NIIN SE ON VÄLILLÄ MENNYT
Yhden juhlamatkan anatomiaa
Minulle on kasaantunut lokakuuhun
kaikenlaisia vuosipäiviä ja kun kaverinikaan kohdalla ei ole aivan toisin,
päätimme juhlistaa syksyä 2023 juhlavalla olemisella Tampereella. Tampere itsessään
on aina yhden messun arvoinen ja minulla muutamia satoja kertoja vuodessa myös
palkkapussin, joten sinne. Itse lähdin jo sianpieremän aikaan junaan H420.
Aloitin päivän tutustumalla Taidekaupungin rautatieasemalla taiteeseen. Se ei
ollut anniltaan kovinkaan uusia uria avaavaa, mutta oma elämänläheisyytensä
siinä oli. Tulkoon päivästä aurinkoinen. Kaveri körötteli iltapäivällä junalla H424,
johon nousi Vilppulasta noin 40 matkustajaa. Keskustapuoluelainen liikenneministeri
Anne Berner yritti muutama vuosi sitten lopettaa koko liikennöinnin.
Muistan asian aina, kun Kepu mainitaan.
Tarkoituksenamme on ollut alunperin nauttia juhlallinen ateria Koskikeskuksen Golden Raxissa kohta neljän jälkeen, mutta työpäiväni Tays Hatanpäällä venähtää sen verran, että siirrymme suoraan illan valoihin eli nostalgiseen Hakametsän jäähalliin. Siellä on alkamassa klo 18.30 KooVeen ja RoKin välinen jääkiekko-ottelu. Hakametsän halliin pääsee nykyään ottelutapahtumaan sisään vain yhdestä nurkasta, joten kiersin hallin ympäri ennen kuin löysin oikean luukun.
Tampereen KooVee eli ”Dynamo” on tarjonnut
minulle Hakametsässä runsaan viidenkymmenen vuoden aikana monta elämystä.
Ensimmäisen Dynamon ottelun näin siellä 9.12.1971, jolloin isännät kaatoivat
HIFK:n 4–1. Tänään tulee rovaniemeläisiltä kuokkaan. Kuudenkympin kohdalla
taulussa ovat tylyt luvut 1–6. Elämys tämäkin
ilta tietysti on: jääkiekko-ottelu voi olla karmeaa katsottavaa ja kai sekin
elämys on. Viileällä järjellä mittelö tarjoaa aineksia analysoida sitä, miten nuorille
pelaajille käy joskus, että kun kroppa menee hapoille, menee myös pää. Tästä
seuraa se, että osaamisen taso hukataan ja lopulta pelataan pojanviikareitten
pihapeliä. Mutta näin joskus käy, eikä kannattajan pidä omaa joukkuetta silloin(kaan) sättiä. Ei
viheltää, buuata tai lähteä kesken pois. Heikommissa hetkissäsi, niin sanotaan
laulussa ja se kuuluu paitsi merkittäviin ihmissuhteisiin myös hyvään katsomokulttuuriin.
Olemme hamaan tappiin.
Kävelemme osuuskaupan edustan joukkoliikennepysäkille. Ratikka ohittaa sen juuri ennen sille saapumistamme. Odotamme seuraavaa. Pysäkin penkillä istuu nuoripari, molemmat asusteistaan päätellen KooVeen kannattajia. Koskaan et kävele yksin, sanotaan.
Junan H429 lähtöaika on 22.07 ja
kello on puoli kymmenen, joten ehdimme istua Vanhaan mestariin kahville. Sen
juotuamme havaitsemme junan lähtöajan muuttuneen, nyt se on 22.39. Oulusta
tuleva Intercity on yleensä aina myöhässä, mutta nyt radalla on ollut kaiketi
jotain ongelmia. Lähdemme kuitenkin hyvissä ajoin istuskelemaan kiskobussiin,
jossa on tänään komeasti kaksi yksikköä.
Lähtö viivästyy, mutta maailma ei
kaadu. Nykyajan vaivaton liikkuminen häivyttää helposti ikiaikaisen totuuden,
että reissuissa välillä rähjääntyy. Matkat venyvät tai mutkistuvat. Minulle on
tapahtunut niin viimeksi alkuviikosta, kun juna Helsinkiin oli liki puoli
tuntia myöhässä perillä. Onneksi myös päämääränäni olleen seminaarin alku oli
hitusen viivästynyt.
Totean kaverille, että emme me
22.39 mihinkään lähde. VR:n politiikkana on, että aina ilmoitetaan ensin aika, joka
ei pidä paikkaansa ja sitten sitä hilataan. Jokin idea siinä on, en vain tiedä, mikä.
Konduktööri kuuluttaa viivästyksestä. Ajan kuva on, että hän tekee sen kahdella kielellä, joista toinen on englanti. Ruotsinkielisten suomalaisten tiedonsaannista ei olla huolissaan. Sen verran ruotsia kuullaan, että englanninkielisille matkustajille kerrotaan junan pysähtyvän paikassa Orivesi Centrum. Konduktööri tuntuu olevan erityisen huolissan Jyväskylään menossa olevien matkustajien perille pääsemisen viivästymisestä. Voisin kertoa hänelle, että Orivedelle tai Vilppulaan menijät jäävät myöhään ilmoitetusta saapumisajasta ihan yhtä paljon kuin jyväskyläläiset. Konduktööri luo myös jotain kuvitteellista solidaarisuutta sanomalla, että harmistus viivästymisestä koskee yhtä lailla junan henkilökuntaa. No ihan oikeasti höpö höpö, on ihan eri asia olla töissä kuin junan matkustajana. Hän kertoo myös junan pysähtyvän Haapajärvellä, mutta mitä pienistä. Mutta kuulostaahan se sympaattiselta. Konduktööri käy varmuuden vuoksi tarkistamassa liput hyvissä ajoin ennen lähtöä, ettei kukaan vain kyllästyneenä livahda takaisin Tampereen yöhön. Hän lähes käyttää vaikeasti sietämääni heippa ja kiva kun saan tarkistaa liput -tyyliä (vrt. Postin puuhaaminen kaveripohjalta). Konduktööri muistuttaa lopulta lähdettyämme, että ryyppääminen junassa on jo laissa kielletty. Ja että meitä on eri ikäisiä ja kaikilla pitää olla viihtyisää. Onhan meitä eri-ikäisiä, jo meidän kahden sakissakin yksi liki kuusi- ja toinen kohta seitsemänkymppinen. Hakametsässä vaikutimme olevan KooVeen kannattajien nuoriso-osastoa.
” VR:n junat kartalla
-palvelussa H429 on kuin roistovaltion hävittäjä, jonka transponder on kytketty
pois päältä. Junan nopeudeksi ilmoitetaan 0 km/h ja sijaintitedot eivät
kuulemma ole ”hetkeen” päivittyneet. Yö ympärillä on musta.”
”Saavumme Vilppulaan 23.57.
Perjantaita 13. päivää on siis vielä jäljellä.”
Olemme 50 minuuttia myöhässä ja
tulemme olemaan, sillä junan aikataulu on sellainen, että kiriminen ei onnistu.
Konduktööri neuvoo, miten netistä löytää junan numerolla reaaliaikaiset
saapumisajat asemille. VR:n junat kartalla -palvelussa H429 on kuin
roistovaltion hävittäjä, jonka transponder on kytketty pois päältä. Junan
nopeudeksi ilmoitetaan 0 km/h ja sijaintitedot eivät kuulemma ole ”hetkeen”
päivittyneet. Yö ympärillä on musta.
”Kyrsiminen kannattaa
säästää todellisille harmeille ja ongelmille. Niitäkin elämässä tulee vastaan, kun
saa elää. Jos junamatka Tampereelta Vilppulaan tuntuu hankalalta voi olla
tyytyväinen siihen, että ilmeisesti kliseinen iso kuva elämästä on aika lailla
kohdallaan.”
Saavumme Vilppulaan 23.57.
Perjantaita 13. päivää on siis vielä jäljellä. Laskeudumme junasta ja hiihtelemme
hienoksi remontoidun asema-aukion parkkiruutuihin paikoittamillemme autoille.
Alkaa mänttä-vilppulalainen joukkoliikenne eli henkilöautoilu kotiin. Puolenyön
aikaan ei ymmärrettävästi ole julkista liikennettä näillä leveyksillä, mutta
eipä sitä ole muulloinkaan. Yhdeltäkään junavuorolta ei ole päivän mittaan
järkevää bussiyhteyttä Mänttään. Aamulla pääsisi jollain tavalla junalle, mutta
paluumatka olisi sitten jo kyydin pummimisen varassa.
Lähdimme Tampereelta perjantaina,
Mäntässä olemme lauantaina. Mutta mitäpä siitä - eikä kukaan kiusallaan aiheuttanut viivästymistä.. Kyrsiminen kannattaa säästää todellisille
harmeille ja ongelmille. Niitäkin elämässä tulee vastaan, kun saa elää. Jos
junamatka Tampereelta Vilppulaan tuntuu hankalalta voi olla tyytyväinen siihen,
että ilmeisesti kliseinen iso kuva elämästä on aika lailla kohdallaan.
”Sarkastisesti totesin,
että kun vuonna 2022 vietin yli vuorokauden ylimääräistä matkustusaikaa lipussa
ilmoitettuun nähden Vilppulan ja Tampereen välillä, koska raidekalusto oli
jatkuvasti rikki ja matkustajia kärrättiin busseilla, oikeutta minkäänlaisiin
korvauksiin ei syntynyt. Rikkinäinen penkki Helsingin ja Tampereen välillä sen
sijaan tuotti maksuttoman kahvin ja pullan. Näin se menee.”
Välillä VR korvaa ongelmia.
Maanantaina 9.10. minulle sattui Helsingistä Tampereelle matkaavassa
Intercityssä alleni penkki, jonka selkänojan kaasujousi oli vikaantunut ja niin
ollen selkänoja meni takakenoon aina nojatessani. Konduktööri kysyi,
haluaisinko korvaavan paikan. En halunnut, kun matkaseura istui siinä vieressä
ja meillä oli keskustelut kesken. Niinpä sain hyvitykseksi vitosen arvoisen
kupongin junan ravintolavaunuun. Kävimmekin heittämässä sumpit nassuun ennen
Toijalaa. Reilua meininkiä, mikäpä siinä. Sarkastisesti totesin, että kun
vuonna 2022 vietin yli vuorokauden ylimääräistä matkustusaikaa lipussa
ilmoitettuun nähden Vilppulan ja Tampereen välillä, koska raidekalusto oli
jatkuvasti rikki ja matkustajia kärrättiin busseilla, oikeutta minkäänlaisiin
korvauksiin ei syntynyt. Rikkinäinen penkki Helsingin ja Tampereen välillä sen
sijaan tuotti maksuttoman kahvin ja pullan. Näin se menee.
Ja näin se on mennyt. Kaivoin
lokakuun kunniaksi esiin kirjastani Vanha 55 (BoD 2019) runon, johon olen kiteyttänyt elämäni kulkua
1960-luvulta lähtien. Niin se on aina välillä mennyt.
Kun kansakoulussa kysyttiin
missä
kuussa sää oot syntyny ja toinen kertoi
siihen kuului vastata,
että määpäs oonki
syntyny Maassa.
Minä synnyin Hämeenlinnassa.
Syntymäkotikuntani on Janakkala,
asuinpaikka Mänttä-V,
kotikaupunki Tampere.
Tätä olen yrittänyt setviä.
Lokakuu kestovärjäsi sieluni sateenharmaaksi,
asetteli sen armollisesti vähän nollan yläpuolelle
aika ajoin alttiiksi
myrskyille ja vallankumouksille.
Kaveri kiteytti oleellisen,
kun
kuuntelimme bluesia Tullikamarilla.
Perse
puutuu.
Niin se on välillä mennyt.
Kommentit
Lähetä kommentti