ANSA ITSE, MATON ARMO
Sanansekoitusta
Työ
vaatii huvinsa. Istuimme loppuviikon päivänä työtoverini kanssa
lounaspöydässä. Puheemme kulkeutui erilaisiin tahattomiin
koomisiin mielleyhtymiin, jotka pyrkivät mieleen tiettyjä virsiä
laulettaessa. Jälkiruokakahviin ennätettyämme kielen päälle oli
noussut pyörimään edessä olevan kirkkopyhän, nk. Septuagesiman
otsikko kirkon Evankeliumikirjassa: ”Ansaitsematon armo”.
Moninaisia ole elämäni mittaan
väännellyt, mutta enpä ollut aikaisemmin hoksannut, että sitä
saa jarlalaisessa fingerporihengessä sorvattua tämän blogitekstin
otsikon. Työtoverilta oppii monenlaista.
”Olen
aika varma, että tällainen Ansa on jossain ollut.”
Tarinallinen
pääni alkoi keittää kuvaa Ansasta, legendaarisesta ahkeroitsijasta, joka on vuodet ellei vuosikymmenet
kunnia-asianaan huolehtinut, että pitäjän pappilan matot
hohtavat
puhtautta ja hyvinvointia. Olen aika varma, että tällainen Ansa on
jossain ollut. Ja monta muuta ihanaa ihmistä, jotka ovat luoneet lähelleen armollisuuden ilmastoa. Mieleeni
tulevat
myös Pälkäneen
kirkkoherran, rovasti Jari
Kemppaisen rehevät
Facebook-päivitykset maalaispapin elämästä, muun muassa monet
pappilan mattopyykistä kertoneet raportit. Kemppainen on kyllä
tainnut itse heilua pesupaikalla.
”Jos
se ei olisi ansaitsematonta, se ei olisi armoa, vaan palkkaa. ”
Armossa
ei ole mitään huvittavaa – hauskaa ja iloista kylläkin. Minäkin kirjoitan pohjimmiltani ja kaiken aikaa tosissani. Mutta
tuo otsake ”Ansaitsematon armo” panee
minut joka kerta sen tullessa silmiini murahtamaan. Se kun on vähän
samanlainen paketti kuin ”tomaattiketsuppi”. Ketsuppi itsessään
on tomaattikastike ja samalla tavalla armo itsessään on
ansaitsematonta. Jos se ei
olisi ansaitsematonta, se ei olisi armoa, vaan palkkaa.
Niin kuin ei ole yleensä tarpeen sanoa, että ”ulkona sataa”,
koska sisällä sataa kovin harvoin. Mainittu
rovasti Kemppainen voisi todeta tähänkin jotakin, kun Pälkäneellä
on se tunnettu rauniokirkko.
”Onhan
se hävytöntä. Että ihminen riittää, ihmisenä.”
Kun
puhutaan Jumalan armosta siinä merkityksessä kuin kuvittelen sen
esiintyvän Raamatussa,
tullaan siihen, että armo on jotakin perin pohjin erilaista kuin
ihmisen ajatukset. Siksi sitä on monesti vaikea ymmärtää – ja
ehkä siksi päädytään ajoittain sinänsä tarpeettomaan
kuoliaaksi selittämiseen ja puhumaan ”ansaitsemattomasta”
armosta. Maailma pyörii ja me pyöritämme maailmaamme
pääsääntöisesti sillä periaatteella, että asiat ansaitaan.
Ihmiselämän arkitasossa näin pitää tietysti monin kohdin
ollakin. Kunnon dekkarissakin paha saa palkan, mikä pahalle
kuuluu. Ei armoa.
Mutta
sitten joku saarnaa armosta,
joka peittää kaiken ja tasapuolistaa elämän kohtuuttomasti. Ja että ensimmäiset voivatkin tulla viimeisiksi.
Sellainen on loukkaavaa.
Onhan
se hävytöntä. Että ihminen riittää, ihmisenä. Ainoastaan
siksi, että on Luojansa armollisessa huolenpidossa. Kristitty puhuu usein tällä kohdin siitä, että Jumalan hyvyys kutsuu tekemään hyvää. Näin se Raamatun mukaan menee ja tällainen puhe on totta ja oikeaa. Mutta siinä ei enää pakista armosta, vaan siitä, mitä siitä seuraa. Armo itsessään pelkistyy. Kysymys
on loistavasta rististä.
Kommentit
Lähetä kommentti