HYVÄN
JOULUN JÄLKEEN
”Eihän
joulukuusta ole hävitetty?”
Soitin aikuiselle tyttärelleni. Hän kertoi, että he
ovat vävyn kanssa tulossa viikonlopuksi meille. Sitten seurasi oleellinen kysymys:
”Eihän joulukuusta ole hävitetty?”
Vastasin, että ei ole. Tuossa se törröttää ruoka- ja olohuoneen rajamailla
täydessä komeudessaan. Perinteisesti puu on poistettu meidän huushollista
loppiaisena.
Tyttären kysymys jäi jotenkin aivoni päälle. Hän on
pienestä pitäen ollut ihminen, joka tuntuu nauttivan joulusta aivan erityisellä
tavalla. Oireyhtymään kuuluu joulumusiikin soittaminen valmisteluja tehtäessä,
harmaasuolattu kinkku, sauna, aattohartaus hautausmaan kappelissa, jouluhalko,
itse valmistetut laatikot ja niin edelleen. Mietin, että kysymys joulukuusesta liittyi
siihen, että suuri osa hänen joulunajastaan oli nyt kulunut töitten takia
sen kummemmin koristelemattomissa asuinsijoissa. Jotakin vajausta perinteisestä
juhlasta oli jäljellä.
”Perinteiset
joululaulut eivät ole suosikkimusiikkiani, mutta tykkään siitä, että ihmiset
tykkäävät laulaa niitä.”
Jouluaika alkaa kallistua takakenoon. Monen mielestä
se on jo ohi, vaihtuihan vuosikin jo. Itse huokaisen aina vähän
helpotuksestakin, kun loppiaisen ja joulukuusen poistamisen jälkeen koti palaa
normaaliin arkiseen päiväjärjestykseen. Kaikella kunnioituksella runoilija J.H. Erkkoa kohtaan, mutta en ole
koskaan ymmärtänyt No onkos ‘tullut kesä
-laulun toivetta: ”Oi jospa ihmisellä ois
joulu ainainen.” Samaan aikaan taidan kuitenkin salavihkaa olla jouluihminen
itsekin.
Huomaan nimittäin pikku hiljaa enenevässä määrin
arvostavani vanhoja ja vanhanaikaisia jouluperinteitä. Minulla ei ole mitään
tarvetta muuttaa niitä, aika vähän nykyään myöskään hillitä jouluun liittyvää
hömpöttelyä. Perinteiset joululaulut eivät ole suosikkimusiikkiani, mutta
tykkään siitä, että ihmiset tykkäävät laulaa niitä. Totesin joskus
adventtiaikana, että sairaalapapin työssäni laulan joululauluja mielelläni, jos
joku vain haluaa niitä laulettavan. Menkööt Joulupuu
on rakennettu vaikka sataan kertaan, sesonki on kuitenkin vain muutama viikko
vuodessa.. Ja jos tuttu laulu jollain tavalla rakentaa sairaalassa
potilaana olevan ihmisen ajatusta, silloin on oikein ja kohtuullista laulaa. Iloitsen
myös siitä, että voin vedellä nimenomaan hartaita joululauluja. Niitä sillä
tavalla perinteisiä. Tosin huomaan miettiväni sitäkin, että perinteinen
kristillinen joulu alkaa olla itse asiassa monin osin vastakulttuuria.
”Väljästi
arkikristillisyyden kielelle käännettynä tämä tarkoittaa, että apua on
huomattavasti helpompi huutaa, kun tietää, keneltä sitä huhuilee ja millä
nimellä.”
Joulu 2014 oli minulle hyvä joulu. Se oli myös monella
tavalla perinteinen. Hyvä perinne taipuu
myös kohtuudella uusiin variaatioihin. Minun juhlapöytääni kuuluu ehdottomasti
hapankaali, ruokakulttuurilainani eteläsiskojen ja – veljien joulupöydästä.
Ketterästi tämä jalo kasvis taipui kolmannen joulupäivän iltana yhdistelmäksi
pohjalaisten ryynimakkaroiden ja forssalaisen punajuurisalaatin kanssa.
Huomaan arvostavani myös perheeni
uudenvuodenperinteitä. Sitä, ettei meillä oikeastaan ole mitään perinteitä.
Vuoden vaihtuminen ei ole koskaan ollut meidän juttumme. Tänään
uudenvuodenpäivänä katson kuitenkin kalenteriin ja palautan mieleeni, että nyt
ei ole kenenkään nimipäivä. Myös maallisessa almanakassa näkyy edelleen se,
että tammikuun ensimmäinen on kirkollisessa traditiossa omistettu
Jeesus-nimelle. Väljästi arkikristillisyyden kielelle käännettynä tämä tarkoittaa,
että apua on huomattavasti helpompi huutaa, kun tietää, keneltä sitä huhuilee
ja millä nimellä. Yksinkertaisuudessaan kohtalaisen syvää teologiaa alkaneelle
vuodelle.
Kommentit
Lähetä kommentti