TOUKOHÄÄ
"Vain pari ihmistä eksyi matkalla sinne."
Sain kutsun sukulaiseni häihin. Koska en ole millään tavalla
hääihminen, enkä aina koe valtavaa poltetta sukulaisteni seurassa nuohoamiseen
vapaa-aikanani, lähdin juhlapäivään takamatkalta. Mutta kyllä siitä hyvä
toukohää tuli.
Maarian kirkko
Ohjelma alkoi perinteisellä kirkollisella vihkimisellä.
Kumpikin vihittävistä täytti sille asetetut ehdot, eli oli rippikoulun käynyt
kirkon jäsen. Kyse ei ollut siis jostakin juridisen välttämättömyyden päälle
sitaistusta seremoniasta ah niin ihanan romanttisessa miljöössä, vaan ihan
oikeasta vihkimisestä. Pariskunta –
molemmat akateemiset opintonsa historiatieteissä kahlanneita turkulaisia – oli valinnut
paikaksi Maarian kirkon, jonka sijoilla oli ensimmäinen rukoushuone jo
1400-luvulla. Kirkko on kaunis ja jollakin silmällä varmasti myös romanttinen,
mutta kysymys oli käsittääkseni ennen kaikkea historiantajusta, eri aikakausien ymmärtämisestä ja
halusta luoda juhlapäivästä jotenkin syvälle menevällä tavalla tyylikäs.
"Kukaan ei tullut myöhässä, kukaan ei ollut humalassa. Kukaan ei hillunut häiritsevästi pitkin kirkon kuoria kameran kanssa."
Meitä vieraita oli jokunen kymmenen, Ystäviä ja sukulaisia
kolmessa polvessa. Kukaan ei tullut myöhässä, kukaan ei ollut humalassa. Kukaan
ei hillunut häiritsevästi pitkin kirkon kuoria kameran kanssa. Pari käveli yhdessä kirkon ovelta alttarille –
kukaan ei luovuttanut morsianta
sulhaselle. Vihittävien opiskelutoveri luki Raamattua
eli Vanhan testamentin Laulujen laulua, toinen soitti selloa.
Pastori vihki. Hän ei lässyttänyt joutavia, vaan asetteli
sanansa taitavasti pyhän ja arjen rajalle. Hänen osuutensa tuntui lämpimältä ja
näytti kirkolliselta toimitukselta. Se käy myös hyvästä esimerkistä siitä, että
perhejuhlaan ei tarvitse aina kaivaa jotenkin entuudestaan tuttua tai sukua
olevaa pappia. Toimituskeskustelussa voidaan käydä läpi kaikki oleellinen,
puhua muustakin kuin siitä, missä on kaason paikka.
"Hianoo! sanoisi tamperelainen."
Yleisesti minua aika ajoin ärsyttää pastorien suoriutumisen
ruotiminen - johon nyt sorrun näemmä
itse - vaikka se olisi siihen suuntaan,
että ”hän puhui niin mukavan tavallisesti”.
Kyse on ammattitaudistani. Vihkimisen, kasteen tai hautaan siunaamisen
toimittaminen ovat vaikeita tehtäviä, minkä niitä satamäärin hoidelleena kaikella kohtuudella tiedän. Kerrointa kasvattaa se, että läsnä on
ihmisiä, joille tilaisuus on ainutlaatuinen ja herkkä, ja sen myötä odotukset
usein suuria. Niitä ei voi aina täyttää, vaikka toimisi korrektisti ja
parhaansa mukaan. Heikkona hetkenä mieleeni nousee halu siteerata takavuosien
seiväshyppääjäsuuruus Sergei Bubkaa, joka totesi joillekin arvostelijoilleen,
että seiväs on tässä ja kuusi metriä
tuolla. Julkisia toimia on tietysti
lupa arvioida. Ja tottahan on hyvä, jos väelle jää myönteinen kokemus tilaisuudesta.
Korppi ei noki korppia, sillä minun sanomiseni voidaan
asettaa omaan lokeroonsa. Yritän itse noudattaa tätä hyvää kollegiaalisuuden
periaatetta. Mutta se tarkoittaa myös sitä, että kun puhun kollegan toimista hyvää,
oikeasti tarkoitan sitä. Jos en kokisi syytä myönteisiin äänenpainoihin,
jättäisin sanomatta julkisesti. Eli arkisesti näissä häissä pappi veti hommansa tosi hyvin.
Olin vihkiäisissä myös vähintäänkin yhdessä mielessä
tyypillinen suomalainen: ongin kyllä tietooni vihkijän nimen, mutta kanttorin
henkilöllisyydestä minulla ei sitten olekaan käryä. Näin siitä huolimatta, että
tiedän varsin hyvin, että urut eivät soi,
vaan tarvitaan muusikko näpelöimään äänet niistä ilmoille. Tämä
torveluuteni hävettää – olen sentään ollut aika monta vuotta elämästäni Juko
ry:n luottamusmiehenä kanttorienkin ammatillisena edunvalvojana.
Villa Wolaxin tunnelmaa
Häävastaanotto pidettiin Villa Wolaxissa, Kaarinassa meren
rannalla. Vain pari ihmistä eksyi matkalla sinne. Viehättävä 120-vuotias
juhlahuoneisto, jossa tarjottiin erinomaista ruokaa ja tunnelma kutoutui
leppoisan kesäiseksi. Lähimetsässä kukkui käki. Ei tarvinnut pelätä joutuvansa
tanssimaan. Hianoo! sanoisi tamperelainen.
Juhlat olivat alusta loppuun tyylikkäät, kokonaisuus ehjä.
Kun olen itsekin historian keittosammioissa kypsennetty ja välillä sen
roskapöntöissä kastettu, mietin väistämättä sitä, miten ymmärrys historiasta
johtaa kohti tällä tavalla hyviä lopputuloksia. Historiantajun puute puolestaan
vie välillä kaikenlaiseen korniin menoon, kuten siihen, että joku ehdottaa Finlandiaa Suomen kansallislauluksi tai
jotain yhtä tajutonta.
Turun yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professori ja
humanistisen tiedekunnan varadekaani Hanna
Meretoja kirjoitti hiljattain Turun yliopiston blogissa https://blogit.utu.fi/utu/2019/05/17/profiloidutaan-sivistysyliopistoksi/?fbclid=IwAR3ad0afzx0HDbNRuuSYl9pIHuBUStl5yPmUsud8GU41qdE28Egg-SaV0aQ: ”Olkaamme sivistysyliopisto, joka
tähtää paremman maailman rakentamiseen tuleville sukupolville kouluttamalla
näkökulmatietoisia, laajasti sivistyneitä, mieleltään avoimia ja
vastuuntuntoisia maailmankansalaisia.” Saman puun lehvästöistä siinä taitaa olla kysymys.
"Keskiyön aikaan"
Mutta dalmatialainen ei pääse pilkuistaan.
Muistaakseni kirjailija Tapani Bagge kertoi
liittyen omiin häihinsä aikoja sitten, miten hän Tampereelle (?!) suuntautuneen
häämatkasen paluuosuudella suunnitteli jo junassa seuraavaa Jerry Cotton – tarinaa. Nyt ei ollut kyse omista häistäni, mutta huomasin
alkuyön hetkinä rakentelevani aihiota kauhunovelliksi, jonka työnimi olkoon vaikka Keskiyön aikaan. Siinä on keskeisessä osassa majoitushuoneessamme Villa Wolaxissa ollut vanha gramofoni. Kyllä se sieltä
jossain vaiheessa kajahtaa.
Kommentit
Lähetä kommentti