Siirry pääsisältöön

PANDAJUNA KULKEE: 

VR ON LÖYTÄNYT MATKUSTAJANSA


”Mutta mitäpä tässä mörköilemään. Jospa olisin vain iloinen, että joku on päässyt junan kyytiin jo ennen Vilppulaa. Nykyihminenkin voi katsoa asioita muusta kuin vain omasta näkökulmastaan. ”

”Taajamajuna Seinäjoelta Tampereelle pysähtyy raiteella kaksi.”
Jostain matkojen päästä ohjelmoitu kuulutus leikkaa aamuvarhaista pakkasilmaa. Vilppulan asemalta pohjoiseen aukeavan suoran päässä näkyvät lähestyvän kiskobvussin valot. Se on ajoissa.



 Pandajuna


VR lisäsi kevään kynnyksellä yhteyksiä vähäliikenteisillä rataosuuksissa. Palmusunnuntaista alkaen kotiasemani  kautta ovat liikennöineet ”pandavuorot” Tampereelta Seinäjoelle. Takaisin päin tietysti toisin päin. Niiden kuulemma uskotaan palvelevan mm. turisteja, jotka rientävät Ähtäriin katsomaan kiinalaiskavereita.  Ilmeisesti nämä turistit ovat ekstremehakuisia: Tamperen suunnasta jolkotteleva vuoro pysähtyy Ähtärin eläinpuiston kohdalla klo 22.11 ja aamulla samaiselta seisakkeelta pääsee etelän suuntaan 5.43. Pandatalo on auki aamukymmenestä iltaviiteen.

Tämä ei ole aprillipila. 

Kiskobussi karauttaa Vilppulan asemalle. Se on lähtenyt matkaan Seinäjoelta ennen viittä. Hakeudun vakiopaikalleni kulkupelin peräpäähän. Kävellessäni  taemmalle ovelle haravoin mielenkiinnolla muuta junaa. Ja kas:  VR on löytänyt matkustajansa! Yhden.

”Nytkähdämme matkaan. Juupajoki, Orivesi keskusta, Orivesi. Tampere vetää.”

Olen nyt kulkenut kolme kertaa aamuvuorolla, joka on lähtenyt Pohjanmaalta. Jokaisena aamuna jännitys on noussut – miten tänään? Ja haa: kaikkina päivinä kyydissä on ollut junan tullessa Vilppulaan yksi matkustaja! 

Eri ihminen joka kerta muuten.

Nytkähdämme matkaan. Juupajoki, Orivesi keskusta, Orivesi. Tampere vetää.

Laitan luurit korville ja alan kuunnella Seppo Jokisen Lyödyn lakia. Toivon, että kukaan ei aja tänään kiskoille. Jossain kohdin ajatuksen harhautuu tekstin sivuun ja mietin tätä junameininkiä. Jokin idea tässä ”pandavuorossa” täytyy olla. Vai?

”Poliitikko voi tietysti pitää junista jonkin puheen. Viitata vaikkapa seutukunnan elinvoimaisuuteen ja hyviin liikenneyhteyksiin.”

Kotikaupungistani eduskuntaan ponninut Arto Pirttilahti totesi paikallislehdessä, että lisäyhteys turvaa liikennettä Tampereelle. Toivottavasti pitkän päälle näin. Tavallisena arkiaamuna se tuo Vilppulasta Tampereen suuntaan työn tai muun takia matkailevan kulkuun kuitenkin uuden epävarmuustekijän. Ennen aamujuna lähti Vilppulasta, nyt se tulla rytkyttelee Seinäjoelta asti. Viime viikon se kulki ajallaan, miten ensi viikolla? Tuoreessa muistissa on meno helmi- ja maaliskuulta, jolloin juna oli vähän väliä rikki ja matkustajia kuskattiin busseilla (jotka nekin pariin otteeseen piiputtivat matkalla). Nyt härvelillä on uusia mahdollisuuksia hajota Alavudelle tai Myllymäkeen. Siinä menevät aikataulut, siihen katkeavat jatkoyhteydet Tampereelta Helsinkiin. Onpahan mitä jännittää.



 Viehko


Mutta tuohan tämä vaihtelua. Uuden reitityksen myötä työaamuihini on tullut uusi ja virkistävä komponentti: asemalaiturilla värjöttely. Se toivottavasti häviää kevään myötä - palatakseen sitten syksyllä. Tai mistä sen tietää. Ja voihan aina lyödä mielessään vetoa, onko kyydissä se yksi matkustaja, onko määrä kenties tuplaantunut vai romahtanut nollille. Vähän kuin vanhaan aikaan, kun Mutka-Mäkelä vielä ajeli klo 16.15 Tampereelta Keuruulle lähtenyttä pikavuoroa ja me veikattiin usein kaverin kanssa, montako rahtipakettia Orivedellä siftataan.

Poliitikko voi tietysti pitää junista jonkin puheen. Viitata vaikkapa seutukunnan elinvoimaisuuteen ja hyviin liikenneyhteyksiin. ”It sounds like a long song comin´”, niin kuin Detroitin mies  Bob Seger lauloi aikoinaan.

”Ja toivottavasti joku ähtäriläinen joskus menee junalla Tampereelle tai Helsinkiin, kun kerran nyt pääsee varhain.”

Mutta mitäpä tässä mörköilemään. Jospa olisin vain iloinen, että joku on päässyt junan kyytiin jo ennen Vilppulaa. Nykyihminenkin voi katsoa asioita muusta kuin vain omasta näkökulmastaan.  Oikeasti tässä on se hyvä puoli, että Kolhosta pääsee aamulla Tampereelle. Ja jopa illalla takaisin. Kun Mänttä-Vilppulassa ehkä kuntaliitoskaupungille tyypillisesti kernaasti luimistellaan siitä, että palvelut keskittyvät ja tässä tapauksessa nimenomaan Mänttään, tämä saattaa kyllä aiheuttaa kriisiytymistä. Junavuorot eivät keskity Mänttään - täytyy olla vessapaperirulla, että sieltä pääsee kiskoille. Kolhossa on tällä kohdin keksittävä jotain muuta murinanjuurta.



 Kolho


Ja toivottavasti joku ähtäriläinen joskus menee junalla Tampereelle tai Helsinkiin, kun kerran nyt pääsee varhain. Haapamäeltäkin voi lähteä ja Keuruun keskustastakin on junalle sinne lyhyemmälti kuin Vilppulaan.

”Säästän vahvat tunnetilat johonkin muuhun, vaikka kevään Mestis-finaaleihin Keuruun igluun.”

Sukulaismies oli seurannut alkuvuoden Facebook-päivityksiäni, jotka liittyivät teknisten ongelmien kovin monipolvisiksi tekemiin työmatkoihini.  Hän totesi, minun sydämistyneen VR:lle. Tämä ei tokikaan pidä paikkaansa. Jo sen takia, että on nykyajan optinen harha, että matkustaessa kaikki menisi aina käsikirjoituksen mukaan. Reissuissa on maailman sivu rähjäännytty ja yleensä niiltä on kuitenkin selviydytty sinne, minne matka on ollut.  Säästän vahvat tunnetilat johonkin muuhun, vaikka kevään Mestis-finaaleihin Keuruun igluun.  Huomenna olen iloisin mielin aina yhtä viehkolla Vilppulan asemalla odottamassa junaa.  Ja jännittämässä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp