PITKÄPERJANTAI JATKUA SAA
” Kulttuuri on jännä juttu. Yhtäkkiä se puhkeaa kukkaan jossain pikkukaupungin kirkossa.”
Vietin pitkäperjantaita Virroilla. Osallistuin kaupungin kirkossa Kristuksen
kuolinhetken aikaan vietettyyn tilaisuuteen Kristuksen seitsemän sanaa
ristillä. Se koostui Joseph Haydnin (1732-1809) alun perin vuonna 1787
kantaesitetystä orkesteriteoksesta Die sieben letzen Worte unseres Erlösers
am Kreuze ja Kari Aronpuron (s. 1940) tekstisarjasta Kuolema, jonka
tekijä kirjoitti alun perin Tampereen tuomiokirkon esitykseen toukokuussa 1992.
Tuolloin Haydnin musiikin esitti Tampereen Kaupunginorkesteri. Sittemmin teos
esitettiin kertaalleen Sysmässä, mutta tämä oli nyt kuullun musiikki- ja
runoesityksen vasta kolmas esitys. Tällä kertaa musiikki kuultiin kahden virtolaisen
pianistin, Annamari Ylä-Soinin ja Jukka Taskisen esittämänä. Orkesterin
sijasta äänessä olivat siis kaksi vuorottelevaa soittajaa ja flyygeli.
” Pelkistetty lukeminen ja lukijan elämän
aateloima ääni loivat pysäyttävän elämyksen.”
En ole erityinen pianomusiikin ystävä, mutta sen verran
paatunut musiikkimies, että tunnistan taitavan soiton. Vahvimmin minuun vaikuttivat
Virtain kirkossa Aronpuron itsensä lukemat tekstit. Tilaisuuden käsiohjelma
puhui runojen lausumisesta, mutta tästä ei onneksi ollut kysymys. Pelkistetty
lukeminen ja lukijan elämän aateloima ääni loivat pysäyttävän elämyksen. Minun
piti kotona poimia työhuoneeni kirjahyllystä Aronpuron kokoelma Pietas (Kirjayhtymä
1994), jossa tekstit ovat ilmestyneet painettuina ja lukea niitä vielä
itsekseni.
Kirjoitan tätä pääsiäissunnuntaina. Aamulla lueskelin
somekeskustelua, jossa moitiskeltiin luterilaisen pääsiäisen jäämistä
pitkäperjantain tunnelmaan. Kärsimys ja Kristuksen kuolema jäävät jotenkin
päälle. Näin voi hyvinkin olla. Itse myönnän häpeämättömästi, että nyt
meneillään olevassa juhla-ajassa pitkäperjantai on minun päivänä. Rauhoitun sen
karussa tunnelmassa. Ja olen 58-vuotiaana niin sietämättömän itseohjautuva,
että jos minusta tuntuu tältä ja tämä kelpaa minulle, niin aika turha minulle on
tulla luennoimaan, että pitäisi pystyttää karnevaali ja riehaantua. Minut on
viritetty näin. Pitkäperjantain kaikuja on myös se, että tämän blogitekstin väliotsikot Paarlahden leveydellä on kirjoitettu tällä kertaa mustalla tavanomaisen sinisen sijasta.
”Myös nykyään Virroilla pappina olevalla Jukka Taskisella on ikimuistoisia kokemuksia Haapamäen radalta.”
Lopuksi yksi muistikuva ja sen myötä ripaus teologiaa. Joskus aikoja sitten Mäntässä järjestettiin jokin Lions-järjestön isohko kokoontuminen. Koulukeskuksen liikuntasaliin kokoontui pukuväkeä ohjelman ääreen. Olin tuohon aikaan pappina Mäntän seurakunnassa ja päädyin pitämään puheen kyseisille kinkereille kirkkoherran tultua esteelliseksi (tilaisuus oli sen verran arvokas, ettei sinne toki ensimmäisennä oltu buukattu puolipoheemia kappalaista). Esihenkilöni nimi oli kuitenkin ehtinyt ohjelmalehtiseen. Yllättäen tapasin Jukka Taskisen aulatiloissa. Yllätys oli molemminpuolien. Jukka Taskinen kysyi: ”Mitenkäs sinä olet täällä, en nähnyt nimeäsi ohjelmassa?” Vastasin olevani tänään rovasti Arja Karppinen ja jatkoin: ”Mutta entä sinä, ei sinunkaan nimeäsi ollut mnainittu.” Taskinen vastasi: ”Minä olen pianisti Niklas Pokki.” Totesimme, että voisimme ilmeisesti perustaa jonkinlaisen varamiespalvelun. Kieltämättä olen itse huomannut joutuneeni sijaistamaan aikojen saatossa kulloin ketäkin.
Mutta tästä siihen teologiaan. Pitkäperjantaissa on syvästi
kysymys siitä, että joku on jossain toisen puolesta ja toisen tilalla. Tässä tapauksessa Kristus
veti karun savotan minun puolestani ristillä. Minun edestäni annettu, minun
puolestani vuodatettu. Siinä on minulle pitkäperjantaikristitylle riemuksi
asti. Pitkäperjantai jatkua saa. Kyllä se tuon valokuvan pääsiäisvaloisuudenkin
jaksaa kantaa.
(Lähteenä käytetty Virtain tilaisuuden käsiohjelmaa, jonka kannen maalausksen on tehnyt Aronpuron edesmennyt puoliso Marra Lampi, joka suunnitteli käsiohjelman vuoden 1992 esitykseen Tampereella)
Kommentit
Lähetä kommentti