VIIMEISELLÄ MATKALLA
”Tulen kotiin. Jätämme
berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain
vaiheessa Tampereella.”
”Kirjoita siitä sellainen liuskan
juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme
kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023
Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni
iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä
bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon
jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen
matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen
hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan.
Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratinan stadionille Popedan jäähyväiskonserttiin. Ehdin piipahtaa Lidlissä ostamassa pari berliininmunkkia kotiin viemisiksi.
”Pyörähdämme Oriveden
kiertoliittymissä ja suuntaamme ylävesien ihmissusimaille. Jossain kohdin
kantatietä, molemmin puolin Lylyn risteystä, otan torkut.”
Bussinpätkä tulee laituriin neljä
ennen lähtöaikaa. Meitä matkustajia kyytiin nousee viisi. Pari meistä on
ulkomaalaisia. Kuljettaja myy liput suomeksi ja tulee todistetuksi, että maassa
voi puhua maan omaa kieltä ja sitä vaillinaisesti ymmärtävä selviää tilanteesta.
Olen matkalla Werstaalta linja-autoasemalle ehtinyt taas vähän närkästyä siitä,
miten englantia tungetaan Sujomessa nykyään joka paikkaan ja joka
kylttiin. Viimeksi perjantaina VR on kiskobussissa H420 klo 16.16 Vilppulan
suuntaan v****illut kolmella kielellä: ”Have a pleasant journey!”
Seisoin Tampereelta Orivedellä täpötäyden junakkeen käytävällä. Onneksi minulla on helmikuisen onnettomuuden jäljiltä titaania jalassa, mikäpä sillä on seistessä. Mutta nyt lähdemme kumipyörillä viimeiselle
matkalle. Hinta on edellisen kyytiin nousemiseni jälkeen noussut viisi euroa
eli runsaat 30 prosenttia – tosin se oli sitä ennen pitkään sama.Edellinen
kerta on ollut joulun alla, jolloin matkustin kalkkunan kanssa jouluvapailleni.
Kovin vakiokäyttäjä en siis ole ollut. Rautatieasemalta
ei kyytiin tule tänään ketään.
Matka taittuu. Köytän itseni
turvavyöllä penkkiin ja uppoa Simo Penttilän dekkariin Naisten valssi (Otava 1962), jota olen viime
ajat lukenut julkismatkoillani hiljattain ilmestyneenä e-kirjana. Perjantaina
luin sitä junassa seisten. Jossain
kohdin matkaa muistan varata kirjastosta saksalaisen Juli Zehin
romaanin Yli-ihmisiä (Huippu-kustannus 2023), jonka suomentajaa Anne
Kilpeä olen kuunnellut Werstaassa. Teosta ei tietenkään ole kotikaupunkini
kirjastossa, mutta sen seutulainaaminen onnistuu parilla eurolla, kunhan jono
hupenee.
Pyörähdämme Oriveden
kiertoliittymissä ja suuntaamme ylävesien ihmissusimaille. Jossain kohdin
kantatietä, molemmin puolin Lylyn risteystä, otan torkut. Saavutamme Vilppulan noin
20.22. Jään kyydistä Pukinlammen pysäkillä. Suihkulähde suihkuttaa lammella.
Laskeudun autosta. Saan bonuksena kuulla kuskin kuittailua siitä, että olisin voinut paremmin ilmaista jääväni tässä. Totean, että varmaan niin. Tähän olen häneltä lipun ostanut. En tiedä, mikä häntä lauantai-iltana hiertää, tupakantuskako painaa päälle. Mitään ongelmaa hänellä ei ole pysäkille pysähtymisessä, työnantaja luultavasti maksaa hänelle asianmukaisen palkan työstä. Totean hänelle, että ehkä olisin voinut, mutta maksoin kuitenkin matkani. Yleisesti ottaen en pidä maksavalle asiakkaalle kuittailemisesta missään yhteydessä, koska silloin kun sitä tapahtuu, on yleensä kääntynyt jotenkin väärin päin se, kuka on ketäkin varten: tämäkin kuski ajoi, että minä pääsisin kotiin – minä en tullut kyytiin, että hän olisi saanut sompailla. Maksava asiakas on lopulta aina myös siellä, missä raha ei tunnu liikkuvan: julkisissa palveluissakin asiakkuus on olemassa. Minunkin työssäni aina ja joka päivä. Mielikuvakseni tästä bussiliikennöinnistä voisi jäädä tämä pikkaisen tympeä lauantaikokemus Vilppulan Pukinlammen kohdalla, mutta en anna niin tapahtua. Joulukuussa sain erinomaista palvelua, kun unohdin e-kirjojen lukulaitteen autoon ja sain sen sittemmin takaisin. Muistan mieluummin sitä.
”Hyvin menee, kun kaikki
ovat ehjinä.”
Olen maksanut tämän viimeisen
matkan. Niin tulen luultavasti olemaan myös sen kliseisesti viimeiseksi
mainitun matkani osalta. Eivät omaiset hautauskuluja maksa, kyllä ne
vähennetään kuolinpesän varoista eli siitä, mikä minulta jää käyttämättä. Sillä
reissulla tulee olemaan se oleellinen ero tämänpäiväiseen, että en aio itse
olla rattailla.
Kävelen Vilppulan keskeisavenueta
asemalle ja autolleni. Asema-aukiolle tehdään ympyrää. Kierrän keilan ja varon
viistämästä työmaan suoja-aitaa. Suuntaan Mänttään. Kapakanaukeella oletettu
tyttöpoikapari tuntuu kaipaavan viimeiselle matkalle ja kurvaa kaksipyöräisellä
vasemmalta kolmion takaa autoni eteen ja jäävät siihen tukkeeksi eli kuski
todennäköisesti arvioi tilanteen väärin. Vaihdan pienemmälle ja polkaisen Gerimobiiliin
sen verran vauhtia, että saan heidät karistettua hännästäni ihan mielenrauhani
vuoksi. Hyvin menee, kun kaikki ovat ehjinä.
”Olen maksanut tämän
viimeisen matkan. Niin tulen luultavasti olemaan myös sen kliseisesti
viimeiseksi mainitun matkani osalta. Eivät omaiset hautauskuluja maksa, kyllä
ne vähennetään kuolinpesän varoista eli siitä, mikä minulta jää käyttämättä.”
Tulen kotiin. Jätämme
berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain
vaiheessa Tampereella.
Timo Malmi kehotti kirjoittamaan
liuskan, tuli reilut kaksi. Mutta ei Timo itsekään aina niin lyhytsanainen ole,
pitkän proosan mies.
Kommentit
Lähetä kommentti