Siirry pääsisältöön

 

PITKÄPERJANTAI JATKUA SAA

Kulttuuri on jännä juttu. Yhtäkkiä se puhkeaa kukkaan jossain pikkukaupungin kirkossa.”

Vietin pitkäperjantaita Virroilla. Osallistuin kaupungin kirkossa Kristuksen kuolinhetken aikaan vietettyyn tilaisuuteen Kristuksen seitsemän sanaa ristillä. Se koostui Joseph Haydnin (1732-1809) alun perin vuonna 1787 kantaesitetystä orkesteriteoksesta Die sieben letzen Worte unseres Erlösers am Kreuze ja Kari Aronpuron (s. 1940) tekstisarjasta Kuolema, jonka tekijä kirjoitti alun perin Tampereen tuomiokirkon esitykseen toukokuussa 1992. Tuolloin Haydnin musiikin esitti Tampereen Kaupunginorkesteri. Sittemmin teos esitettiin kertaalleen Sysmässä, mutta tämä oli nyt kuullun musiikki- ja runoesityksen vasta kolmas esitys. Tällä kertaa musiikki kuultiin kahden virtolaisen pianistin, Annamari Ylä-Soinin ja Jukka Taskisen esittämänä. Orkesterin sijasta äänessä olivat siis kaksi vuorottelevaa soittajaa ja flyygeli.

” Pelkistetty lukeminen ja lukijan elämän aateloima ääni loivat pysäyttävän elämyksen.”

En ole erityinen pianomusiikin ystävä, mutta sen verran paatunut musiikkimies, että tunnistan taitavan soiton. Vahvimmin minuun vaikuttivat Virtain kirkossa Aronpuron itsensä lukemat tekstit. Tilaisuuden käsiohjelma puhui runojen lausumisesta, mutta tästä ei onneksi ollut kysymys. Pelkistetty lukeminen ja lukijan elämän aateloima ääni loivat pysäyttävän elämyksen. Minun piti kotona poimia työhuoneeni kirjahyllystä Aronpuron kokoelma Pietas (Kirjayhtymä 1994), jossa tekstit ovat ilmestyneet painettuina ja lukea niitä vielä itsekseni.

Kirjoitan tätä pääsiäissunnuntaina. Aamulla lueskelin somekeskustelua, jossa moitiskeltiin luterilaisen pääsiäisen jäämistä pitkäperjantain tunnelmaan. Kärsimys ja Kristuksen kuolema jäävät jotenkin päälle. Näin voi hyvinkin olla. Itse myönnän häpeämättömästi, että nyt meneillään olevassa juhla-ajassa pitkäperjantai on minun päivänä. Rauhoitun sen karussa tunnelmassa. Ja olen 58-vuotiaana niin sietämättömän itseohjautuva, että jos minusta tuntuu tältä ja tämä kelpaa minulle, niin aika turha minulle on tulla luennoimaan, että pitäisi pystyttää karnevaali ja riehaantua. Minut on viritetty näin. Pitkäperjantain kaikuja on myös se, että tämän blogitekstin väliotsikot Paarlahden leveydellä on kirjoitettu tällä kertaa  mustalla tavanomaisen sinisen sijasta.

”Myös nykyään Virroilla pappina olevalla Jukka Taskisella on ikimuistoisia kokemuksia Haapamäen radalta.”

 Kulttuuri on jännä juttu. Yhtäkkiä se puhkeaa kukkaan jossain pikkukaupungin kirkossa.  Erilaiset verkostot kutovat sitä ympärilleni. Aronpuron yhteys Virroille on mitä luultavimmin Jukka Taskinen, joka on Aronpuron tänä keväänä ilmestyneen teoksen Rouheimmat: sommittuma 1960-2021 (Ntamo) toimittaneen Tuomas Taskisen isä. Jukka Taskinen minutkin Virroille tosiasiassa sai lähtemään, olin paikalla häneltä saamani sähköpostin houkuttelemana. Tuttavuutemme juontaa 1990-luvun alun Vilppulaan. Myös nykyään Virroilla pappina olevalla Jukka Taskisella on ikimuistoisia kokemuksia Haapamäen radalta.

 


Lopuksi yksi muistikuva ja sen myötä ripaus teologiaa. Joskus aikoja sitten Mäntässä järjestettiin jokin Lions-järjestön isohko kokoontuminen. Koulukeskuksen liikuntasaliin kokoontui pukuväkeä ohjelman ääreen. Olin tuohon aikaan pappina Mäntän seurakunnassa ja päädyin pitämään puheen kyseisille kinkereille   kirkkoherran  tultua esteelliseksi (tilaisuus oli sen verran arvokas, ettei sinne toki ensimmäisennä oltu buukattu puolipoheemia kappalaista). Esihenkilöni nimi oli kuitenkin ehtinyt ohjelmalehtiseen. Yllättäen tapasin Jukka Taskisen aulatiloissa. Yllätys oli molemminpuolien. Jukka Taskinen kysyi: ”Mitenkäs sinä olet täällä, en nähnyt nimeäsi ohjelmassa?” Vastasin olevani  tänään rovasti Arja Karppinen ja jatkoin: ”Mutta entä sinä, ei sinunkaan nimeäsi ollut mnainittu.” Taskinen vastasi: ”Minä olen pianisti Niklas Pokki.” Totesimme, että voisimme ilmeisesti perustaa jonkinlaisen varamiespalvelun. Kieltämättä olen itse huomannut joutuneeni sijaistamaan aikojen saatossa kulloin ketäkin.

 


Mutta tästä siihen teologiaan. Pitkäperjantaissa on syvästi kysymys siitä, että joku on jossain toisen puolesta ja toisen tilalla. Tässä tapauksessa Kristus veti karun savotan minun puolestani ristillä. Minun edestäni annettu, minun puolestani vuodatettu. Siinä on minulle pitkäperjantaikristitylle riemuksi asti. Pitkäperjantai jatkua saa. Kyllä se tuon valokuvan pääsiäisvaloisuudenkin jaksaa kantaa.

(Lähteenä käytetty Virtain tilaisuuden käsiohjelmaa, jonka kannen maalausksen on tehnyt Aronpuron edesmennyt puoliso Marra Lampi, joka suunnitteli käsiohjelman vuoden 1992 esitykseen Tampereella)

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä