Siirry pääsisältöön

 




MAANANTAIPÄIVÄ HAAPAMÄEN RADALLA

”Kiskobussit ovat viime aikoina toimineet aika lailla hyvin (koputan päätäni tässä kohdin).”

On maanantai myrskyn alla, mittarissa lämpöä liki kolmekymmentä astetta. Kiskobussi Tampereelta kello 16.16 Keuruulle on täynnä. Ihmisiä on enemmän kuin istuimia, taitaa olla joku koirakin seassa.

Dm12-kiskobusseissa on muutama matkustajaa ilahduttava ominaisuus. Yksi on se, että rakkineissa ei ole ilmastointia. Kuumana kesäpäivänä pitäisi melkein ottaa vihta mukaan. Tuuletus tapahtuu avattavien ikkunoitten kautta ja siinä toiminnassa on se huono puoli, että siinä missä ulkoa puhkuva tuuli ainakin lykkää lämpöhalvausta, sama viri huolehtii siitä, että päivittäin matkustavalla on viimeistään loppuviikolla kurkku karheana ja niskassa pakotusta. Valintoja pitää siis tehdä ruton ja koleran välillä.

Esiaste

Keskustelen pappisystäväni kanssa aiheesta tällä viikolla. Päädymme ajatukseen, että kesäinen kiskobussimatkustaminen rohkaisee vieroksumaan kuumia paikkoja muutenkin kuin viran puolesta. Jonkinlainen helvetin esiaste kiskobussi pahimmillaan on. Joskus olen miettinyt, kun kuumalla ilmalla on junaan sattunut lippuja tarkastava konduktööri, että likipitäen ihmettelen, että VR kehtaa rahastaa niissä olosuhteissa tehtävästä matkasta. Kyllähän se kehtaa.

”Enpä taida minäkään siitä portista päästä, jos ei sitten armosta oteta sisälle.”

Keskustelu pappisystäväni kanssa kulkeutuu hirtehishuumoriin. Mietimme, että jospa Taivaan isä aikanaan ajattelee meistä, että nuo ovat käristyneet kiskobuisseissa, että taidetaan jättää niitten kirjojen tutkiminen vähemmälle Taivaan portilla. Ovat osansa saaneet. Se nimittäin on aika hankala kirja, minkä kannessa lukee ”Mies ja sen synnit.” Enpä taida minäkään siitä portista päästä, jos ei sitten armosta oteta sisälle.

”Heinäkuussa matkustin kiskobussissa 38 tuntia.”

Kiskobussit ovat viime aikoina toimineet aika lailla hyvin (koputan päätäni tässä kohdin). Heinäkuussa joudin vain kerran kulkemaan ”korvaavalla” bussilla. Panen sanaan ”korvaava” lainausmerkit sen takia, että bussi ei oikeasti korvaa junaa, koska sillä ei ehdi mihinkään, minne on menossa. Heinäkuussa matkustin kiskobussissa 38 tuntia. Elokuussa tunteja on tätä kirjottaessani 11, tänään tulee toivottavasti vielä yksi. Sitten pidän muutaman päivän tauon. Mutta rikkinäisestä kalustosta VR:ää ei sovi nyt hirveästi soimata, muusta tietysti niin kuin on jo maan tapa.

”Tähän ominaisuuteen tuskin tulee korjausta vuosiin, ei kyllä ilmastointiasiaankaan.”

Viittasin alussa siihen, että kiskobusseissa on muitakin ilahduttavia piirteitä kuin ilmastoinnin puuttuminen. Toinen on se, että esteettömyyden näkökulmasta kalusto on jostain aivan muualta kuin 2000-luvulta. Opiskelin tätä piirrettä itse huhtikuussa, kun jouduin käyttämään vielä yhtä kyynärsauvaa kulkemiseni tukena. Tampereen-matkani ainoa hankala kohta oli kiskobussiin nouseminen ja sieltä laskeutuminen. Tampereen kaupunkiliikenteen busseihin kulku oli vaivatonta, ratikasta puhumattakaan. Tähän ominaisuuteen tuskin tulee korjausta vuosiin, ei kyllä ilmastointiasiaankaan.

”Kotiin ajellessani mietin, että tilanne on aika kuvaava sille, mikä on julkisen liikenteen asema Mänttä-Vilppulassa: ei ole bussiyhteyksiä asemalle ja liityntäparkki voidaan laittaa jonkin tapahtuman takia lippusiiman taakse.”

Maanantai menee, tulee tiistai. Saapuessani Vilppulaan klo 17.16 huomaan asema-aukion tulleen täytetyksi jonkin stunttiautotapahtuman kalustolla. Autoni on parkissa lippusiimatulla alueella, saan sen toki sieltä pois tapahtumahenkilön avustuksella. Kotiin ajellessani mietin, että tilanne on aika kuvaava sille, mikä on julkisen liikenteen asema Mänttä-Vilppulassa: ei ole bussiyhteyksiä asemalle ja liityntäparkki voidaan laittaa jonkin tapahtuman takia lippusiiman taakse.

Onneksi kesästä voi etsiä mukavia asioita, ilonaiheita.

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä