ROVASTIN KANSSA MATKALLA
”Yhteistä
matkaa on hyvä lisä mänttäläiseen kotiseutukirjallisuuteen.”
Arja Karppinen: Yhteistä matkaa (Sananjuuri 2023)
Mäntän ja sittemmin Mänttä-Vilppulan
seurakunnan kirkkoherrana vuosina 1995–2013 olleen rovasti Arja Karppisen
muistelmateos Yhteistä matkaa on tekijänsä oloinen: lempeä kirja. Se
keskittyy paljolti nimenomaan seurakuntaelämään ja miksi ei niin tekisi –
kirjoittaja tunnetaan nimenomaan siitä. 18 vuotta kirkkoherrana ei kerro koko
totuutta, sillä kaiken kaikkiaan Karppiselle kertyi työvuosia paikallisessa
seurakunnassa 33. Hän aloitti ylimääräisenä lehtorina, tuli sitten vuonna 1989
tapahtuneen pappisvihkimyksensä jälkeen ylimääräiseksi apulaiseksi ja
seuraavaksi kappalaisen virkaan, josta hänet sitten vuonna 1995 äänestettiin
seurakunnan johtoon. Karppinen hoiti kirkkoherrakaudellaan myös pitkän aikaa
lääninrovastin tehtäviä Ruoveden rovastikunnassa. Vuosista on kertynyt
kerrottavaa ja varmasti paljon on jäänyt eli jätetty myös kertomatta.
”Karppinen ei etsi kärjistyksiä
tai halua kertoa, miten jokin asia oikeasti oli. Ja miksi niin tekisi: en
muista hänen virassaoloajaltaan mitään isoja kärhämiä, saati skandaaleja.”
Rovasti Karppisen muistelmat ovat
sujuvasanaista kerrontaa, jota lukee vaivattomasti. Tätä tietysti osasin
odottaa, sillä tunnen tekijän kirjoittajana muutamasta toimittamastani
teoksesta, hän muun muassa kirjoitti osuuden minun, Arto Huhtisen ja Linda
Huhtisen toimittamaan teokseen Kirja eläville: tarinoita Mäntän
hautausmaalta ja sen liepeiltä (Kustantamo Helmivyö 2022). Hänen kirjaa
varten toimittamaansa tekstiin ei juuri ollut sorkkimista.
”Hiukan jäin kaipaamaan jotain
siitä, mitä on ollut olla yksi ensimmäisistä naispuolisista kirkkoherroista
Suomen kirkossa, ei se aina luultavasti ole ollut pelkästään ihanaakaan.”
Karppinen ei etsi kärjistyksiä
tai halua kertoa, miten jokin asia oikeasti oli. Ja miksi niin tekisi: en
muista hänen virassaoloajaltaan mitään isoja kärhämiä, saati skandaaleja.
Hiukan jäin kaipaamaan jotain siitä, mitä on ollut olla yksi ensimmäisistä
naispuolisista kirkkoherroista Suomen kirkossa, ei se aina luultavasti ole ollut
pelkästään ihanaakaan.
Olin itse Arja Karppisen työtoverina
ja alaisena vuodet 1996–2004, joten ensimmäisenä tietysti (sic!) minua
kiinnosti, miten minä esiinnyn kirjassa…en toki paljonkaan. Oma jälkeni
Mäntän seurakunnan historiaan ei ole kovinkaan merkittävä ja matkani jatkui sen
suurempia kaipauksia seurakuntaan jättämättä. Ihmiset vaihtuvat, elämä ja työ
jatkuvat. Mutta nukun siis yöni rauhassa Karppisen muistelmien ilmestymisen
jälkeenkin.
”Rovasti Karppisella on
huikea määrä hiljaista tietoa sitä kautta, että hän on paitsi tehnyt työnsä
vuosikymmenten ajan paikallisessa seurakunnassa, myös asunut seurakuntansa
keskellä. Käynyt samoissa kaupoissa, poikennut torilla ja bensapumpulla,
terveyskeskuksen päivystyksessä ja niin edelleen.”
Itselleni merkittävintä Karppisen
teoksen lukemisessa oli lopulta se, että monet siinä kerrotut asiat
itsellenikin jollain tavalla tuttuina sysäsivät omat muistikuvat liikkeelle. Tekstistä
nousi esiin se, miten valtava on se virallisiin dokumentteihin kirjautumaton ns.
hiljaisen tiedon määrä, mikä auttaa ymmärtämään paikkakuntaa, sen ihmisiä ja
elämää. Rovasti Karppisella on huikea määrä hiljaista tietoa sitä kautta, että
hän on paitsi tehnyt työnsä vuosikymmenten ajan paikallisessa seurakunnassa,
myös asunut seurakuntansa keskellä. Käynyt samoissa kaupoissa, poikennut torilla
ja bensapumpulla, terveyskeskuksen päivystyksessä ja niin edelleen. Lukiessani
huomasin, että aika paljon tuota tietoa on myös itsessäni. Yksi ikääntymisen
siunaus se.
”Kyllä rovastin kanssa oli
mukava olla matkalla.”
Tullessani pappisvirkaan
1980-luvulla (erikoinen juttu sekin, että olen ollut pappi pitempään kuin Arja
Karppinen, mutta sille on meitä suuremmat historialliset syyt) ei olisi oikein
tullut mieleen, että seurakuntapappi asuu jossain muualla kuin työseurakuntansa
alueella. Itsekin asuin Maskussa ollessani maskulaisten pappi vuosina 1987–1991,
Vilppulassa seurakuntani keskellä vuodet 1991-1995 ja Mäntässä tammikuusta 1996
lähtien. Sittemmin kehitys on kulkenut johonkin toisaalle: kotiseurakuntani
neljästä papista paikkakunnalla asuu kaksi, kaksi käy Tampereelta käsin.
Jokaisella on tietysti syynsä valinnoilleen, esimerkiksi puolison työ tai muut
vaakakuppia kallistavat asiat, ja perustuslaillinen oikeushan asuinpaikan
valinta ihmiselle on. Olen itse käynyt viimeiset kaksikymmentä vuotta töissä
Mäntästä Tampereella, toki omistan kiinteistöä sielläkin ja välillä vietän
päiväkausia Tammerkosken kylässä. Kaltaiseni
erityisvirassa toimiva pappi voi lopulta asuakin missä sattuu ja varsinkin, kun
seurakuntani on maantieteellisesti ajateltuna hyvinvointialueen kokoinen. Vaikka
kyllä minä Tampereellakin monta kertaa huomaan sen, mikä etu on siitä, että tuo
kaupunki on solutasollani läsnä: että se on minun kaupunkini ja ollut sitä
1960-luvulta lähtien. Ja kyllä minä jotenkin huomaan myös ilahtuvani tavatessani
työssäni mänttäläisiä tai vilppulalaisia ihmisiä – jos kohta en tietenkään ilahdu
siitä, että jonkun tie on tuonut hänet sairaalaan. Mutta kun siellä ollaan,
niin on mukava tavata.
”Jonkin verran jouduin
Karppisen kirjaa lukiessani hahmottelemaan myös spekulatiivisiä
historiankulkuja: miten elämä olisi mennyt, jos olisin vuonna 2004 päättänyt
jäädä Mäntän kappalaiseksi. Olisinko päätynyt seurakunnan kirkkoherraksi
Karppisen jälkeen? Olisinko hengissä?”
Eli sitä vain olin sanomassa,
että mietin, mitä hävitään sillä, että seurakuntapapin työ- ja asumisyhteisö
ovat kaksi eri asiaa. Jotainhan sillä voidaan myös voittaa – olen ensimmäisiä
suomaan myös julkisen tehtävän haltijalle sen levollisen yksityisyyden, joka
seurakuntapapilla joskus on omalla paikkakunnalla liikkuessa ihan vähän
hakusessa.
Yhteistä matkaa on hyvä
lisä mänttäläiseen kotiseutukirjallisuuteen. Ja hyvin näyttävät kirjaston
lainakappaleet olevan tätä kirjoittaessani kierrossa eli kirja kiinnostaa
seutukunnalla.
”Ehkä niin tai sitten
toisin.”
Jonkin verran jouduin Karppisen
kirjaa lukiessani hahmottelemaan myös spekulatiivisiä historiankulkuja: miten
elämä olisi mennyt, jos olisin vuonna 2004 päättänyt jäädä Mäntän
kappalaiseksi. Olisinko päätynyt seurakunnan kirkkoherraksi Karppisen jälkeen?
Olisinko hengissä? En kuulu niihin ihmisiin, joita pyydetään hakemaan –
näitähän usein on mukana erilaisissa virkavaaleissa – mutta totuuden nimessä on
sanottava, että viimeksi, kun Mänttä-Vilppulaan haettiin kirkkoherraa
sellainenkin kummallisuus tapahtui, että minua pyydettiin hakemaan. Sen
verran aktivoiduin, että hommasin viranhakuun vaadittavan lääkärintodistuksen,
mutta siihen se jäi. Mieleeni ovat jääneet todistusta kirjoittaneen lääkärin
sanat: ”Ei sulla homma ainakaan vaikeammaksi kävisi.” Ehkä niin tai
sitten toisin. Erilaista ainakin olisi.
Kyllä rovastin kanssa oli mukava
olla matkalla. Sekä nyt että silloin.
Kommentit
Lähetä kommentti