Siirry pääsisältöön

 JUNALIPPUJA, PAKOLAISIA JA KORJAAMOLASKUJA

”Kotikaupunkini pursuaa taidetta ja kaikenlaista muuta kivaa, mutta liikenneyhteyksiä tarkastellessani minulle tulee joskus kiusaus antautua epäilykselle, että jonkin sortin sivistys on  hukassa.”

Omistuksessani on ollut keskeytyksittä vähintään yksi henkilöauto vuodesta 1987. Tällä hetkellä niitä on kaksi, koska asun pikkukaupungissa, jossa kyllä tulee toimeen ilman autoa, mutta elämä muuttuu joiltain osin hankalaksi. Kahden hengen kattilakunnassa se tarkoittaa helposti kahta ajoneuvoa, jollei siis  ole valmis elämän hankaloitumiseen, harrastuksista luopumiseen, työpaikan vaihtamiseen ja muuhun sellaiseen. Näin se vain on. Ekologisuutta pitää yrittää pitää sitten yllä ajamalla vain tarpeellinen. Sama konsti auttaa myös polttoaineen kohenneeseen hintaan. Kauppaan pääsee useiin jalan tai pyörällä. Lisäsäästöä syntyy siitä, kun fundeeraa tarkasti, mitä viitsii kantaa tai pystyy kuljettamaan kotiin.

”Aamulla pääsisin linja-autolla kotoani Mäntän keskustasta Vilppulan asemalle ja tarvittaessa vaikka suoraan Tampereelle.

Lasken käyttäneeni toisen autoni korjauskuluhin kahdessa kuukaudessa 1560 euroa. Samalla hinnalla matkustan vuoden junalla Vilppulan ja Tampereen välisiä työmatkojani ja samaan syssyyn myös vapaa-ajan kulkemiseni. VR:n 365:n vuorokauden lippu mainitulle osuudelle maksoi kesäkuun lopussa 1563 euroa. Junalipusta verottaja myöntää minulle huojennusta työmatkakuluina, koslani osiin se ei osallistu, paitsi arvonlisäveron saajana. Tai eihän ”verottaja” mitään anna tai ota, verohallinto on vain viranomaistaho, joka on meillä itsellämme töissä.   Autoni on sinänsä edullinen pitää, en ole siitä latiakaan velkaa ja niin edelleen. Autoon vain tulee vuosien ja kilometrien myötä kaikenlaista, mikä pitää hoitaa osia uusimalla ja ammatti-ihmisen tekemällä työllä. Urani autojen omistajana on toki opettanut, että en tule niillä koskaan vaurastumaan – muuten kuin luopumalla niistä. Sekin aika tulee joskus.

”Aamulla pääsisin linja-autolla kotoani Mäntän keskustasta Vilppulan asemalle ja tarvittaessa vaikka suoraan Tampereelle.”

Vuoden junaliput siis pariin korjaamokäyntiin…vitsi on siinä, että vaikka kuljen töissä julkisilla, niillä kulkeminen ei onnistu ilman omaa autoa. Aamulla pääsisin linja-autolla kotoani Mäntän keskustasta Vilppulan asemalle ja tarvittaessa vaikka suoraan Tampereelle. Paluumatka vain ei onnistu mitenkään: illansuussa Vilppulaan tulevalta junalta ei ole mitään yhteyksiä seitsemän kilometrin päässä olevaan Mänttään. Suoria bussiyhteyksiä, jotka sopisivat työssä käyvälle ei Tampereelta Mänttään ole. Taidekaupunki makaa julkisen liikenteen osalta näin.

”Paluumatka vain ei onnistu mitenkään: illansuussa Vilppulaan tulevalta junalta ei ole mitään yhteyksiä seitsemän kilometrin päässä olevaan Mänttään. Suoria bussiyhteyksiä, jotka sopisivat työssä käyvälle ei Tampereelta Mänttään ole.”

Ja minä tarvitsen auton selvitäkseni päivittäin 14 kilometrin matkasta kotoa rautatieasemalle ja takaisin. Mihinkään muuhun en oikeastaan sitä toista autoa tarvitse. Kotikaupunkini pursuaa taidetta ja kaikenlaista muuta kivaa, mutta liikenneyhteyksiä tarkastellessani minulle tulee joskus kiusaus antautua epäilykselle, että jonkin sortin sivistys on  hukassa. 

"Taidekaupungista pitäisi minusta olla työssä käyvää palvelevat liikenneyhteydet maakunnan keskukseen vajaan sadan kilometrin päähän."

Julkista liikennettä kutsutaan joskus joukkoliikenteeksi ja se muuttuu tietenkin ongelmalliseksi, jos joukko on hakusessa. Jotain siitäkin luulen toki ymmärtäväni. Mutta kyllä minusta Taidekaupungista pitäisi minusta olla työssä käyvää palvelevat liikenneyhteydet maakunnan keskukseen vajaan sadan kilometrin päähän. Ja Tampereeltahan ei pysty käymään töissä Mäntästä julkisilla yhteyksillä mitenkään.

” He eivät ole taideturisteja, mutta toivottavasti jokainen heistä kokee olevansa tervetullut kaupunkiimme. Tänään heistä viitisentoista oli nousemassa 6.40 Vilppulasta Tampereelle menevään junaan ja näin on monena muunakin aamuna.”

Mänttä-Vilppulaan on sijoitettu noin 150 sotaa Ukrainasta paennutta ihmistä. He eivät ole taideturisteja, mutta toivottavasti jokainen heistä kokee olevansa tervetullut kaupunkiimme. Tänään heistä viitisentoista oli nousemassa 6.40 Vilppulasta Tampereelle menevään junaan ja näin on monena muunakin aamuna. Pakolaiset on sijoitettu asumaan Vilppulaan, joten he ovat kävelymatkan päässä asemasta. Siinä asiassa on varmasti tiedetty, mikä on viisasta.

Ja hei, ei totuta.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp