MATTI KUUSELA HAAPAMÄEN RADALLA
”Haapamäen radasta ja sen kiskobussiliikenteestä voisi
ja olisi syytä kirjoittaa aika ajoin vakavaa journalismia. Alkaen siitä, että
tuon tuosta radalle ja siltä pois pääsemisessä on omat hankaluutensa.”
”Matkustan kiskobussilla Vilppulasta Tampereelle. Myös Matti Kuusela on matkustanut.” Kirjoitin näin Facebookiin vuoden 2024 hiljaisen viikon maanantaina aamutuimaan istuessani Dm 12:n yksikön 4401 kyydissä siinä heti ohjaamon takana styyrpuurin puolella jossain Juupajoen vaiheilla. Kyse ei ollut journalismista. Sitä tehtiin vasta iltapäivällä, kun Aamulehden toimittaja teki minusta juttua. Istuimme puolitoista tuntia TAYS Hatanpään palliatiivisen osaston omaisten huoneessa ja olimme totuudellisia. Ennen istumistamme siellä valokuvaaja otti minusta kuvia sairaalan kappelissa. Edellisen kerran minua kuvasi Aamulehteen toimittaja Matti Kuusela Vilppulan hautausmaalla. Lopputuloksena oli harvinainen minusta otettu kuva, jossa likipitäen hymyilen. Ei ole tullut sittemmin tavaksi.
”Matti Kuusela ja sepitteen sija
journalismissa on ollut keskustelun pyörteessä viime päivät. Huonompiakin
puheenaiheita julkisuudessa esiintyy. Muulloinkin kuin pääsiäisen alla on
paikallaan kysyä maaherra Pilatuksen tavoin mitä on
totuus? ”
Mikä on totta ja mikä ei ja hakkaako poliisi
pampulla Jaskaa, pohti Sleepy Sleepers aikoinaan. Matti Kuusela ja sepitteen
sija journalismissa on ollut keskustelun pyörteessä viime päivät. Huonompiakin
puheenaiheita julkisuudessa esiintyy. Muulloinkin kuin pääsiäisen alla on
paikallaan kysyä maaherra Pilatuksen tavoin mitä on totuus? Sitähän hän evankeliumissa (Joh. 18:38) kysyy.
Ei siis mikä, vaan mitä.
Kuusela
matkusti viime syksynä kiskobussilla Tampereen ja Vilppulan välillä. Asialle on
luultavasti löydettävissä todisteita toisistaan riippumattomista lähteistä. Minäkin
olen matkustanut, uskoisin senkin olevan verifioitavissa. Jotain Kuusela
kirjoitti junamatkasta tai ainakin kiskobussista juttuunsa, jossa hän pyöräili
Mänttä-Vilppulassa. En nyt tietyistä syistä pääse tarkistamaan mitä. Kuluvalla
viikolla hänen on kerrottu myös nousseen Tampereen kaupunkiliikenteen linjan 7
bussiin.
”Tekstini ovat fiktiota, mutta
juuri sellaisina äärimmäisen totuudellisia.”
Tarkasteltaessa minua ja toimittaja Matti
Kuuselaa lopputulema todennäköisesti on, että minä olen matkustanut enemmän
Haapamäen radan kiskobusseilla kuin hän. Epäilemättä olen kirjoittanut noista
matkoista myös enemmän kuin hän omistaan. Aikaansaannoksiani on luettavissa erityisesti
kirjassani Lääkäri pukeutuu Pravdaan: näkyjä Haapamäen radalla
(Nysalor-kustannus 2021) ja toimittamassani lätyskässä Orkidea onneksi: sanoja
kuvitteelliselle runoilijalle (BoD 2022), jossa tekijöinä on itseni lisäksi
runoilijat Katri Ikonen, Matti Kivilahti ja Tomi Voronin. Kirjoittamani
ei ole journalismia. ”Pravdassa” ollaan itse asiassa suureksi osaksi aivan
muualla kuin Haapamäen radalla. ”Orkideassa” ollaan enemmän junassa,
mutta matkareportaasista ei ole kysymys. Tekstini ovat fiktiota, mutta juuri sellaisina
äärimmäisen totuudellisia.
”Ihmettelen milloin mitäkin
asioita, näin hiljaisella viikolla esimerkiksi Juudas Iskariotia ja hänen
rooliaan pääsiäiskertomuksessa. Useimmiten vähän arkipäiväisempiä.”
Haapamäen radasta ja sen kiskobussiliikenteestä
voisi ja olisi syytä kirjoittaa aika ajoin vakavaa journalismia. Alkaen siitä, että
tuon tuosta radalle ja siltä pois pääsemisessä on omat hankaluutensa.
Ihmettelen milloin mitäkin asioita, näin hiljaisella viikolla esimerkiksi
Juudas Iskariotia ja hänen rooliaan pääsiäiskertomuksessa. Useimmiten vähän
arkipäiväisempiä. Kuten sitä, että Tampereen kokoisen kaupungin
rautatieasemalla voi olla sellaiset liukuportaat, jotka ovat vähän väliä
epäkunnossa: liukuportaat, jotka nousevat etelän puoleisesta asematunnelista
nelos- ja vitosraiteiden laiturille. Useimmiten Haapamäen radalle ja sieltä
pois. Harva se päivä on tallusteltava
ylös tai alas portaita, jotka ovat pysähdyksissä. Ja kuka on pysähtyneitä
liukuportaita kulkenut tietää, miten epämukava niitä on askeltaa. Matti
Kuuselan matkustaessa Vilppulaan viime syksynä hän mahdollisesti käytti
kyseisiä portaita. Ne joko toimivat tai eivät, lehtijuttu ei muistaakseni kertonut.
Sepitteellisessä kertomuksessa sen voisi kertoa.
Kirjoitan aseman liukuportaista molemmissa
edellä mainituissa kirjoissa. Ne toimivat ja sitten taas eivät liu´u, no yhtään
minnekään.
”Orkideassa” kirjoitan myös pääsiäisillan junasta, joka on saatanan täynnä. Tulevana pääsiäisenä en ole todistamassa, onko. Valun Tampereelle lauantaina ja sen jälkeen olen suunnitelman mukaan Haapamäen radalla huhtikuun kolmantena. Jotakin sanottavaa siitäkin epäilemättä tulee.
”Paarlahti lienee maininnut runoissaan Vilppulan useammin kuin kukaan muu ihminen maailmassa.” (Matti Kuusela, Aamulehti)
P.S: Tapaaminen Matti Kuuselan
kanssa Vilppulassa syksyllä 2023 jäi mieleeni yhtenä vuoden mukavista asioista.
Istuimme pitkän tovin Vilppulan kirjastossa ja puhuimme runoudesta, papin
työstä ja tietysti Vilppulasta. Lähdimme sitten Vilppulan hautausmaalle,
katselimme remonttiin huputettua kirkkoa ja kävimme G.A. Serlachiuksen
haudalla ja paljon muuta. Lokakuussa ilmestyneeseen juttuunsa Kuusela kirjasi
virkkeen, joka on hyvinkin totta: ”Paarlahti lienee maininnut runoissaan
Vilppulan useammin kuin kukaan muu ihminen maailmassa.” Voisin ottaa kirjoja
hyllystä ja laskea, mutta olen liian laiska tehdäkseni niin. Kuuselan sanoma riittää
tässä kohdin totuudeksi.
Kommentit
Lähetä kommentti