Siirry pääsisältöön



KALEVALAN PÄIVÄNÄ, 

TÄMÄN LAMPUN ALLA

 





”Havaitsen juurieni lonkeroituvan pitkin Pohjanmaata, Hämettä, eteläsuomalaisia tehdaspaikkakuntia, kirkkoa, työväenliikettä, Hakametsän jäähallia, Alastalon salia ja ties mitä.”




Tämän pöydän ääressä,
tämän lampun alla

pelastettuna tällä asteroidilla

käyn filosofiseksi ja kysyn
onko tulevaisuus olemassa.

Näin kookasta ajatusta pitäisi ajatella
meren rannalla
tai sen keskellä, tähtiä yllä pakkasessa.
Siksi se tulee mieleeni
tämän pöydän ääressä,
tämän lampun alla.

Kurkkuun koskee.
Työterveyshoitaja kurkisti nieluuni
eikä nähnyt mitään, mutta totesi minussa
Jumalan kokoisen tyhjiön.

Ikkuna antaa pimeään.
Ruutu heijastaa Jumalan kuvan
kerran ehjästä ja kaikesta
jo sanotusta.

(Teemu Paarlahti: Sundaen jälkeen)


Muistan hämärästi ensimmäisen käymäni teologisen keskustelun. Se tapahtui kotimme keittiössä Janakkalan Turengissa ja olin silloin alle viiden. Tarkemmin en ajankohtaa pysty palauttamaan mieleeni. Keskustelukumppaninani oli Ami-täti, pikkupojan mielestä hirvittävän iäkäs nainen, joka hoiti minua ja sisartani vanhempieni ollessa työssä. Jostakin syystä minua oli alkanut kiinnostaa Jumalan kaikkivaltius ja se, näkeekö hän keittiön seinän läpi. Kysyin tätä Ami-tädiltä.

Ami-täti vastasi, että kyllä näkee.

Kirjoitan tätä Kalevalan ja Suomalaisen kulttuurin päivänä noin puoli vuosisataa myöhemmin. Naputan tekstiä omalla äidinkielelläni. Jollakin tavalla käyttööni taipuvista puolesta tusinasta kielestä se on se, jolla uskon saavani itseni tarkimmin ymmärretyksi. Joskus siihen menee viisi vuotta ja siltikään en voi olla aivan varma. 

Kuulokkeissani soi AC/DC:n It´s A Long Way To The Top. Englanniksi. 

Suomen Tukholman suurlähetystön sivut (www.finland.se) valistaa Kalevalan päivästä: ”Suomalaisen kulttuurin päivää juhlitaan vuosittain Kalevalan päivänä 28. helmikuuta. Päivää vietetään Elias Lönnrotin kokoaman Suomen kansalliseepoksen Kalevalan kunniaksi. Päivä on merkittävä juhla Suomessa, sillä Kalevala on kansallisuuden, oman kielen ja kulttuurin symboli, jonka varaan suomalainen identiteetti perustuu.”

Jaha.




En ole lukenut Kalevalaa. Hyllyssäni on niitä kyllä muutama. 


En usko identiteettini perustuvan Kalevalalle. Mihin se perustuu, onkin visaisempi kysymys. Havaitsen juurieni lonkeroituvan pitkin Pohjanmaata, Hämettä, eteläsuomalaisia tehdaspaikkakuntia, kirkkoa, työväenliikettä,  Hakametsän jäähallia, Alastalon salia ja ties mitä. Puhumattakaan kaikesta siitä, mikä on ryösännyt iholleni kotimaan ulkopuolelta. Venäjältäkin ja ehkä varsinkin sieltä.

Onko itsestäni löytyvä Jumalan kokoinen tyhjiö osa suomalaista identiteettiä vai mistä se on kotoisin?


”Mitä jatkaisin tähän reformaation merkkivuoden Suomessa, kalevalaisella identiteetillä? Voi Väinöä?”


Mihail Bulgakovin mestarillisessa romaanissa Saatana saapuu Moskovaan pohditaan neuvostomaan kummallisuuta – kun siellä ei ole edes Saatanaa.

Ain´t No God In Mexico”, Waylon Jennings laulaa vuonna 1973 albumilleen Honky Tonk Heroes levyttämässään Billy Joe Shaverin niin ikään mestarillisessa kappaleessa.

Mitä jatkaisin tähän reformaation merkkivuoden Suomessa, kalevalaisella identiteetillä? Voi Väinöä?


"Mutta kun se, mihin uskoo ei ole samalla tavalla valinnan tai päätöksen asia kuin se, minkä merkkistä suklaata ottaa kaupan karkkihyllystä."
 

Olen vuosien mittaan kuullut aika monta kertaa toteamuksen, että Jumala on jonkinlainen ihmisen toiveiden projektio – toiveajatus. En ole tähän mennessä oppinut ymmärtämään tätä. Minusta Jumalan olemassaolo ei ole mitenkään itsestään selvästi ihmisen toive. Olen ajatellut monta kertaa, että ilman voisi olla  helpompaa. Vähemmän liikkuvia osia. Mutta kun se, mihin uskoo ei ole samalla tavalla valinnan tai päätöksen asia kuin se, minkä merkkistä suklaata ottaa kaupan karkkihyllystä. Kalevalan päivänä pitää tietysti ostaa sitä sinikääreistä ja jättää keltainen rauhaan. Niinpä luulen olevani Jumalan kanssa pääsemättömissä hamaan hautaan. Ei hän minua rauhaan jätä. Enkä minä häntä. Ihan tasavertainen suhteemme ei toki ole. Minä en näe minkään seinän läpi, usein en edes omaan päähäni.

Edellä siteerattu runo on kokoelmastani Sundaen jälkeen, joka on ilmestynyt Mediapinnan Suomi 100 runokirjaa –sarjassa. Se on minun kontribuutioni maamme satavuotiskinkereihin.  Aika suomalainen kirja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp