Siirry pääsisältöön

 JUNALIPPUJA, PAKOLAISIA JA KORJAAMOLASKUJA

”Kotikaupunkini pursuaa taidetta ja kaikenlaista muuta kivaa, mutta liikenneyhteyksiä tarkastellessani minulle tulee joskus kiusaus antautua epäilykselle, että jonkin sortin sivistys on  hukassa.”

Omistuksessani on ollut keskeytyksittä vähintään yksi henkilöauto vuodesta 1987. Tällä hetkellä niitä on kaksi, koska asun pikkukaupungissa, jossa kyllä tulee toimeen ilman autoa, mutta elämä muuttuu joiltain osin hankalaksi. Kahden hengen kattilakunnassa se tarkoittaa helposti kahta ajoneuvoa, jollei siis  ole valmis elämän hankaloitumiseen, harrastuksista luopumiseen, työpaikan vaihtamiseen ja muuhun sellaiseen. Näin se vain on. Ekologisuutta pitää yrittää pitää sitten yllä ajamalla vain tarpeellinen. Sama konsti auttaa myös polttoaineen kohenneeseen hintaan. Kauppaan pääsee useiin jalan tai pyörällä. Lisäsäästöä syntyy siitä, kun fundeeraa tarkasti, mitä viitsii kantaa tai pystyy kuljettamaan kotiin.

”Aamulla pääsisin linja-autolla kotoani Mäntän keskustasta Vilppulan asemalle ja tarvittaessa vaikka suoraan Tampereelle.

Lasken käyttäneeni toisen autoni korjauskuluhin kahdessa kuukaudessa 1560 euroa. Samalla hinnalla matkustan vuoden junalla Vilppulan ja Tampereen välisiä työmatkojani ja samaan syssyyn myös vapaa-ajan kulkemiseni. VR:n 365:n vuorokauden lippu mainitulle osuudelle maksoi kesäkuun lopussa 1563 euroa. Junalipusta verottaja myöntää minulle huojennusta työmatkakuluina, koslani osiin se ei osallistu, paitsi arvonlisäveron saajana. Tai eihän ”verottaja” mitään anna tai ota, verohallinto on vain viranomaistaho, joka on meillä itsellämme töissä.   Autoni on sinänsä edullinen pitää, en ole siitä latiakaan velkaa ja niin edelleen. Autoon vain tulee vuosien ja kilometrien myötä kaikenlaista, mikä pitää hoitaa osia uusimalla ja ammatti-ihmisen tekemällä työllä. Urani autojen omistajana on toki opettanut, että en tule niillä koskaan vaurastumaan – muuten kuin luopumalla niistä. Sekin aika tulee joskus.

”Aamulla pääsisin linja-autolla kotoani Mäntän keskustasta Vilppulan asemalle ja tarvittaessa vaikka suoraan Tampereelle.”

Vuoden junaliput siis pariin korjaamokäyntiin…vitsi on siinä, että vaikka kuljen töissä julkisilla, niillä kulkeminen ei onnistu ilman omaa autoa. Aamulla pääsisin linja-autolla kotoani Mäntän keskustasta Vilppulan asemalle ja tarvittaessa vaikka suoraan Tampereelle. Paluumatka vain ei onnistu mitenkään: illansuussa Vilppulaan tulevalta junalta ei ole mitään yhteyksiä seitsemän kilometrin päässä olevaan Mänttään. Suoria bussiyhteyksiä, jotka sopisivat työssä käyvälle ei Tampereelta Mänttään ole. Taidekaupunki makaa julkisen liikenteen osalta näin.

”Paluumatka vain ei onnistu mitenkään: illansuussa Vilppulaan tulevalta junalta ei ole mitään yhteyksiä seitsemän kilometrin päässä olevaan Mänttään. Suoria bussiyhteyksiä, jotka sopisivat työssä käyvälle ei Tampereelta Mänttään ole.”

Ja minä tarvitsen auton selvitäkseni päivittäin 14 kilometrin matkasta kotoa rautatieasemalle ja takaisin. Mihinkään muuhun en oikeastaan sitä toista autoa tarvitse. Kotikaupunkini pursuaa taidetta ja kaikenlaista muuta kivaa, mutta liikenneyhteyksiä tarkastellessani minulle tulee joskus kiusaus antautua epäilykselle, että jonkin sortin sivistys on  hukassa. 

"Taidekaupungista pitäisi minusta olla työssä käyvää palvelevat liikenneyhteydet maakunnan keskukseen vajaan sadan kilometrin päähän."

Julkista liikennettä kutsutaan joskus joukkoliikenteeksi ja se muuttuu tietenkin ongelmalliseksi, jos joukko on hakusessa. Jotain siitäkin luulen toki ymmärtäväni. Mutta kyllä minusta Taidekaupungista pitäisi minusta olla työssä käyvää palvelevat liikenneyhteydet maakunnan keskukseen vajaan sadan kilometrin päähän. Ja Tampereeltahan ei pysty käymään töissä Mäntästä julkisilla yhteyksillä mitenkään.

” He eivät ole taideturisteja, mutta toivottavasti jokainen heistä kokee olevansa tervetullut kaupunkiimme. Tänään heistä viitisentoista oli nousemassa 6.40 Vilppulasta Tampereelle menevään junaan ja näin on monena muunakin aamuna.”

Mänttä-Vilppulaan on sijoitettu noin 150 sotaa Ukrainasta paennutta ihmistä. He eivät ole taideturisteja, mutta toivottavasti jokainen heistä kokee olevansa tervetullut kaupunkiimme. Tänään heistä viitisentoista oli nousemassa 6.40 Vilppulasta Tampereelle menevään junaan ja näin on monena muunakin aamuna. Pakolaiset on sijoitettu asumaan Vilppulaan, joten he ovat kävelymatkan päässä asemasta. Siinä asiassa on varmasti tiedetty, mikä on viisasta.

Ja hei, ei totuta.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä