NUORI JA NYKYAIKAINEN
”Uskon
tapaavani Vilppulassa tuttuja.”
”Olimme niin erilaisia ja niin vähän yhteydessä.
Saanko tavata hänet taivaassa? Kysyin tätä sairaalan pastorilta, mutta vain
kerran. Hän on niin nuori ja nykyaikainen, ettei edes uskalla luvata, että
taivasten valtakunta on olemassa.”
-Håkan
Nesser: Vasenkätisten seura. Suom. Aleksi Milonoff (Tammi 2020).
Ruotsalainen
Håkan Nesser (s. 1950) on mainio kirjailija. Mielistyin häneen aikanaan Van
Veeteren -romaanien myötä. Oma viehättävyytensä on kirjoilla, joiden
päähenkilönä on Gunnar Barbarotti, poliisi, joka tekee eräänlaista pistelaskua
ratkaistakseen, onko Jumala olemassa. Nesser oli vieraana Kouvolan
Dekkaripäivillä joskus, luultavasti
vuoden 2011 vaiheilla, kun ensimmäinen Barbarotti-suomennos (Sukujuhlat) oli ilmestynyt. Mieleeni on
jäänyt hänen esiintymisestään muun muassa se, miten mukavaa on osata ruotsia ja
ymmärtää hauskat jutut sillä kielellä, millä ne on alun perin ajateltu ja
puhuttu. Mutta mieleen jäi myös Nesserin kommentti siihen, kun häneltä oli
jossain kysytty, miksi Barbarotti-kirjoissa on Jumala-teema mukana. Kirjailija
totesi, että kaunokirjallisuus oli aika lailla ainoa keino käsitellä teemaa sen
ajan Ruotsissa. Ja hän totesi, että kysymys Jumalan olemassaolosta on kuitenkin
ihmisen kysymyksistä tärkein. Itse hän ei katsonut olevansa uskonnollinen.
”Usko
ei muutu tietämiseksi, vaikka uskoisi kuinka lujasti. Enemmän kysymys on
toivosta ja toivo jos mikä kannattelee elämää.”
Kysymys
Jumalasta tai taivasten valtakunnasta on monta kertaa haastava. Se
on jotakin muuta kuin sitä, että pappi saa kahvia juodakseen tai jutellaan
vanhuksille mukavia. Ihan oikeasti kukaan ei tietenkään voi luvata sen paremmin
Jumalan kuin taivaan olemassaoloa toiselle ihmiselle, päätyäkseen tähän katsantoon ei tarvitse olla edes
nuori ja nykyaikainen. Usko ei muutu tietämiseksi, vaikka uskoisi kuinka
lujasti. Enemmän kysymys on toivosta
ja toivo jos mikä kannattelee elämää. Eikä sitä saa koskaan viedä toiselta
pois. Martti Lutheria (tai pikemminkin hänen ajatustaan) uudelleen muotoillen:
joka sen tekee, on perkelettäkin pahempi.
"On onneksi asioita, joita ei kysytä minulta ja joita minun ajatukseni eivät tee oleviksi tai olemattomiksi."
Katteettomasta
lupauksesta narahtaminen on noloa. Taivasten valtakunnan suhteen riski on
kuitenkin olematon: jos asia osoittautuu paikkansa pitämättömäksi, niin eipä
siitä kukaan saa lupaajaa luokille.
Ja
totean tässä kohdin saman, minkä olen joskus ennenkin sanonut. On onneksi
asioita, joita ei kysytä minulta ja joita minun ajatukseni eivät tee oleviksi
tai olemattomiksi. Eli kunhan luotan, että tämä elämäksi kutsuttu Haapamäen
rata vie kotiasemalle. Uskon tapaavani Vilppulassa tuttuja.
Kommentit
Lähetä kommentti