KÄYTÄN JULKISIA
”Katsotaan
mihin juoni kuljettaa ja kiskot vievät.”
Kuten on
näissä blogiteksteissä jokusen kerran tullut mainittua, luen parhaillani Kalle
Päätalon Iijoki-sarjaa, jos kohta paljon muutakin sen rinnalla. Olen edennyt osaan 22/26. Epätietoisuuden talvi
(Gummerus 1992) on samanlainen jykevä tiili kuin sarjan muutkin osat.
Iijoki-sarjassa
lukijalle avautuu laaja näkymä menneen ajan Suomeen. Osassa 22 ollaan syksyssä
1951. Pahin sodan synnyttämä elämisen vaikeus alkaa olla takana, melkein kaikkea
muuta suuhun pantavaa paitsi kahvia saa jo kaupasta ilman korttia ja kahviakin
saa hintavana ”verokahvina” korttiannosten päälle, jos lompakko kestää ja paalua
piisaa.
1950-luvun
alussa autot kulkevat taas bensiinillä ja pilkkeitten lisääminen hökäpönttöön
on jäänyt taakse, samoin ylämäissä työntämään joutuminen. Myös renkaita saadaan
kulkupeleihin, eikä pelkona ole loppuun poljettujen kumien jatkuva
rikkoutuminen tien päällä. Mutta eletään myös aikaa, jolloin ihmisillä ei vielä
juurikaan ole omia autoja. Kun matkaan lähdetään, pitää käyttää junaa tai
linja-autoa. Matkat kestävät, matkustajia on monta kertaa enemmän kuin
istuinpaikkoja. Kirjojen Kalle Päätalo saattaa ajaa polkupyörällä sata kilometriä päivässä
kunnan rakennusmestarin työajoja: lapsena kunnan elättinä kituuttaneen
miehen ajatus ei kestä mittariauton ottamista alleen, vaikka kunta sen kyllä
kustantaisi.
"Meidän kylällä ei oikein ole joukkoliikennettä, koska ei ole joukkoja. Tai paikallinen joukkoliikenne ylävesillä tarkoittaa sitä, että Vilppulan asema-aukio on varsinkin perjantai-iltaisin täynnä autoja, joihin kuhunkin poimitaan yksi junalla saapuva matkustaja."
Kun
polttoaineen hinta nousi nykyisiin lukemiinsa, minimoin oman auton käyttämisen.
Asialla on tietysti ekologinen puolensa, mutta myös taloudellinen: jos tekee
Pirkanmaan ylävesiltä reissun Tampereelle ja takaisin, hinnaksi tulee helposti
30 euroa. Käytän nykyään VR:n vuosilippua, joka ei maksa yhtään enempää, vaikka
matkustaisin kuinka paljon - ei kyllä vähempääkään, jos en matkusta. Mutta euro
on kelpo konsultti, joka auttaa kestämään välillä reistailevat junat ja muut
mukavuusalueelta poistumiset.
Joudun kyllä aamulla ajamaan itse Mäntästä
Vilppulan asemalle ja illansuussa takaisin. Meidän kylällä ei oikein ole
joukkoliikennettä, koska ei ole joukkoja. Tai paikallinen joukkoliikenne
ylävesillä tarkoittaa sitä, että Vilppulan asema-aukio on varsinkin
perjantai-iltaisin täynnä autoja, joihin kuhunkin poimitaan yksi junalla
saapuva matkustaja.
Päätalon
kirjoissa ihmiset matkustavat, rähjääntyvät välillä reissuissaan, mutta
pääsevät perille. Luotan, että jos he, niin myös minä nyt 70 vuotta myöhemmin.
"Matkustan vuodessa useiden vuorokausien ajan kiskobussilla edestakaisin Haapamäen rataa. Siinä ajassa ehdin lukea aika paljon. Itse valitsemiani kirjoja. Junakulkurin etuoikeus."
Keskustelimme
tänään aamulla somessa suomalaisten oppimistulosten trendeistä, siinä sivussa
lukemisesta ja kirjallisuuden janosta. Kommentoin keskustelua, että onneksi
on syntynyt aikaan ja ympäristöön koulu mukaan lukien, joka on opettanut
lukemaan ja janoamaan kirjallisuutta. Mietin esim. työmatkojani junassa: jos
pitäisi selata puhelinta tai katsella videoita. Tänäkin aamuna ryöstin
sujuvasti Metrlopolitan-museoa New Yorkissa ja oli kovasti mukavaa. Matkustan vuodessa useiden vuorokausien ajan kiskobussilla edestakaisin
Haapamäen rataa. Siinä ajassa ehdin lukea aika paljon. Itse valitsemiani
kirjoja. Junakulkurin etuoikeus.
Kun nousen junaan kotimatkalle, ryöstöhomma
jatkuu. En oikein osaa päättää, olenko rosvojen vai pollareitten puolella.
Katsotaan mihin juoni kuljettaa ja kiskot vievät.
Kommentit
Lähetä kommentti