SIINÄ NE OVAT JA KOHTA NIITÄ LUENKIN!
”Posti on kuin julkinen
terveydenhuolto tai Suomen pääministeri - moitittavaa löytyy aina, jos sitä päättää
löytää. Tosielämästä voi kuitenkin useimmiten kirjoittaa vain epäpuhdasta
runoutta.”
Jouduin tammikuun lopulla
mainostuksen paulaan. Tamperelainen kustantamo myi julkaisujaan 40 prosentin
alennuksella ja siihen piti tietysti tarttua. Tilasin kaksi Vastapainon nimikettä
– Ville-Juhani Sutisen uutuuden Neukkuturismi:
Neuvostoliiton matkailun historia ja Andres Kasekampin muutaman
vuoden takaisen Baltian historian, virolaisen näkökulman eteläisten
lähialueittemme historiaan. Toiminta oli
ripeää ja aikaansaavaa: Posti ilmoitti jo tiistaina sunnuntaina tilaamieni tuotteitten
olevan perillä kotikyläni Tokmannin aulassa sijaitsevassa pakettiautomaatissa.
Sittemmin homma hidastui.
Siinä...
Poikkesin paluumatkalla töistä
automaatille noutoaikein. Ensin yritin asioida tietysti väärällä luukustolla. En
ollut ennen noutanut postilähetyksiä Tokmannilta, joten osuin ensin automaatille,
johon Matkahuollon ja kumppanien paketit sullotaan odottamaan hakijaansa. Vähän
haahuiltuani löysin oikean lokerikon kulman takaa. Löysin myös oikealla
numerolla varustetun luukun. Näpyttelin tekstiviestinä tulleen koodin.
Näpyteltävä lukko vilkautti vihreää – tosiaan vain vilkautti. Toistin – sama juttu.
Sen jälkeen kone osoitti punaista. Sähköpostiini ilmestyi lähetyksen seurantaan
tieto, että paketti on luovutettu vastaanottajalleen.
”Ennen vanhaan tämä
sorkkarautamies olisi löytynyt ehkä läheltäkin, nykyaikana asiat menevät
toisin. Sorkkarautatilaus piti tehdä jonkin järjestelmän kautta ja siitä
syntyisi nyt kuulemma vuorokauden viive.”
Minulla oli ongelma. Apua siihen
ei tietenkään löytynyt läheltä, koska automaatti vain on meillä, kuten
ohi vilahtanut myyjä kertoi, kun kysyin, tietääkö hän näistä jotakin. Hän neuvoi
soittamaan Postin asikaspalveluun, jonka numero oli ystävällisesti ilmoitettu
automaatin kyljessä. En tietenkään jäänyt soittamaan paikan päälle, koska arvelin
jonotusajan venähtävän pitkäksi. Rimpauttelin kotiin päästyäni ja rapiat kolmekymmentä minuutta vartoiltuani ja kuunneltuani kyrsiintymiseen saakka
kehotuksia kestää vielä vähän linja aukesi. Asiani lähti myös auttumaan.
Kyse oli siitä, että pakettiautomaatin
lokero oli epäkuntoinen. Aspan ihminen sanoi lukitsevansa sen niin, että kukaan
ei pääsisi oikeudetta evakuoimaan sen sisältöä – no miten se olisi sitten tapahtunut,
kun sitä luukkua ei saanut auki? Tarpeeton yksityiskohta. Asiakaspalvelija
kertoi, että lähetys hyllytetään seuraavana päivänä uudelleen ja saan uuden
tekstivietin. Jäin odottanaan.
Odottajan aika alkoi pitkittyä, viestiä ei kuulunut. Torstaina päätin koittaa, josko asiakaspalveluun pääsisi kohtuullisessa ajassa. Niin tapahtuikin! Minulle kerrottiin, että postin työntekijä ei ollut päässyt luukkuun sisälle ja hän oli joutunut tilaamaan paikalle huoltoihmisen jonkin järeämmän sorkkaraudan kanssa. Ennen vanhaan tämä sorkkarautamies olisi löytynyt ehkä läheltäkin, nykyaikana asiat menevät toisin. Sorkkarautatilaus piti tehdä jonkin järjestelmän kautta ja siitä syntyisi nyt kuulemma vuorokauden viive. Niinpä sain kirjani perjantaina illansuussa, kolme päivää ne makoilivat Tokmannin aulan luukustossa. Onneksi kirjat eivät lopu talostani kesken eli ihan rauhassa siellä lepäsivät.
Asioiden kulku itsessään laukaisi minussa jonkinlaisen flashback-kokemuksen syksyltä 2018 ja toipilasajastani aivoverenvuodon jälkeen. Minun piti suoranaisesti kerätä rohkeutta mennä hakemaan paketti: mieleen pyrki irrationaalinen epävarmuus, että jos en vain kuitenkaan osaa toimia ja aivoni eivät suostu pelaamaan niin kuin pitää. Lopulta piti vain marssia asialle ja hoitaa homma lievä hiki niskassa.
” En tiedä, mitä hienoa on
esimerkiksi siinä, että voi tehdä veroilmoituksen keskellä yötä omalla
tietokoneella. Joskus olen senkin kuitenkin tehnyt. Nyt tilaamani kirjat
olisivat jääneet hankkimatta, jos minun olisi pitänyt hankkiutua johonkin kivijalkakauppaan
niiden perässä. Nyt tein ostokseni sunnuntai-iltana kotisohvalla.”
Maailmassa riittää motkottamisen
aiheita ja välillä maailma täyttyy narinasta. Posti on kuin julkinen
terveydenhuolto tai Suomen pääministeri - moitittavaa löytyy aina, jos sitä päättää
löytää. Tosielämästä voi kuitenkin useimmiten kirjoittaa vain epäpuhdasta
runoutta. Tässäkin tapauksessa Postin asiakaspalvelu oli mitä ystävällisintä. Lähinnä
käteen jäi saadun lähetyksen lisäksi sarkastisia huomioita.
Yhteiskunnasta on monin osin
tullut merkillinen itsepalvelusysteemi. Se on toisaalta mukavaa, toisaalta
älytöntä. En tiedä, mitä hienoa on esimerkiksi siinä, että voi tehdä
veroilmoituksen keskellä yötä omalla tietokoneella. Joskus olen senkin
kuitenkin tehnyt. Nyt tilaamani kirjat olisivat jääneet ostamatta, jos minun
olisi pitänyt hankkiutua johonkin kivijalkakauppaan niiden perässä. Nyt tein
ostokseni sunnuntai-iltana kotisohvalla. Niiden toimittaminenkin toimi melkein
loppuun asti hyvin. Sitten vähän vastusti.
Havaitsen tarvitsevani erilaisten asioitten hoitamiseen kaikenlaisia
teknisiä laitteita ja taitoa niiden käyttämiseen. Tietokoneen, puhelimen ja niin edelleen. Huomenna matkustan junalla
ja siihenkin tarvitsen älypuhelimen ja siihen ladatun sovelluksen, jolla olen
ostanut VR:n kausilipun, jonka satunnaisesti kiskobussin kyytiin lyöttäytyvä
konduktööri tarkistaa piippaavalla laitteellaan. Viime viikolla
opin myös, että voin ladata älypuhelimeeni työterveyspalvelujeni sovelluksen,
jolla voin tarvittaessa asioida lääkäriltä lähetteen koronatestiin. Tuntuu
turvalliselta.
”Näitä kirjoitellessani
kaipaan koronan jälkeistä aikaa, jolloin voisi huolettomasti liikuskella
sairaalan käytävillä niin, että potilas, omainen tai hoitaja voi pysäyttää
minut siinä ja kysyä, olisiko sairaalapastorilla hetki aikaa.”
Tämä kaikki useimmiten toimii.
Ongelmat tulevat silloin, kun ne eivät toimi. Silloin astuu kuvaan usein keskeinennyky-yhteiskunnan vitsauksista: yksinäisyys. Toimimattomien asioitten kanssa
ihminen huomaa tuon tuosta olevansa yksin. Asiakaspalvelut ja auttavat ihmiset
ovat jossain määrättömissä. Sorkkarautamies on tilattava jonkin digitaalisen
alustan kautta ja hän saapuu sitten jostakin sopimuksenvaraisesta aikaikkunasta.
Näitä kirjoitellessani kaipaan
koronan jälkeistä aikaa, jolloin voisi huolettomasti liikuskella sairaalan
käytävillä niin, että potilas, omainen tai hoitaja voi pysäyttää minut siinä ja
kysyä, olisiko sairaalapastorilla hetki aikaa. Kunnes tämä on mahdollista
muistutan itseäni siitä, että vaikka asioitten siirtyminen digisysteemeihin on
joskus rasittavaa, asialla on myös hyvä puolensa. Ilman digitaalisia ratkaisuja
tämä maa olisi koronan myötä monin paikoin pysähtynyt ja mennyt tukkoon. Ja
onneksi kaiken aikaa eteeni tulee ongelmia, jotka eivät lopulta ole ongelmia. Siinä
ne ovat ja kohta niitä luenkin!
Kommentit
Lähetä kommentti