VIELÄ YKSI LAULU
”Ja niin me mentiin, Mondeo ja minä, Tampereen Kaukajärvelle.”
Suomalaisen kantrin tekijämies Kapa Ahonen lauloi aikoinaan vielä yhden laulun Nääsvillestä. Minä
vetäisen pari riviä vanhasta Mondeosta.
Keskiviikko. Lähdemme viimeiselle yhteiselle matkallemme,
Mondeo ja minä. Muutama päivä aikaisemmin tuomio huollossa on ollut selkeä:
autoa pitäisi remontoida ennen katsastusmiehen hyväksyvää nyökkäystä sen verran
paksun rahatukon edestä, että Mondeolle tulisi nyt aika lähteä prässiin. Se siitä.
21 vuotta, punkt ja slut.
”Autoilla haetaan lapsia synnytyslaitokselta kotiin, tehdään
perheen lomamatkoja, käydään puussa tai viistetään hirveä. Niistä pidetään
huolta ja niitä kuunnellaan tarkalla korvalla.”
Rautaan ja rattaisiin ei kannata kiintyä. Autoille ei ole
taivasta, vaikka nykyisen kierrätyksen keinoin niiden elämä tietyllä tavalla
ajateltuna voi jatkua hyötykäytössä hyvinkin liki ikuisesti. Mutta esineisiin
liittyy tarinoita ja tapahtumia, jotka ovat olemassa niille, jotka muistavat
ne. Siksi auton romuttaminen on monella tasolla enemmän kuin tien päähän
tulleen koslan poistaminen käytöstä. Autoilla haetaan lapsia
synnytyslaitokselta kotiin, tehdään perheen lomamatkoja, käydään puussa tai
viistetään hirveä. Niistä pidetään huolta ja niitä kuunnellaan tarkalla
korvalla. Minullekaan taannoinen tappotuomio ei tullut puskasta – kyllä minä
autoni olin oppinut tuntemaan ja osasin ounastella uusia ongelmia sen
etupäässä.
Myös Mondeolla oli omat tarinansa. Ketään lapsistani en
hakenut sillä vauvana kotiin, mutta norwichinterrieri Jahvetti Puutiainen tuli sen kyydissä meille Visuvedeltä syksyllä
2004. Toukokuussa 2017 ajattelin
tekeväni Jahvetin kanssa viimeisen matkan Tampereelle, kun koirapolo oli
joutunut naapurustossamme majailevan arvaamattoman lajitoverinsa telomaksi.
Elämä kuitenkin jatkui. Sillä kertaa tulimme molemmat takaisin Mondeolla.
Tämäkin nousi mieleen, kun tein (teimme) lähtöä romuttamolle. Mondeolla koin
myös sen valloittavan tunteen, kun olin ensimmäiset kerrat kyydissä jonkun
lapsistani ollessa ratissa upouuden korttinsa kanssa. Maltoin kuitenkin noilla
kerroilla istua pelkääjän paikalle, enkä asettunut kuljettajan taakse
takaistuimelle ja maksanut pottuja pönkäämällä jaloillani kuljettajan penkkiä
ja tämän munuaisia soikeiksi.
”Tehtiin kaupat. Sitten ajoin kymmenen vuotta.”
Oma tarinansa liittyy jo Mondeon hankkimiseen. Se tuli
omistukseeni ensimmäisen kerran heinäkuussa 2004. Vanha Escortini oli alkanut
käydä rasittavaksi ja kaluston uusimisen tarve ilmeiseksi. Ajatus autokaupoista
ahdisti. Kävin Hatanpäällä koeajamassa yhtä Sitikkaa, mutta kyllästyin viimeistään siinä
vaiheessa, kun myyjä kysyi, paljonko minun pitäisi saada vanhasta vaihdossa.
Kysymys on minusta sillä tavalla epäreilu, että en tee kauppaa sen esittäjän
kanssa. Siinä ovat vastakkain alan asiantuntija ja tavallinen kadunihminen ja
myyjä mitä luultavammin on vain tyytyväinen, jos omistaja näkee vaihdokkinsa
arvon alakanttiin. Sitten lähdin Nekalaan kokeilemaan Skodaa. Sen olisi saanut
edullisesti, sillä sitä oli yritetty myydä jo pitkään. Autossa ei ollut sinänsä
mitään vikaa, paitsi että se oli ruman värinen ja ollut Turussa – ja yritä nyt
myydä sellaista Tampereella. Palauttaessani auton ajosta jouduin odottelemaan
myyjän vapautumista ja siinä odotellessa silmiini sattui juuri halliin ajettu
vuoden 1997 Mondeo, jonka mittarissa oli käsittämättömältä tuntuva lukema 16 000
kilometriä ja kolikot päälle. Ikkunassa oli lappu, jossa sanottiin, että
mittarilukema tosiaan pitää kutinsa. Ikäpariskunta oli ajellut autolla
kesämökkireissuja ja käynyt nyt vaihtamassa tuoreeseen. Omaan autokauppaani
liittyi tuolloin se ikiaikainen dilemma, että kun lapset ovat pieniä ja perhe menoineen
suurimmillaan, sinulla itselläsi ei oikein ole varaa sen kokoiseen autoon kuin
olisi tarpeen. Enkä ollut kuitenkaan oikeasti köyhä, vaan ihan
pikkuporvarillisesti järkevässä työsuhteessa rahaa tahkoava keskiluokkainen. Mondeo
oli parasta, minkä kesän 2004 persaukisuudessani sain irti ja uskalsin ostaa.
Tehtiin kaupat. Sitten ajoin kymmenen vuotta. Hyvin
pärjätiin. Kerran koneesta tulivat öljyt pihalle, mutta se tapahtui onneksi
katsastusasemalla (!), mikä huoltomiehen mukaan pelasti isoilta vaurioilta.
”Ja sitten se oli siinä. Se oli vain auto, mutta ihan vähän
sitä on ikävä.”
Keväällä 2014 tuli aika luopua Mondeosta ensimmäisen kerran.
Tyttäreni ja vävyni olivat lähdössä kesälääkäreiksi Lappiin ja tarvitsivat
autoa. He viipyilivät epätoivon tilassa epävarmoina kyvyistään ostaa luotettava
käytetty. Curling-vanhempana lähdin ratkaisemaan ongelmaa siirtämällä sen
lapseltani itselleni. Lupasin myydä heille Mondeon pikkurahalla. Niin tapahtui.
Itse siirryin autokannassani ensimmäistä kertaa tälle vuosituhannelle
hankkimalla vuoden 2004 Ford Focuksen. Sanoin myyntipuheessani, että en tietenkään
takaa, ettei Mondeo hajoa ensimmäisen mutkan takana, mutta myyjä on aika lailla
luotettava ja auto oletettavasti siinä kunnossa kuin sen ikäinen auto voi olla.
Hyvin he Mondeolla ajelivat – kaksi vuotta.
Kesällä 2016 tyttäreni ja vävyni olivat jo valmiita
lääkäreitä. Vävyä luonnollisesti poltteli saada statuksen kanssa linjassa oleva
auto… Naljailin, että muutenhan joku voi sairaalalla luulla jonkun
sairaanhoitajan tulleen Mondeolla työvuoroon. Yhtä kaikki lupasin ostaa entistä
pienemmällä rahalla Mondeon takaisin. Niin tapahtui. Saman tien jouduin kyllä
remontoimaan autoa suunnilleen hankintahintansa arvosta, mikä ei johtunut
edellisten omistajien huonosta huolenpidosta. Aluksi oli ajatuksena , että
Mondeo menisi nuoremman tyttäreni käyttöön, mutta asiaa mietittyäni totesin,
että jos tämä voi olla ilman autoa, niin hyvä. Ne ovat sen kaltaisia
rahareikiä, että tulee huomattavasti halvemmaksi lainata tarpeen tullen isän
omaa kuin omistaa itse. Päätin samalla
ajaa Mondeon loppuun. Se palvelikin vielä pari vuotta nöyrästi jääkiekko- ja
jalkapallo-ottelumatkoilla ja satunnaisesti työreissuilla. Ja ennen kaikkea
kiikutti minut aamuisin kotoa Vilppulan rautatieasemalle ja taas illansuussa
töitten jälkeen saman pätkän vastakkaiseen suuntaan.
Olen vuosikaudet käyttänyt vanhaa kalustoa, mitä joku voi pitää epäekologisena. Oma ympäristöajatteluni lähestyy aihetta siitä kulmasta, että vähäpäästöistä ajelua ekologisempaa on lopulta se, ettei aja kuin välttämättömät. Ja olen kyllä säästänyt jonkinlaisen auton hinnan ryynäämällä pitkästi toistakymmentä vuotta työmatkani julkisilla välineillä, junilla ja busseilla. Niillä, jotka kulkevat väliä ilman minuakin - kunnes vuorot lakkautetaan vähäisten käyttäjämäärien takia.
Ja sitten se oli siinä. Se oli vain auto, mutta ihan vähän
sitä on ikävä. Vaimoni luonnehti joskus suhdettani Mondeoon ”vahvaksi” – mitä se
sitten pitikään sisällään. Ehkä luonnehdinta kuvastaa sitä, että missään
ajopelissäni en ole tähän mennessä ollut yhtä kotonani kuin Mondeon konttorissa.
Siinä vain oli kaikki juuri siinä, missä kaiken piti olla.
Muistot siis jäävät. Niin kuin se, kun tulin yhtenä
torstai-iltana Pirkkalan Partolan Lidlistä kasseineni autolle ja ihmettelin,
että mikä tähän takaluukkuun nyt on tullut, kun se ei aukea. Seuraavaksi
huomasin, että oma auto oli kahden ruudun päässä oikealla. Joku oli kaupassa
ollessani tullut samanlaisella Mondeolla ja parkkeerannut samaan riviin.
Vilkaisin kiireesti ympärilleni, että ei kai kukaan nähnyt…Pirkkalaan liittyy
myös se muisto – sekin torstai-illalta, mikä selittyy sillä, että olin tuohon
aikaan torstaina usein illan töissä Pitkäniemen sairaalassa – kun ajelin liki
höyryllä Pirkkalan ABC:lle tankkaamaan. Mondeo oli ollut silloin meillä vasta
muutaman päivän. Pääsin pytylle. Bensan noruttaminen autoon vaatikin sitten yhteisöllisyyttä.
Auton polttoainetankin kannen haka nimittäin hirtti sen verran kiinni, että
vaikka vedin hytissä vipua, kansi ei
pompahtanut auki. Tarvittiin kanssa-autoilijan apu eli viereiselle pumpulle
tullut ystävällinen mies nyppäisi kannen auki, kun minä istuin kuskin pukilla
vivun varressa. Vika korjattiin seuraavana aamuna ja siihen kohtaa Mondeota ei
enää koskaan tullut vikaa.
Ja niin me mentiin, Mondeo ja minä, Tampereen Kaukajärvelle.
Viimeiset 89 kilometriä. Perillä odotti tyylikäs vastaanottopiste, joka oli
kuin suoraan rikoskirjallisuuden teollisuusalueiden perusmaisemasta. Siellä
vallitsi vanhan liiton konstailematon sovinistimeininki: ”Mene portaat ylös konttoriin, niin tyttö tekee paperit”, minua
neuvottiin ystävällisesti pihalla. Tyttö osoittautui ihan aikuiseksi naiseksi,
joka nimestään päätellen oli myös naimisissa. Paperit hän joka tapauksessa
teki.
"Romutuspalkkiolla edistetään toki autokannan vähäpäästöisyyttä,
mutta samalla suositaan varakkaita. Nykymenossa en pidä tätä yllättävänä."
Sain romutustodistuksen. En sinänsä tehnyt sillä kummempia,
sillä romutuspalkkion saa vain, jos ostaa poistetun tilalle käyttämättömän
auton. Matka romutettavasta kiesistä uudenkarheaan vaunuun on kuitenkin pitkä
ja monelle liian pitkä. Romutuspalkkiolla edistetään toki autokannan vähäpäästöisyyttä,
mutta samalla suositaan varakkaita. Nykymenossa en pidä tätä yllättävänä. Joka
tapauksessa taskussani oli kuponki, jonka mukaan vastuuni Mondeon suhteen
olivat päättyneet. Niin olivat myös sen palvelukset minulle takana.
Lätkin tämän jutun kuvitukseksi viimeiset kuvat Mondeosta.
Kuin kiusallaan se näyttää niissä kaikkea muuta kuin romuksi menossa olevalta
autolta. Tyylikäs Fräulein loppuun
asti. Se jatkaa elämäänsä tarinoissa ja
mm. yhdessä tätä kirjoittaessani vielä julkaisemattomassa novellissani. Mutta nyt tämä oli tässä. Vielä yksi laulu Mondeosta.
Kommentit
Lähetä kommentti