SODAN VARJO HAAPAMÄEN RADALLA
” Aina sama!”
Vilppulan
rautatieasema näyttää uinuvan tiistai-aamua heinäkuun koomassa. Vaikutelma muuttuu, kun kävelen laiturille. Siellä on alun toistakymmentä Venäjän
hyökkäyssotaa paennutta ukrainalaista odottamassa junaa H420 Tampereelle, heitä
asuu kotikaupungissani tällä haavaa noin 150. Puoli seitsemän ääniraita on
slaavilainen. Kovaan ääneen ei puhuta, mutta joku tulija toivottaa
maanihmisilleen hyvät huomenet. Kuulemani kieli on vähän kuin venäjää, mutta ei
kuitenkaan. Ymmärrän yksittäisiä sanoja, mutta siihen se jää.
”Ukrainalainen
mies kääntyy puoleeni, näyttää vieressäni olevaa itumapaikkaa. Kommunikaatiomme
sisältää yhden sanan.”
Edellispäivänä
eli maanantaina Tampereelta klo 16.16 Haapamäen radalle lähtevä kiskobussi H427
on asutettu tiheästi, mutta kaikille matkustajille on nähdäkseni ahterinala tilaa. Näinhän ei ole aina. Varsinkin
viikonloppuisin rataosuuden taajamajunat ovat seisomalastissa. Kiskobussi Dm 12
on VR.n ilmoituksen mukaan katsastettu 123 matkustajalle, minkä lisäksi voidaan
ottaa 60 seisomamatkustajaa. Näillä eväillä sitten synnytetään se
asiakaskokemus, joka Haapamäen radan matkustajille kulloinkin katsotaan
tarpeelliseksi. Nyt heinäkuussa on
keksitty, että osa junalipun
ostaneista matkustajista voidaan sulloa bussiin.
Niinkin sen voi tehdä. Mutta nyt oli alkuviikon iltapäivä ja junakkeella kohtuullinen
120 ihmisen poka päällä.
Ukrainalainen
mies kääntyy puoleeni, näyttää vieressäni olevaa itumapaikkaa. Kommunikaatiomme
sisältää yhden sanan. свободен. Se
riittää ymmärrykseksi: tuon sanan ja nyökkäykseni ohjaamana mies istuu viereeni.
Kohta jo lähdemme, samaa matkaa ja samaan suuntaan. Samalle määräasemalle.
”Miksi
ihmiset eivät vain saa elää rauhassa? Miksi jonkun pitää aina uhkailla ja
uhata?”
Syvennyn
kirjaan. Kalle Päätalon romaanissa Tammerkosken sillalla (Gummerus 1982)
sota alkaa olla takana ja Kalle kävelee itselleni perin juurin tutuissa
maisemissa vuonna 1944 vielä omana pitäjänään olleessa Messukylässä. Ja
kuitenkin sota on läsnä kerrotussa monella tavalla. Niin kuin oli elämässä
monella tavalla pitkään ja on joissain kohdin edelleen.
Matkatessani
ukrainalaismiehen vieressä Vilppulaan tunnistan sisälläni kiukun. Miksi ihmiset
eivät vain saa elää rauhassa? Miksi jonkun pitää aina uhkailla ja uhata? Omalla
kohdallani Korkeajännityksen sota loppui
vierailuun Auscwitzin keskitysleirillä kesällä 1975. Se oli kamala paikka, jossa
ei ollut mitään jännittävää. Sodan varjo on tunnistettavissa Haapamäen radalla
heinäkuussa 2022, ilman sitä me kaksi emme istuisi tässä nyt vieretysten. Olen
rauhan ajan lapsi, mutta tuo varjo on ollut jollain tavalla minunkin
matkakuvissani vuosien varrella. Isoisäni olivat sotaveteraaneja, toinen myös
-invalidi. Lapsuuskaverin isä oli syntynyt Viipurissa, mutta perhe sittemmin
kalppinut sieltä länttä kohti. Appeni
papereissa syntymäkotikuntana mainitaan Terijoki. Ruovedellä meiltä katsottuna
järven vastarannalla oli ”karjalaistaloja” niin kuin äitini sanoi. Eivät niiden
asukkaat olleet lähteneet Pirkanmaalle muhevamman mullan ja leveämmän leivän
perässä, muuttotaipaleelle olivat patistaneet aivan toiset syyt. Ja niin
edelleen. Näitä miettiessäni mieleeni tulee hakematta jalkapallokatsomossa
usein kuultu huuto vastustajan pelatessa rumasti: Aina sama!
”Täysinäiset
kiskobussit ja muut liikennettä kangertavat probleemit Haapamäen radalla ovat
pieniä murheita sodan rinnalla. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että VR voisi
minusta hoitaa asiat yhteysvälillä parempaan kuntoon kuin mitä ne nyt ovat.”
Asioilla
on tietysti mittasuhteensa. Täysinäiset kiskobussit ja muut liikennettä kangertavat
probleemit Haapamäen radalla ovat pieniä murheita sodan rinnalla. Tämä ei
kuitenkaan muuta sitä, että VR voisi minusta hoitaa asiat yhteysvälillä
parempaan kuntoon kuin mitä ne nyt ovat. Asioita vuosia seuranneena en kyllä
usko, että hoitaa, mutta se on ihan toinen juttu ja toisen messun aihe sitten.
Kommentit
Lähetä kommentti