VILPPULAN MAISEMASSA 2018
”Tänä kevättalvena olen maisemassani kaikessa
rauhassa. Samalla tulen tietoiseksi siitä, että olen kansaa, joka on kävellyt
kutakuinkin kuivalle ja kantavalle maalle siltä helvetilliseltä suolta, jossa
olimme vuosisata sitten. Siinä on toivo. Olkoon myös ilo ja valo. Pyydän, että
astut maisemaan.”
Nimensä mukaisesti Vilppulassa sijaitsevalla
Vilppulankosken koululla esitettiin 4.3.2018 vaikuttava musiikki- ja
tekstikokonaisuus Vilppulan vaiheilla 2018. Toteutuksesta vastasi Tertun enkelit –kollektiivi kapellimestarinaan
hankkeen moottori Sipriina Ritaranta
ja mukana oli lisäksi helsinkiläinen Ruppukuoro.
”Toivomme,
että tuomme Suomen sisällissodan käsittelyyn jälleen hieman uuden näkökulman,
uuden sukupolven äänen. Halusimme kuitenkin löytää ennen kaikkea toivon – ja toivomme,
että sen löytävät myös kuulijamme.”
Näin tekijät luonnehtivat tavoitettaan
ohjelmalehtisessä. Juuri näin se taisi maaliskuisessa sunnuntai-iltapäivässä
mennä.
Esitystä kuljettavat tekstit olivat Hilja Aaltosta, Kjell Westötä ja Väinö Linnaa sekä paikallisten
tekijöiden Raija Auvisen, Matti
Kivilahden ja Sirpa Timosen ajatuksista
siivilleen nousseita sisällissotateeman valotuksia. Joukon jatkona olin minä
tässä blogissa mukana olevalla Maisemassa
–tekstikoosteella.
Esityksen musiikki purjehti Metallicasta Leonard Coheniin ja sillä välillä.
Kokonaisuus oli ultra bra. Sitäkin
kuultiin. Omaan tekstiosuuteeni liittyi maskulaisen Mika Jokisen kirjoittama ja raisiolaisen Rattlersin levyttämä
kappale Kunnes taas lähden. Kaukana
vuoden 1918 sisällissodasta. Sitten yhtäkkiä lähellä.
Oman aikaansaannokseni lähtökohtana on minussa
vuosia elänyt ajatus siitä, miten jokainen maisema on historiallinen maisema.
Menneisyys on lopulta aina läsnä. Oma arkiaamuinen tieni Tampereelle oli sata
vuotta sitten tympeän tappamisen tanner. Kotiseurakuntani kirkkoa käytettiin
sisällissodassa tähystyspaikkana, kirkkomaahan kaivettiin juoksuhautoja ja urut
ammuttiin nuuskaksi. Muistomerkit muistuttavat.
Sata vuotta sitten eläneille voisi hyvin esittää
nykyaikaisen kännykkätiedustelun, onko paha paikka. Vastauksenkin heiltä
luultavasti saisi.
Näitä miettiessäni palaan Vilppulankosken
koululla 4.3.2018 esiin nostettuun ajatukseen omasta vastuustani siitä, mitä
tapahtuu nyt ja millaista pelon ja vihan ilmapiiriä olen halukas tai haluton
pitämään voimissaan. Minä, vähän Tertun enkeleitä vanhempaan ikäluokkaan
kuuluva suomalainen.
Tänä kevättalvena olen maisemassani kaikessa
rauhassa. Samalla tulen tietoiseksi siitä, että olen kansaa, joka on kävellyt
kutakuinkin kuivalle ja kantavalle maalle siltä helvetilliseltä suolta, jossa
olimme vuosisata sitten. Siinä on toivo. Olkoon myös ilo ja valo. Pyydän, että
astut maisemaan.
MAISEMASSA
Jostakin on
lähdettävä, tähänkin juttuun. Koti tuntuu siihen sopivalta paikalta.
####
Hopunmäki panee läähättämään
kuppikoko E myötä- ja
vastoinkäymisessä
hyökkää jalkoihin
hiki kihoaa leimikkoon
tuo tie hakkuun syrjää
olen siinä välillä, kunnes
kuolema erottaa.
####
Oikealle
jää mäensyrjä, johon ammuttiin vangitut punakaartilaiset
kevättalvella
1918.
Ei
tarvinnut viedä Mänttään.
Lukuja
tilastosarakkeessa. Muutama ihmiselämä.
Niitä
sattuu.
Heidän
asuinsijansa eivät heitä muista
enkä minäkään
tunne
kaikkea
mikä on
sisäisesti
minussa.
####
”Pyöräilen yhdeksän
kilometriä Vilppulan kirkolle. Se on entinen kotikirkkoni, komea puinen
herranhuone vesireitin varrella. Olen vieraillut elämäni aikana kymmenissä ja
taas kymmenissä kirkoissa sekä Suomessa että ulkomailla. Vilppulan kirkko
kuuluu niiden joukossa lemmikkeihini.”
####
Vilppureitin
vartiotorni
tähystyspaikka
neljään suuntaan
olleeseen
tulevaan itseeni ikuiseen
huoltoasema
virran kolkommalla puolella,
täältä voit
kysyä siltaa ja tietä.
####
Vilppulan kirkko on oikeaoppisesti
itä-länsi-suunnassa, asemoituna jo näin viestimään isäntänsä asioita. Kun
narautan oven auki, voin kävellä synteineni pitkin käytävää itään, joka jo
Vanhassa testamentissa on Jumalan ilmansuunta. Sieltä katsovat Vapahtajan
kasvot. ”Niin kaukana kuin itä on
lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.”
Psalmin 103 sanat saavat
näkyvän hahmon kävellessäni kohti Pekka
Halosen maalausta ”Kristus
vuoritiellä.”
Kirkko on seissyt vartioimassa Vilppureittiä yli
sata vuotta. Rakentajat ovat jo ajat sitten päättäneet elämänsä. Kaikenlaista
remontoimista se on tietysti käynyt läpi. Väri on vaihtunut, samoin
saarnatuolin paikka. Monia ilon ja surun tarinoita voisivat nämäkin seinät kertoa,
osan uudemmista tunnen. Kaikkea nämäkään seinät eivät kerro.
Ikkunan takana Vilppureitin vesi on vihertävää ja
tyyntä. Se virtaa pikkuhiljaa, kuin aika. Syntyy veden lumo.
####
Maisema.
Minulle se on ollut rauhaa
ja tylsää kesäaurinkoa
vaari keräsi siitä poikana hylsyjä
isä kertoi
enkä muista isän muulloin kutsuneen
vaaria isäksi.
Hylsyjä ei ollut pitkin mäkiä
kaljanjuonnista.
Isotäti upotti ne sittemmin selkään
kun pelkäsi loppuräjähdystä.
Se vitutti
vaaria vuosia.
Kun maalasimme talkoilla sukulaistaloa
Kangasniemellä
pääty, johon sähkölinja tuli sudittiin
isotädin ollessa käymässä
Jyväskylässä.
Maisema on opettanut paljon, senkin,
ettei kohta verkoilta tultuaan kannata
heittää tikkaa.
####
Vilppulan kirkko ei olisi laisensa ilman vettä.
Ennen vanhaan sitä pitkin kuljettiin kirkkoon. Itsekin muistan jonkin
juhannuspäivän, kun saattelimme vuolteen rannassa koivujärveläisten
kirkkoveneen matkaan messun jälkeen. Vesistö muodosti myös luonnollisen
rintamalinjan, joka keväällä 1918 löi traagisen varjonsa Vilppulan ja sen
kirkon historiaan.
####
Muistomerkit
kahden puolen virtaa
voisivat
kävellä kättelemään
elleivät
olisi ihmisten
kiveen
kirjoittamia
lopputuloksia
ristisarakkeessa
tänne ovat
tulleet Lapualta
milloin
urhot
milloin
piispat
soittamahan,
laulamahan.
####
”Säteilevän
tyynenä ja helteisenä aamuna pitkä kävely Vilppulan kirkkomaalla. Kesä
kauneimmillaan. Vedet leviävät tyyninä ja harmaanvihreinä”, kirjoittaa Olavi Paavolainen Synkän yksinpuhelun
alkusivuilla. Hän oli saanut kesäkuussa 1941 hämmästyksekseen komennuksen
pieneen hämäläispitäjään, jolla hän ei kuvitellut voivan olla mitään tekemistä
uhkaavan sodan kanssa.
Olavi Paavolainen
löysi Vilppulan hautausmaalta 51 puuristiä kertomassa talvisodan menetyksistä.
Kirjailijaa kiinnostivat myös vuoden 1918 punaisten haudat. Haudankaivajan
ihmettelevän kysymyksen ”Jaa – ettäkö ne
sankarit?” jälkeen haudat löytyivätkin.
”Terveisiä Lapualta!”
Piispa Yrjö Sariolan
sanat tavoittavat kuulijoiden korvat. On menossa piispantarkastus Vilppulan
seurakunnassa armon vuonna 1994.
Piispa jatkaa: ”Näillä sanoilla on ollut joskus eri kaiku
kuin tänään.”
Eletään
historiallista hetkeä. Vähän myöhemmin piispa avustajineen siunaa haudan lepoon
Vilppulan kirkkomaan joukkohautaan kätketyt vuoden 1918 punaiset kaatuneet.
Heidän ylleen ristinmerkki on jäänyt silloin piirtämättä.
Lapuan piispan
sanat rakentavat nyt sovinnon siltaa.
Punaisten
muistomerkki vesireitin varrella sai näkyvän muotonsa vasta seuraavana vuonna.
Valkoinen puoli oli pystyttänyt patsaansa jo 1937.
####
Pioneerit
ovat saartaneet kirkon.
Halusin
näyttää sinulle maailman
rauhallisen
kolkan, josta saat katsoa
kaksivuotiaan
silmillä
neljään
suuntaan jotka näet todeksi
minua
paremmin.
Mutta
niillä on aseet, niissä on pelko
pioneerit
ovat saartaneet kirkon.
####
Vapaussota kuvina isotädin hyllyssä. Lehteilen halukkaasti.
Voittoisa sota! Kerrankin! Turpiin vaan ja onnea.
Pala palalta ymmärrän, ettei ole voittoisia sotia.
Niissä kaikissa ammutaan omia.
####
Sankari
vainaja,
niin turha
sankarivainaja
kaksitoistavuotias
Väärinmajan
rintamalla
kappale
mielikuvakirjaa ajalta
jolloin
kaiken näki oikein,
kun oli
kotona opittu.
Muistomerkin
kohdalta on poikettava metsään
kusemaan
äiteen kahveet.
Koulussa en tykännyt historiasta, mulla
oli siitä kymppi
muuten vaan.
####
Opin puhumaan sisällissodasta.
Opin miettimään, onko jokainen sota vapaussota
jokainen vapaussota sisällissota.
Minulla omani ja minussa.
Näen paljon, ymmärrän vain vähän.
####
Piirrän vaakunaan
junan
kolina
kirkastuu tultaessa sillalle
olen aina
rakastanut vetureita, ne vetävät minua
Haapamäelle
ja Eurooppaan
pienille,
raukeille asemille
suurten
hallien varuillaanoloon
joka saa
käden kaivamaan askista
viimeistä,
käyräksi ryttääntynyttä savuketta
monet
nousevat kyytiin
etsivät
paikkaansa
kotiin
palaavat ajatukset
sahan
metelistä en sano mitään
se kuuluu
tänne
asetan
standaariksi pöydänkulmalle ja katselen
olen vain
hyvin
vilppula.
####
Olen
suomalainen. Vaakunassani on punaista ja valkeaa.
Sitten taas lähden
ja jään.
####
Katsokaa!
Soita kankaita harjuja
tuuli puhaltaa pisaratartuntaa
jykevät näsinneulat pistelevät taivasta
levittävät vuosirenkaansa maisemaan
kaarnalaivan ainekset
lapsuus palaa pintaan
kuka pelkää mustaa poikaa
siilitukassa
vilppula on sisäisesti teissä
metsissä.
####
Pyöräilen yhdeksän kilometriä Vilppulan
kirkolta-- Johonkin on palattava, tästäkin jutusta. Koti tuntuu siihen
sopivalta paikalta.
####
Katselen
jäälle
yö roikaa
selkä elää
Jumala
jättänyt
pari tähteä
päälle.
Juureni
tässä pimeässä.
####
”Kunnes
taas lähden.”
– Mika Jokinen
© Teemu Paarlahti 2018
Maiseman tekstit ovat teoksistani Taivas
on harmaa Cadillac (2000), Vilppula, sielun tila (2001), Jäminkipohja
Sundae (2015) ja Betlehemin tähtipölyä (2016),
toimittamastani teoksesta Palstakirja (2016) sekä teoksessa Vilppulan
kirkot ja hautausmaa (toim. Raimo Kemppainen 1994) julkaistusta
artikkelistani Kalmisto – hautausmaa – kirkkomaa.
Punaisella präntätyt virkkeet ja
lausahdukset on kirjoitettu
tätä kokonaisuutta varten eivätkä esiinny
muualla.
Kommentit
Lähetä kommentti