HISTORIAN
KAUHEUS
ELI
NELJÄTOISTA MILJOONAA KERTAA YKSI
Sukulaistyttöni aloitti toissa syksynä historian
opinnot Turun yliopistossa. Mieleni teki kysyä, että kai hän tietää, millaisiin
lietealtaisiin hän on itseänsä upottamassa. Kai hän tiesi.
Historia on nimittäin rumaa. Siksi myös sen
opiskeleminen on monesti raskasta. Kahlasin itse aikoinani yliopistossa kaksi
maisterintutkintoa pääaineinani Suomen ja Skandinavian kirkkohistoria ja
poliittinen historia. Lisäksi luin vielä palan talous- ja sosiaalihistoriaa. Opiskeluajat
olivat hienoja vuosia ja vaikka en jatkanutkaan tutkijanuralle ja vaikka
historia usein todella on rumaa, ne jättivät intohimon menneen koluamiseen. Sen menneen, joka tulee päivittäin vastaani
nykyhetkessä, toisissa ihmisissä ja itsessäni.
Historian kauheus palasi mieleeni ja ehkä suorastaan
uudessa potenssissa, kun luin viime vuonna Siltalan toimesta suomeksi
ilmestyneen Timothy Snyderin teoksen
Tappotanner
– alaotsikolla Eurooppa Hitlerin ja Stalinin välissä. Alkuteos Bloodfields on vuodelta 2010. Snyder on
yhdysvaltalainen, Yalen yliopiston professori, ja avaa ehkä juuri siksi
vavahduttavia näkymiä Euroopan historiaan.
Snyder nimeää Tappotantereeksi alueen, johon kuuluvat
Puola, Ukraina, Valko-Venäjä, Liettua, Latvia, Viro ja läntinen osa Venäjää.
Snyder toki puhuu ”Baltian maista”, mutta kirjoitan tuon käsitteen auki, koska
noiden kolmen maan niputtaminen yhteen ei tee oikeutta niitten toisistaan
poikkeavalle omaleimaisuudelle. Snyder toteaa, että tällä alueella murhattiin
vuosina 1933-1945 noin 14 miljoonaa ihmistä. Tämä luku käsittää ne, jotka menettivät
henkensä kulloinkin vallassa olleen hallinnon politiikan tarkoituksellisena seurauksena. Siinä ei
siis ole mukana sodan uhreja, ei myöskään niitä, jotka nääntyivät työleireillä
uupumukseen.
"Tappotannerta lukiessani huomasin myös omien tietojeni
Euroopan historiasta olevan paikoin samanlaisia kuin perehtyneisyyteni kotimaan
maantietoon: kun joku kysyy, missä on Rantasalmi, vastaus menee vähän sinne
päin."
Kirjan lukeminen on uuvuttavaa. Se on jatkuvaa tappamista. Mikään väkivaltaviihde ei kykene kilpailemaan todella tapahtuneen kanssa. Ihminen viedään kaivannon reunalle ja ammutaan. Ihminen viedään kaasukammioon ja hänen henkensä riistetään siellä. Ihminen kuolee nälkään, koska häneltä on viety siemenviljakin. Ihminen teloitetaan, koska joku on saanut päähänsä hänen kuuluvan johonkin mielikuvitukselliseen salaliittoon.
Tappotannerta lukiessani huomasin myös omien tietojeni
Euroopan historiasta olevan paikoin samanlaisia kuin perehtyneisyyteni kotimaan
maantietoon: kun joku kysyy, missä on Rantasalmi, vastaus menee vähän sinne
päin. Tästä esimerkkinä mm. yleiskuvaani oikova toteamus, että Adolf Hitler tapatti varsin vähän
saksalaisia juutalaisia. Syy oli se, että heitä ei juuri ollut. Saksan
väestöstä oli vuonna 1933 juutalaisia noin prosentti, vuoteen 1939 mennessä
luku oli maastamuuton seurauksena laskenut 0,25 prosenttiin. Miljoonat juutalaisuhrit löytyivät Puolasta ja siitä itään. Snyder nimeää
päälahtaajiksi Saksan ja Neuvostoliiton, mutta lisää joukkoon myös Romanian. Antisemitismi
ei valitettavasti ole Euroopassa ollut yksin saksalainen ilmiö. Esimerkiksi
puolalaiset ovat olleet siinä vuosien mittaan aika pontevia hekin. Saksan ja
Neuvostoliiton suuri ero oli siinä, että edelliset tappoivat enimmäkseen muita
kuin omia kansalaisiaan, jälkimmäiset panostivat omiensa tuhoamiseen.
Mielenkiintoinen täsmennys on myös se, että natsien kaavailema
juutalaiskysymyksen Lopullinen ratkaisu ei alun perin ollut suunnitelma
massamurhasta. Villeimmissä suunnitelmissa juutalaiset oli tarkoitus laivata
Madagaskarille. Snyderin mukaan juutalaisten tuhoaminen alkoi vasta, kun
saksalaiset tajusivat hävinneensä sodan itärintamalla, ja tämä tapahtui jo
vuoden 1941 aikana.
Sitäkään en juuri ollut tullut ajatelleeksi
aikaisemmin, että Puolan pukkaaminen lännemmäksi toisen maailmansodan jälkeen
vaati sekin usean sadantuhannen ihmisen hengen
- tosin ilman tappotarkoitusta - kun
saksalaisväestöä häädettiin Sleesiasta ja puolalaisia Neuvostoliitolle jääviltä
alueilta. Snyderin ääressä ymmärsin myös, miksi vieraillessani vuonna 2007
Wroclawissa (entinen Breslau) opas puhui toistuvasti siitä, kuinka tämä on vanhaa puolalaista maata…
"Jokaisella uhrilla oli nimi, oma henkilöhistoriansa, omat
rakkaansa ja sukulaisensa. Sitten joku tuli ja tappoi heidät. Ihminen muuttui
ruumiiksi ja ruumis numeroksi."
Ja miten toinen maailmansota konkreettisesti alkoi?
Siten, että keskenään liitossa olleet Neuvostoliitto ja Saksa jakoivat
suvereenin Puolan valtion. Toinen hyökkäsi lännestä, toinen idästä.
Neuvostoliittolaiset sanoivat menevänsä auttamaan Puolan alueella ahdingossa
olevia ukrainalaisia ja valkovenäläisiä.
Itselleni ehkä mieliinpainuvin Snyderin huomioista
liittyy uhrilukuihin. Kirjan alussa tekijä toteaa, että Tappotantereen uhreja
oli noin 14 miljoonaa. Lopussa hän täsmentää: luku on 14 miljoonaa kertaa yksi.
Juuri näinhän se on. Jokaisella uhrilla oli nimi, oma henkilöhistoriansa, omat
rakkaansa ja sukulaisensa. Sitten joku tuli ja tappoi heidät. Ihminen muuttui
ruumiiksi ja ruumis numeroksi.
Snyderin kirja on hirveä ja hirveän hyvä. Sen
lukeminen sattuu ja saa sattuakin. En suosittele sen lukemista syödessä. Tämä
koskee erityisesti kuvauksia kannibalismista Ukrainassa.
Sosiaalisessa mediassa on liikkunut kuva kyltistä,
jossa lukee: ”WE WERE ALL HUMANS UNTIL RACE
DISCONNECTED US, RELIGION SEPARATEC US, POLITICS DIVIDED US AND WEALTH
CLASSIFIED US”. Kaunis ajatus, johon itse en valitettavasti jaksa uskoa. En pidä
rotua, uskontoa, politiikkaa ja varallisuutta historian subjekteina. Tekijä on
ihminen ja ihmisen ikiaikainen ongelma on ollut pyrkimys siirtää vastuu omasta
tekemisestä jonnekin muualle. Yhteiskunnalle, lääketeollisuudelle, ajan
epämääräiselle hengelle. Milloin minnekin.
Erityisesti uskontoa on helppo ja joskus valitettavan ymmärrettävää syyttää.
Yksilönä minun valintani monisäikeisessä
maailmassa eivät tietenkään aina ole ihanteellisen vapaita, mutta silti. Minä
erottelen, jaan ja luokittelen. Kirjoitin maaliskuussa 2004 Pärnussa tekstin,
joka on julkaistu Mäntän Joulussa 2004:
Muistokivet
kertovat tuhoutuneista rakennuksista
niin
kuin herranhuoneet ja teatterit
olisivat
sodan subjekteja.
Käyn
tyhjää Pyhän Nikolain kirkon paikalla.
Koira
mulkaisee kerrostalon ikkunasta
ja
raukeaa uneen.
Teen
ristinmerkin.
Päätän
olla pommittamatta ainuttakaan koiraa raunioksi.
Tässä kohdin herkistyn ylpeänä ajatukselle, että
eurooppalainen kulttuuriperintö on omaani.
"Jospa yksi alku
olisi sinä, että emme puhuisi sananvapaudesta ensimmäiseksi oikeutena pilkata,
rikkoa ja häväistä. Sehän voi olla myös vapautta puhua hyvää, ymmärtämisen
yrittämistä ja ihmisten keskinäistä hyväksymistä kohti kulkemista."
Historia on rumaa, mutta onko maailma lohduton? Jospa
toivo versoo juuri siitä, että ihminen ottaa vastuun teoistaan. Omaa vastuutaan ei voi
kiertää, vaikka uskoisi Jumalan armoon ja anteeksiantoon. Vastuuttomuus ei ole koskaan hyve. Jospa yksi alku
olisi sinä, että emme puhuisi sananvapaudesta ensimmäiseksi oikeutena pilkata,
rikkoa ja häväistä. Sehän voi olla myös vapautta puhua hyvää, ymmärtämisen
yrittämistä ja ihmisten keskinäistä hyväksymistä kohti kulkemista. Pateettista hippimeininkiä, mutta ehkä myös rohkaiseva
ajatus.
Kommentit
Lähetä kommentti