PANDAJUNA KULKEE:
VR ON LÖYTÄNYT MATKUSTAJANSA
”Mutta mitäpä tässä
mörköilemään. Jospa olisin vain iloinen, että joku on päässyt junan kyytiin jo
ennen Vilppulaa. Nykyihminenkin voi katsoa asioita muusta kuin vain omasta
näkökulmastaan. ”
”Taajamajuna
Seinäjoelta Tampereelle pysähtyy raiteella kaksi.”
Jostain matkojen päästä ohjelmoitu kuulutus leikkaa
aamuvarhaista pakkasilmaa. Vilppulan asemalta pohjoiseen aukeavan suoran päässä
näkyvät lähestyvän kiskobvussin valot. Se on ajoissa.
Pandajuna
VR lisäsi kevään kynnyksellä yhteyksiä vähäliikenteisillä
rataosuuksissa. Palmusunnuntaista alkaen kotiasemani kautta ovat liikennöineet ”pandavuorot”
Tampereelta Seinäjoelle. Takaisin päin tietysti toisin päin. Niiden kuulemma
uskotaan palvelevan mm. turisteja, jotka rientävät Ähtäriin katsomaan
kiinalaiskavereita. Ilmeisesti nämä turistit
ovat ekstremehakuisia: Tamperen suunnasta jolkotteleva vuoro pysähtyy Ähtärin
eläinpuiston kohdalla klo 22.11 ja aamulla samaiselta seisakkeelta pääsee
etelän suuntaan 5.43. Pandatalo on auki aamukymmenestä iltaviiteen.
Tämä ei ole aprillipila.
Kiskobussi karauttaa Vilppulan asemalle. Se on lähtenyt
matkaan Seinäjoelta ennen viittä. Hakeudun vakiopaikalleni kulkupelin
peräpäähän. Kävellessäni taemmalle
ovelle haravoin mielenkiinnolla muuta junaa. Ja kas: VR on löytänyt matkustajansa! Yhden.
”Nytkähdämme matkaan. Juupajoki, Orivesi keskusta, Orivesi.
Tampere vetää.”
Olen nyt kulkenut kolme kertaa aamuvuorolla, joka on lähtenyt
Pohjanmaalta. Jokaisena aamuna jännitys on noussut – miten tänään? Ja haa:
kaikkina päivinä kyydissä on ollut junan tullessa Vilppulaan yksi matkustaja!
Eri ihminen joka kerta muuten.
Nytkähdämme matkaan. Juupajoki, Orivesi keskusta, Orivesi.
Tampere vetää.
Laitan luurit korville ja alan kuunnella Seppo Jokisen Lyödyn lakia. Toivon, että kukaan ei
aja tänään kiskoille. Jossain kohdin ajatuksen harhautuu tekstin sivuun ja
mietin tätä junameininkiä. Jokin idea tässä ”pandavuorossa” täytyy olla. Vai?
”Poliitikko voi tietysti pitää junista jonkin puheen. Viitata
vaikkapa seutukunnan elinvoimaisuuteen ja hyviin liikenneyhteyksiin.”
Kotikaupungistani eduskuntaan ponninut Arto Pirttilahti totesi paikallislehdessä, että lisäyhteys turvaa
liikennettä Tampereelle. Toivottavasti pitkän päälle näin. Tavallisena
arkiaamuna se tuo Vilppulasta Tampereen suuntaan työn tai muun takia matkailevan kulkuun kuitenkin
uuden epävarmuustekijän. Ennen aamujuna lähti Vilppulasta, nyt se tulla
rytkyttelee Seinäjoelta asti. Viime viikon se kulki ajallaan, miten ensi
viikolla? Tuoreessa muistissa on meno helmi- ja maaliskuulta, jolloin juna oli
vähän väliä rikki ja matkustajia kuskattiin busseilla (jotka nekin pariin
otteeseen piiputtivat matkalla). Nyt härvelillä on uusia mahdollisuuksia hajota
Alavudelle tai Myllymäkeen. Siinä menevät aikataulut, siihen katkeavat
jatkoyhteydet Tampereelta Helsinkiin. Onpahan mitä jännittää.
Viehko
Mutta tuohan tämä vaihtelua. Uuden reitityksen myötä
työaamuihini on tullut uusi ja virkistävä komponentti: asemalaiturilla
värjöttely. Se toivottavasti häviää kevään myötä - palatakseen sitten syksyllä.
Tai mistä sen tietää. Ja voihan aina lyödä mielessään vetoa, onko kyydissä se
yksi matkustaja, onko määrä kenties tuplaantunut vai romahtanut nollille. Vähän
kuin vanhaan aikaan, kun Mutka-Mäkelä vielä ajeli klo 16.15 Tampereelta
Keuruulle lähtenyttä pikavuoroa ja me veikattiin usein kaverin kanssa, montako
rahtipakettia Orivedellä siftataan.
Poliitikko voi tietysti pitää junista jonkin puheen. Viitata
vaikkapa seutukunnan elinvoimaisuuteen ja hyviin liikenneyhteyksiin. ”It sounds like a long song comin´”, niin
kuin Detroitin mies Bob Seger lauloi aikoinaan.
”Ja toivottavasti joku ähtäriläinen joskus menee junalla
Tampereelle tai Helsinkiin, kun kerran nyt pääsee varhain.”
Mutta mitäpä tässä mörköilemään. Jospa olisin vain iloinen,
että joku on päässyt junan kyytiin jo ennen Vilppulaa. Nykyihminenkin voi
katsoa asioita muusta kuin vain omasta näkökulmastaan. Oikeasti tässä on se hyvä puoli, että Kolhosta
pääsee aamulla Tampereelle. Ja jopa illalla takaisin. Kun Mänttä-Vilppulassa
ehkä kuntaliitoskaupungille tyypillisesti kernaasti luimistellaan siitä, että
palvelut keskittyvät ja tässä tapauksessa nimenomaan Mänttään, tämä saattaa
kyllä aiheuttaa kriisiytymistä. Junavuorot eivät keskity Mänttään - täytyy olla
vessapaperirulla, että sieltä pääsee kiskoille. Kolhossa on tällä kohdin
keksittävä jotain muuta murinanjuurta.
Kolho
Ja toivottavasti joku ähtäriläinen joskus menee junalla
Tampereelle tai Helsinkiin, kun kerran nyt pääsee varhain. Haapamäeltäkin voi lähteä ja
Keuruun keskustastakin on junalle sinne lyhyemmälti kuin Vilppulaan.
”Säästän vahvat tunnetilat johonkin muuhun, vaikka kevään
Mestis-finaaleihin Keuruun igluun.”
Sukulaismies oli seurannut alkuvuoden Facebook-päivityksiäni,
jotka liittyivät teknisten ongelmien kovin monipolvisiksi tekemiin
työmatkoihini. Hän totesi, minun
sydämistyneen VR:lle. Tämä ei tokikaan pidä paikkaansa. Jo sen takia, että on nykyajan optinen harha, että matkustaessa kaikki menisi aina käsikirjoituksen mukaan. Reissuissa on maailman sivu rähjäännytty ja yleensä niiltä on kuitenkin selviydytty sinne, minne matka on ollut. Säästän vahvat
tunnetilat johonkin muuhun, vaikka kevään Mestis-finaaleihin Keuruun igluun. Huomenna olen iloisin mielin aina yhtä
viehkolla Vilppulan asemalla odottamassa junaa. Ja jännittämässä.
Kommentit
Lähetä kommentti