Siirry pääsisältöön

 

ELIITTI MATKUSTAA

” Demarit ovat tällaisia pieniä. Risan maailman osia.”

 

Maanantain työpäivä on takana. Lähden Haapamäen radalle. H420 Keuruulle pullottaa. Mahdun kuitenkin istumaan.

Minut ympäröi äänekäs ihmismassa, joka päivittelee, miten juna on täynnä. Mieleni tekee todeta, että verrattuna moneen talvikauden perjantaihin tai sunnuntai-iltaan tämä ei ole täynnä. Täällä on vain paljon matkustajia.

Ihmisillä tuntuu olleen vaikeuksia junan löytämisessä, Tampereen aseman raiteella kolme onkin ollut kolme junaa peräkkäin, tämä meidän (ah petollisuutesi, genetiivi) keskimmäisenä. Konduktööri käy varmuuden vuoksi tiedustelemassa, onko täällä Poriin menijöitä. Miksi olisi? Tai kyllä kai joku sinnekin.

”Yritän keskittyä matkustamaan Greyhoundilla pitkin Kaliforniaa.”

Vastapäinen matkustaja taivastelee, että kun tämä on tällainen pieni. Demarit ovat tällaisia pieniä. Risan maailman osia. Junakkeita.

Eliitti

Pääsemme matkaan. Joku valittaa kuumuutta ja vaatii ikkunaa avattavaksi, että vaunuun  tulisi läpiveto. Kiroilen mielessäni: se tietää kurkun karheutta tai pään kivistämistä. Pro kestäisi mieluummin kuumuuden. Ikkuna avataan ja sieltä puhaltaa päähäni helvetillisesti. Asiasta on se ilo, että avonainen ikkuna aikaansaa sisälle sen verran meteliä, että jonninjoutava jutustelu vähenee. Yritän keskittyä matkustamaan Greyhoundilla pitkin Kaliforniaa.

Jossain Suinulan vaiheilla lähelläni istuva rouva sanoo miehelleen, että ajaakohan tämä ylinopeutta. Kun mennään näin kovaa. Saan vaivoin oltua kertomatta hänelle, että junan vauhti tällä rataosuudella Tampereen ja Oriveden välillä on yleensä 119 km/h. Eliittimatkustajaa ahdistaa. Valveutunut lukija huomaa viimeistään tässä kohdassa, että irvailen itseäni, en kanssamatkustajiani.

Vilppulassa ujuttaudun ulos käytävän täyttävän koiran sivuitse.

Tiistai aukeaa erilaisena. En lähde varhaisjunaan, sillä työni alkaa tänään vasta kello 12.06. Ajaessani kotoa Vilppulan asemalle mietin, miten kaupunki on tähän aikaan päivästä toinen kuin ennen puoli seitsemää. Myös asemalla ovat toiset ihmiset kuin sianpieremän aikaan. Tosin heinäkuussa väki on silloinkin toista kuin keskimäärin: moni vakiokulkija on vuosilomalla ja nyt moni matkaan yrittäjä vetää perässään matkalaukkua.  

matkustaa

Matka taittuu. Olen Vermlannin suomalaismetsissä. Koen vierautta ilmeisten vapaa-ajanmatkustajien keskellä. Tosiasiassa sisintäni kitkertää kateus ihmisten lomakivasta: minulla ja puolisollani oli kesäkuussa yksi yhteinen lomaviikko, nyt hänellä alkoi juuri kolmen viikon loma, josta ajasta minulla menee kahdeksan päivää päivystystehtävissä Tampereella. Ensimmäisen maailman ongelma, eikä perheen elinkaaren tässä kohdin oikein edes mainitsemisen arvoinen ongelma, joka kuitenkin palvelee nyt jotakin v-käyränkohottelutarvettani.   Tarjoudun vaihtamaan paikkaa selkä menosuuntaan istuvan naisen kanssa, jolle niin päin matkustaminen aiheuttaa huonoa oloa. Minulle on yksi ja sama, kunhan juna liikkuu. Tänään se liikkuu. Heinäkuussa on kohdalleni sattunut vasta yksi bussilla korvattu junamatka. Tai eihän se silloin junamatka ollut. Kirjaan ne kaikki muistiin ja aion tarvittaessa testata, mikä junamatkustajan kuluttajasuoja on. Olen maksanut vuosilipustani reilut 1400 euroa ja olen ostanut lipun nimenomaan junaan, en linja-autoilla väliasemien kautta Tampereelle haahuilua varten.

”Vilppulassa ujuttaudun ulos käytävän täyttävän koiran sivuitse.”

 

Saavumme Tampereelle. Junasta purkautuvalla ihmismassalle ei tunnu olevan kiire. Minulla on kiire Hatanpään bussiin. Liukuportaat liukuvat. 15B tulee odotettuani muutaman minuutin hotelli Scandicin edessä olevalla pysäkillä.

Toivon, että H429 hilaa illalla ahterini Vilppulaan. Painaa kuin perkele Haapamäen rataa pohjoiseen. Lasken kirjan loppuvan kohta Juupajoen jälkeen.

Keskiviikkona eliitti taas matkustaa.

Junalukeminen: Ville-Juhani Sutinen: Hajonneen maailman käyttöohje (Into Kustannus 2023). Monta tähteä.


 

 

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SAIRAALAPASTORI PALAA PAIKALLE ”Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen.”   Heinäkuu, parikymmentä astetta mittarissa. Pouta, puolipilvistä ja leppoisaa. Kahvihuoneessa joku puhuu lomalle jäämisestä, suurin osa omasta aamuväestäni on jo laitumilla. Minä tulin viime viikolla takaisin. Minut ympäröi taas ison osan arkipäiviä Hatanpää sairaaloineen. Samalla alkoi syksy, auton tuulilasissa on aamuisin kosteutta. Paluu No ei sentään: kesä on hyvänlaisesti kesken, ja vapaaviikot vain pieni osa valoisaa vuodenaikaa. Heinäkuussa sairaala vaikuttaa äkkiä katsottuna rauhoittuvan lomakauteen ja tietynlaiseen hiljaiskäyntiin, mutta kuitenkaan ei. Minulta kysytään usein loppuvuoden satunnaiskeskusteluissa, onko minulla jouluaikana kovasti kiireitä. Tapaan vastata, että sairaalapapin työssä joulu ei ole kummempi sesonki, sillä ihmisten sairaudet eivät juurikaan tutki almanakkaa ilmaantuessaan. Tosiasiassa ajat, jolloin voi laulaa Sylvian joululaulun tai Suvivirren sitä t
  VIIMEISELLÄ MATKALLA ”Tulen kotiin. Jätämme berliininmunkit sunnuntain päiväkahville. Popedakin kai lopettelee jossain vaiheessa Tampereella.” ”Kirjoita siitä sellainen liuskan juttu, kun nehän ovat vähän niin kuin sun alaasi, viimeiset matkat.” Tapaamme kirjailija Timo Malmin kanssa syyskuun toisena 2023 Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereen Werstaassa. Kerron tulleeni iltapäiväjunalla Vilppulasta ja palaavani sinne klo 19 lähtevällä bussivuorolla, joka on lajinsa viimeinen: yhteys lopetetaan tämän viikon jälkeen ja jatkossa linjaa ajetaan vain tiistaisin. On edessä siis viimeinen matka. Ja kun Pirkkalaiskirjailijoiden kunniajäsen kehottaa, saman yhdistyksen hännänhuippuihin kuuluva kirjallinen puuhastelija tekee ehdotuksen mukaan. Viimeiselle matkalle Valun ennen iltaseitsemää Tamperen linja-autoasemalle. Mäntästä puoli kuuden pintaan lähtenyt pikkubussi kurvaa hyvissä ajoin aseman kulmille. Kuulun vähemmistöön: suurin osa nurkilla vellovasta ihmismassasta on menossa Ratin
  AAMU LAKEUDELLA ”Runoilija on jättänyt rakennuksen.”     Sen jälkeen, kun säkillinen kiviä oli päätynyt konkelolle jääneeseen kuuseen ja kaatopaikkakuormaan nostamamme pesukoneen painon selittänyt   sinne pari vuotta aikaisemmin unohtunut lakanapyykki, oli paikallaan esittää kysymys miksi meidän hommat menevät aina tällaisiksi   istua hopeapajun alle katetulle päiväkahville, jättää vastaus myöhäiskesän auringon ja meitä tervehtimässä käyvän vireen kerrottavaksi. Antaa olla tasan.   Kirjoitin blogissani 4.10.2020: ” Isäni täyttää elämän tiedossa olevien piirteiden, kuten sen rajallisuuden niin salliessa 85 vuotta maaliskuussa 2021. Voisi kai kirjamiehen päivää juhlistaa kirjalla. ” Ajattelen edelleen juhlistavani ajankohtaa kirjalla, mutta isäni ei ole enää täyttämässä vuosiaan. Jouni Ilmari Paarlahden (s. 1936) elämä tuli valmiiksi perjantaina 30.10.2020 klo 15. Runoilija on jättänyt rakennuksen.   ”Isätön en ole, mutta isäni on kuollut.” Isä