Siirry pääsisältöön


VILPPULAN MAISEMASSA 2018

 


”Tänä kevättalvena olen maisemassani kaikessa rauhassa. Samalla tulen tietoiseksi siitä, että olen kansaa, joka on kävellyt kutakuinkin kuivalle ja kantavalle maalle siltä helvetilliseltä suolta, jossa olimme vuosisata sitten. Siinä on toivo. Olkoon myös ilo ja valo. Pyydän, että astut maisemaan.”


Nimensä mukaisesti Vilppulassa sijaitsevalla Vilppulankosken koululla esitettiin 4.3.2018 vaikuttava musiikki- ja tekstikokonaisuus Vilppulan vaiheilla 2018. Toteutuksesta vastasi  Tertun enkelit –kollektiivi kapellimestarinaan hankkeen moottori Sipriina Ritaranta ja mukana oli lisäksi helsinkiläinen Ruppukuoro. 

”Toivomme, että tuomme Suomen sisällissodan käsittelyyn jälleen hieman uuden näkökulman, uuden sukupolven äänen. Halusimme kuitenkin löytää ennen kaikkea toivon – ja toivomme, että sen löytävät myös kuulijamme.”
 
Näin tekijät luonnehtivat tavoitettaan ohjelmalehtisessä. Juuri näin se taisi maaliskuisessa sunnuntai-iltapäivässä mennä.

Esitystä kuljettavat tekstit olivat Hilja Aaltosta, Kjell Westötä ja Väinö Linnaa sekä paikallisten tekijöiden Raija Auvisen, Matti Kivilahden ja Sirpa Timosen ajatuksista siivilleen nousseita sisällissotateeman valotuksia. Joukon jatkona olin minä tässä blogissa mukana olevalla  Maisemassa –tekstikoosteella.

Esityksen musiikki purjehti Metallicasta Leonard Coheniin ja sillä välillä. Kokonaisuus oli ultra bra. Sitäkin kuultiin. Omaan tekstiosuuteeni liittyi maskulaisen Mika Jokisen kirjoittama ja raisiolaisen Rattlersin levyttämä kappale Kunnes taas lähden. Kaukana vuoden 1918 sisällissodasta. Sitten yhtäkkiä lähellä.

Oman aikaansaannokseni lähtökohtana on minussa vuosia elänyt ajatus siitä, miten jokainen maisema on historiallinen maisema. Menneisyys on lopulta aina läsnä. Oma arkiaamuinen tieni Tampereelle oli sata vuotta sitten tympeän tappamisen tanner. Kotiseurakuntani kirkkoa käytettiin sisällissodassa tähystyspaikkana, kirkkomaahan kaivettiin juoksuhautoja ja urut ammuttiin nuuskaksi. Muistomerkit muistuttavat.





Sata vuotta sitten eläneille voisi hyvin esittää nykyaikaisen kännykkätiedustelun, onko paha paikka. Vastauksenkin heiltä luultavasti saisi. 

Näitä miettiessäni palaan Vilppulankosken koululla 4.3.2018 esiin nostettuun ajatukseen omasta vastuustani siitä, mitä tapahtuu nyt ja millaista pelon ja vihan ilmapiiriä olen halukas tai haluton pitämään voimissaan. Minä, vähän Tertun enkeleitä vanhempaan ikäluokkaan kuuluva suomalainen.

Tänä kevättalvena olen maisemassani kaikessa rauhassa. Samalla tulen tietoiseksi siitä, että olen kansaa, joka on kävellyt kutakuinkin kuivalle ja kantavalle maalle siltä helvetilliseltä suolta, jossa olimme vuosisata sitten. Siinä on toivo. Olkoon myös ilo ja valo. Pyydän, että astut maisemaan.




 

MAISEMASSA

 


Jostakin on lähdettävä, tähänkin juttuun. Koti tuntuu siihen sopivalta paikalta.


####


                      Hopunmäki panee läähättämään
                      kuppikoko E myötä- ja vastoinkäymisessä
                      hyökkää jalkoihin
                      hiki kihoaa leimikkoon

                      tuo tie hakkuun syrjää
                      olen siinä välillä, kunnes kuolema erottaa.

####

Oikealle jää mäensyrjä, johon ammuttiin vangitut punakaartilaiset

kevättalvella 1918.

Ei tarvinnut viedä Mänttään.

Lukuja tilastosarakkeessa. Muutama ihmiselämä.

Niitä sattuu.

Heidän asuinsijansa eivät heitä muista

enkä minäkään tunne

kaikkea mikä on

sisäisesti minussa.

####


”Pyöräilen yhdeksän kilometriä Vilppulan kirkolle. Se on entinen kotikirkkoni, komea puinen herranhuone vesireitin varrella. Olen vieraillut elämäni aikana kymmenissä ja taas kymmenissä kirkoissa sekä Suomessa että ulkomailla. Vilppulan kirkko kuuluu niiden joukossa lemmikkeihini.”


####


Vilppureitin vartiotorni

tähystyspaikka neljään suuntaan
olleeseen tulevaan itseeni ikuiseen
huoltoasema virran kolkommalla puolella,
täältä voit kysyä siltaa ja tietä.

####


Vilppulan kirkko on oikeaoppisesti itä-länsi-suunnassa, asemoituna jo näin viestimään isäntänsä asioita. Kun narautan oven auki, voin kävellä synteineni pitkin käytävää itään, joka jo Vanhassa testamentissa on Jumalan ilmansuunta. Sieltä katsovat Vapahtajan kasvot. ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.”




Psalmin 103 sanat saavat näkyvän hahmon kävellessäni kohti Pekka Halosen maalausta ”Kristus vuoritiellä.”

Kirkko on seissyt vartioimassa Vilppureittiä yli sata vuotta. Rakentajat ovat jo ajat sitten päättäneet elämänsä. Kaikenlaista remontoimista se on tietysti käynyt läpi. Väri on vaihtunut, samoin saarnatuolin paikka. Monia ilon ja surun tarinoita voisivat nämäkin seinät kertoa, osan uudemmista tunnen. Kaikkea nämäkään seinät eivät kerro.
Ikkunan takana Vilppureitin vesi on vihertävää ja tyyntä. Se virtaa pikkuhiljaa, kuin aika. Syntyy veden lumo.

####


Maisema.
Minulle se on ollut rauhaa
ja tylsää kesäaurinkoa

vaari keräsi siitä poikana hylsyjä
isä kertoi
enkä muista isän muulloin kutsuneen vaaria isäksi.

Hylsyjä ei ollut pitkin mäkiä kaljanjuonnista.

Isotäti upotti ne sittemmin selkään
kun pelkäsi loppuräjähdystä.
Se vitutti vaaria vuosia.

Kun maalasimme talkoilla sukulaistaloa Kangasniemellä
pääty, johon sähkölinja tuli sudittiin isotädin ollessa käymässä
Jyväskylässä.

Maisema on opettanut paljon, senkin,
ettei kohta verkoilta tultuaan kannata heittää tikkaa.

####

Vilppulan kirkko ei olisi laisensa ilman vettä. Ennen vanhaan sitä pitkin kuljettiin kirkkoon. Itsekin muistan jonkin juhannuspäivän, kun saattelimme vuolteen rannassa koivujärveläisten kirkkoveneen matkaan messun jälkeen. Vesistö muodosti myös luonnollisen rintamalinjan, joka keväällä 1918 löi traagisen varjonsa Vilppulan ja sen kirkon historiaan.

####

Muistomerkit kahden puolen virtaa
voisivat kävellä kättelemään
elleivät olisi ihmisten
kiveen kirjoittamia
lopputuloksia ristisarakkeessa

tänne ovat tulleet Lapualta
milloin urhot
milloin piispat
soittamahan, laulamahan.

####

”Säteilevän tyynenä ja helteisenä aamuna pitkä kävely Vilppulan kirkkomaalla. Kesä kauneimmillaan. Vedet leviävät tyyninä ja harmaanvihreinä”, kirjoittaa Olavi Paavolainen Synkän yksinpuhelun alkusivuilla. Hän oli saanut kesäkuussa 1941 hämmästyksekseen komennuksen pieneen hämäläispitäjään, jolla hän ei kuvitellut voivan olla mitään tekemistä uhkaavan sodan kanssa.

Olavi Paavolainen löysi Vilppulan hautausmaalta 51 puuristiä kertomassa talvisodan menetyksistä. Kirjailijaa kiinnostivat myös vuoden 1918 punaisten haudat. Haudankaivajan ihmettelevän kysymyksen ”Jaa – ettäkö ne sankarit?” jälkeen haudat löytyivätkin.




”Terveisiä Lapualta!”

Piispa Yrjö Sariolan sanat tavoittavat kuulijoiden korvat. On menossa piispantarkastus Vilppulan seurakunnassa armon vuonna 1994.

Piispa jatkaa: ”Näillä sanoilla on ollut joskus eri kaiku kuin tänään.”

Eletään historiallista hetkeä. Vähän myöhemmin piispa avustajineen siunaa haudan lepoon Vilppulan kirkkomaan joukkohautaan kätketyt vuoden 1918 punaiset kaatuneet. Heidän ylleen ristinmerkki on jäänyt silloin piirtämättä.

Lapuan piispan sanat rakentavat nyt sovinnon siltaa.



Punaisten muistomerkki vesireitin varrella sai näkyvän muotonsa vasta seuraavana vuonna. Valkoinen puoli oli pystyttänyt patsaansa jo 1937.


####


Pioneerit ovat saartaneet kirkon.

Halusin näyttää sinulle maailman
rauhallisen kolkan, josta saat katsoa
kaksivuotiaan silmillä
neljään suuntaan jotka näet todeksi
minua paremmin.

Mutta niillä on aseet, niissä on pelko
pioneerit ovat saartaneet kirkon.


####


Vapaussota kuvina isotädin hyllyssä. Lehteilen halukkaasti.

Voittoisa sota! Kerrankin! Turpiin vaan ja onnea.

Pala palalta ymmärrän, ettei ole voittoisia sotia.

Niissä kaikissa ammutaan omia.


####


Sankari
vainaja,
niin turha sankarivainaja
kaksitoistavuotias
Väärinmajan rintamalla

kappale mielikuvakirjaa ajalta
jolloin kaiken näki oikein,
kun oli kotona opittu.

Muistomerkin kohdalta on poikettava metsään
kusemaan äiteen kahveet.
Koulussa en tykännyt historiasta, mulla oli siitä kymppi
muuten vaan.

####

                     
Opin puhumaan sisällissodasta.

Opin miettimään, onko jokainen sota vapaussota

jokainen vapaussota sisällissota.

Minulla omani ja minussa.

Näen paljon, ymmärrän vain vähän.


####


Piirrän vaakunaan junan
kolina kirkastuu tultaessa sillalle

olen aina rakastanut vetureita, ne vetävät minua
Haapamäelle ja Eurooppaan
pienille, raukeille asemille
suurten hallien varuillaanoloon
joka saa käden kaivamaan askista
viimeistä, käyräksi ryttääntynyttä savuketta

monet nousevat kyytiin
etsivät paikkaansa
kotiin palaavat ajatukset

sahan metelistä en sano mitään
se kuuluu tänne

asetan standaariksi pöydänkulmalle ja katselen
olen vain hyvin
vilppula.





####


Olen suomalainen. Vaakunassani on punaista ja valkeaa.

Sitten taas lähden

ja jään.

####


Katsokaa! 

Soita kankaita harjuja  


tuuli puhaltaa pisaratartuntaa

jykevät näsinneulat pistelevät taivasta
levittävät vuosirenkaansa maisemaan
kaarnalaivan ainekset

lapsuus palaa pintaan
kuka pelkää mustaa poikaa
siilitukassa

vilppula on sisäisesti teissä
metsissä.


####


Pyöräilen yhdeksän kilometriä Vilppulan kirkolta-- Johonkin on palattava, tästäkin jutusta. Koti tuntuu siihen sopivalta paikalta.


####


Katselen jäälle

yö roikaa
selkä elää
Jumala jättänyt
pari tähteä päälle.

Juureni tässä pimeässä.


####





”Kunnes taas lähden.”
Mika Jokinen
                                                              
                                                         © Teemu Paarlahti 2018

Maiseman tekstit ovat teoksistani Taivas on harmaa Cadillac (2000), Vilppula, sielun tila (2001), Jäminkipohja Sundae (2015) ja Betlehemin tähtipölyä (2016), toimittamastani teoksesta Palstakirja (2016) sekä teoksessa Vilppulan kirkot ja hautausmaa (toim. Raimo Kemppainen 1994) julkaistusta artikkelistani Kalmisto – hautausmaa – kirkkomaa.
Punaisella präntätyt virkkeet ja lausahdukset on kirjoitettu
 tätä kokonaisuutta varten eivätkä esiinny muualla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä