PÄÄSIÄISILOA SYNKÄLLÄ TYYLILLÄ
Tullessani kiirastorstaina kotiin käteeni sattui tuore paikallislehti. Sen
etusivulla luki isoin kirjaimin Hauskaa pääsiäistä! Otsikko viittasi sisempänä
oleviin lasten puuhasivuihin ja kannen kuva oli sekin hilpeän
kevätväritteinen. Hyväksyttäköön siis
lehden linja isommin niuhottamatta.
"Iloinen on enemmän kuin hauska. Hyvä voi olla olematta
iloinen. Siunattu sisältää sen, että en lähde itse edes arvuuttelemaan, mikä
toiselle on hyvää"
Lehti ehti kuitenkin nykäistä jotakin sieluni liipaisinta
sillä seurauksella, että rupesin miettimään, miten olen tänä vuonna toivottanut
pääsiäistä itse kullekin kanssakulkijalleni. ”Hauskaa pääsiäistä” nimittäin
vaikuttaa ensi alkuun harmittoman neutraalilta, mutta ei sitä ole. Ei
varsinkaan, jos pääsiäistoivotuksen ulottaa kattamaan pitkäperjantain. Tällöin toivotus edellyttää juhlan riisumista
kristillisestä sisällöstään joksikin tipu- ja mämmikarnevaaliksi. Ristiinnaulitseminen
ei ollut hauska tapahtuma – eikä sen muisteleminenkaan useimpia kristittyjä
kikatuta. Pääsiäisyön ja siitä alkavien päivien ylösnousemusjuhlinta sopii
sekin kehnosti epiteetin ”hauska” alle. ”Iloisen” kyllä hyvinkin. Omalla kierolla tavallaanhan myös
pitkäperjantai on kristitylle syvän ilon päivä. Pääseehän hän sen myötä
helvetillisestä pälkähästä.
Tapasin pääsiäisen alla kymmeniä ihmisiä, joiden elämään
sairaus juuri nyt sanoo painavan sanansa. Osalle heistä se merkitsee myös
juhlapyhien viettämistä laitoshoidossa. Joillekin pääsiäinen tulee olemaan
viimeinen. Olisi tuntunut kornilta toivottaa heille hauskaa pääsiäistä.
Toivotin hyvää, tilanteesta riippuen ja useimmiten peräti siunattua. Sanoilla on merkitystä. Ne ovat useimmiten
myös ihan hyvässä käytössä silloin, kun ei pyritä neuroottisesti elämälle
vieraaseen neutraaliuteen.
Iloinen on enemmän kuin hauska. Hyvä voi olla olematta
iloinen. Siunattu sisältää sen, että en lähde itse edes arvuuttelemaan, mikä
toiselle on hyvää. Sen sijaan pyydän, että Jumala antaisi hänelle sitä, mikä on
tarpeen.
"Pitkäperjantaina kävin itsekin jumalanpalveluksessa
kotikirkossani. Siellä ei ollut hauskaa, ei oikein iloistakaan. Mutta hyvä
siellä oli. Urut pysyivät hiljaa ja kuoro äänessä."
Aloitin tänä vuonna pääsiäispyhien vieton omintakeisesti.
Olin kiirastorstain mittaan toimittanut ehtoollisen viiteen kertaan ja
osallistunut siihen myös itse, joten jäin kotiin muun perheen lähtiessä
messuun. Omistin iltahetken Aki Kaurismäen Laitakaupungin valoille, eikä sekään
kauas piinaviikon tunnelmista vienyt.
Pitkäperjantaina kävin itsekin jumalanpalveluksessa
kotikirkossani. Siellä ei ollut hauskaa, ei oikein iloistakaan. Mutta hyvä
siellä oli. Urut pysyivät hiljaa ja kuoro äänessä. Pappi saarnasi noin kymmenen
minuuttia ja vaikka siinä oli pitkäperjantain saarnaksi omasta mielestäni
kymmenen minuuttia liikaa, ei hän huonosti puhunut. Minusta vaan Kristuksen
kuolinpäivänä ei kannattaisi puhua omiaan ollenkaan, luettaisiin vain Raamatun
tekstejä. Saarnassaan pappi kehotti meitä olemaan hetken hiljaa ja vastaamaan mielessämme kysymykseen, mitä ristiinnaulittu itselleni merkitsee. Kävi niin kuin hiljaisuuden
kanssa usein käy: se loppui ennen kuin sain vastaustani mitenkään kyhylle. Mieleeni hiipi pelko, että ehkä minulla olisi
pitänyt olla vastaus valmiina. Ei ollut. Onneksi saarnan päätteeksi tarjolla
oli korjaava kokemus saman kysymyksen ja nyt huomattavasti pitemmän
hiljaisuuden kanssa. Vastaus ei tullut vieläkään valmiiksi, haen sitä
varmaankin ikäni kaiken. Niin kauan kuin kysymys ei jätä minua rauhaan, en ole
kauheasti huolissani.
"Rakkaudesta on puhuttava rajulla kielellä."
Kumma päivä pitkäperjantai, kun juhlitaan oikeusmurhaa.
Mutta sellainen tämä maailma on. Rakkaudesta on puhuttava rajulla kielellä.
Tänään, hiljaisen lauantain iltana lähden naapuripitäjään pääsiäismessuun. Omassa
kylässä ei sellaista ole. Ehkä viime aikojen suvivirsiveistelyt ovat
herättäneet minussa kapinamieltä. Tuntuu nimittäin, että olen valmiimpi kuin
vuosiin heittäytymään mukaan pääsiäisiloon.
Omalla synkällä tyylilläni.
Kommentit
Lähetä kommentti