JA VALTIONRAUTATIET
”Tänään
iloitsen joka tapauksessa tästä maanantaista ja siitä, että elämä on täynnä
mahdollisuuksia epäonnistua ja suorastaan munata itsensä.”
”Nyt on elokuu ja minä olen viljaa”, lauloi Juice Leskinen (1950-2006) vuonna 1975 Syksyn sävelessä. Petteri Salminen (1955-1985), suuri musiikkimies Ruoveden Kekkoselta, soitti sähkökitaraa. Ja tosiaan: päivän tärkeä tehtävä on kääntää töissä seinäkalenterista uusi lehti esille. Sen kuvassa kukka, jonka nimestä minulla ei ole mitään käsitystä, hehkuu keltaista. D-duuri.
Totesimme
tuttavani kanssa juhannuksen jälkeen, että alkaa helpottaa. Totisesti alkoi.
Marraskuu on tulossa, sitä ennen tuo jollain tavalla pahaenteisen tuntuinen loppukesä
lehmänhenkäyksineen. Itseni kaltaisille on enemmän tilaa kuin vielä hetki
sitten. Ja on maanantai.
”Vilkaisu
vuoden 1963 almanakkaan vahvistaa, että olen syntynyt maanantaina.”
Facebookissa
käytiin keskustelua eräästä televisiotuotannosta. Siinä yhteydessä esiintyi
termi maanantaikappale. Se on minusta
jotensakin viehättävä sana. Vilkaisu vuoden 1963 almanakkaan vahvistaa, että
olen syntynyt maanantaina. Silloin satoi vettä ja lämpötila oli jokusen asteen
nollan yläpuolella. Ihan kaikkea en kuitenkaan ole kyennyt vuosien mittaan
selittämään maanantaikappaluudellani. Tekemiseni jälki on joskus ollut hyvinkin tuon termin vihjaamaan suuntaan. Tänään iloitsen joka tapauksessa
tästä maanantaista ja siitä, että elämä on täynnä mahdollisuuksia epäonnistua
ja suorastaan munata itsensä. Taas uusi
viikko, niin kuin itäsiskomme ja -veljemme sanovat.
”Elokuisen
maanantaiaamun ilostus oli tietysti Valtuionrautateitten konsernikieli, joka
rakentuu erilaisille jännille ilmaisuille. Nettisivu kertoi tänään junan
myöhästymisen syyksi viivästyneet lähtövalmistelut.”
Junaelämän
suhteen elokuu alkoi Haapamäen radalla liki normaalisti. Junat kartalla -sivu
ilmoitti resiinan olevan Jyväskylän ja Haapamäen välillä puoli tuntia myöhässä.
Vilppulasta lähdettiin matkaan kaksikymmentä minuuttia jäljessä ja myöhäisyys supistui
Tampereeseen mennessä 17 minuuttiin. VR kuulutti nyt säntillisesti kolmella
kielellä tilanteesta. Tuli jotenkin globaali olo, kun nautin kielikylvystä Vilppulan
rautatieasemalla kahden muun matkustajan kanssa. Myös junassa (lue: kiskobussi) kerrottiin jatkoyhteyksistä ja
luvattiin niiden odottavan. Haluan elää (harha)käsityksessä, että muutaman
asiakkaan vähän aikaa sitten virittämä keskustelu aiheesta olisi jotenkin
vaikuttanut toiminnan tämänaamuiseen huolellisuuteen. Saattoi kyllä olla, että
jatkoyhteyksiin yrittäjiä ei nyt ollut, sillä elokuu tuntui
pyyhkäisseen matkalaukkujengin raiteilta. Väkeä oli niukasti ja taisimme aika
lailla järjestään olla menossa Tampereelle toimiimme.
Elokuisen
maanantaiaamun ilostus oli tietysti Valtionrautateitten konsernikieli, joka
rakentuu erilaisille jännille ilmaisuille. Nettisivu kertoi tänään junan
myöhästymisen syyksi viivästyneet
lähtövalmistelut. Termi on sujuvan kuuloinen, mutta asiakkaan
näkökulmasta nonsenssia. Mieleen tulee lähinnä jokin firman
sisäinen kommunikaatio, jossa kerrotaan, että homman on sörsselöinyt joku muu. Omassa työssä viivästyneet lähtövalmistelut käyvät
harvoin selitykseksi myöhästymiselle. Ei voi vedota siihen, että kahvin
keittämisessä aamulla oli vaikeuksia tai hampaitten pesemiseen meni jostain
syystä enemmän aikaa kuin yleensä. Ei siihenkään, että piti viedä lapsi
päiväkotiin. Nuorena pappiskokelaana kysyin syksyllä 1987 silloin Turun
arkkihiippakunnan pappisasessorina (nimike taisi olla tuohon aikaan komeasti kalskahtaen jumaluusoppinut asessori) toimineelta Turun Martinseurakunnan kirkkoherra Matti Taipaleelta, kun viiletimme pyhäaamuna sallitun nopeuden
ylärajoilla kohti Kakskerran kirkkoa (lähtövalmistelut olivat viivästyneet),
että kelpaisikohan poliisille selitykseksi, jos olisi vaikka kiire
hautajaisiin. Taipale vastasi, että ”eivätköhän sanoisi, että olisit lähtenyt ajoissa.”
”Onhan
elämä Haapamäen rata kaikkineen. Yhtä matkaa 140 vuotta - ja sitä rataa.”
Meikäläisen
työmaisemassa viivästyneet
lähtövalmistelut tuovat kyllä aika ajoin mieleen jotain aivan muuta kuin
junat - sen, kun ihminen joutuu valmiiksi tulleen elämänsä kanssa jäämään odottelemaan,
koska edetään. Mutta se on ihan toinen juttu, vaikka sopisi sekin elokuuhun,
maanantaihin ja Valtionrautateihin. Onhan elämä Haapamäen rata kaikkineen. Yhtä
matkaa 140 vuotta - ja sitä rataa.
Paarlahden
leveydeltä on näin palannut runsaan kuukauden jälkeen keskikesän lamaiselta
peipohjalta päivänvaloon ja elämään. Jonkinlaiseen varjoon himmeään ainakin.
Kommentit
Lähetä kommentti