Siirry pääsisältöön

KUINKA KIUAS AIVASTAA


Saaresta saunan lämpiämistä odotellessa

”Voi j****lauta, kyllä menee taas pariksi viikoksi kitara vintille!”

En muista tarkalleen, koska siteeraamani lausahdus lausuttiin, jossain vuosien 1980 tai 1981 paikkeilla se oli. Saattaa olla, että olimme koulukaverini Tapio Soinin kanssa kävelemässä Tampereen Tekulta kohti kaupungin keskustaa blueslegenda Albert Kingin konsertin jälkeen. Yhtä kaikki: Tapsan puuskahduksesta tuli jonkinlainen lentävä lause, jolle löysimme käyttöä aika ajoin todistettuamme jotain perin juurin taitavaa soitantaa kuusikielisellä.

Minun oloiseni puhuja kuvailee jotenkin minun, Tapsan ja parin muun tutun kaverin oloisen kaiffarin musiikkitouhuja 1980-luvun Tampere Southern Comfortissa kirjassani Sundaen jälkeen (Mediapinta 2017). Siinä kuvatun tavoin oli oikeassa elämässä sikäli, että Tapsa oli meistä ainoa, joka osasi oikeasti soittaa ja minä se, joka kuvitteli osaavansa tehdä biisejä. Sittemmin jätin säveltämisen paremmilleni, sanoja olen suoltanut maailmalle näihin päivin ja jotkut niistä ovat jonnekin päätyneetkin.

”On virkistävää huomata olevansa yksiselitteisen innoissaan jostain lukemastaan kirjasta, se ei ole näillä vuosirenkailla enää jokapäiväistä.”

Kitarani on jäänyt aika laille, jos ei vintille, niin taloni yläkertaan laukkuunsa. Tapsa sen sijaan soittaa edelleen aktiivisesti. Eli jossain vaiheessa hän aina haki kitaran takaisin vintiltä.



Nuo vanhat ja vuosien kultaamat asiat muistuivat mieleeni nyt vapun 2024 alla, kun luin Tuija Välipakan tuoreen runokirjan Saari josta olen poissa (Siltala 2024). Tuli mieleen, että voisin sulkea tämän läppärin ja vaikka poistaa sen sisältämät tekstitiedostot. Sen verran hyvä Välipakan kirja on. Meinaan toistuvasti puhua runokokoelmasta, muta kirja ei ole sellainen: se on yksi kertomus alusta loppuun ja samalla monta tarinaa. En katso voivani kirjoittaa siitä varsinaista kritiikkiä. Siihen on syynä se, että tekijä on minulle sen verran tuttu, että olen muutaman kerran lounastanut hänen kanssaan samassa seurueessa ,tiedän hänen kannattavan Tapparaa ja olemme saman kirjailijayhdistyksen jäseni (hän kunnia-, minä tavallinen) – ei se ehkä tee minusta jääviä ja Suomen pienuisessa kulttuurikentässä kukaan ei voi kirjoittaa kenenkään kirjasta, jos tuttuus on este.. Tietysti liioittelen nyt hieman. Tärkeämpi syy on, ettei kyvykkyyteni riitä mihinkään runon syväanalyysiin.
Totean kuitenkin pari asiaa. Aika ajoin joku puhuu kirjasta, jota on ollut mahdoton laskea käsistään ennen viimeistä sivua – tällöin on usein kyse erityisen vetävästä jännäristä tai vastaavasta. Saari josta olen poissa on kirja, josta voin sanoa samaa. Se ei tarkoita, että olisin lukenut sen yhtä kyytiä, runoteosta ei vain voi lukea sillä tavalla. Useita päiviä siihen meni. Mutta kirja vetää magneetin tavoin puoleensa. Siihen on palattava ja sitten taas palattava. Lehteiltävä, luettava pätkiä. Onneksi minulla on kirja omana ja sen eräpäivä on sitä myöten sama kuin omani.



Takaliepeen tekstissä kerrotaan, että Saari josta olen poissa on (liepeessä muuten puhutaan runokokoelmasta…) vie lukijansa ”saareen ja mökkiin, isältä perittyyn.” Esittely mainitsee, että sen sivuilla ”aikakäsitys uudistuu ja elämä ja kuolema solahtavat saumattomasti samojen säkeiden sisään.” Löydän tämän lukiessani.

On virkistävää huomata olevansa yksiselitteisen innoissaan jostain lukemastaan kirjasta, se ei ole näillä vuosirenkailla enää jokapäiväistä. Välipakan kieli on ihanaa. ”Saunasta kantautuu kiukaan aivastus.” Olen osannut kohta kuusikymmentä vuotta puhua suomea, mutta en ole koskaan ajatellut kiukaan aivastavan ja nyt lukiessani se on aivan ilmeistä. Juuri niin se tekee. Ja järvi rapisee pimeässä ”kuin muovipussi”. Ja niin edelleen. Näistä voisi tehdä pistän listan. Mutta lue itse ja kylve näissä. Erityisesti minua hykerryttää rivi: ”työnnän isän liiterin taakse tarpeettoman roinan jatkoksi.” Pystyn kuvittelemaan omien tyttärieni ja poikani suuhun samat sanat, luultavasti he aikoinaan miettivät, mitä kaikille omistamilleni kirjoile tehdään, kun antikvariaatti ei niitä huoli, eikä heillä itselläänkään ole niille tilaa tai käyttöä. Saa nähdä, mihin Saari josta olen poissa päätyy perikuntani käsissä. Se ei ole enää minun ongelmani.

”Kirja sysää. Se on luksusta, johon minulla täytyy olla varaa.

Välipakan kirja kertoo saaresta ja huomaan sen saavan minut miettimään omaa saartani. Se ei ole maantieteellinen saari, vaan reilut 1400 neliön pläntti keskellä pikkukaupunkia. Omaa maatani, jossa en ole kenelläkään kylässä, ja jolla huomaan monesti käyväni keskusteluja paitsi elävien, myös kuolleiden kanssa. Ja sen kulkevan mukanani, missä kuljen.

Kirja sysää. Se on luksusta, johon minulla täytyy olla varaa.
Kitaroita ei pidä viedä vintille, läppäriä sulkea. Sen sijaan pitää iloita siitä, että käytettävissäni on suomen kielen kaltainen instrumentti, jolla voin soittaa sen mukaan kuin osaa. Soittaa ja laulaa häpeilemättä. Harjoitella lisää ja oppia lisää.  Minulla on oma kieli , jolla voin lukea oivaltamaan saavaa kirjallisuutta. Jolla voin kirjoittaa ja ajatella, että jokin lause sopii joskus kohdalleen. Aikana, jolloin tässä maassa kaljaveroa lasketaan ja kirjan arvonlisäveroa nostetaan lukeminen ja kirjoittaminen voi olla tärkeämpää kuin koskaan.

Lähden lämmittämään saunan. Saa nähdä, miten kiuas tänään aivastaa.

 Tuija Välipakka: Saari josta olen poissa. Siltala 2024.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp