Siirry pääsisältöön

 

KÄYTÄN JULKISIA

Katsotaan mihin juoni kuljettaa ja kiskot vievät.”

 

Kuten on näissä blogiteksteissä jokusen kerran tullut mainittua, luen parhaillani Kalle Päätalon Iijoki-sarjaa, jos kohta paljon muutakin sen rinnalla. Olen edennyt osaan 22/26. Epätietoisuuden talvi (Gummerus 1992) on samanlainen jykevä tiili kuin sarjan muutkin osat.

Iijoki-sarjassa lukijalle avautuu laaja näkymä menneen ajan Suomeen. Osassa 22 ollaan syksyssä 1951. Pahin sodan synnyttämä elämisen vaikeus alkaa olla takana, melkein kaikkea muuta suuhun pantavaa paitsi kahvia saa jo kaupasta ilman korttia ja kahviakin saa hintavana ”verokahvina” korttiannosten päälle, jos lompakko kestää ja paalua piisaa.


Junat kulkevat, tai

1950-luvun alussa autot kulkevat taas bensiinillä ja pilkkeitten lisääminen hökäpönttöön on jäänyt taakse, samoin ylämäissä työntämään joutuminen. Myös renkaita saadaan kulkupeleihin, eikä pelkona ole loppuun poljettujen kumien jatkuva rikkoutuminen tien päällä. Mutta eletään myös aikaa, jolloin ihmisillä ei vielä juurikaan ole omia autoja. Kun matkaan lähdetään, pitää käyttää junaa tai linja-autoa. Matkat kestävät, matkustajia on monta kertaa enemmän kuin istuinpaikkoja. Kirjojen Kalle Päätalo saattaa ajaa polkupyörällä sata kilometriä päivässä kunnan rakennusmestarin työajoja: lapsena kunnan elättinä kituuttaneen miehen ajatus ei kestä mittariauton ottamista alleen, vaikka kunta sen kyllä kustantaisi.

"Meidän kylällä ei oikein ole joukkoliikennettä, koska ei ole joukkoja. Tai paikallinen joukkoliikenne ylävesillä tarkoittaa sitä, että Vilppulan asema-aukio on varsinkin perjantai-iltaisin täynnä autoja, joihin kuhunkin poimitaan yksi junalla saapuva matkustaja."

Kun polttoaineen hinta nousi nykyisiin lukemiinsa, minimoin oman auton käyttämisen. Asialla on tietysti ekologinen puolensa, mutta myös taloudellinen: jos tekee Pirkanmaan ylävesiltä reissun Tampereelle ja takaisin, hinnaksi tulee helposti 30 euroa. Käytän nykyään VR:n vuosilippua, joka ei maksa yhtään enempää, vaikka matkustaisin kuinka paljon - ei kyllä vähempääkään, jos en matkusta. Mutta euro on kelpo konsultti, joka auttaa kestämään välillä reistailevat junat ja muut mukavuusalueelta poistumiset.

 Joudun kyllä aamulla ajamaan itse Mäntästä Vilppulan asemalle ja illansuussa takaisin. Meidän kylällä ei oikein ole joukkoliikennettä, koska ei ole joukkoja. Tai paikallinen joukkoliikenne ylävesillä tarkoittaa sitä, että Vilppulan asema-aukio on varsinkin perjantai-iltaisin täynnä autoja, joihin kuhunkin poimitaan yksi junalla saapuva matkustaja.

Päätalon kirjoissa ihmiset matkustavat, rähjääntyvät välillä reissuissaan, mutta pääsevät perille. Luotan, että jos he, niin myös minä nyt 70 vuotta myöhemmin.

"Matkustan vuodessa useiden vuorokausien ajan kiskobussilla edestakaisin Haapamäen rataa. Siinä ajassa ehdin lukea aika paljon. Itse valitsemiani kirjoja. Junakulkurin etuoikeus."

Keskustelimme tänään aamulla somessa suomalaisten oppimistulosten trendeistä, siinä sivussa lukemisesta ja kirjallisuuden janosta. Kommentoin keskustelua, että onneksi on syntynyt aikaan ja ympäristöön koulu mukaan lukien, joka on opettanut lukemaan ja janoamaan kirjallisuutta. Mietin esim. työmatkojani junassa: jos pitäisi selata puhelinta tai katsella videoita. Tänäkin aamuna ryöstin sujuvasti Metrlopolitan-museoa New Yorkissa ja oli kovasti mukavaa. Matkustan vuodessa useiden vuorokausien ajan kiskobussilla edestakaisin Haapamäen rataa. Siinä ajassa ehdin lukea aika paljon. Itse valitsemiani kirjoja. Junakulkurin etuoikeus.

Kun nousen junaan kotimatkalle, ryöstöhomma jatkuu. En oikein osaa päättää, olenko rosvojen vai pollareitten puolella. Katsotaan mihin juoni kuljettaa ja kiskot vievät.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp