ELIITTI MATKUSTAA
” Demarit ovat
tällaisia pieniä. Risan maailman osia.”
Maanantain
työpäivä on takana. Lähden Haapamäen radalle. H420 Keuruulle pullottaa. Mahdun kuitenkin istumaan.
Minut
ympäröi äänekäs ihmismassa, joka päivittelee, miten juna on täynnä. Mieleni
tekee todeta, että verrattuna moneen talvikauden perjantaihin tai
sunnuntai-iltaan tämä ei ole täynnä. Täällä on vain paljon
matkustajia.
Ihmisillä
tuntuu olleen vaikeuksia junan löytämisessä, Tampereen aseman raiteella kolme onkin ollut kolme
junaa peräkkäin, tämä meidän (ah petollisuutesi, genetiivi) keskimmäisenä. Konduktööri käy varmuuden vuoksi
tiedustelemassa, onko täällä Poriin menijöitä. Miksi olisi? Tai kyllä
kai joku sinnekin.
”Yritän
keskittyä matkustamaan Greyhoundilla pitkin Kaliforniaa.”
Vastapäinen
matkustaja taivastelee, että kun tämä on tällainen pieni. Demarit ovat
tällaisia pieniä. Risan maailman osia. Junakkeita.
Eliitti
Pääsemme matkaan. Joku valittaa kuumuutta ja vaatii ikkunaa avattavaksi, että vaunuun tulisi läpiveto. Kiroilen mielessäni: se tietää kurkun karheutta tai pään kivistämistä. Pro kestäisi mieluummin kuumuuden. Ikkuna avataan ja sieltä puhaltaa päähäni helvetillisesti. Asiasta on se ilo, että avonainen ikkuna aikaansaa sisälle sen verran meteliä, että jonninjoutava jutustelu vähenee. Yritän keskittyä matkustamaan Greyhoundilla pitkin Kaliforniaa.
Jossain
Suinulan vaiheilla lähelläni istuva rouva sanoo miehelleen, että ajaakohan
tämä ylinopeutta. Kun mennään näin kovaa. Saan vaivoin oltua kertomatta hänelle,
että junan vauhti tällä rataosuudella Tampereen ja Oriveden välillä on yleensä
119 km/h. Eliittimatkustajaa ahdistaa. Valveutunut lukija huomaa viimeistään
tässä kohdassa, että irvailen itseäni, en kanssamatkustajiani.
Vilppulassa
ujuttaudun ulos käytävän täyttävän koiran sivuitse.
Tiistai
aukeaa erilaisena. En lähde varhaisjunaan, sillä työni alkaa tänään vasta kello
12.06. Ajaessani kotoa Vilppulan asemalle mietin, miten kaupunki on tähän
aikaan päivästä toinen kuin ennen puoli seitsemää. Myös asemalla ovat toiset
ihmiset kuin sianpieremän aikaan. Tosin heinäkuussa väki on silloinkin toista
kuin keskimäärin: moni vakiokulkija on vuosilomalla ja nyt moni matkaan
yrittäjä vetää perässään matkalaukkua.
matkustaa
Matka
taittuu. Olen Vermlannin suomalaismetsissä. Koen vierautta ilmeisten
vapaa-ajanmatkustajien keskellä. Tosiasiassa sisintäni kitkertää kateus
ihmisten lomakivasta: minulla ja puolisollani oli kesäkuussa yksi yhteinen
lomaviikko, nyt hänellä alkoi juuri kolmen viikon loma, josta ajasta minulla menee kahdeksan päivää päivystystehtävissä Tampereella. Ensimmäisen maailman
ongelma, eikä perheen elinkaaren tässä kohdin oikein edes mainitsemisen
arvoinen ongelma, joka kuitenkin palvelee nyt jotakin
v-käyränkohottelutarvettani. Tarjoudun vaihtamaan paikkaa selkä
menosuuntaan istuvan naisen kanssa, jolle niin päin matkustaminen aiheuttaa
huonoa oloa. Minulle on yksi ja sama, kunhan juna liikkuu. Tänään se liikkuu.
Heinäkuussa on kohdalleni sattunut vasta yksi bussilla korvattu junamatka. Tai
eihän se silloin junamatka ollut. Kirjaan ne kaikki muistiin ja aion tarvittaessa
testata, mikä junamatkustajan kuluttajasuoja on. Olen maksanut vuosilipustani
reilut 1400 euroa ja olen ostanut lipun nimenomaan junaan, en linja-autoilla
väliasemien kautta Tampereelle haahuilua varten.
”Vilppulassa
ujuttaudun ulos käytävän täyttävän koiran sivuitse.”
Saavumme
Tampereelle. Junasta purkautuvalla ihmismassalle ei tunnu olevan kiire. Minulla
on kiire Hatanpään bussiin. Liukuportaat liukuvat. 15B tulee odotettuani
muutaman minuutin hotelli Scandicin edessä olevalla pysäkillä.
Toivon, että H429 hilaa illalla ahterini Vilppulaan. Painaa kuin perkele Haapamäen rataa
pohjoiseen. Lasken kirjan loppuvan kohta Juupajoen jälkeen.
Keskiviikkona
eliitti taas matkustaa.
Junalukeminen: Ville-Juhani Sutinen: Hajonneen maailman käyttöohje (Into Kustannus 2023). Monta tähteä.
Kommentit
Lähetä kommentti