VOIKO VAKAUMUKSEN
VALITA KUIN KRAVATIN?
” Iso kysymys puhuttaessa lapselle jäävästä
valinnan vapaudesta on minulle kuitenkin se, voiko vakaumuksen tai
uskonnollisen sitoutuneisuuden ylipäänsä valita. Oman kokemukseni pohjalta en
ole tästä ollenkaan varma.”
Kaste harkinnassa
YLE uutisoi helmikuun alussa (4.2.), että kastettujen osuus
Suomessa syntyneistä lapsista on laskussa, erityisesti suurissa kaupungeissa. Mitenpä
voisi ollakaan toisin, kun kirkkoon kuuluvien prosentuaalinen osuus laskee.
Ilmiöön liittyy kuitenkin myös se, että osa seurakuntaan kuuluvista
vanhemmistakin harkitsee lapsensa kastamista eri tavalla kuin aikaisemmin ja
myös harkintansa jälkeen päättää jättää lapsen kasteen toimittamatta.
Kirkon tiedotuskeskuksen vt. johtaja Hanna Salomäki kertoo YLE:n uutisessa, että yleisin syy
kastamattomuudelle on se, että vanhemmat haluavat jättää lapselle vapauden
valita itse uskonnollisesta sitoutumisestaan, kertoo Kirkon tutkimuskeskuksen
johtaja Hanna Salomäki. ”Olemme tulleet nyt niihin sukupolviin, jotka erikseen
päättävät, kuulutaanko kirkkoon, jatketaanko jäsenenä vai ei”, hän toteaa.
Uutinen herätti minussa halun sanoa jotakin. Käytän
vapauttani ja valitsen puhumisen täysin subjektiivisesti, omasta kokemuksestani
käsin.
Nuoruuteni patoja
On hyvä, että ihmisillä on mahdollisuus valintoihin.
Toisaalta ymmärrän ajatuksen, että lapselle jätetään mahdollisuus itse päättää.
Muistan, miten vieras ajatus oli itselleni, kun vuokraisäntäni kysyi minulta syksyllä
1982, että ”oletko isäsi jalanjäljillä uravalinnassasi”. Vanhempani osasivat
onneksi olla sotkeutumatta ammatinvalintaani. Mutta mietin, missä menevät tässä
kohdin vapauden rajat. Esimerkiksi tuohon ammatinvalintraani liittyen:
vanhempani eivät totisesti ohjailleet sitä, mihin haen lukion jälkeen, mutta
olivatpa kuitenkin istuttaneet minuun näkemyksen, että opiskeleminen kannattaa.
Myös yliopistoon hakeutuminen oli arvossaan näiden sukujensa ensimmäisen polven
korkeakoulutettujen mielissä, ja tämän asenteen he häikäilemättömästi siirsivät
minuun.
Ylen uutisessa pastori Kristiina
Hyppölä toteaa: ”Me vanhemmat teemme omien lastemme puolesta aika
monenlaisia päätöksiä alkaen siitä, millaisia elämäntapoja me opetamme,
millaista ravintoa syömme ja harrastetaanko liikuntaa ja kulttuuria”, ja
jatkaa: ”Minun mielestäni vakaumusta ei voi irrottaa kaikesta muusta siitä,
mitä vanhemmat omille lapsilleen opettavat.”
Kotini ei ollut erityisen uskonnollinen. Kirkollinen urani
alkoi vuonna 1969 Tampereen Uudenkylän seurakuntatalon päiväkerhosta. Sittemmin
kävin poikakerhoa Veisussa. 1976 olimme retkellä Lahdessa ja kävimme suurmäen
tornissa. Rippikoulun jättäminen väliin ei olisi varmaankaan tullut
kysymykseen, vaikka itse en ollut siitä lähtökohtaisesti hirveän innostunut.
Oltiin aika tavallisia suomalaisia. En ole koskaan ollut kitkerä siitä, että
minulle pidettiin pienenä ristiäiset. Siitä joskus olin, että kukaan ei
opettanut minulle iltarukousta.
Jotenkin arvot olivat läsnä oman lapsuuskotini elämässä.
Vaikka kirkossa ei käyty, aamuhartaus kuului kodin äänimaisemaan. Varmaankin
osittain siksi, että sen jälkeen tulivat uutiset. TPV:n junioritoimintaa meillä vähän epäiltiin,
kun pelättiin sen tekevän minusta väärän aatteen miehen. Ei se tehnyt, ainakaan
heti. Baskikirjailija Bernardo Atxakaa
mukaillen: putosin vasta monta vuotta myöhemmin pataan, jossa keitettiin
epäilyttäviä kirjoja.
Vuonna 1978 päädyin mukaan (nyttemmin lakkautetun ja
Tampereen kirkolliseen Southern Comfortiin liitetyn) Viinikan seurakunnan
nuorisotoimintaan. Siellä oli hyvä olla. Totta kai kuva papin työstä näyttäytyi
siellä kutakuinkin epärealistisena niin kuin seurakuntalaiselle aina. Eihän
tämä näe piiloon jäävää puolta työstä. Mutta kaiketi se oli kattiloita, joissa
muhi päätökseni hakeutua teologisten opintojen pariin. Kun eräs nuoruudenystäväni
totesi, että ”teologinen tiedekunta on paikka, jossa opetetaan ensimmäiseksi,
että Raamattu on satukirja, johon ei kannata uskoa”, totesin heti kohta
mielessäni, että sinne. Matka laajeni
sittemmin valtiotieteiden pariin. Se liittyy edellä mainittuun pataan
putoamiseen, mutta ei siitä tässä sen enempää.
Merkittävää tässä on se, että vanhempani eivät asettuneet
poikkiteloin myöskään seurakuntanuoruudelleni, vaikka isäukko joskus totesi,
että ”älä saarnaa”. Olin nimittäin nuorena oikeassa niin kuin nuorena yleensä
ollaan.
Kun mietin omaa henkistä rakennettani, en välty ajatukselta,
että kovasti uskovaisessa kodissa minusta olisi varttunut vähintäänkin
agnostikko. Samalla logiikalla, kun lapsuuttani värittänyt porvariston hillitty
charmi on tehnyt minusta monessa kohdin tien toisen puoliskon kulkijan. Onneksi
vanhempani olivat juuri ne ihmiset, jotka olivat.
Onko joulupukki
olemassa?
Olen itse kasvattanut kolme kansalaista aikuisiksi. Tai
ainakin he ovat nyt aikuisia. Heidät on kastettu pienenä, heille on opetettu
iltarukous ja se, että meidän kodin joulu- ja pääsiäisperinteisiin kuuluu
kirkossa käyminen. Hyvää ja turvallista lapsuutta yritin heille parhaan
ymmärrykseni mukaan luoda. Heidän nykymielipiteensä ja -asenteensa eivät ole
enää minun asiani. Niin kuin ei ole ollut heidän ammatinvalintansa tai se,
mennäkö armeijaan vai siviilipalveluun tai kenen kanssa kimppaantuvat.
Joskus lasteni ollessa vielä pieniä, he kysyivät minulta,
uskonko joulupukkiin. Sanoin, että en, mutta etten myöskään kiellä heitä
uskomasta. Epäilyni ei mitenkään hillinnyt heidän pukkiuskoaan, vaan he
pyrkivät käännyttämään minutkin siihen varsin järkiperäisillä argumenteilla.
Kielsin uskoni joulupukkiin, koska halusin olla lapsilleni
rehellinen. Vakavammissa vakaumuksen kysymyksissä olen ajatellut, että
lapsillani on ollut oikeus tietää, mihin heidän isänsä uskoo. Samoin katson,
että minulla ei ole ollut mitään syytä piilotella sitä, miten ajattelen
yhteiskunnasta ja siitä, kenen puolia siinä tulee pitää. Liityn siihen kasvatukselliseen
ajatukseen, että lapsella on oikeus liittyä siihen perinteeseen, joka hänen
kodissaan on. Ja kyllä he omat valintansa osaavat tehdä vanhemmistaan
huolimatta, sitä en pelkää.
Pilkullinen vai
raidallinen?
Iso kysymys puhuttaessa lapselle jäävästä valinnan
vapaudesta on minulle kuitenkin se, voiko vakaumuksen tai uskonnollisen
sitoutuneisuuden ylipäänsä valita. Oman kokemukseni pohjalta en ole tästä
ollenkaan varma. En pysty mieltämään maailmaa karkkihyllynä, josta voi poimia
sitä tai tätä.
Jos mietin omia uskonnollisia ja elämänkatsomuksellisia
valintojani, joudun toteamaan, että kristillinen usko ei ole minulle valinta.
Itse asiassa en olisi nuorena halunnut päätyä uskomaan. Mutta kun päädyin ja
siinä koukussa killun vieläkin. Pääni ei tarvitse jumaluuksia, kykenen
selittämään maailmaa riittävästi ilmankin. En myöskään ole koskaan ymmärtänyt
ajatusta, että ihminen luo jumalan omien toiveidensa projektiona. Minusta elämä
olisi paljon helpompaa, jos Jumalaa ei olisi. Edes ajatus iankaikkisesta elämästä
ei kiinnosta minua kokopäiväisesti. Mutta kun en voi uskoa, että Jumalaa ei
ole. En pysty valitsemaan niin.
Sama pätee soveltaen itseeni myös yhteiskunnallisissa
näkemyksissäni. En voi kilpailuttaa erilaisia ajatusmalleja ja valita niistä
itselleni sopivinta. Jos joku voi, niin valitkoon. Minä en voi enkä osaa.
Kommentit
Lähetä kommentti