Siirry pääsisältöön

 

ELOKUU, MAANANTAI

JA VALTIONRAUTATIET

 

”Tänään iloitsen joka tapauksessa tästä maanantaista ja siitä, että elämä on täynnä mahdollisuuksia epäonnistua ja suorastaan munata itsensä.”

 

”Nyt on elokuu ja minä olen viljaa”, lauloi Juice Leskinen (1950-2006) vuonna 1975 Syksyn sävelessä.  Petteri Salminen (1955-1985), suuri musiikkimies Ruoveden Kekkoselta, soitti sähkökitaraa. Ja tosiaan: päivän tärkeä tehtävä on kääntää töissä seinäkalenterista uusi lehti esille. Sen kuvassa kukka, jonka nimestä minulla ei ole mitään käsitystä, hehkuu keltaista. D-duuri.

Totesimme tuttavani kanssa juhannuksen jälkeen, että alkaa helpottaa. Totisesti alkoi. Marraskuu on tulossa, sitä ennen tuo jollain tavalla pahaenteisen tuntuinen loppukesä lehmänhenkäyksineen. Itseni kaltaisille on enemmän tilaa kuin vielä hetki sitten.  Ja on maanantai.

”Vilkaisu vuoden 1963 almanakkaan vahvistaa, että olen syntynyt maanantaina.”

Facebookissa käytiin keskustelua eräästä televisiotuotannosta. Siinä yhteydessä esiintyi termi maanantaikappale. Se on minusta jotensakin viehättävä sana. Vilkaisu vuoden 1963 almanakkaan vahvistaa, että olen syntynyt maanantaina. Silloin satoi vettä ja lämpötila oli jokusen asteen nollan yläpuolella. Ihan kaikkea en kuitenkaan ole kyennyt vuosien mittaan selittämään maanantaikappaluudellani. Tekemiseni jälki on joskus ollut  hyvinkin tuon termin vihjaamaan suuntaan. Tänään iloitsen joka tapauksessa tästä maanantaista ja siitä, että elämä on täynnä mahdollisuuksia epäonnistua ja suorastaan munata itsensä. Taas uusi viikko, niin kuin itäsiskomme ja -veljemme sanovat.

”Elokuisen maanantaiaamun ilostus oli tietysti Valtuionrautateitten konsernikieli, joka rakentuu erilaisille jännille ilmaisuille. Nettisivu kertoi tänään junan myöhästymisen syyksi viivästyneet lähtövalmistelut.”

Junaelämän suhteen elokuu alkoi Haapamäen radalla liki normaalisti. Junat kartalla -sivu ilmoitti resiinan olevan Jyväskylän ja Haapamäen välillä puoli tuntia myöhässä. Vilppulasta lähdettiin matkaan kaksikymmentä minuuttia jäljessä ja myöhäisyys supistui Tampereeseen mennessä 17 minuuttiin. VR kuulutti nyt säntillisesti kolmella kielellä tilanteesta. Tuli jotenkin globaali olo, kun nautin kielikylvystä Vilppulan rautatieasemalla kahden muun matkustajan kanssa. Myös junassa (lue: kiskobussi) kerrottiin jatkoyhteyksistä ja luvattiin niiden odottavan. Haluan elää (harha)käsityksessä, että muutaman asiakkaan vähän aikaa sitten virittämä keskustelu aiheesta olisi jotenkin vaikuttanut toiminnan tämänaamuiseen huolellisuuteen. Saattoi kyllä olla, että jatkoyhteyksiin yrittäjiä ei nyt ollut, sillä elokuu tuntui pyyhkäisseen matkalaukkujengin raiteilta. Väkeä oli niukasti ja taisimme aika lailla järjestään olla menossa Tampereelle toimiimme.

 

Niin.

Elokuisen maanantaiaamun ilostus oli tietysti Valtionrautateitten konsernikieli, joka rakentuu erilaisille jännille ilmaisuille. Nettisivu kertoi tänään junan myöhästymisen syyksi viivästyneet lähtövalmistelut. Termi on sujuvan kuuloinen, mutta asiakkaan näkökulmasta nonsenssia. Mieleen tulee lähinnä jokin  firman sisäinen kommunikaatio, jossa kerrotaan, että homman on sörsselöinyt joku muu. Omassa työssä viivästyneet lähtövalmistelut käyvät harvoin selitykseksi myöhästymiselle. Ei voi vedota siihen, että kahvin keittämisessä aamulla oli vaikeuksia tai hampaitten pesemiseen meni jostain syystä enemmän aikaa kuin yleensä. Ei siihenkään, että piti viedä lapsi päiväkotiin. Nuorena pappiskokelaana kysyin syksyllä 1987 silloin Turun arkkihiippakunnan pappisasessorina (nimike taisi olla tuohon aikaan komeasti kalskahtaen jumaluusoppinut asessori) toimineelta Turun Martinseurakunnan kirkkoherra Matti Taipaleelta, kun viiletimme pyhäaamuna sallitun nopeuden ylärajoilla kohti Kakskerran kirkkoa (lähtövalmistelut olivat viivästyneet), että kelpaisikohan poliisille selitykseksi, jos olisi vaikka kiire hautajaisiin. Taipale vastasi, että ”eivätköhän sanoisi, että olisit lähtenyt ajoissa.” 

”Onhan elämä Haapamäen rata kaikkineen.  Yhtä matkaa 140 vuotta - ja sitä rataa.”

Meikäläisen työmaisemassa viivästyneet lähtövalmistelut tuovat kyllä aika ajoin mieleen jotain aivan muuta kuin junat - sen, kun ihminen joutuu valmiiksi tulleen elämänsä kanssa jäämään odottelemaan, koska edetään. Mutta se on ihan toinen juttu, vaikka sopisi sekin elokuuhun, maanantaihin ja Valtionrautateihin. Onhan elämä Haapamäen rata kaikkineen. Yhtä matkaa 140 vuotta - ja sitä rataa.

Paarlahden leveydeltä on näin palannut runsaan kuukauden jälkeen keskikesän lamaiselta peipohjalta päivänvaloon ja elämään. Jonkinlaiseen varjoon himmeään ainakin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä