VUOSILIPUN ALKU
Juna kulkee elokuussa tai ainakin jokin liikkuu
Identiteettini loksahti taas paikoilleen 23.8, kun
uusi vuosilippuni Vilppulan ja Tampereen välisille junamatkoille astui voimaan.
Edellisellä lipulla tein 389 matkaa, nyt aloitin taas nollasta. Kesällä
kitkuttelin muutaman viikon lipuilla, jotka ostin halvalla jo vapun kieppeissä.
Lähes jokaisen onnistuin käyttämään. Mutta kausilippu asettaa sieluni paikoilleen
ja tuo tarvitsemani matkustamisen vapauden.
Uudella kausilipulla matkustaminen alkoi hyvin.
Ensimmäinen (se kallis) matka kiskobussilla 420 Vilppulasta Tampereelle
perjantaiaamuna sujui ilman vastoinkäymisiä. Yllätyksekseni havaitsin myös Tampereen
rautatieaseman raiteilta 4 ja 5 eteläisempään asematunneliin laskeutuvien
liukuportaiden liukuvan. Kyllä kelpasi.
”Kuljettajan kuulutus kertoi hänen kokeneen tilanteen
aikaisemminkin.”
Seuraavan kerran nousin junaan myöhään perjantai-iltana.
Kiskobussi 429 lähtee aikataulun mukaan kello 22.07 Tampereelta Haapamäen
kautta Jyväskylään, mutta aika harvoin se tuolla kellonlyömällä lähtee. Ei
lähtenyt nytkään.
”Jäämme aikataulusta jälkeen noin kymmenen
minuuttia, syynähän on tuo 28-juna, josta odotetaan vaihtomatkustajia.” Kuljettajan kuulutus kertoi hänen kokeneen
tilanteen aikaisemminkin. ”Se 28-juna” eli Intercity 28 Oulusta
Helsinkiin on kutakuinkin aina myöhässä, perjantaina se oli 25 minuuttia jäljessä
aikataulustaan. Todennäköisyys junan ajoissa saapumiselle on samaa luokkaa kuin
sen, että Suomi voittaisi jalkapallon maailmanmestaruuden. Tuo ”noin kymmenen
minuuttia” oli tietysti aika tarkalleen kaksikymmentä minuuttia, Vilppulan
asemalla olimme kello 23.29 eli 22 minuuttia aikataulussa ilmoitettua
myöhemmin. Tampereella aseman liukuportaat eivät liukuneet. Nehän ovat useammin
pysähdyksissä kuin toiminnassa.
”Mentiin siis bussilla. Klo 7.01 kuljettaja oli eksyksissä
Orivedellä.”
Lähdin virkistävän, mutta ajallisesti rajatun
yöunen jälkeen takaisin Tampereelle ja töihin lauantaiaamuna. Tällä kertaa en päässyt ollenkaan junaan, joten ei tarvinnut murehtia liukuportaitakaan.
Yhteys oli korvattu bussilla. Kello 5.53 minulle selvisi, että se lähtee
Vilppulan asemalta jo 6.15 eli 25 minuuttia junan lähtöaikaa aikaisemmin. Ja se myös ihan oikeasti lähti silloin! Kahvi
jäi kotona juomatta, mutta ehdinpä kyytiin. Oikein hyvä. Töihin minulla ei ollut kiire,
aloittelisin päivän aktiivista työaikaa joskus klo 10 paikkeilla.
Mentiin siis bussilla. Klo 7.01 kuljettaja oli eksyksissä
Orivedellä (Orivedellä voi eksyä). Juupajoen Korkeakosken olimme ennen sitä löytäneet. ”Kun meille
on merkitty jokin koukkaus ennen rautatieasemaa”, kuljettaja kuului sanovan. Tuota
koukkausta kutsutaan Orivesi-Keskustan seisakkeeksi. Pyyhälsimme Oriveden
asemalle, siellä tapahtui ilmeinen herätys asiassa ja niin palasimme takaisin
keskustan seisakkeelle. Muutama matkustaja odotteli siellä.
”Jännitin, osummeko Tampereelle ja pelkäsin, että harhaudumme
Paarlahden perukoille Viitapohjaan.”
Matka jatkui. Jännitin, osummeko Tampereelle ja
pelkäsin, että harhaudumme Paarlahden perukoille Viitapohjaan. Laskeuduimme
kuitenkin Tammerkosken kylään oivallisesti. Ennen asemalle saapumista tapahtui
vielä, että kuljettaja ryhmittyi risteyksessä liikenteenjakajan väärälle
puolelle eli vastaantulijoiden kaistalle. No näitä sattuu ihan koheltamattakin joskus. Olen aikoinaan kokenut sen, kun
linja-autolla tehdään U-käännös Pietarin Nevski prospektilla, nyt sain olla
mukana, kun bussilla peruutettiin Tampereen Itsenäisyydenkadulla. Mutta loppu
hyvin: nousin autosta Tampereen rautatieaseman edessä ja vain viisi minuuttia
jäljessä ilmoitetusta. Eli aika hyvin kuitenkin meni. Ja olihan se jännittävää. Toivoin päivän seuraavan
jännitystiivistymän olevan illansuussa, kun tarkoituksenani on seurata
Valioliigan jalkapallopeliä.
”Olen aikoinaan kokenut sen, kun linja-autolla tehdään U-käännös
Pietarin Nevski prospektilla, nyt sain olla mukana, kun bussilla peruutettiin
Tampereen Itsenäisyydenkadulla.”
Jotain oli ilmassa, sillä kaupunkiliikenteen bussi
13 ei saapunut ajallaan, vaikka apsit ja näyttötaulut lupasivat. Seuraava tuli
sitten runsaan vartin päästä. Sairaala oli pysynyt paikallaan.
”Elämä on Haapamäen rata, niin kuin vanha viidakon sanonta opettaa.”
Näin on siis uusi vuosilippuni korkattu. Saa nähdä,
mitä vuosi tuo tullessaan. Jos vaikka tapahtuisi se ihme, että Tampereen
rautatieaseman liukuportaat korjattaisiin. Niitä kun on aika nolo kiipeillä
niiden ollessa pysähdyksissä. Ja toivottavasti perjantaiaamun ensimatkan
kaltaisia leppoisia junailuja kertyy paljon lisää.
”Laskeuduimme kuitenkin Tammerkosken kylään oivallisesti.”
Elämä on Haapamäen rata, niin kuin vanha viidakon sanonta opettaa. Junakulkuri yrittää taas illalla junaan ja kotiinpäin. Lukija voi tykönään aprikoida, mikä kirjoituksessa on totta ja mikä tarua ihmeellisempää. Ja kokeilla sitten vaikka matkantekoa itse.
Kommentit
Lähetä kommentti