28 IF
”Syksystä 1984 aloin
lapioida itseeni poliittista historiaa ja sosiaalitieteitä.”
Aloitin yliopisto-opintoni
Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa syksyllä 1982. Parissa vuodessa
olin päätynyt siihen, että minusta ei tule kunnon teologia. Systemaattiset
disipliinit työnsivät minua luotaan, onneksi löysin sittemmin kodin Suomen ja
Skandinavian kirkkohistoriasta ja sen sopivasti poliittiselta historialta tuoksahtaneesta
uusimman ajan kirkkohistorian jaoksesta. Mutta ennen sitä virta vei minut
punaisen kirjan tiedekuntaan – valtiotieteellisen tiedekunnan opinto-opas oli siihen
aikaan punakantinen. Syksystä 1984 aloin lapioida itseeni poliittista historiaa
ja sosiaalitieteitä. Yhteiskuntahistorian koulutusohjelman poliitisen historian
suuntautumisvaihtoehdossa. Olin käynyt
pääsykokeissa kesäkuussa ja muistan jotenkin sellaisen rennon fiiliksen
katsellessani kanssakilpailijoitani salissa. Kävi miten kävi, tiesin, mitä
tekisin tulevana syksynä. Olin myös valmistautunut pääsykokeisiin sillä
mielellä, että ei sen ole niin väliä, kuinka hyvin muut osaavat, pistän vähän
paremmaksi. Tämä taktiikka piti pintansa. Täytyy kyllä myöntää, että
sosiologian osion kanssa oli haasteellista, kun legendaarisen Allardt-Littusen
pitäminen yöllä tyynyn alla oli kirjan paksuuden vuoksi hankalaa. Ja jotakin
muistan tuolloin lukemastani edelleen, kunten sen, että msrkkinat ovat
mekanismi, joka takaa sen, että kaikki sokeri ei päädy Tampereelle ja kahvi
Turkuun. Tämän verran kansantaloustiede on edelleen hallussani.
”Karttojakin sain opiskella."
Ja niin siis aloitin opintoni
karmean jet lagin kourissa maanantaiaamuna, kun olin lauantaina palannut
useamman viikon reissulta Kaliforniasta (liekö tämä ollut mielessäni opiskelujen myöhemmässä vaiheessa, kun sovin syventävien opintojen suullisen tentin vs. professori Martti Turtolan kanssa ajankohtaan, jolloin tiesin hänen tulleen edellisenä päivänä Kiinasta...). Saska Saarikoski puolestaan ilmestyi
muistaakseni muutaman päivän myöhässä Turkista. Mutta niin meistä kehkeytyi
valtiotieteen ylioppilaita. Alkuun opiskeltiin eri tieteenhaarojen perusteita
ja muistan seuranneeni mm. Timo Vihavaisen luentoja stalinismista.
Karttojakin sain opiskella. Tuolloin laitoksella assistenttina ollut Martti Turtola päästi minut
suullisessa tentissä helpolla, kun huomasi minun osaavan poliittisen
maantieteen vaivatta. Olinhan pienestä pitäen opiskellut himokkaasti karttakirjoja
ja maapalloja. Opiskelujen alkuvuosilta muistan erityisellä lämmöllä myös yliassistenttia ja myöhempää professoria Seppo Hentilää, vaikka hän suostuttelikin minut proseminaarissa opponentiksi ainoalle ruotsinkieliselle esitelmälle...selvisin, vaikka vähän oli vaikeaa venäläisten nmien translitteroinnin kanssa, kun se meni eri tavalla kuin suomessa.
”Täysiaikaista opiskeluani
kesti syksyyn 1987. Silloin päätin pitkän harkinnan jälkeen hankkiutua kirkon
töihin ja päädyin papiksi Varsinais-Suomeen.”
Elämäni oli tuolloin 1980-luvulla
hyvää. Täysiaikaista opiskeluani kesti syksyyn 1987. Silloin päätin pitkän
harkinnan jälkeen hankkiutua kirkon töihin ja päädyin papiksi
Varsinais-Suomeen. John Vikström ordinoi minut pimeänä syksyisenä arki-iltana 28.10.1987
Turun tuomiokirkossa. Siitä alkoi työurani meidän Herramme viinamäessä ja
samalla valtiotieteellisten opintojeni venyminen. Kävin vielä syksyn ja talven
mittaan muutamassa tentissä ja suoritin loppuun aikuiskasvatustieteen kesken
olleet approbatur-arvosanan opinnot. Alkuun meillä ei asunut pikkuväkeä, mutta
seurakuntatyö kaikkineen oli kunnolliselle ihmiselle liki tappava mylly, joka
vei kaiken ajan ja ennen kaikkea voimat. Piti kirjoittaa ja pitää puheita,
toimitella kaikenlaista. Ei siinä jaksanut kuin korkeintaan ajatella, että
pitäisi hoitaa ne opinnot loppuun. Tätä menoa jatkui useita vuosia ja aina
välillä koitin aktivoitua. Tekeillä ollutta opinnäytettäni luettiin Moskovassa.
Työtä yhdessä vaiheessa ohjannut professori Osmo Jussila nimittäin otti
pätkän siitä matkalukemiseksi työreissulle. Jussilasta muistan myös sen hiljaisen hetken, kun hän aloitti aikoinaan meidän graduseminaarimme ja kysyi, että onkos täällä venäjää osaavia? Meitä oli muutama, jotka unohdimme siinä kohdin varmuuden vuoksi kyrilliset kirjaimetkin. Jussila harmitteli usein opiskelijoiden hiono venäjän taitoa ja olisi taatusti lätkäissyt meille jonkin autonomian ajan viheliäisen tutkimusaiheen, jos olisimme kärähtäneet.
”Lupasin tekeväni kupongin valmiiksi kevääseen mennessä. Se oli hyvä lupaus, sillä välillä, kun oikein tihkaisi, mieleen tuli, että en kehtaa laistaa lupaamastani.”
Sitten kuvaan astui käyttövoima
nimeltä häpeä. Sain syksyllä 1992 tiedekunnasta kirjeen. Siellä oli
todettu, että varsin moni opinnäytetyö oli jäänyt roikkumaan ja nyt professori Jukka
Nevakiven sijaisuutta hoitamaan tulleen Martti Ahdin virkatehtäviin
oli sisällytetty erityisesti meidän varttuneiden opiskelijoiden ohjaaminen. Niitä,
joiden oli tarkoitus vakavasti paneutua opinnäytteensä tekemiseen edessä
olevan vuoden aikana kehotettiin ottamaan yhteyttä Ahtiin. Päätin soittaa saman
tien ja tavoitinkin Ahdin heti. Puhuimme hyvän tovin ja minulle syntyi käsitys,
että tämän miehen ohjauksessa työni voisi valmistua. Lupasin tekeväni kupongin valmiiksi kevääseen mennessä. Se oli hyvä lupaus, sillä välillä, kun oikein
tihkaisi, mieleen tuli, että en kehtaa laistaa lupaamastani. Enkä
laistanut. Jätin graduni kevään viimeisenä jättöpäivänä huhtikuussa 1993.
"Iltamyöhät istuin Vilppulan seurakunnan kirkkoherranviraston takahuoneessa tietokoneen ääressä."
Olihan se aikamoinen puuha työn
ohessa. Kaiken lisäksi perheeseemme syntyi toinen lapsi syyskuussa 1992 eli
ajoitus oli aika lailla täydellinen. Vapaapäivinä piti välillä käydä pikaisesti
Helsingissä tarkistamassa jokin arkistotieto Eduskunnan kirjastossa tai Kansallisarkistossa
(joka taisi tuolloin olla vielä Valtionarkisto). Iltamyöhät istuin Vilppulan
seurakunnan kirkkoherranviraston takahuoneessa tietokoneen ääressä. Sähköpostia
ei tuolloin oikein vielä ollut, joten välillä faksasin pätkiä työstäni Ahdille.
Mutta niin se tutkinto tuli kasaan.
Pääaineena poliittinen historia, sivuaineina sosiaalipolitiikka, sosiologia ja talous-
ja sosiaalihistoria. Opinnäytteen kirjoitin kokoomuspuolueen itsenäisyyden alun
sosiaalipolitiikasta, eritoten nk. Lex Kalliosta ja Lex Pulkkisesta, joilla pyrittiin
ratkaisemaan maattoman väestön ongelmaa. Kun tultiin yksityiseen
omistusoikeuteen kajoamiseen, ajat olivat tulenarkoja. Ei se mikään mestariteos
ollut, mutta ihan säädyllinen kuitenkin.
"Kyllä se kuorma saatiin illan mittaan Vilppulankosken toiselle puolelle."
Publiikin jälkeen suuntasin
Puistolaan, minne olin jättänyt autoni aamulla parkkiin – tarkoituksena oli
nimittäin viedä silloisen vihkimistä vaille pastorin ja nykyisin virassaan
ansioituneen rovastin Ismo Kunnaksen muuttokuormaa Vilppulaan. Hän oli
tulossa kesemmällä minun sijaisekseni, kun olin jäämässä hoitovapaalle meidän
lasten paimeneksi. Kyllä se kuorma saatiin illan mittaan Vilppulankosken
toiselle puolelle.
”Itse olen joskus kysynyt,
miten elämäni olisi mennyt, jos olisin päätynyt sinne, minne valtiotieteen
opinnot olisivat minua ehkä olleet kuiljettamassa. Valtionhallinnon
virkamieheksi, tiedotusvälineisiin tai jonnekin. Meidän laitokseltamme
valmistunut on aikoinaan tuomittu vakoilustakin, joten mahdollisuudet olisivat
olleet monet.”
28 IF. Tämän tekstin otsikko on
lainattu tietysti Beatlesin Abbey Road -albumin kannesta ja siinä olevan
kuplavolkkarin rekisterinumerosta. Kansi yhdessä John Lennonin valkoisen puvun
kanssa käynnisti aoikoinaan huhumyllyn rocktähden kuolemasta, sillä hän oli
vuonna 1969 28-vuotias...tai näin minä muistin, kunnes kaveri oikaisi, että kyse ei ollut Lennonista ja hänen puvustaan, vaan Paul McCartneysta ja hänen paljaista jaloistaan. Ja Maccahan oli se, joka oli Abbey Roadin ilmestyessä syyskuussa 1969 siinä iässä, että seuraavassa synttärikakussa tulisi olemaan 28 kynttilää, Lennonilla kaksi enemmän. Itse
olen joskus kysynyt, miten elämäni olisi mennyt, jos olisin päätynyt sinne,
minne valtiotieteen opinnot olisivat minua ehkä olleet kuiljettamassa.
Valtionhallinnon virkamieheksi, tiedotusvälineisiin tai jonnekin. Meidän laitokseltamme
valmistunut on aikoinaan tuomittu vakoilustakin, joten mahdollisuudet olisivat
olleet monet.
”Onko se ollut sen
arvoista mitä se on ollut, siihen en ota tässä kantaa. En ehkä koskaan.”
Ihmisellä nyt kuitenkin on vain
yksi elämä ilman rinnakkaistodellisuuksia ja jossittelu on jotensakin luuserien hommaa muutenkin kuin urheilussa. Omani
on mennyt niin kuin on ja laajakirjoisesti olen saanut olla kaikenlaisessa
mukana. Kunnon teologia minusta ei koskaan tullut, mutta jotenkin olen siinäkin
porukassa roikkunut mukana. Kirkon työ on antanut ja ottanut. Onko se ollut sen
arvoista mitä se on ollut, siihen en ota tässä kantaa. En ehkä koskaan.
Kommentit
Lähetä kommentti