön seinän läpi. Kysyin tätä Ami-tädiltä.

Ami-täti vastasi, että kyllä näkee.

Kirjoitan tätä Kalevalan ja Suomalaisen kulttuurin päivänä noin puoli vuosisataa myöhemmin. Naputan tekstiä omalla äidinkielelläni. Jollakin tavalla käyttööni taipuvista puolesta tusinasta kielestä se on se, jolla uskon saavani itseni tarkimmin ymmärretyksi. Joskus siihen menee viisi vuotta ja siltikään en voi olla aivan varma. 

Kuulokkeissani soi AC/DC:n It´s A Long Way To The Top. Englanniksi. 

Suomen Tukholman suurlähetystön sivut (www.finland.se) valistaa Kalevalan päivästä: ”Suomalaisen kulttuurin päivää juhlitaan vuosittain Kalevalan päivänä 28. helmikuuta. Päivää vietetään Elias Lönnrotin kokoaman Suomen kansalliseepoksen Kalevalan kunniaksi. Päivä on merkittävä juhla Suomessa, sillä Kalevala on kansallisuuden, oman kielen ja kulttuurin symboli, jonka varaan suomalainen identiteetti perustuu.”

Jaha.




En ole lukenut Kalevalaa. Hyllyssäni on niitä kyllä muutama. 


En usko identiteettini perustuvan Kalevalalle. Mihin se perustuu, onkin visaisempi kysymys. Havaitsen juurieni lonkeroituvan pitkin Pohjanmaata, Hämettä, eteläsuomalaisia tehdaspaikkakuntia, kirkkoa, työväenliikettä,  Hakametsän jäähallia, Alastalon salia ja ties mitä. Puhumattakaan kaikesta siitä, mikä on ryösännyt iholleni kotimaan ulkopuolelta. Venäjältäkin ja ehkä varsinkin sieltä.

Onko itsestäni löytyvä Jumalan kokoinen tyhjiö osa suomalaista identiteettiä vai mistä se on kotoisin?


”Mitä jatkaisin tähän reformaation merkkivuoden Suomessa, kalevalaisella identiteetillä? Voi Väinöä?”


Mihail Bulgakovin mestarillisessa romaanissa Saatana saapuu Moskovaan pohditaan neuvostomaan kummallisuuta – kun siellä ei ole edes Saatanaa.

Ain´t No God In Mexico”, Waylon Jennings laulaa vuonna 1973 albumilleen Honky Tonk Heroes levyttämässään Billy Joe Shaverin niin ikään mestarillisessa kappaleessa.

Mitä jatkaisin tähän reformaation merkkivuoden Suomessa, kalevalaisella identiteetillä? Voi Väinöä?


"Mutta kun se, mihin uskoo ei ole samalla tavalla valinnan tai päätöksen asia kuin se, minkä merkkistä suklaata ottaa kaupan karkkihyllystä."
 

Olen vuosien mittaan kuullut aika monta kertaa toteamuksen, että Jumala on jonkinlainen ihmisen toiveiden projektio – toiveajatus. En ole tähän mennessä oppinut ymmärtämään tätä. Minusta Jumalan olemassaolo ei ole mitenkään itsestään selvästi ihmisen toive. Olen ajatellut monta kertaa, että ilman voisi olla  helpompaa. Vähemmän liikkuvia osia. Mutta kun se, mihin uskoo ei ole samalla tavalla valinnan tai päätöksen asia kuin se, minkä merkkistä suklaata ottaa kaupan karkkihyllystä. Kalevalan päivänä pitää tietysti ostaa sitä sinikääreistä ja jättää keltainen rauhaan. Niinpä luulen olevani Jumalan kanssa pääsemättömissä hamaan hautaan. Ei hän minua rauhaan jätä. Enkä minä häntä. Ihan tasavertainen suhteemme ei toki ole. Minä en näe minkään seinän läpi, usein en edes omaan päähäni.

Edellä siteerattu runo on kokoelmastani Sundaen jälkeen, joka on ilmestynyt Mediapinnan Suomi 100 runokirjaa –sarjassa. Se on minun kontribuutioni maamme satavuotiskinkereihin.  Aika suomalainen kirja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä