LÄÄKÄRIN KASTEMEKKO
Runoilija, lääkäri Reetta Huttunen kirjoittaa
esikoiskokoelmassaan työnsä maailmasta sortumatta autofiktioon. Teksti haastaa
myös sairaalapastorin pohtimaan identiteettiään ja olemista jaetulla maalla.
Reetta Huttusen esikoisteos Valkoisessa takissa olen lähinnä mies
(Enostone kustannus 2020) ilmestyi muutama viikko sitten, koronapandemian
alkaessa juuri lainehtia Suomeen. Jo sovittu julkistamistilaisuus jouduttiin
peruuttamaan. Tarvitsen vain kourallisen mustaa huumoria ja hirtehistä
katsantoa todetakseni, että sattuipa – Huttunen on yliopistosairaalan infektiolääkäri ja infektiotautien dosentti. Näin
valottuvaa julkaisemisajankohtaa ei tietenkään kukaan olisi kirjalle toivonut.
Paitsi että pandemia itsessään on peräti viheliäinen, esikoisteoksen
julkjaiseminen on kirjailijalle niin hieno hetki, että ei ole kiva, että se
taustoittuu tummanpuhuvilla pilvillä. Mutta maailma on täynnä asiota, joita ei
voi valita – ja niin on ehkä korostuneesti siinä maailmankolkassa, jossa
Huttusen tekstit liikkuvat. Kokoelman alaotsikko on Sairaalarunoja. Jäin miettimään sen tarpeellisuutta. Niitähän
sen runot kyllä ovat, vaikka vuotavat paikoin vähän reunojensa yli laajempaan ihmisenä
elämisen ja identiteettikysymysten pohdintaan.
Kun lääkäri kirjoittaa sairaalamaailmasta
ja kun lukijoiden joukossa on mitä luultavimmin paljon heitä, jotka tuntevat
kirjoittajan tämän toimen tai jonkin muun asian kautta, kasvaa vaara siihen,
että lukija silmäilee kirjaa autofiktiona. Sitä Huttusen runot eivät tietenkään ole.
Äänessä ei ole hän, vaan runojen puhuja. Kukaan ei voi tietenkään kirjoittaa
suodattaen näkemänsä ja kokemansa pois, mutta runous on tälläkin kohdalla fiktiota. Yksikään
potilas ei löydä itseään kirjasta. Toinen juttu tietysti on, että runous on usein
sillä tavoin ovelaa, että se valehtelee totuuden. Parhaimmillaan juuri niin –
ja silloin lukija on kasvotusten itsensä kanssa. Huttusen teoksen kansissa ei
ole kirjoittajan kuvaa. En tiedä, kuinka
mietitty ratkaisu tämä on, mutta se on tässä hyvä. Kannen tyhjä lääkärintakki
puhuu tarpeellisen.
Huttunen kirjoittaa hyvin, mutta
ei onnekseen ole täydellinen. Niin lääkärintakki on runoilijan kastemekko:
näimä kaksi ovat valkoisia ja molemmissa on kasvunvaraa. Jokainen kirjoittaja
toivoo luultavasti, että paras teos on vielä kirjoittamatta niin kuin lääkäri luultavasti kokemuksen myötä oppivansa
tekemisessään entistä paremmaksi. Olisi
kurjaa olla jo alussa maalissa. Jo nyt Huttusen runoilijanjälki altistaa
kateuden synnille. Huttunen on taitava kirjoittaja. Runoilla ei ole kiire
mihinkään. Maailmaa ei tarvitse selittää ja sanat putoilevat siihen
konkreettiseen elämään, jota ihmisen on eläminen. Näiden sairaalarunojen
ääressä mieleeni palautui liki neljänkymmenen vuoden takaa ilta, kun minä ja
ystäväni Tapsa, kaksi
kuusitoistavuotiasta kitarasankaria, olimme olleet blueslegenda Albert Kingin konsertissa Tampereen
Tekulla. Kävellessämme kotiin päin Tapsa totesi: ”Kyllä menee taas kitara pariksi viikoksi vintille.” King´s tone oli purrut tavalla, joka oli
tehnyt nöyräksi. Olen joskus yrittänyt itse raapustella runoja, mutta ehkä
keskityn nyt hetken vain lukemaan näitä. Valkoisessa
takissa olen lähinnä mies on kokoelma, joka kestää useammankin lukukerran.
Olen tehnyt viimeiset 16 vuotta
töitä sairaalapappina. En siis ole kirjoittajan kollega, mutta jaan arkityössä
samaa maata. Tuo maa ei lopulta ole sairaala käytävineen ja huoneineen, vaan
siellä olevat ihmiset. Potilaat, omaiset ja osaltaan myös henkilökunta. Ja tämän lisäksi monet ihmistyön tekijässä heräävät kysymykset. Kun
Huttunen kirjoittaa kohtaamisista, näkemisestä ja välillä myös työtään
tekevässä ammattilaisessa asuvasta väsymyksestä ja pienuudesta, kirjoitettu resonoi
myös minussa. En sonnustaudu valkoiseen takkiin, mutta kannan virkani
tunnuksia, jotka toimivat nekin monta kertaa suojavaatteena. Samalla ne luovat
houkutuksen mennä piiloon jonkin turvalliselta tuntuvan taakse. Lääkäri pystyy
etäännyttämään asioita lääketieteen kautta – itse joudun joskus tilanteen
mennessä ahdistavaksi kiusaukseen ehdottaa virren veisaamista. Sekä lääkäri
että sairaalapappi joutuvat kohtaamaan monenlaista hätää, ahdistusta ja
epävarmuutta ja myös käsittelemään jollain tavalla sen, että vastaan tulevat
asiat lähes järjestään ovat sellaisia, että jossain muussa tilanteessa ne voisivat
olla minun asioitani. Jokainen sairaalassa työtään tekevä on osaltaan elämän
osallistuvana havainnoitsijana, joka ei voi sanoa ihmisen perimmäisestä hauraudesta, että ei koske minua. Siksi takissa pitää
olla kasvunvaraa.
Runoilijan ilmaisu on
konstailematonta ja turhia kikkailematonta, eikä lääkärikieltä ole juurikaan pujahtanut joukkoon. Kokeilevalla lyriikalla on paikkansa,
mutta keskivertolukijaa auttaa, jos lukemansa ymmärtää. Ilmaisussa on herkkyytensä. Kun Huttunen kirjoittaa: ”levitän kasvoilleni
kosteuttavan päivävoiteen / näkeekö siitä että minulla on melkein täydellinen
häpeä?” sorvautuu virke, jonka ääressä ilahtuu riehakkaaksi kuin olisi
juonut kirahvillisen viiniä. Ja ”minä
parannan sinut / yhtä varmasti kuin aurinko nousee” – nostaa pintaan lempeän ironian. Kun ”mieltä punnitaan
talousvaa´alla”, ajatus kulkee hienotunteisesti tuupattuna oman jääkaapin päällä könöttävästä
punnitsemisvälineestä kohti lääketieteen etiikan ja terveyspolitiikan suuria
kysymyksiä.
On suuret kysymykset ja sitten usein
suurimmat. Miten riitän, miten maa saa
kannattaa minua. Kun joku kysyy ”koska
oikea lääkäri tulee?” Aika korjaa meissä nuoruuden vian ja jossain matkan
varrella vahvistuu varmuus, että ”tämä
ammatti, mikään / ei ole pelkääjiä varten”. Pelkäämällä juuri mistään ei
tule oikein mitään – ja sitä vastaan tarvitsen rohkeutta, joka saa elämään
peloista huolimatta.
Ja entä kun riitän liikaakin,
olen yli määräni ammattini näköinen? Kun ”olen
kuitenkin edelleen niin lääkäri /
mainitsen selässä olevasta luomestasi / tulevista työpäivistäni / kuinka et
mahdu niiden rattoon” . Lääkäri haluaa joskus riisua takkinsa ja pappi ärtyy, kun joku kutsuu kaveriporukassa pastoriksi.
Ja joskus käy niin kuin takavuosina meillä kotona. Lukioikäisellä tyttärelläni
oli jokin elämän kokoinen ongelma, jota hän kuului purkavan äidilleen ja t
otesi
sitten: ”Ja jos minä puhun iskälle tästä,
se kysyy kuitenkin, miten sinä itse olet ajatellut lähteä ratkaisemaan tuota
kysymystä?” Iskälle oli tainnut jäädä joskus sairaalapastorin ja
työnohjaajan työmoodi päälle.
Valkoisessa
takissa olen lähinnä mies herättää minussa monta työhöni liittyvää
kysymystä. Kysymisen ytimeen tullaan kuitenkin siinä, kun runon potilas tiedustelee: ”Tohtori, voiko sairauden kanssa ystävystyä?”
Sairaus taakoittaa ja vie
pahimmillaan hengen, mutta se luo myös joskus salakavalasti merkityksiä ja
mielekkyyksiä. Elämässä on aika ajoin käyttöä kainalosauvoille. Sairastettuani
diabetesta liki neljäkymmentä vuotta olen pyöritellyt tätä kysymystä kerran ja
toisen, kirjoittanutkin siitä jokusen kerran. Minua on hoidonohjattu,
sopeutettu ja kasvatettu kaikin tavoin ja olenhan minä tautini kanssa
pärjännyt. Olen kuitenkin halunnut pitää kiinni siitä, että ystäviä emme ole. Viime
kädessä diabetes mellitus on yksi
helvetin satakiloinen hyyryläinen, joka on änkeytynyt pyytämättäni asumaan huoneisiini ja pyrin olemaan sen kanssa kroonisessa tukkanuotassa. Ajattelen,
että niin on terveellistä.
Reetta
Huttunen: Valkoisessa takissa olen lähinnä mies. Sairaalarunoja. Enostone
kustannus 2020.
Kommentit
Lähetä kommentti