”ELÄMÄ ON HAAPAMÄEN RATA.
JUMALA KANNATTAA TAPPARAA.”
Perjantai-iltapäivä. Istun
kiskobussiin Tampereen asemalla. Saan kenties viimeisen vapaana olevan
istumapaikan. Väkeä jää seisomaan. Lähtölupaa vartoileva H427 Tampereelta Keuruulle on täynnä kuin
Pyrysen pyssy. Kuljettaja ilmoittaa lisäkapasiteettibussin lähtevän aseman
edestä ja kehottaa ihmisiä siihen suuntaan. Ehkä joku lähteekin. Äkkiä
ajateltuna lisäkapasiteetti vaikuttaa asiakkaitten palvelemiselta ja on
varmasti sitäkin. Samaan aikaan se tuntuu matkustajien kusettamiselta:
kun olet ostanut lipun, jossa luvataan tunnin matkia Vilppulaan ja päädyt
bussiin, joka jolkottaa samaa väliä puolitoistakertaisen ajan, ei se ihan
oikeinkaan mene. Nyttemmin VR sentään myöntää, että heidän on vaikea laskea
kiskobussin matkustajamääriä ostettujen lippujen mukaan, koska junaa käyttävät
myös Tampereen kaupunkiliikenteen lipulla matkustavat Orivedelle menijät ja itseni kaltaiset kausilippulaiset, jotka
eivät näy missään, paitsi junassa. Lisäksi ovat Ukrainan sotapakolaiset, jotka
hekään eivät näy VR:n tiedoissa ja heitä on joinain päivinä Tampereen ja Vilppulan
välisissä vuoroissa paljon.
”Matka taittuu. Kalle
Päätalo johtaa remonttia Sarviksella.”
Mutta pääsemme matkaan ja alla on
ihan kiskoja kulkeva junake. Kovin paljoa emme ole edes myöhässä,
Tampereen aseman kuulutukset ovat kertoneet milloin tämän ja milloin tuon junan
olevan ”viivästynyt”. Miksi muuten nykyään ei voida puhua oikeaa suomea ja
sanoa vaikkapa, että juna on myöhässä?
Matka taittuu. Kalle Päätalo johtaa
remonttia Sarviksella. Tulin siitä ohi matkalla töistä asemalle. Aamulla
hänellä oli kaverinsa kanssa treffit Muotialantien ja Uotilantien risteyksessä.
Osaan pistää nuppineulan kartalle tarkalleen: kuljin siitä sivuitse kuusi
vuotta koulumatkani polkypyöräaikana aamuin ja iltapäivin.
” Päällimmäinen syy ahtauteen on,
että kyydissä on puoli Ukrainaa ja normaali perjantaikulkijasto siihen päälle.”
Oma matkustamiseni on mukavampaa
kuin seisojien. Päällimmäinen syy ahtauteen on,
että kyydissä on puoli Ukrainaa ja normaali perjantaikulkijasto siihen päälle.
Voisin moittia ahtaudesta VR:ää, mutta keksin siitä tarvittaessa muuta
nalkuttamisen aihetta, olen jopa hyvä siinä. . Työsuojeluasioissa meitä on koulittu etsimään ongelmien juurisyitä.
Sitä ihan samaa opettelin tietysti yliopistossa opiskellessani historiaa. Kun
Puustinen jää sateisena iltana auton alle lähdettyään ostamaan kioskilta
tupakkaa, on juurisyyssä miettimistä. Johtuuko tapahtunut sateesta, auton
mahdollisesta ylinopeudesta, Puustisen tupakoinnista tai siitä, missä hän
sattuu asumaan ja millä puolella katua kioski tulee könöttäneeksi. Tämän iltapäivän ahtauden
juurisyy on VR:n sijasta kenties naapurimaamme johtajaa ja häntä tukevaa kansaa, joiden temuamisen
seurauksena tässä junassa nyt on ukrainalaisia pakolaisia. Tähän ei tarvitse
nyt kenenkään sanoa, että Ukrainan sodan juurisyitä voi olla satojen vuosien
takanakin. Jotenkin sitä aavistelen sanomattakin.
” Hänessä ja hänen
olemisessaan siinä on jotakin, mikä sanoo: nuori Suomi on tässä. Ja tavalla,
jota en yritäkään avata tähän sanoiksi, siinä on jotain levollista ja
rauhoittavaa.”
Minua vastapäätä istuu varusihminen
armeijan kamppeissa. Hän lepäilee silmät kiinni, ehkä uni on jäänyt
koulutuksessa vajaaksi. Kaavailee kenties jotakin lomaan sisältyvää mukavaa
tekemistä. Häntä on hyvä katsoa. En
viittaa siihen, että pidän istujaa naisena. Hänessä ja hänen olemisessaan siinä
on jotakin, mikä sanoo: nuori Suomi on tässä. Ja tavalla, jota en yritäkään
avata tähän sanoiksi, siinä on jotain levollista ja rauhoittavaa. En ole
millään tavalla militaristi, mutta nyt hänen takkinsa olkaan neulottu
tasavallan lippu saa minut liki herkistymään.
”Elämä emuloi Haapamäen rataa.
Suuret ikäluokat poistuvat Vilppulassa.”
”Ajattele nyt, että
pelataan jotain ottelua ja sitten Jumalaksi kutsuttu taho kaikkine voimisineen
on toisen joukkueen puolella. Ei siitä reilua peliä silloin synny.”
Tekstisarja Kiskot päättyy tämän blogitekstin otsikon kahteen lauseeseen. Jotkut kirjan harvoista lukijoista (kirja on sen
verran marginaalinen, että paikallinen kirjastokaan ei ole katsonut
tarpeelliseksi hankkia sitä, paikallislehteä asia ei kesällä kiinnostanut) on
tulkinnut lauseet loppukevennykseksi. Itse asiassa ne ovat kirjoittajalleen
kaikkea muuta. Edellinen lause kuvastaa sitä, miten olen löytänyt vuosia
jatkuneista junamatkoistani jatkuvasti
syvenevän elämän kuvan: kaikkea voi tapahtua, mikä tahansa voi mennä toisin
kuin on tarkoitettu – joskus reistaa kalusto ja toisinaan rata. Lauseen ”Jumala
kannattaa Tapparaa” osalta olen velkaa ystävälleni Harri Mölsälle,
ankaralle Ilveksen miehelle. Pohjimmiltaan se kuvaa ehkä epäreiluimmalta
tuntuvaa asetelmaa, minkä eteen ihminen elämässään voi joutua. Ajattele nyt,
että pelataan jotain ottelua ja sitten Jumalaksi kutsuttu taho kaikkine
voimisineen on toisen joukkueen puolella. Ei siitä reilua peliä silloin synny.
Tosielämässä lausahdus tuo mieleeni ihan muita tilanteita kuin urheilun.
Asioita, joita kuulen työkseni toistuvasti, ja joista loppukevennys on kaukana.
Jotakin sellaista on läsnä myös junan tullessa Vilppulaan ja ukrainalaisen
pakolaisen noustessa kanssani smamaa matkaa pois junasta. Eihän siinä mitään
reilua ole, että hän nousee tänä perjantaina junasta täällä. Oli asian juurisyy
sitten mikä tai kuka tahansa.
Kirjaa Orkidea onneksi: sanoja
kuvitellulle runoilijalle saa ostaa verkkokaupoista. Paperisena ja e-kirjana.
”Jotakin sellaista on
läsnä myös junan tullessa Vilppulaan ja ukrainalaisen pakolaisen noustessa
kanssani smamaa matkaa pois junasta. Eihän siinä mitään reilua ole, että hän
nousee tänä perjantaina junasta täällä. Oli asian juurisyy sitten mikä tai
tahansa.”
Kommentit
Lähetä kommentti