MAD MOON RISING
" En olisi voinut saada enempää."
horisonttiin
jatkuva lohduttomuus.
Syntymä
ja kuolema,
nämä
hetket
seurana
sanat, joiden sekaan pakenen.
Jätän
tähän ajatuksen ja lähden
katteleen
Seinäjoen junaa.”
Vaikka muuta toivon, mieli
palailee edelleen menneeseen. Niin tapahtuu, kun kalenterista käännetään esille
syyskuu. Mad moon rising.
”Minulla ei ole hätää.”
Tuo mennyt on syksy 2018
ja silloin minussa tapahtunut aivoverenvuoto. Nuo päivät ja niitä seuranneet
ajat vainoavat minua edelleen syyskuussa. Vuosipäivät ovat monelle meikäläiselle
vaikeita. Viime vuonna tämä aika oli helpompi kuin toissakertainen ja niinpä
luotan, että tänä vuonna helpottaa edelleen. Joskus elämä vain on työväentalon sali, jossa ensimmäisen kappaleen kaiku tulee tanssiorkesterin
korviin siinä vaiheessa, kun vedetään kolmatta biisiä.
Rationaalistahan tässä syksyolotilassani on vähän. Pääni vain on asettunut niin, että siellä, missä pitäisi
olla iloa, on välillä jotain muuta. Pelkoa se ei ole, ehkä surua. Surua
jostakin, jota en itse vieläkään täysin hahmota. Osa siitä kumpuaa ristiriitaisesti mitä
ilmeisimmin juuri siitä, että ymmärrän, miten vähällä pääsin tapahtuneesta
fyysiesti. Kun ei mennyt kävely, loppunut puhe. Eikä kirjoittaminen. En olisi
voinut saada enempää. Jokin minussa sanoo, että elämän tulisi olla vain hyvää tuulta. Eihän se tietenkään voi sitä olla kenelläkään. Minä sain mielen keinun ajoittaiseksi seuralaisekseni, mutta
tulen sen kanssa toimeen. Minulla ei ole hätää.
”Teksti oli syntyessään
minulle tärkeä. Olin olemassa.”
Alussa siteerattu runo on
ensimmäinen, jonka kirjoitin aivotapahtuman jälkeen. Katselin
kuntoutuslaitoksen ikkunasta syysaamuun ja tuolta se näytti. Tuolta tuntui. Oli
aika pimeää. Teksti julkaistiin sittemmin minun, Matti Kivilahden, Marjatta
Norojärven ja Tomi Voroninin yhteiskokoelmassa Seudut, maat.
Se on tarkoituksella juuri siinä muodossa, jossa kirjoitin sen
kuntoutuslaitoksessa syyskuussa 2018.
Teksti oli syntyessään minulle
tärkeä. Olin olemassa. Sain aikaan mielestäni ehjän runon. Sain editoitua sen
itselleni kelpaavaan muotoon. Sen virheen tein, että näytin tekemääni työntekijälle
vastaanotolla – mutta ei siitä sen enempää. Kaikkea ei kannata tonkia.
”Seinäjoen junan
katteleminen on paljon muuta kuin tukevan kattopalkin etsimistä.”
Olin varmaan monella tavalla
väärä ihminen laitokseen, jossa olin. Luultavasti he olivat iloisia päästessään
minusta neljän viikon jälkeen eroon. En varmasti ollut ihannekuntoutuja. Perimmäinen
syy siihen oli, että olin kipeä. Päässäni oli vuotanut ja se oli pannut asiat
ihan jonkin verran sekaisin. Ymmärsin vasta ajan kanssa, miten hajalle ammuttu
tuolloin olin.
Mutta hei ihanaa, että oli
silloin kaikki kirjat ja kaikki musiikki – sanat ja nuotit, joiden sekaan
saatoin paeta. Oli ihmiset, jotka rakastivat minua henkiin. Oli tämä äitieni
kieli, jossa pysyin kiinni ja jota kirjoittamalla sain maailmaani järjestystä.
Ja tuo alun runo, minä tykkään siitä. Heinäkuussa eräs lukija osoitti
kommenteillaan minulle sen, että se ei lopulta ole niin lohduton kuin olen itse
joskus ajatellut. Seinäjoen junan katteleminen on paljon muuta kuin tukevan
kattopalkin etsimistä.
”Kerran se ei enää
tule takaisin. Sen ei tarvitse.”
Tiedän, että vietän nyt muutaman
päivän, ehkä viikon, vaihtelevissa asteissa alakuloa. Sinä aikana moni asia tuntuu satuttavalta tai
raskaalta. Toisaalta ajattelen, että tämä olotila on eräänlainen kaverini,
jonka kanssa seurustelen muutaman päivän ja sitten se taas menee. Jotain minussa se myös hoitaa, luulen. Kerran se ei enää tule takaisin. Sen ei tarvitse. Jos lähtisin siitä, että ensi syksynä en pohdi näitä elämänpuolia. On jonkin muun aika. Ja sen
kanssa, jota koen voivani jotenkin hallinnoida, ei todellakaan ole mitään
hätää. Ei yhtään mitään.
Kommentit
Lähetä kommentti