Siirry pääsisältöön

 




MAANANTAIPÄIVÄ HAAPAMÄEN RADALLA

”Kiskobussit ovat viime aikoina toimineet aika lailla hyvin (koputan päätäni tässä kohdin).”

On maanantai myrskyn alla, mittarissa lämpöä liki kolmekymmentä astetta. Kiskobussi Tampereelta kello 16.16 Keuruulle on täynnä. Ihmisiä on enemmän kuin istuimia, taitaa olla joku koirakin seassa.

Dm12-kiskobusseissa on muutama matkustajaa ilahduttava ominaisuus. Yksi on se, että rakkineissa ei ole ilmastointia. Kuumana kesäpäivänä pitäisi melkein ottaa vihta mukaan. Tuuletus tapahtuu avattavien ikkunoitten kautta ja siinä toiminnassa on se huono puoli, että siinä missä ulkoa puhkuva tuuli ainakin lykkää lämpöhalvausta, sama viri huolehtii siitä, että päivittäin matkustavalla on viimeistään loppuviikolla kurkku karheana ja niskassa pakotusta. Valintoja pitää siis tehdä ruton ja koleran välillä.

Esiaste

Keskustelen pappisystäväni kanssa aiheesta tällä viikolla. Päädymme ajatukseen, että kesäinen kiskobussimatkustaminen rohkaisee vieroksumaan kuumia paikkoja muutenkin kuin viran puolesta. Jonkinlainen helvetin esiaste kiskobussi pahimmillaan on. Joskus olen miettinyt, kun kuumalla ilmalla on junaan sattunut lippuja tarkastava konduktööri, että likipitäen ihmettelen, että VR kehtaa rahastaa niissä olosuhteissa tehtävästä matkasta. Kyllähän se kehtaa.

”Enpä taida minäkään siitä portista päästä, jos ei sitten armosta oteta sisälle.”

Keskustelu pappisystäväni kanssa kulkeutuu hirtehishuumoriin. Mietimme, että jospa Taivaan isä aikanaan ajattelee meistä, että nuo ovat käristyneet kiskobuisseissa, että taidetaan jättää niitten kirjojen tutkiminen vähemmälle Taivaan portilla. Ovat osansa saaneet. Se nimittäin on aika hankala kirja, minkä kannessa lukee ”Mies ja sen synnit.” Enpä taida minäkään siitä portista päästä, jos ei sitten armosta oteta sisälle.

”Heinäkuussa matkustin kiskobussissa 38 tuntia.”

Kiskobussit ovat viime aikoina toimineet aika lailla hyvin (koputan päätäni tässä kohdin). Heinäkuussa joudin vain kerran kulkemaan ”korvaavalla” bussilla. Panen sanaan ”korvaava” lainausmerkit sen takia, että bussi ei oikeasti korvaa junaa, koska sillä ei ehdi mihinkään, minne on menossa. Heinäkuussa matkustin kiskobussissa 38 tuntia. Elokuussa tunteja on tätä kirjottaessani 11, tänään tulee toivottavasti vielä yksi. Sitten pidän muutaman päivän tauon. Mutta rikkinäisestä kalustosta VR:ää ei sovi nyt hirveästi soimata, muusta tietysti niin kuin on jo maan tapa.

”Tähän ominaisuuteen tuskin tulee korjausta vuosiin, ei kyllä ilmastointiasiaankaan.”

Viittasin alussa siihen, että kiskobusseissa on muitakin ilahduttavia piirteitä kuin ilmastoinnin puuttuminen. Toinen on se, että esteettömyyden näkökulmasta kalusto on jostain aivan muualta kuin 2000-luvulta. Opiskelin tätä piirrettä itse huhtikuussa, kun jouduin käyttämään vielä yhtä kyynärsauvaa kulkemiseni tukena. Tampereen-matkani ainoa hankala kohta oli kiskobussiin nouseminen ja sieltä laskeutuminen. Tampereen kaupunkiliikenteen busseihin kulku oli vaivatonta, ratikasta puhumattakaan. Tähän ominaisuuteen tuskin tulee korjausta vuosiin, ei kyllä ilmastointiasiaankaan.

”Kotiin ajellessani mietin, että tilanne on aika kuvaava sille, mikä on julkisen liikenteen asema Mänttä-Vilppulassa: ei ole bussiyhteyksiä asemalle ja liityntäparkki voidaan laittaa jonkin tapahtuman takia lippusiiman taakse.”

Maanantai menee, tulee tiistai. Saapuessani Vilppulaan klo 17.16 huomaan asema-aukion tulleen täytetyksi jonkin stunttiautotapahtuman kalustolla. Autoni on parkissa lippusiimatulla alueella, saan sen toki sieltä pois tapahtumahenkilön avustuksella. Kotiin ajellessani mietin, että tilanne on aika kuvaava sille, mikä on julkisen liikenteen asema Mänttä-Vilppulassa: ei ole bussiyhteyksiä asemalle ja liityntäparkki voidaan laittaa jonkin tapahtuman takia lippusiiman taakse.

Onneksi kesästä voi etsiä mukavia asioita, ilonaiheita.

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp