KALEVALAN PÄIVÄNÄ,
TÄMÄN LAMPUN ALLA
”Havaitsen juurieni lonkeroituvan pitkin Pohjanmaata,
Hämettä, eteläsuomalaisia tehdaspaikkakuntia, kirkkoa, työväenliikettä, Hakametsän jäähallia, Alastalon salia ja ties
mitä.”
Tämän pöydän
ääressä,
tämän lampun
alla
pelastettuna
tällä asteroidilla
käyn
filosofiseksi ja kysyn
onko
tulevaisuus olemassa.
Näin kookasta
ajatusta pitäisi ajatella
meren
rannalla
tai sen
keskellä, tähtiä yllä pakkasessa.
Siksi se
tulee mieleeni
tämän pöydän
ääressä,
tämän lampun
alla.
Kurkkuun
koskee.
Työterveyshoitaja
kurkisti nieluuni
eikä nähnyt
mitään, mutta totesi minussa
Jumalan
kokoisen tyhjiön.
Ikkuna antaa
pimeään.
Ruutu
heijastaa Jumalan kuvan
kerran
ehjästä ja kaikesta
jo sanotusta.
(Teemu
Paarlahti: Sundaen jälkeen)
Muistan hämärästi ensimmäisen käymäni teologisen
keskustelun. Se tapahtui kotimme keittiössä Janakkalan Turengissa ja olin
silloin alle viiden. Tarkemmin en ajankohtaa pysty palauttamaan mieleeni.
Keskustelukumppaninani oli Ami-täti, pikkupojan
mielestä hirvittävän iäkäs nainen, joka hoiti minua ja sisartani vanhempieni
ollessa työssä. Jostakin syystä minua oli alkanut kiinnostaa Jumalan
kaikkivaltius ja se, näkeekö hän keittiön seinän läpi. Kysyin tätä Ami-tädiltä.
Ami-täti vastasi, että kyllä näkee.
Kirjoitan tätä Kalevalan ja Suomalaisen kulttuurin
päivänä noin puoli vuosisataa myöhemmin. Naputan tekstiä omalla
äidinkielelläni. Jollakin tavalla käyttööni taipuvista puolesta tusinasta
kielestä se on se, jolla uskon saavani itseni tarkimmin ymmärretyksi. Joskus
siihen menee viisi vuotta ja siltikään en voi olla aivan varma.
Kuulokkeissani soi AC/DC:n It´s A Long Way To The Top.
Englanniksi.
Suomen Tukholman suurlähetystön sivut (www.finland.se) valistaa
Kalevalan päivästä: ”Suomalaisen
kulttuurin päivää juhlitaan vuosittain Kalevalan päivänä 28. helmikuuta. Päivää
vietetään Elias Lönnrotin kokoaman
Suomen kansalliseepoksen Kalevalan kunniaksi. Päivä on merkittävä juhla
Suomessa, sillä Kalevala on kansallisuuden, oman kielen ja kulttuurin symboli,
jonka varaan suomalainen identiteetti perustuu.”
Jaha.
En ole lukenut
Kalevalaa. Hyllyssäni on niitä kyllä muutama.
En usko identiteettini perustuvan Kalevalalle. Mihin se
perustuu, onkin visaisempi kysymys. Havaitsen juurieni lonkeroituvan pitkin
Pohjanmaata, Hämettä, eteläsuomalaisia tehdaspaikkakuntia, kirkkoa, työväenliikettä,
Hakametsän jäähallia, Alastalon salia ja
ties mitä. Puhumattakaan kaikesta siitä, mikä on ryösännyt iholleni kotimaan
ulkopuolelta. Venäjältäkin ja ehkä varsinkin sieltä.
Onko itsestäni löytyvä Jumalan kokoinen tyhjiö osa
suomalaista identiteettiä vai mistä se on kotoisin?
”Mitä jatkaisin tähän reformaation merkkivuoden Suomessa, kalevalaisella
identiteetillä? Voi Väinöä?”
Mihail Bulgakovin mestarillisessa romaanissa Saatana
saapuu Moskovaan pohditaan neuvostomaan kummallisuuta – kun siellä ei
ole edes Saatanaa.
”Ain´t No God In Mexico”,
Waylon Jennings laulaa vuonna 1973
albumilleen Honky Tonk Heroes levyttämässään Billy Joe Shaverin niin ikään mestarillisessa kappaleessa.
Mitä jatkaisin tähän reformaation merkkivuoden Suomessa, kalevalaisella
identiteetillä? Voi Väinöä?
"Mutta kun se, mihin uskoo ei ole samalla tavalla valinnan tai
päätöksen asia kuin se, minkä merkkistä suklaata ottaa kaupan karkkihyllystä."
Olen vuosien mittaan kuullut aika monta kertaa toteamuksen,
että Jumala on jonkinlainen ihmisen toiveiden projektio – toiveajatus. En ole
tähän mennessä oppinut ymmärtämään tätä. Minusta Jumalan olemassaolo ei ole
mitenkään itsestään selvästi ihmisen toive. Olen ajatellut monta kertaa, että
ilman voisi olla helpompaa. Vähemmän
liikkuvia osia. Mutta kun se, mihin uskoo ei ole samalla tavalla valinnan tai
päätöksen asia kuin se, minkä merkkistä suklaata ottaa kaupan karkkihyllystä.
Kalevalan päivänä pitää tietysti ostaa sitä sinikääreistä ja jättää keltainen
rauhaan. Niinpä luulen olevani Jumalan kanssa pääsemättömissä hamaan hautaan.
Ei hän minua rauhaan jätä. Enkä minä häntä. Ihan tasavertainen suhteemme ei
toki ole. Minä en näe minkään seinän läpi, usein en edes omaan päähäni.
Edellä siteerattu runo on kokoelmastani Sundaen jälkeen, joka on
ilmestynyt Mediapinnan Suomi 100 runokirjaa –sarjassa. Se on minun
kontribuutioni maamme satavuotiskinkereihin. Aika suomalainen kirja.
Kommentit
Lähetä kommentti