Siirry pääsisältöön

 

NUORI JA NYKYAIKAINEN

”Uskon tapaavani Vilppulassa tuttuja.”

 

”Olimme niin erilaisia ja niin vähän yhteydessä. Saanko tavata hänet taivaassa? Kysyin tätä sairaalan pastorilta, mutta vain kerran. Hän on niin nuori ja nykyaikainen, ettei edes uskalla luvata, että taivasten valtakunta on olemassa.”

-Håkan Nesser: Vasenkätisten seura. Suom. Aleksi Milonoff (Tammi 2020).

Ruotsalainen Håkan Nesser (s. 1950) on mainio kirjailija. Mielistyin häneen aikanaan Van Veeteren -romaanien myötä. Oma viehättävyytensä on kirjoilla, joiden päähenkilönä on Gunnar Barbarotti, poliisi, joka tekee eräänlaista pistelaskua ratkaistakseen, onko Jumala olemassa. Nesser oli vieraana Kouvolan Dekkaripäivillä  joskus, luultavasti vuoden 2011 vaiheilla, kun ensimmäinen Barbarotti-suomennos (Sukujuhlat) oli ilmestynyt. Mieleeni on jäänyt hänen esiintymisestään muun muassa se, miten mukavaa on osata ruotsia ja ymmärtää hauskat jutut sillä kielellä, millä ne on alun perin ajateltu ja puhuttu. Mutta mieleen jäi myös Nesserin kommentti siihen, kun häneltä oli jossain kysytty, miksi Barbarotti-kirjoissa on Jumala-teema mukana. Kirjailija totesi, että kaunokirjallisuus oli aika lailla ainoa keino käsitellä teemaa sen ajan Ruotsissa. Ja hän totesi, että kysymys Jumalan olemassaolosta on kuitenkin ihmisen kysymyksistä tärkein. Itse hän ei katsonut olevansa uskonnollinen.

Ei nuori ja nykyaikainen, mutta Paarlahtena Haapamäen radalla 

Pohdinto Jumalan tai tarkasti ottaen taivaan olemassaolosta vilahtaa myös Vasenkätisten seurassa, jossa Barbarotti ja Van Veeteren kohtaavat toisensa.

”Usko ei muutu tietämiseksi, vaikka uskoisi kuinka lujasti. Enemmän kysymys on toivosta ja toivo jos mikä kannattelee elämää.”

Kysymys Jumalasta tai taivasten valtakunnasta  on monta kertaa haastava. Se on jotakin muuta kuin sitä, että pappi saa kahvia juodakseen tai jutellaan vanhuksille mukavia. Ihan oikeasti kukaan ei tietenkään voi luvata sen paremmin Jumalan kuin taivaan olemassaoloa toiselle ihmiselle, päätyäkseen tähän katsantoon ei tarvitse olla edes nuori ja nykyaikainen. Usko ei muutu tietämiseksi, vaikka uskoisi kuinka lujasti. Enemmän kysymys on toivosta ja toivo jos mikä kannattelee elämää. Eikä sitä saa koskaan viedä toiselta pois. Martti Lutheria (tai pikemminkin hänen ajatustaan) uudelleen muotoillen: joka sen tekee, on perkelettäkin pahempi.

"On onneksi asioita, joita ei kysytä minulta ja joita minun ajatukseni eivät tee oleviksi tai olemattomiksi."

Katteettomasta lupauksesta narahtaminen on noloa. Taivasten valtakunnan suhteen riski on kuitenkin olematon: jos asia osoittautuu paikkansa pitämättömäksi, niin eipä siitä kukaan saa lupaajaa luokille.  

Ja totean tässä kohdin saman, minkä olen joskus ennenkin sanonut. On onneksi asioita, joita ei kysytä minulta ja joita minun ajatukseni eivät tee oleviksi tai olemattomiksi. Eli kunhan luotan, että tämä elämäksi kutsuttu Haapamäen rata vie kotiasemalle. Uskon tapaavani Vilppulassa tuttuja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp