PASTORI PUKEUTUU IZVESTIJAAN:
REETTANOVELLIT
HAAPAMÄEN RADALLA
”Olen vienyt kirjat kiskobussimatkalle Vilppulan
ja Tampereen välille edestakaisin. Olen kulkenut tuota ihmissusimaille
kiskottua tietä tuhansia kilometrejä töihin ja takaisin ja viettänyt
vuositasolla vuorokausia junassa.”
”Ajatukseni ovat käyttäytyneet villisti ja
karanneet näyiksi Haapamäen radalle. Kuvat ovat ottaneet lukemastani pompun
mutta itsenäistyneet omintakeisiksi.”
”Juna on kirjan toimintaympäristö. Pysähdyksiä ja
liikettä. Sitz Im Leben.”
”Lukeminen alkaa aivan pian.”
Toukokuu 2023. On aika viedä Reetta Huttusen juuri
ilmestynyt novellikokoelma Katsastusasema kiskobussimatkalle. Haapamäen
rataa edestakaisin. Kaksikymmentä pituudeltaan sopivan mittaista novellia:
yhdenkään kanssa ei tule Vilppulan ja Tampereen välillä kiire. Niissä riittää
lukemista kymmeneksi päiväksi. Kerran joudun lukemaan kotimatkalla kaksi
tarinaa, sillä olen altistunut aamujunassa satunnaismatkustajan seuralle.
Tämä ei ole kirjallisuusarvostelu, olen väärä ihminen tekemään
sellaista Katsastusasemasta. Olemme kulkeneet sen kirjoittajan kanssa
takavuosina Haapamäen rataa sen verran myös yhtä matkaa töihin ja takaisin,
että minun on viisasta jäävätä itseni. Arvion asemasta olen uhannut kirjoittaa
aiheesta alternatiivisen blogikirjoituksen (termi tuntuu niin
kryptiseltä, että sen täytyy olla jotain hienoa) ja se on tässä. Haapamäen
radalta, Paarlahden leveydeltä.
Kirjoitukseni ei ole uskollinen asioiden aikajärjestykselle,
hakee oman logiikkansa ja mielleyhtymänsä, mutta valehtelee häpeämättömästi
totuuden. Yhden novelleista tunnustan lukeneeni kantatiellä 58, kun hajonnut
tavarajuna tukki radan. Ne ovat kirjallisuudenlajia, jonka nimeän reettanovelleiksi.
Selitän termiä vähän kirjoituksen
lopulla.
”Muistutan vuosi vuodelta enemmän Haapamäen
rataa.”
Odotan junaa Vilppulan asemalla. Katselen ratakiskoja, niiden
liittymistä toisiinsa.Pulttaus tuo mieleen jalkaani helmikuussa sattuneen
tapaturman jälkeen laitetun metallin, joka ei sentään ole ratakisko. Mutta
ympäristö vaikuttaa ihmiseen. Muistutan
vuosi vuodelta enemmän Haapamäen rataa.
Matkustan tänäkin aamuna kirjan kanssa niin kuin aina. Reetta
Huttusen Katsastuasema on tiivistä tekstiä, joka vaatii kaiken
pinnistyskapasiteettini junassa. Onneksi novellit eivät ole sen pitempiä kuin
ovat, niitä on aikaa lukea rauhassa, pysähtyä välillä fundeeraamaan. Jos
kyseessä olisi romaani, saattaisin uupua kesken. Nyt juoni ei katkea.
Mieleni poimii novelleista lauseita, jotka vievät minut
matkalle mielenmaisemiin, syviin ja ajoin synkkiinkin pohdintoihin. Heti aluksi
kauhistun, minne olen joutumassa. Rintoja pakottaa – joku imettää. Putoan
kokemuskarttani reunalta. Huttusen novellien ääni on usein naisen, ei aina,
mutta se ei tietenkään ole ihme. Ne on kirjoittanut oletukseni mukaan nainen
kahdella teellä, sellainen makaa sittemmin obduktion pöydällä lyhhytkestoisen uskottavuutensa
kadottaneena. Mutta se tapahtuu myöhemmin, sen novellin luen vasta ensi
viikolla kotimatkalla. Rohkaistun, siirrän fokuksen rinnoista ja jatkan
lukemista. Matka jatkuu.
”Hautausmaa ohittui, taksi jatkoi
matkaa.” Kokoelman avaava Hyväilijä kiskaisee minut miettimään,
voiko hautausmaan ohittaa passiivissa. Ohittuuko se vai ohitanko minä sen,
kunnes en ohita. Lylyn asema ohittuu. Sieltä ei pääse junaan ja se on
kiukuttanut sikäläisiä vuosikymmenet.
Ajamme peuraan. Kuljettajan on varmistettava, ettei eläin jää kitumaan. Saattaen hoidettava. Mietin, onko jossain lajitoveriaan kaipaava nelijalkainen. Nästa Juupajoki. Samaan aikaan Keskussairaala: joku kuolee täällä. Onko lähtijällä saattajia, sureeko kukaan? Elämä ja kuolema virtaavat, päästävät meidät pahasta. Ihmisen vallan merkit jäävät radanvarteen.
Novelli Väittelijä on herkullinen. Se nousee yhdessä
kokoelman loppupuolen Avaajan kanssa suosikikseni. Luen sen aamuna, jolloin istun kiskobussin
idän puolelle jäävällä seinustalla. Joudun vetämään verhoa itseni ja auringon
väliin. Ennen Oriveden keskustan seisaketta jäljellä ovat kukat. Millaisia on
oltava kukkien, jotka väittelijän kuuluu protokollan mukaan toimittaa
vastaväittelijän puolisolle? Vakava tieteenteko huipentuu absurdiin akateemiseen
touhuun ja hattugaalailuun. Mieleeni muistuu, kun takavuosina päädyin
työseurakuntani kirkkoherran sijaiseksi pitkähköksi ajaksi – keskeisin
perehdyttämiseni sisältö tuntui olevan se, mille kaikille tahoille seurakunnan
tuli lähettää joulutervehdys. Jotain muutakin työhön saattoi kuulua ja jopa
tärkeämpää. Elämä on blandaus kaikenlaista, mikä naurattaisi, jos naurattaisi.
Usein ei naurata.
”Askolle oli riittänyt maalarin tutkinto.” Se ei Väittelijän
kertojan mukaan aina riitä maailman ymmärtämiseen. Mikä riittää? Oma
koulutukseni ei ainakaan. Rata ääntää. Se kommentoi asiaa toteamalla, että sen
ovat onneksi rakentaneet ja pitävät yllä ihmiset, jotka jostain katsottuna ovat
tyytyneet vähään, olemaan tavallisia työmiehiä. Totuus kuitenkin on, että lääketieteen
postdoc-tutkijoitten topparoikka tekisi ratatöissä rosoista jälkeä. Eikä taloni
olisi sen jengin jäljiltä välttämättä ihan ensiluokkaisessa maalissa.
Yhteiskunta toimii jotenkin niin, ettei maalari puolestaan naulaa murtuneita
jalkoja.
Väittelijän kertoja katsoo stressitilassaan
väitöksen alla eteenpäin kuin hammaslääkärin potilas siinä vaiheessa, kun
sattuu. ”Kun kaikki olisi ohi, antautuisin tunteelle, pukeutuisin mustiin
alusvaatteisiin ja heittäytyisin Askon päälle. Yö olisi täydellinen, täyttymys
sekoittuisi aamuyön hämärään ja vauva nukkuisi sikeästi.” Mieleeni virtaa
muistoja, joissa vauvat heräävät ja kuusivuotias köpöttelee alkuyöstä tyyny
kainalossa nukkumaan isän ja äidin väliin. Muistoja siitä, miten elämään on
ladattu odotuksia, jotka arki on sitten yksiselitteisesti murskannut. Elämä on
hyvä tuottamaan pettymyksiä kaikilla toimialoillaan ja monipuolisesti. Eikä
kaikki ole ohi ennen kuin on. Tarvitaan lihava leidi laulamaan, että on. Ja jos protokolla sanoo, että kukat on
lähetettävä vastaväittäjän puolisolle, niin on tehtävä. Ja sen yllä väijyy
kauhea kysymys: entä jos vastaväittäjällä ei ole puolisoa?
”Juna kulkee 119 km/h.”
Väittelijän kertojan painajainen on, että
hänen tutkimustuloksensa todetaan virheelliseksi ja väitös hylätään. Minun
pelkoni on, että näiden novellien kirjoittaja kysyy minulta jotain, mikä
paljastaa minun käsittäneen kaiken väärin. Yritän ravita itseäni mukaelmalla Markku
Envallin Rautasydämestä (WSOY 2022) poimimastani ajatuksesta, jota
en tietenkään löydä teoksen e-kirjaversiosta tähän hätään, mutta jotenkin näin
se menee: voimme vaikuttaa tekoihimme, emme niiden seurauksiin. Eli kirjoittaja
on tosiasiassa minun armoillani, sillä hän on sorvannut lauseensa, mutta ei voi
vaikuttaa siihen, mitä ne saavat minussa aikaan. Tyhmäkin käy silloin
viisaasta, kunhan arroganssi riittää.
Oriveden jälkeen puhelimeni hälyttää matalasta glukoosista
helvetin lujaa. Juna kulkee 119 km/h. Suinula ja Albuquerque jäävät taakse.
Olen matkalla luvattuun maahan.
”Tässä kohdin tirskun mielessäni
murrosikäisesti…mutta teksti jatkuu:”
Kirjaan vielä pari asiaa ennen kuin lopun. Luen novellin Ilmoittaja
(Izvestija?). Sen kertojan mies on saanut haluamansa: ”Hän on rakentanut
itselleen omakotitalon ja taloon kotiteatterin, joka soveltuu sekä leppoisten
perheiltojen viettoon että aikuisten elokuviin—” Tässä kohdin tirskun
mielessäni murrosikäisesti…mutta teksti jatkuu: ”kuten Kaurismäen ohjaamien
elokuvien katseluun.” Ehkä kirjoittaja on katsonut niitä paljonkin, sillä
vähän matkaa novellia eteenpäin on repliikki: ” – Ottaisitko lisää kahvia,
kulta? – En, ottaisin eron.” Tyylipuhdasta Kaurismäkeä, tai tarkemmin
sanottuna ammentaa samoista lähteistä Kaurismäen kanssa. Mainiota. Novellia
lukiessa mieleeni häivähtää Veikko Huovinen ja novelli Jutta Grahnin
mies Lyhyissä erikoisissa (WSOY 1967).
Vieressäni istuva matkustaja kuuntelee hyvin hoidetussa
kehossaan Satu Rämön Hilduria (WSOY 2022). Mietin, että minunkin
ehkä pitäisi lukea se, vaikka kesälomalla, se on ollut kovin suosittu. Sitten,
kun kaikki ennen sitä oleva olisi ohi. Siirryn novelliin Avaaja, sillä
tänään on juuri se päivä, jolloin on luettava kaksi novellia ennen Vilppulaa.
”Pöydällä on nainen kahdella teellä, tai se, mitä
hänestä on jäänyt.”
Avaaja vie lukijan seuraamaan ruumiinavausta. Olen itse ollut
sellaisessa mukana vain kerran, se oli kiehtovaa: ihmisen sisäelimet olivat
minusta kauniita ja aivot näyttivät silmiini kiehtovilta. Tarpeettomaksi käynyt
käyttöliittymäni saattaa hyvinkin päätyä auottavaksi kuolemani jälkeen, mutta silloin
en aio olla paikalla. Patologin ei tarvitse sanoa niin kuin anestesialääkäri,
kun jalkaani viime talvena leikattiin Tampereen yliopistosairaalassa: ”Spinaalipuudutus
näköjään toimii hyvin, sillä olisit muuten nyt huutanut.” Patologin kynsissä puudutukset ovat sen
verran hyvät, että pelkoa ei ole.
Pöydällä on nainen kahdella teellä, tai se, mitä hänestä on jäänyt. Hyvin pidetty keho, takana vähän alle 50 vuotta, uraa ja menestystä.
Sitten on tullut sattuma, kohtuuton pikku kompurointi ja siinä se on, elämä
paketissa. Kuin kynttilä on elämämme tää. Jamppa Tuominen. Pieni askel
ja olet sivuraiteella tai päälakeasi myöten syvässä sinisessä. Ehdin miettiä
tätä omakohtaisesti loikoillessani helmikuussa 27 minuuttia tamperelaisella
kävelytiellä odottamassa ambulanssia. Ei siinä niin hirveästi uraputkeaan
pohdiskellut. Vähän kylmä tuli.
Ehkä tämä riittää, protokolla on täytetty. Tiivis, paikoin
puristava paketti kirjoituksia. Pyhiä sillä tavalla kuin ihmisen luovan työn
tulokset ovat aina. Novelleja, jotka
ovat kuin öljytankkeri: ne eivät pysähdy, kun koneet pysähtyvät, vaan liike
jatkuu. Nämä eivät pääty viimeiseen pisteeseen, vaan vaativat ajattelemaan,
varmasti myös lukemaan uudelleen. Myönnän vajavaisuuteni siinä, että muutama
novelli jää edelleen odottamaan avautumistaan. Tai sitten en myönnä
ymmärtäneeni.
”Kerrotaan, että ihminen on kuoleman edessä
alasti. Ettei se siinä suhteessa eroa elämästä.”
Kuljetan junamatkoilla repussani aina yhtä tai useampaa kirjaa,
lähes kaksi vuotta minulla oli mukanani koko Kalle Päätalon Iijoki-sarja.
Kanssani kulkee lisäksi muistikirja, johon joskus kirjoitan jotain myös
junassa. Olen raapaissut sen sivulle jossain kohdin talvea aforismin: ”Kerrotaan,
että ihminen on kuoleman edessä alasti. Ettei se siinä suhteessa eroa
elämästä.” Luulen, että juuri tästä on kysymys Huttusen novelleissa. Se
tekee niistä reettanovelleja. Ja
siellähän se on myös kirjan takakannessa: ”Huttusen tapa kirjoittaa riisuu
kohteensa paljaaksi ja paljastaa samalla jotakin ihmisistä yleensä.” Tarkennan
ajatusta, takakansikirjuri ehkä vähän pyöristelee: paljastetuksi joutuu lukija
itse ilman ”ihmisten” suojaavaa joukkoa. Jos vain hänellä on kanttia siihen. Ihan yksin ja nakuna niin kuin luultavasti
jokaiselle jostain kohtaa elämää tutussa unessa. Kirjoittaja paljastaa minut ja
lopulta se on elämä itse, joka vie vaatteeni.
”Voisit lukea pojalle iltasadun, sanoin.”
- Reetta Huttunen: Katsastusasema
(Enostone 2023).
Kommentit
Lähetä kommentti