Siirry pääsisältöön

 
ELÄKÖÖN PYSYVYYS KAIKEN KESKELLÄ

”Kun muutin Vilppulaan vuonna 1991 sen päätaajama oli lännenkylä: keskeisraitin varrella oli parikin pankkia ja saluuna.”

 Perjantaiaamu. Ajan Mänttä-Vilppulan Mäntästä   Vilppulan asemalle niin kuin työaamuina ajan. Alkumatkasta tie on päällystetty uudelleen ja se on kuin pöytää. Ei ole kauaa. Kohta on taas kariesta kaikilla pinnoilla.

Vilppulan reikä. The hole of Vilppula. A-luokkaa.

Kurvaan kieroliittymästä Vilppulan taajaman pääkadulle, jonka joku irvileuka nimesi aikoinaan kunnanjohtajan mukaan Esa Ranta Avenueksi. Oikea nimi on tietysti Keskuskatu. Oikealle jää entinen kunnantalo, brutaali ylipainoinen betonimöhkäle. Kun muutin Vilppulaan vuonna 1991 sen päätaajama oli lännenkylä: keskeisraitin varrella oli parikin pankkia ja saluuna. Oli myös T-market ja Tenna, joka sitten muuttui Valintataloksi, sen yläkerrassa kirjakauppa. Meiran leipomo oli juuri muutama kuukausi aikaisemmin purettu tontilta, joka on nykyään torialueena. Pukimossa myytiin pukineita jo silloin. Keskuskadun päässä oli legendaarinen Löytö-kulma, josta saattoi ostaa kaikkea, ja josta Mikael Luova on kirjoittanut lukemisen arvoisen kuvauksen ja muistelun Juri Nummelinin toimittamaan teokseen Muistojen divarit 2 (Kustantamo Helmivyö 2022). Mieleeni on jäänyt, että siellä oli lähellä toisiaan olleiden hyllyjen takia painajaismaista käydä pikkuväen kanssa.

”Löytö-kulmaa ei ole enää. Ei ole pankkejakaan pääkadun varrella, saluuna purettu sekin.”

Mutta kaikella on aikansa. Löytö-kulmaa ei ole enää. Ei ole pankkejakaan pääkadun varrella, saluuna purettu sekin. Ruokakaupat menneet menojaan, samoin autoliike, joka sekin oli kiertoliittymän kupeessa ennen vanhaan. Apteekki ja R-kioski ovat sen sijaan tulleet, ja hautaustoimisto. Kunnantalollakin on kaikenlaista kunnallista säpinää, vaikka kaupungin hallinto on valunut suurin osin Mänttään.

”Mikäpä täällä ei olisi lopetusuhan alla tai supistamissuunnitelmien kohteena.”

Tätä kirjoittaessani on juuri lyöty pöytään Pirkanmaan hyvinvointialueen (Pirha) esitys palveluiden järjestämisestä. Se tietää mitä ilmeisimmin terveyskeskuksen vuodeosastotoiminnan loppumista Mänttä-Vilppulasta  jossain kohdin. Asia on kyyniselle mielelle ollut jo aikoja ilmeinen. Mikäpä täällä ei olisi lopetusuhan alla tai supistamissuunnitelmien kohteena. Junayhteys Tampereelle on onneksi toistaiseksi vakaalla pohjalla, kunhan kalusto pysyy kunnossa. Tänä kesänä se on pysynyt liikkeessä aika lailla hyvin. Syyskuun alusta Mäntästä ei pääse viikonloppuisin mihinkään millään julkisella välineellä, kun ex-kansanedustaja Tero Rönnin firma lopettelee linjojaan. Eihän yrittäjää voi tästä soimata: pikkukylällä jokin bussiyhteys on niin kuin markettimatkalla unohtunut hiivapaketti lähikauppiaalle: ostaja käy sen joskus ja jonain vuonna ostamassa, mutta ei se kauppaa pidä pystyssä.

”Aukio on autio ja tyhjä, vajaa kymmenen ihmistä noruu kuitenkin laiturille ennen kuin taajamajuna H420 Jyväskylästä Tampereelle pysähtyy raiteelle 2.” 

Aamutuiman lokaatio: Teemu on aukiolla.

Parkkeeraan auton asema-aukion laitaan. Aukio on autio ja tyhjä, vajaa kymmenen ihmistä noruu kuitenkin laiturille ennen kuin taajamajuna H420 Jyväskylästä Tampereelle pysähtyy raiteelle 2. Asemarakennus paistuu aamun auringossa. Muistan joskus varhaiskeski-iässä ostaneeni sieltä junalippuja, nyt se tietysti on jo vuosia ollut suljettuna. Rakennuksen toisessa päädyssä on parturi.

”Jos esimerkiksi kaupunginjohtaja rikkoisi autonsa renkaan siihen, ongelma kenties korjattaisiin. Luultavasti hän ei niin tule tekemään, joten reikä pysyy.”

Matkailupropagandassa puhutaan usein elinovimaisista paikkakunnista. Puhetta elinvoimaisuudesta on ollut varmasti täällä Pirkanmaan reunamallakin. Näiden seutujen elinvoimaisuudesta puhuminen uhkaa kuitenkin olla  kuin puhuttaisiin  teeskennellyistä orgasmeista: totuus on toinen kuin miltä meiningin toivotaan vaikuttavan. Kyllä täällä hiivutaan. Onneksi kaiken katoavaisuuden keskellä on jotain pysyvää, Vilppulassakin. Asema-aukion asfaltissa oleva reikä tai monttu, joka on sillä kohdin ja ajolinjalla, että jos aikoo paikoittaa autonsa tarkoitukseen osoitetulle paikalle, se täytyy ymmärtää kiertää. Minä sen tiedän, enkä siihen siksi aja, mutta satunnainen matkaaja on aina vaarassa. Ongelma voimaantuu syksystä ja pimeydestä, puhumattakaan lumesta tai sateen jäljiltä aukiolle makoilemaan jäävästä vedestä, jotka piilottavat poteron. Jos esimerkiksi kaupunginjohtaja rikkoisi autonsa renkaan siihen, ongelma kenties korjattaisiin. Luultavasti hän ei niin tule tekemään, joten reikä pysyy. Eläköön pysyvyys kaiken keskellä, kartan reunalla.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä