TALONPÄÄN KANSSA HAAPAMÄEN RADALLA
”Anna käsi!”
”Minä yritän. Mutta sinua emme jätä. Anna käsi!”
Vietän
kesäistä perjantaita Kalle Päätalon seurassa vähän Kiestingistä itään. On
elokuu 1941, suomalaiset joukot ovat tunkeutuneet Vienaan. Sitten osuu. Tullaan
yhteen Iijoki-sarjan vavahduttavimmista kohdista. Kalle on haavoittunut selkään
ja toiseen jalkaan. Tämä ei ole juonipaljastus, sillä kirjailijan haavoittuminen
jatkosodassa on wikipediatietoa.
”Ei, Kalle, yhtenä katsotaan miten meidän käy.”
Ilmeistä on myös, että miehet selviävät linjojen välistä omalle puolelle. Muuten 26-osainen kirjasarja olisi jäänyt kirjoittamatta.
”Varmasti, Kalle, ei jätetä…”
Tamperelainen
tarinoiden mies Arto Huhtinen muisteli
Juice Leskisen saaneen tätä Iijoki-sarjan
jaksoa lukiessaan ankaran selkäsäryn, niin vahvasti hän oli lukemaansa
eläytynyt. Minulle ei tapahdu aivan samalla tavalla, mutta kolotusta tunnen paikka paikoin haavoittuneen
Kallen seurassa. Saman olen kokenut joskus työtehtävissä sairaalassa, kun potilas on kuvannut
esimerkiksi onnettomuutta, jonka seurauksena hän on hoidossa.
”Tuntuu suorastaan rikolliselta jättää Kalle linjojen väliin, nousta itse
junasta ja lähteä ajamaan kotiin.”
Kallea
ei jätetä Vienan korpeen. Nyt sattuu niin, että Haapamäen rata tulee
Vilppulan kohdalle siinä vaiheessa, kun tapahtumat käyvät kuumina. Tuntuu
suorastaan rikolliselta jättää Kalle linjojen väliin, nousta itse junasta ja
lähteä ajamaan kotiin. Kun kertoilen lukemastani vaimolle myöhemmin illalla
saunan lauteilla, hän toteaa, että puhut siitä ihan kuin jostain vanhasta
tuttavastasi. Ja tästä on tietyllä
tavalla kysymys: pitkän kirjasarjan myötä Kallesta on tulossa ja jo tullut
vanha tuttavani.
Lukiessani Iijoki-sarjaa (terveisiä Espooseen taholle, joka usutti minut aloittamaan projektin) olen mietiskellyt, mikä lopulta teki Päätalosta niin luetun kirjailijan kuin hän aikanaan oli. Kuvaus tapahtumista Kiestingistä itään saattaa olla yksi avain asiaan. Niin suuri joukko suomalaisia on luultavasti tunnistanut, mistä siinä on kysymys. Jotain häivähdyksiä siitä olen luultavasti kokenut joskus itse. Silloin, kun eräs merimies esitteli minut vaimolleen sanomalla, että me ollaan seilattu pastorin kanssa. Emme olleet reissuillamme pahoissa keleissä tai hädissä, mutta jokin kokemus keskinäisestä riippuvuudesta oli olemassa. Tai kun sotaveteraani paappani Eino Sepin hautajaisissa tammikuussa 2000 noutopöydän luona tavatessamme kysyi, että tehän olitte Yrjö Virtasen pojanpoika ja alkoi sitten kertoa tykkipatterin reilusta upseerista, jonka puheille rivimies tohti mennä. He olivat kulkeneet vaarini kanssa samaa sotatietä. Emme jätä. Anna käsi!
Lukemiseni
Haapamäen radalla avaa ajatuksiani moneen suuntaan niin kuin se usein tekee.
Jotkin niistä liittyvät siihen, millaista elämän tuhlaamista sota on. On oma
kysymyksensä, miksi nuoria suomalaisia sotilaita tapatettiin Vienan salolla -
jätän siihen vastaamisen muille ja toisiin yhteyksiin. Ja kaiken kaikkiaan, kuinka
paljon inhimillistä pääomaa on valunut hukkaan erilaisissa
nujuamisissa. Mieleen tulee tässä kohdin yksittäisenä ihmisenä ja kirjailija
Päätalon yhteydessä hakematta Eino Hosia
(1905-1941), joka kirjoitti hienon talvisotakuvauksen Tuliholvin alla (Otava 1940), mutta jonka kohtalona oli kaatua
jatkosodan ensimmäisessä kuussa. Monta kirjaa jäi luultavasti kirjoittamatta,
yksi elämä elämättä valmiiksi.
”Muistan,
miten puristimme toistemme kättä, kun häntä lähdettiin viemään.”
Mietin
myös, mitä tämä pandemia-aika on tehnyt ja tekemässä meille: kun kättely on
käytännössä jäänyt. Kun olin viime vuosituhannen lopulla potilaana
aluesairaalassa, huonetoverini jouduttiin kiidättämään yötä vasten yliopistosairaalaan. En
tiedä, selvisikö iäkäs mies reissullaan, joka tapauksessa hän varmasti nyt on
jo saanut matkan päätökseen. Muistan, miten puristimme toistemme kättä, kun
häntä lähdettiin viemään. Minä en ollut tilanteessa auttamaan tuota puristusta
enempää, mutta tästä oli kysymys: anna
käsi. Itseäni tuo hetki on epäilemättä ollut pieneltä osaltaan
kannattelemassa joissain elämän notkokohdissa.
Sitaatit Kalle Päätalon romaanista Liekkejä
laulumailla (Gummerus 1980).
Kirjoituksen otsikko viittaa Kalle Päätalon
varusmiesaikaan, jolloin joku armeijan kantaihminen kerran puhutteli häntä ”Talonpääksi”.
Kommentit
Lähetä kommentti